Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp bij keuze Standaard Range Plus of Long Range AWD

This site may earn commission on affiliate links.
Net gesproken met Alphabet en bevestigd gekregen dat het niet mogelijk is om te declareren voor SC kosten. Dit betekent dat deze kosten volledig voor eigen rekening zouden zijn en dat kan ik natuurlijk niet accepteren. Ik ben dus afhankelijk van alle andere laadstations behalve SC. Toch maar voor de LR AWD?

Ik ben ook nog in afwachting van mijn LR AWD maar zojuist nog bevestiging gevraagd van Leaseplan of laden bij een SC mogelijk is.
LP heeft mij bevestigd dat Tesla rechtstreeks deze kosten aan hun doorberekent.
 
Na weken lang twijfelen heb ik zojuist de knoop doorgehakt en de bestelling geplaatst. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de LR AWD, aangezien ik de aankomende 4/5 jaren verwacht dat ik het bereik echt nodig zal hebben. Zelf heb ik thuis geen laadpunt en op kantoor staan er 4 palen, welke eigenlijk altijd bezet zijn door de vroege vogels die dan al op kantoor aanwezig zijn. Ik hoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt, maar nu is het vooral in spanning afwachten op levering.

In ieder geval wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie input.
 
  • Like
Reactions: Robbaman and Klaas
Ik heb ook na lang twijfelen gekozen voor de LR. Uiteindelijk gebruik je dagelijks maar 80% van de capaciteit, dus dat is al fors minder. De WLPT berekening voor de SR+ is ronduit te positief. Het zal bij mooi weer en bij normaal rijgedrag (dus 130 waar het mag en af en toe wat golfjes en audi's zoek rijden) eerder 300 kilometer zijn. Dat maal 0.8, kom je uit op 240 kilometer bij mooi weer. In de winter zal je meer energie verbruiken vanwege de verwarming. Ook wil ik gebruik maken van Sentry Mode, wat ook flink wat kilometers verbruik kost. m.i. duik je dan onder de 200 kilometer actieradius met een SR+. Accu degenereert per jaar ongeveer 5%, dan is een zeer lang verlengsnoer na 3 jaar wel handig ;)). Met een SR+ heb je geen kont aan de kracht van de V3 Superchargers van Tesla omdat ze niet hard genoeg kunnen laden. En natuurlijk is het tof om met 4x4 te kunnen rijden ;). Ja het kost wat, maar nog altijd minder dan mijn huidige diesel verbrandende auto die 650 bruto in de maand kost. Wat zal ik blij zijn als die weg is. Suc6 voor een ieder met dezelfde afweging!
 
  • Disagree
Reactions: Danny n and Hayden
"Ik zou willen dat ik minder range had"
Said no one, ever.

.

Als de energiemeter op het dashboard 0% aangeeft zit er nog steeds zon 6% in de batterij.
Dus leegrijden tot 0% (op de dash) is eigenlijk geen probleem.
Zelf heb ik al een paar keer tot 4% leeggereden en ik merk geen/nauwelijks vermogensverlies (dat is dan feitelijk bij 10%.)
 
En daar komt het allemaal op neer, weegt die paar keer per jaar een 25 tal minuutjes wachten aan de supercharger op tegen de meerprijs van 10k. Ik vind persoonlijk van niet maar dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Tenzij je wekelijks trips moet maken van 280km en meer natuurlijk, en zelfs dan. Eigenaars van een ICE auto staan ook wel eens aan een tankstation. Ligt er ook aan of het je eigen centen zijn...
 
Het is maar hoeveel waarde iemand hecht aan 10k aan liquide middelen. Je kunt het ook omdraaien. Stel, je wint een Tesla M3 en je mag kiezen uit twee varianten.
Een LR AWD of een SR +10K.
Voor iemand die die 10k zeer goed kan gebruiken weegt dat zwaarder dan voor iemand die er bijvoorbeeld slechts zijn beleggingsportefeuille mee vergroot...
 
Last edited:
Ik heb ook na lang twijfelen gekozen voor de LR. Uiteindelijk gebruik je dagelijks maar 80% van de capaciteit, dus dat is al fors minder. De WLPT berekening voor de SR+ is ronduit te positief. Het zal bij mooi weer en bij normaal rijgedrag (dus 130 waar het mag en af en toe wat golfjes en audi's zoek rijden) eerder 300 kilometer zijn. Dat maal 0.8, kom je uit op 240 kilometer bij mooi weer. In de winter zal je meer energie verbruiken vanwege de verwarming. Ook wil ik gebruik maken van Sentry Mode, wat ook flink wat kilometers verbruik kost. m.i. duik je dan onder de 200 kilometer actieradius met een SR+. Accu degenereert per jaar ongeveer 5%, dan is een zeer lang verlengsnoer na 3 jaar wel handig ;)). Met een SR+ heb je geen kont aan de kracht van de V3 Superchargers van Tesla omdat ze niet hard genoeg kunnen laden. En natuurlijk is het tof om met 4x4 te kunnen rijden ;). Ja het kost wat, maar nog altijd minder dan mijn huidige diesel verbrandende auto die 650 bruto in de maand kost. Wat zal ik blij zijn als die weg is. Suc6 voor een ieder met dezelfde afweging!
Ik weet natuurlijk niet waar je al deze 'wijsheid' vandaan hebt gehaald. Maar niet van dit forum en ook niet van Teslarijders volgens mij. Lijkt meer van een anti-EV-lobbyist te komen...
 
Een oude wijze man vertelde mij ooit: “Je laatste hemd heeft geen zakken”.

Kortom je neemt geen cent mee in je graf, dan kun je het beter uitgeven en van je hard verdiende geld genieten :)

Waarom besparen op 10K en op je spaarrekening laten zitten tegen 0% rente (of wellicht zelfs negatieve rente op termijn)?
 
Een oude wijze man vertelde mij ooit: “Je laatste hemd heeft geen zakken”.

Kortom je neemt geen cent mee in je graf, dan kun je het beter uitgeven en van je hard verdiende geld genieten :)

Waarom besparen op 10K en op je spaarrekening laten zitten tegen 0% rente (of wellicht zelfs negatieve rente op termijn)?
Ik heb de SR+ gekozen voor de prijs.
Deze heb ik wel particulier aangeschaft wat een heel ander verhaal is dan leasing.
Toen ik hem drie jaar geleden reserveerde had ik mij voorgenomen om rond 50k uit te geven en ik heb mij daaraan gehouden. Waarom ik ook niet meer uit wilde geven was dat dit mijn eerste EV is en mijn eerste Amerikaanse wagen. Ik wil eerst eens zien hoe het mij op langere termijn bevalt en dan kan ik nog altijd overstappen naar een duurdere versie.
En die 10k heb ik al lang in aandelen van Tesla zitten. Die gaan mij misschien nog wat opbrengen terwijl 10k in een auto verloren kapitaal is.