Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpaal thuis - welke firma's in BE?

This site may earn commission on affiliate links.
Binnenkort (eind april) wordt mijn Tesla geleverd. Ik ben nu op zoek naar een installtiefirma die me kan adviseren (en uitvoeren) mbt een laadpaal (of wandaansluiting) thuis. Ik ken er zelf de *** van. Weet alleen dat ik geen 3-fase heb.
Wie kan me goede firma's aanbevelen?
Thanks!
 
Even wat bookmarks te grabbel gooien.. :)

Hardware


Automobile Propre - Accessoires Tesla
e-driver.net Juice Booster-Charger
EV-Box
EVBitz.uk
EVWest
Laadkabelwinkel.be
Modular EV Power Naeyaert Solar bvba (Brugge)
Ratio.nl - E-Mobility - Producten
Tesla Gear Shop — Roadster J1772 Mobile Connector
The CAN - Tesla to J1772
TMC - Universeel mobiel laadstation - by S-19910

Publieke Laadpunten - Locators



CHAdeMO EUMap
ChargeMap.com
Google Maps - EV-freundliche Hotels
Google maps - Operational AC fast chargers (22-43kW) NL & BE
Google Maps - Oplaadpunten voor elektrische voertuigen
Laadpunten - ASBE
Open Charge Map
Oplaadpalen.nl
Oplaadpunten.org
PlugFinder.de
Supercharge.info
Tesla Hoogte
TMC - Superchargers in Belgium
ZeeMaps

Publieke Laadpunten - Providers



BeCharged
Blue Corner
e-clearing.net
EV-Point
Go Electric Laadstations
The New Motion
www.electricfuel.be

- - - Updated - - -

Ik zou beginnen met de mogelijkheid te onderzoeken of je de aansluiting kunt upgraden.
Voor upgrade van oude 3x230V 40A zonder neuter, naar 3x400V+N 63A betaal ik binnenkort € 1700 + BTW. Tel hierbij nog een paar honderd euro voor een nieuwe tellerkast.. Doe op tijd je aanvraag, want het kan wel 4 à 5 maand duren vooraleer Eandis de nodige werken uitvoert.
 
Herken de situatie. Heb er zelf ook geen verstand van.
Heb goede ervaringen met Blue Motion/enovates.
Daarnaast heb je nog een elektricien nodig en een goed contact bij je energie leverancier...
En uiteraard dit forum met speciaal dank aan Dirk (ook gekend onder het pseudoniem S-...).
 
Herken de situatie. Heb er zelf ook geen verstand van.
Heb goede ervaringen met Blue Motion/enovates.
Daarnaast heb je nog een elektricien nodig en een goed contact bij je energie leverancier...
En uiteraard dit forum met speciaal dank aan Dirk (ook gekend onder het pseudoniem S-...).

En welk type installatie heb jij uiteindelijk?

- - - Updated - - -

Even wat bookmarks te grabbel gooien.. :)

Ik zou beginnen met de mogelijkheid te onderzoeken of je de aansluiting kunt upgraden.
Voor upgrade van oude 3x230V 40A zonder neuter, naar 3x400V+N 63A betaal ik binnenkort € 1700 + BTW. Tel hierbij nog een paar honderd euro voor een nieuwe tellerkast.. Doe op tijd je aanvraag, want het kan wel 4 à 5 maand duren vooraleer Eandis de nodige werken uitvoert.

Bedankt voor de links!
Bij Tesla in Aartselaar zeiden ze me dat die 3-fase niet absoluut noodzakelijk was. Tussen 30 en 50km per uur opladen zou voldoende zijn als je toch altijd 's nachts oplaad. Maar wat ik daarvoor dan precies nodig heb... Sprak van speciaal "stopcontact" te laten installeren en met de DuoCharger die ik heb genomen zou je voldoende hebben dan...
 
Ik heb een WB22.
Alsook een beschermingstranfo 25kVA van BTE vermits ik maar 230V in de straat heb (ipv 400V).

Deze laatste is enkel nodig als je aan 100km/u wil laden. Indien 50km/u voldoende is kan je dit negeren. Is wederom een stevige kost trouwens...
 
