Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kopen of leasen van tesla via bv

This site may earn commission on affiliate links.
Een vriendvan mij heeft een bv en hij denkt over het kopen of leasen van een tesla via zijn eigen bv.

als hij op internet zoekt zie je al snel door de bomen het bos niet meer.

- wat zijn de opties voor het rijden van eentesla via een bv?
- wat voor een subsidis krijg je als je een tesla aankoopt?
- wat is volgens jullie de beste optie uit ervaring?

dank!
 
Een vriendvan mij heeft een bv en hij denkt over het kopen of leasen van een tesla via zijn eigen bv.

als hij op internet zoekt zie je al snel door de bomen het bos niet meer.

- wat zijn de opties voor het rijden van eentesla via een bv?
- wat voor een subsidis krijg je als je een tesla aankoopt?
- wat is volgens jullie de beste optie uit ervaring?

dank!

Alléén nog de MIA is (in afgeslankte vorm) overgebleven.

- MIA over 50.000 (MAX) = 36% = €18.000 wat je van de winst van een BV mag aftrekken = bij een vpb van 20% €3600 netto of bij 25% €4500
- Uiteraard de BTW aftrekbaar (21% van het aanschafbedrag)
- Reguliere afschrijving bedrijfsmiddelen (1/5 per jaar, restwaarde moet je bepalen, en doe je niet over aftrekken)


Maar:
- 4% bijtelling (dus 4% van cataloguswaarde bij je inkomen optellen, en dan betaal je inkomstenbelasting erover, kan tot 52% oplopen, verrekenen per maand)
- BTW forfait, 2,7% over cataloguswaarde per jaar
- Desinvesteringsaftrek MIA als je eerder verkoopt dan 5 jaar

Lease: Ik begrijp dus met BV kopen en dan leasen aan werkmaatschappij? Dan alles wat hierboven is, want MIA mag je aftrekken ook als je verhuurt (want dat is leasen). Je (Holding neem ik aan) ontvangt inkomsten en moet deze met de kosten verrekenen en de werkmaatschappij mag het aftrekken. Uiteraard BTW betalen/aftrekken of je moet een fiscale eenheid hebben voor de BTW, dan moet je zonder BTW onderling factureren, en als je ook een fiscale eenheid hebt voor de VBP (meestal niet gunstig) dan worden kosten en baten op een hoop van de groep gegooid.

De beste optie is voor iedereen anders. Kan je een groene lening met weinig rente krijgen ter financiering? Kan je het geld onttrekken uit je ondernemersvermogen of levert het rendement op je ondernemersvermogen mee rop dan de rente die je bij een bank betaald... etc etc
 

Maarten, je schept wel verwarring in je artikel... Je geeft aan : In het kort de veranderingen: MIA is getopt,
Dit is dus niet correct,. en als je op de link klikt waar jij naar verwijst staat het wel goed. Tot €50.000

Het "waarschijnlijk" kan weg bij de 4% bijtelling, dit is al zeker dat het voor 2016 zo blijft voor 100% EV.

Ik begrijp dat op het moment van publiceren zaken er mogelijk anders voor stonden, echter je verwijst nu ernaar, dus moet je wel de wijzigingen of hier aangeven of het artikel updaten lijkt me.