Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadkabel Tesla losgerukt en gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
In een 6m 3fase 32A kabel zit maar iets van 1.7kg koper, dat levert misschien een tientje op...

Beetje OT, sorry daarvoor, maar ik was in de veronderstelling dat de kabels zo duur waren vanwege de hoeveelheid koper. Als de kabel qua koper prijs enkele tientjes waard is, waarom kosten die dingen dan enkele honderden euro's in de winkel? Is dat allemaal te danken aan de connectoren en licenties (R&D)? Of zit er gewoon zoveel brutowinst marge op? In dat laatste geval ga ik ook maar een laadkabelwinkel beginnen :tongue:.
 
Beetje OT, sorry daarvoor, maar ik was in de veronderstelling dat de kabels zo duur waren vanwege de hoeveelheid koper. Als de kabel qua koper prijs enkele tientjes waard is, waarom kosten die dingen dan enkele honderden euro's in de winkel? Is dat allemaal te danken aan de connectoren en licenties (R&D)? Of zit er gewoon zoveel brutowinst marge op? In dat laatste geval ga ik ook maar een laadkabelwinkel beginnen :tongue:.

Er zitten licenties, keuringen, certificaten en veiligheidszaken aan die geld kosten. De gebruikte weerstanden (de kabel bepaald max belasting) en de connectoren zijn tevens prijzig. En er zal inderdaad gegeten moeten worden. De prijzen welke laadkabelshops rekenen zijn echt niet van die enorme hoogte, dat het lucratief zal zijn om een shopje met nog lagere prijzen te gaan starten.
 
Beetje OT, sorry daarvoor, maar ik was in de veronderstelling dat de kabels zo duur waren vanwege de hoeveelheid koper. Als de kabel qua koper prijs enkele tientjes waard is, waarom kosten die dingen dan enkele honderden euro's in de winkel? Is dat allemaal te danken aan de connectoren en licenties (R&D)? Of zit er gewoon zoveel brutowinst marge op? In dat laatste geval ga ik ook maar een laadkabelwinkel beginnen :tongue:.


Bij welk product betaal je alleen de kostprijs van het ruwe materiaal ?
 
Wellicht off-topic maar deze moet ik even antwoorden: De schijnbaar hoge prijs komt idd met name door de prijs van de connectoren. De kabel zelf valt reuze mee. De consumentenprijs voor dit soort kabel ligt rond de €20/meter. De stekkers zijn zo'n €100/stuk, en daar heb er twee van nodig, dus tel maar uit wat zo'n kabel alleen al aan materiaal kost. En dan komt er nog montage/vervoer/certificering/garantie/marge bij.
 
Hm, misschien dat ik dat nokje toch maar eens weg ga zagen: Liever een laadkabel kwijt dan schade aan mijn auto door een idioot die aan die kabel gaat staan rukken. Misschien niet veilig, maar als hij zich elektrocuteert tijdens het stelen van mijn laadkabel, vind ik dat toch mooi meegenomen.
Sowieso schakelt de spanning al uit voordat hij de kabel er uit heeft, dus zichzelf in de fik steken zit er helaas niet in.

Ik verwacht eigenlijk niet dat het zo'n vaart zal lopen qua diefstal.
 
Bij welk product betaal je alleen de kostprijs van het ruwe materiaal ?

Geen enkel product natuurlijk. Zoals gezegd was ik in de veronderstelling dat de koper een significant deel van de prijs van de kabel bepaalde. Dat beeld heb ik inmiddels bij moeten stellen.

Wellicht off-topic maar deze moet ik even antwoorden: De schijnbaar hoge prijs komt idd met name door de prijs van de connectoren. De kabel zelf valt reuze mee. De consumentenprijs voor dit soort kabel ligt rond de €20/meter. De stekkers zijn zo'n €100/stuk, en daar heb er twee van nodig, dus tel maar uit wat zo'n kabel alleen al aan materiaal kost. En dan komt er nog montage/vervoer/certificering/garantie/marge bij.

Dank voor de opheldering. Dacht inmiddels ook al wel dat het zoiets moest zijn. OT: Blijft een vervelende zaak dat iemand -om wat voor reden dan ook- in staat is om de laadkabel uit de auto te trekken. De vraag is nu dus: ís er schade aan de laadpoort, of is de laadpoort zo defensief ontworpen om schade te voorkomen? Bij tankstations zie je ook dat de slang een ontworpen zwak punt heeft om te voorkomen dat iemand met de gehele tankinstallatie weg kan rijden bij het vergeten van de slang. En ondanks dat je niet kan rijden met een Tesla als deze nog is aangekoppeld (aanname), kan ik mij best voorstellen dat men mechanisch nog een extra voorzorgsmaatregel hebben toegevoegd. Voor het geval dat....

Misschien dat de TS nog kan aangeven of de laadpoort en of koppelen nog steeds goed werkt.
 
Even een update:

Ben vandaag gebeld door Tesla, die dit topic hebben gevolgd. Volgens hun ben ik de eerste waarbij de laadkabel is gestolen (waar zij vanaf weten) en voor zover zij weten zou het niet mogelijk moeten zijn om de laadkabel te ontkoppelen terwijl de auto aan het laden is en/of gelocked is. Volgens hun zou de kabel dusdanig gelocked moeten worden aan de kant van de auto dat het niet mogelijk zou moeten zijn om deze uit de auto te trekken. Hoe het dan toch gelukt is, weten zij niet. Ze hebben eigenlijk geen flauw idee hoe het mogelijk is. Want als de kabel niet ver genoeg gestopt is in de auto, dan zou deze niet moeten laden. De auto was wel gewoon aan het laden (al een aantal uur). Daarnaast was de auto locked. Ze gaan in ieder geval nauwlettend in de gaten houden of dit iets is wat vaker gaat gebeuren...

Overigens was de camera gericht op de Prius naast mij en niet op mijn auto. Aan de camera beelden heb ik dus niks gehad, maar dan hadden we kunnen zien wat voor acties die man heeft uitgehaald om de kabel los te krijgen. Ik zou het hem heel graag willen vragen...

Achmea vergoedt de kabel overigens wel gewoon, morgen mag ik een nieuwe ophalen bij Tesla! :)
 
Als handelaar in metaalafvallen weet ik dat vooral bij verslaafden een tientje genoeg is om voor honderden euro's schade te maken. Ik stuur klanten per definitie weg als ik ook maar enigszins het idee heb dat ze oneerlijk aan hun spullen gekomen zijn, maar er zijn helaas ruim voldoende collega's die niet zo krap kijken. Voor een kabel zonder stekkers word op het moment zo'n € 1,30 tot € 1,40 betaalt, dus tel uit de winst.

Zie hier het resultaat van een laadkabelvandaal bij een Renault Zoe: http://m.autoweek.nl/weblog.php?id=3010
 
Werkt alleen als de deurhendels uitgestoken zijn cq de auto unlocked is.

Niet waar. Ik heb, onbedoeld, al vele charge ports geopend van Tesla'a die op slot stonden. Deze opener heeft geen enkele invloed op de vergrendeling van de kabel, alleen op de klep voor de Type 2 port op de auto.

Dat per ongeluk openen van vele charge ports was toen ik na het bezoek van Musk aan A'dam de opener wilde demonstreren aan een vriend. Wekte prima op mij. Auto, alleen ging bij iedere Tesla in een straal van 30+ meter de charge port open. Oops...