Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Klein onderzoek van RUG studenten

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla rijders,

Deze topic open ik naar aanleiding van een vraag. Ik studeer aan de Rijksuniversiteit Groningen Industrial Engineering & Management. In het curriculum van de Master zit het vak Data Driven Business Innovation, voor dit vak zijn ik en enkele collega studenten gevraagd om een business case te bedenken voor het in balans brengen van het elektriciteitsnetwerk met behulp van batterijen van elektrische auto’s.

Om ons concept te ‘testen’ zoeken wij feedback van de doelgroep, dus eigenaren van elektrische voertuigen. Aangezien Tesla rijders veel ervaring hebben met elektrisch rijden willen wij jullie graag vragen of u feedback wilt geven op ons concept.

Het concept is beschreven in een document met kort de achtergrond van de opdracht (Engels), onze business case (beknopt samengevat, aangepast en vertaald voor de doelgroep, NL) en enkele vragen voor jullie. Afhankelijk van hoe uitgebreid u feedback wilt geven verwachten wij dat het ongeveer 10-15 minuten in beslag neemt. U kan de vragen beantwoorden in dit topic.

De link: DDBI - Feedback form v2.docx

Bij voorbaat dank.

Als jullie vragen hebben of meer informatie wilt voor het totaal plaatje, horen wij het graag.

Met vriendelijke groeten,
Rowan, Iron, Qian en Athina
Team e-GridS
 
Op dit forum staan diverse threads en geolied over dergelijke onderwerpen. Nu begrijp ik maar wat goed dat het een afgebakend onderzoek is, maar het allerbelangrijkste wordt vaak in deze onderzoeken, meestal gesteund door de netbeheerders, niet meegenomen. Als een ev wordt gebruikt, is deze niet beschikbaar op die plekken waar voor de netbeheerder complicaties zijn. Opwek met pv in woonwijken biedt de netbeheerder forse kopzorgen. Echter een ev staat veelal niet in die woonwijk wanneer de netbeheerder deze problemen ondervind.

Vervolgens is het de vraag of je een dure batterij in een auto ook wilt inzetten bij terugleveren. Veel netbeheerders doen dergelijke onderzoeken, maar als je aan hen vraagt wat zij over hebben als ev gebruikers hun problemen oplossen, blijkt het om nog geen cent per kWh te gaan.

Daarnaast heb je het over het in balans brengen van het netwerk, balanceren is de korte termijn pieken en dalen in het net opvangen, opdat een stabiele energievoorziening kan worden gegarandeerd. Dat betekend (fracties van) seconden elektriciteit opslaan of terugleveren, danwel even starten of stoppen met laden. Je onderzoeksvragen lijken gericht op langdurigere opslag. Dat zou eigenlijk geen probleem voor de netbeheerder moeten zijn, maar van energieleveranciers. Hun klanten verbruiken op dat moment onvoldoende of wekken teveel op, dus moeten de vervuiler daarvoor betalen. De prijs zou dermate ver omhoog moeten tot er voldoende partijen zijn om de problemen op te lossen met bijvoorbeeld opslag in auto's, opslag in huis, warmte buffering met warmtepomp of doordat de netbeheerder haar netten aanpast.
 
Ons concept is op het moment gericht op alleen publieke oplaadpunten, dus niet oplaadpunten bij de mensen thuis. Die hadden we echter wel meegenomen in afwegingen van andere concepten maar uiteindelijk laten vallen.

Het belangrijkste is inderdaad dat het probleem niet verschoven wordt van de netbeheerders naar de ev gebruikers. Het concept moet geen last vormen tijdens dagelijks gebruik, daarom ligt alles in de hand van de ev gebruiker. Zijzelf geven aan of ze wel of niet willen delen, en hoeveel via een applicatie. Het gaat hier niet om (langdurige) opslag, aangezien het dan lastig is om te onderscheiden welke energie van wie is en welke energie je gebruikt als je plotsing weg moet.

Onze stakeholders zijn voornamelijk de netbeheerders (naast de EV eigenaren). Met dit concept willen we dus hoge onderhoudskosten en investeringen voor capaciteit voor de infrastructuur voor piekladingen voor hun voorkomen. Daarnaast moet dit een betere oplossing zijn dan de huidige situaties waar soms gas centrales en waterkrachtcentrales gebruikt worden om het net te stabiliseren tijdens grote piekuren. Er zijn concurrenten zoals New Motion die dit probleem anders aanpakken en al aan het testen zijn, wel met EVs maar dan met afwisseling in sneller of langzamer laden.

Onze huidige business case is nog maar en concept en nog niet 100% verfijnd. Dat is de reden waarom we om feedback vragen voor ons concept. Ziet u bijvoorbeeld een toekomst in het balanceren van het net met EVs? Misschien niet in de nabije toekomst omdat de beloningen van de netbeheerders te laag zijn?
 
