Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

kWh meter in groepenkast

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag twee draadjes van enkele Jaren geleden, maar die beantwoorden mijn vraag niet. Ik heb momenteel een 3x25A aansluiting die ik ook beschikbaar heb gemaakt voor mijn TWC. De aansluiting naar buiten heeft zijn eigen 3 fase aardlek. Nu heb ik daar ook een ABB C13 kWh meter bijgeplaatst om af te lezen hoeveel er aan zakelijke energie geboekt moet worden. Maar dit lijkt een miskoop.

De ABB C13 meet weliswaar hoeveel Watt er afgenomen is gedurende een sessie, maar totaliseert niet en kent geen onderscheid naar dag/nacht tarief. Bij elke laadsessie begint ie weer bij 0. Er zit wel een alarmsetting op; een instelling om een grensafname te plaatsen. Die ik niet nodig heb.

Ik ben dus op zoek naar een 3-fase kWh meter voor 4 draden (L1/2/3 + N) die 2 tarieven ondersteunt en totaliseert en een reset kent en bij stroomuitval een geheugen heeft voor de totalen. Op afstand uitlezen is luxe en niet echt nodig. Hij moet op een DIN rail passen en mag 4 of 5 posities innemen.

Welke merk/typen adviseren jullie?

Thanks,
Roland
 
Ik heb deze (aangesloten op Iungo):

3 fase Modbus kWh meter V2

Top ding. Onthoudt alle standen, maximum waarden (max. amps bv), kan voltage uitlezen, etc.

Dag/nacht tarief kan deze meter zelf niet uitlezen (ze beschikken immers niet over een tijd/datum). Maar aangesloten op een Iungo kan dat wel. Als je een linkje van mijn Iungo omgeving wil moet je maar ff PBtje sturen
 
...Ik ben dus op zoek naar een 3-fase kWh meter voor 4 draden (L1/2/3 + N) die 2 tarieven ondersteunt en totaliseert en een reset kent en bij stroomuitval een geheugen heeft voor de totalen. Op afstand uitlezen is luxe en niet echt nodig. Hij moet op een DIN rail passen en mag 4 of 5 posities innemen.

Gezien het zeer beperkte prijsverschil tussen hoog- en laagtarief en de meerprijs t.o.v. een eenvoudige 3-fase kWh-meter, is het zinvol om dit ook apart te willen registreren ?
 
even niet vergeten, wat veel belangrijker is, je moet een MID gekeurde meter hebben als je de kosten wil kunnen declareren bij je bedrijf. De hier aangehaalde Eastron meter is MID gecertificeerd en die van jou zeker niet. De belastinginspecteur zal minder moeite hebben met een vast tarief welke afwijkt van wat je daadwerkelijke kosten prive zolang het maar reëel is. Een MID gecertificeerde meter is echt een must.

Hier is al een goed draadje over opgezet poos geleden:
Thuis zakelijk - Belastingdienst
 
  • Informative
Reactions: Roland_P3D

Die ben ik idd tegen gekomen tijdens het surfen maar die verliest zijn geheugen als de stroom er af gaat. Dit broertje lijkt precies dat probleem op te lossen, maar beide kennen geen dag/nacht. Misschien moet ik dat ook wat laten varen aangezien >90% van het laden 's nachts plaats vindt.

@pvh De ABB C13 is MID gecertificeerd maar doet toch niet wat ik verwacht. Bron Uit dat oudere draadje lijkt vooral naar voren te komen dat 'redelijkheid' belangrijker is dan exactheid. Daarmee zou de MID keuring ook niet meer zo belangrijk hoeven te zijn.
 
  • Informative
Reactions: pvh