Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden en VVE

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind een abonnement betalen voor iets dat 1 keer opgeleverd moet worden altijd wel wat vreemd.

Wat is voor jou een correcte eenmalige prijs voor zo een functionaliteit?
Daar zijn we het over eens (zie ook het andere draadje over Mercedes en de licentie op draaicirkels). Ik vind een eenmalige prijs voor de module fair maar zoveel keuze tussen laadpalen die met RFID kunnen verrekenen is er niet.
 
Last edited:
Bij de meeste ander laadpalen heb je ook een abbonement nodig voor verrekening van de laadkosten (bijv E-Flux).
En dat kost ook 4 a 5 euro. De loadbalancing krijg je er dan als het ware gratis bij.
Overigens adviseer ik VVE's altijd wel om als het budget er is 32A laders te nemen en aan te laten leggen omdat je daarmee ook de auto's met een 1fase 32A onboard charger optimaal kunt bedienen.
 
Last edited:
Ik kan begrijpen dat backoffice voor herfacturatie van de stroom naar andere partijen een prijs kost, maar niet voor load balancing :).

En overigens ook daar kan je over discussiëren. Geen van mijn vroegere tankpassen rekenden iets aan voor backoffice. Die waren gewoon blij dat ik door hun tankpas bij hun netwerk van tankstations stond te tanken ipv de concurrentie.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik kon geen Zappi vinden die met RFID onderscheid kon maken tussen gebruikers en kon verrekenen voor lease. Heb ik iets gemist? Verder is er momenteel neit zoveel keus, de meeste palen zijn niet leverbaar dus ik was aangewezen op de tweedehandsmarkt. De NewMotions zwerven daar veel rond (net name marktplaats).
Dat klopt, dat is ook het verschil met de NewMotion paal, maar het blijft een groot prijsverschil, temeer ook omdat de Zappi heel veel instel mogelijkheden heeft icm loadbalancing en overproductie zonnepanelen.
NewMotion is verder wel een goed en stabiel product.
 
Dat klopt, dat is ook het verschil met de NewMotion paal, maar het blijft een groot prijsverschil, temeer ook omdat de Zappi heel veel instel mogelijkheden heeft icm loadbalancing en overproductie zonnepanelen.
NewMotion is verder wel een goed en stabiel product.
Daarmee is de Zappi dus voor de meeste VvE's ongeschikt en laat daar dit topic nou net over gaan ;)
 
  • Like
Reactions: job-lek
“Mensen die van een uitdaging houden, gaan kitesurfen bij windkracht 11, halen een politieauto rechts in met 140, kopen een Rolex op het dark web.

Of ze vragen bij hun Vereniging van Eigenaren een laadpaal aan voor de gezamenlijke parkeergarage”

 
Ik woon in een gemengd complex. Deels huur en deels koop. 220 parkeerplaatsen in de garage. Een aantal bewoners hadden al zonder officiele toestemming van de VVE, maar met instemming van de beheerder (MVGM), een aansluiting gemaakt. Met de toename van het aantal EV's (inmiddels 10, meest Tesla) dreigde een puinhoop omdat de piekbelasting overschreden kan worden zonder load balancing.
Daarom heeft de VVE besloten tot een investering van 65.000 voor de basisinfrastructuur. Elke koper/eigenaar moet 300 euro betalen. Er was wel wat weerstand maar bijna iedereen begrijpt wel dat je er op den duur toch niet aan ontkomt en er iets moet gebeuren om het in goede banen te leiden.
Met die investering wordt een centrale aansluiting gemaakt met een vlakbandkabel (met communicatiesignaal voor load balancing) langs alle parkeerplaatsen waarop de individuele gebruikers een voorgeschreven laadpaal kunnen aansluiten. Laadtarief wordt iets lager dan het privetarief (18-20ct) Laadpaal is dus voor eigen rekening, die zal op dit systeem ca 2000 euro kosten. Huur zal ook mogelijk zijn.
Ook hier verzekering akkoord binnen bestaand contract en ook brandweer zegt dat garage gewoon voldoet (met bestaande compartimentering e.d.)
300 euro per parkeerplek maar is er dan ook meteen genoeg capaciteit in het gebouw om 220 laders te voorzien ?
Of kunnen de eerste 30 van de investering genieten en moet er later alsnog worden geinvesteerd ?
(sorry oud draadje :) )
 
  • Like
Reactions: job-lek