Bedankt voor de links!
Bij Tesla in Aartselaar zeiden ze me dat die 3-fase niet absoluut noodzakelijk was. Tussen 30 en 50km per uur opladen zou voldoende zijn als je toch altijd 's nachts oplaad. Maar wat ik daarvoor dan precies nodig heb... Sprak van speciaal "stopcontact" te laten installeren en met de DuoCharger die ik heb genomen zou je voldoende hebben dan...

Ik ben benieuwd over welk stopcontact ze daar spreken.

Volgens mij (ECHTE kenners mogen mij schaamteloos corrigeren), als je 1 fase hebt zal het 230V zijn, en dan kun je met de duolader maximaal laden aan 2x 230V x13A= +/- 6KWh. Dat zou iets van 30km per uur moeten zijn op een Model S, maar dan moet je niet meer denken aan koken of iets dergelijks..

Zelf heb ik voor de korte pijn gekozen, want wie weet, komt er binnenkort wel een 2de Tesla bij :D
 
Bij Tesla in Aartselaar zeiden ze me dat die 3-fase niet absoluut noodzakelijk was. Tussen 30 en 50km per uur opladen zou voldoende zijn als je toch altijd 's nachts oplaad. Maar wat ik daarvoor dan precies nodig heb... Sprak van speciaal "stopcontact" te laten installeren en met de DuoCharger die ik heb genomen zou je voldoende hebben dan...

Je kan idd ook op 1-fase laden maar de snelste methode is 3-fase, als dat beschikbaar is.
Om het Belgische neuter probleem te neutraliseren heb ik mij een mobiel laadstation aangeschaft, de Juice Booster van e-driver.net. Hiermee ben ik zeker dat ik op alle locaties zonder probleem kan laden. De UMC werkt immers niet op plaatsen zonder neuter.

Als je het jezelf gemakkelijk wil maken, kan je aan je elektriciën vragen om een drijfkracht stopcontact te installeren. Dat zal dan een blauwe versie zijn indien je thuis geen 3-fase aansluiting hebt of een rode versie indien dat wel het geval is. Om future proof te zijn heb ik een rood 32A drijfkracht stopcontact geplaatst. Wanneer je duo-laders hebt in de wagen kan je daarmee tot maximaal 110km/u laden. De adapter van de UMC is wel een 16A exemplaar dus dan moet je een verloopkabeltje bestellen van 32A naar 16A.

Met een Juice Booster kan je aan 110km/u laden, met de UMC maximaal aan 55km/u. Dit is omdat de UMC beperkt is tot 16A.
 
Ik ben benieuwd over welk stopcontact ze daar spreken.

Volgens mij (ECHTE kenners mogen mij schaamteloos corrigeren), als je 1 fase hebt zal het 230V zijn, en dan kun je met de duolader maximaal laden aan 2x 230V x13A= +/- 6KWh. Dat zou iets van 30km per uur moeten zijn op een Model S, maar dan moet je niet meer denken aan koken of iets dergelijks..

Zelf heb ik voor de korte pijn gekozen, want wie weet, komt er binnenkort wel een 2de Tesla bij :D
Volgens mij kom je met 1 fase (en inderdaad 13A, standaard stopcontact) maar op zo'n 13 km/uur.
3-fasen op 16A levert zo'n 50 km/u en op 32A kom je (alleen met duo-lader) op 100 km/u.
 
Denk inderdaad dat ze de blauwe bedoelde...
Als ik de opmerking van m0rph lees zal ik maar best wat "upgrade" werk doen - want hebben hier nog wel een pak andere dingen op elektriciteit (servers, computers, jacuzzi).

Lijkt mij ook het beste. Wij hebben die upgrade ook gedaan van 1 fase naar 3 fase. We hebben voor het maximum Ampere wel rekening gehouden met de kabel die binnen ligt en dat was bij ons tot 35A (denk ik) anders moet je de kosten voor een zwaardere kabel er ook bij rekenen en afhankelijk waar het aansluitpunt is kan dat aardig oplopen. Ik laad thuis op met 3 fase 20A (ongeveer 65 km/u).