Ik zou hier nooit aan beginnen, omdat:

- Tesla deze mogelijkheid überhaupt heeft geblokkeerd, met als mogelijke redenen energieshoppen van gratis SuperCharger naar kredietje thuis, het het aantal laadcycli onnodig opdrijft en de acht jaar garantie op de batterij onder druk kan zetten en omdat het zou concurreren met de Tesla PowerWall.

- Als stroomproducent zou ik er ook niet in trappen omdat dit ongetwijfeld lijdt tot tariefshoppen. Gratis of goedkoop laden op het werk of bij grote verbruikers, krediet vangen thuis. Hollanders weet u.

- Daarnaast wil ik gewoon een volle warme auto 's ochtends.

- Als reeds gezegd: Gebruik PowerWall om dit concept in te vullen. Niet een auto.


Komt wat mij betreft voort uit gebrek aan kennis en of inzicht.
 
Komt wat mij betreft voort uit gebrek aan kennis en of inzicht.

Ik vrees dat dit inderdaad het geval is. Zeker als je het dan wilt beperken tot de publieke laadpaaltjes, ik noem die de stoeppaaltjes.

Als je wat verder vooruitkijkt dan zullen de auto's die die publieke paaltjes benutten gaan uitsterven. Het wordt dan ofwel thuisladen (daar doen jullie dan weer niets mee) ofwel in de buurt of onderweg kort (super)snelladen.

Jammer genoeg wordt er ook niet bij stilgestaan of de automobilist het eigenlijk wel wil. Mogelijk onder de early adapters wel een aantal maar we moeten kijken naar de komende populatie (2018 en verder).

Die zullen daar niet snel warm voor lopen, los van het feit dat het maar zeer de vraag is of de toekomstige EV fabrikanten het wel mogelijk zullen maken. Tesla zal het in ieder geval nooit doen, en eerlijk gezegd leen ik mijn Tesla daar ook niet voor.

Wil je iets meer achtergrond van mijn beweringen, dan kun je mijn Autobrief 3 lezen.

Overigens zou ik een ander onderwerp vragen, n.l. de opslag in vaste batterijen. Daar zit namelijk de toekomst en daarmee kunnen netwerkbeheerders tegen relatief weinig kosten de pieken wegscheren. Binnenkort komen daar goede producten. de Powerpack is daar een mooi eerste voorbeeld van.
 
Last edited:
Tegen de tijd dat er genoeg EV's zijn om echt aan piek shaving te doen zijn de accu's dermate goedkoop dat je ze als energieleverancier of netbeheerder gewoon in eigen beheer aanschaft en runt. Doen ze dat niet dan ontstaan er andere commerciële partijen die met stationaire batterijen aan de gang gaan.
Dit is nu overigens al aan de gang, kijk bijvoorbeeld naar deze: Produceert uw organisatie meer dan 100 KW/uur? (vorige week in het algemene draadje over gesproken).

Verder denk ik dat er wel iets moet gebeuren om te zorgen dat alle EV's straks niet tegelijkertijd gaan laden wanneer mensen hem inpluggen na thuiskomst van het werk (of na aankomst op het werk), daarmee kun je al een heleboel aan piek shaving doen, zonder de accu te hoeven ontladen...
Wellicht een heel goedkoop tarief gedurende x uur 's nachts, mits je de laadpaal door de netbeheerder laat aanschakelen (met uiteraard de nodige fallbacks om er wel zeker van te zijn dat de accu geladen is 's ochtends).

Dus ook ik denk dat vehicle to grid puur voor balanceren van het Nederlandse net absoluut geen goede oplossing is, en geen business case heeft.
 
Ik was vorige week uit nieuwsgierigheid bij een bijeenkomst van eLaad/EVnet (3000 publieke laadpalen in NL geloof ik), juist omdat er een thema was omtrent bi-directionele laadpalen en ik wel eens antwoord wilde op mijn vraag waarom ik hier als EV rijder aan mee zou willen doen. EVnet wil de huidige laadpalen vervangen door modellen die mee kunnen doen met smart charging en eventueel de auto's als buffers kunnen gebruiken.
Het leek alle aanwezigen een goed idee.......behalve diegenen die niet bij een netbeheerder, overheidsdienst of fabrikant van laadinfra werkten.
Uiteraard was er ook iemand aanwezig die al min of meer een app klaarhad waarmee je het laden/terugladen kon regelen, volgens hem kon je er wel........20 cent !! per dag mee verdienen.

Kortom, mijn vraag is wel beantwoord: dit lijkt me geen goed idee.
Ik wil gerust de netbeheerder of leverancier 20 cent betalen om wat extra batterijen installeren, of anders wordt het een extra thuisbatterij.