Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden en VVE

This site may earn commission on affiliate links.
Moeilijk vechten tegen wappies.

Feiten en psyche zijn vaak gescheiden zaken. Soms helpt bluffen door aan te kondigen dat je alle brandstofauto's de toegang wil laten ontzeggen. Op basis van feiten. Bijvoorbeeld uit Tesla Impact Report 2020.

Excerpt:
Fire incidents are ~11x lower for Tesla vehicles than the average vehicle in the U.S. When the media reports a story about a vehicle fire, it is usually reporting on an EV fire. This is likely a result of the novelty of EV technology, rather than the prevalence of EV-related fires compared to ICE vehicle-related fires. The reality is, when compared to Tesla vehicles, ICE vehicles catch fire at a vastly higher rate. According to the latest available data, in 2019, there were almost 190,000 vehicle fires in the U.S. alone. Due to this public misconception, we decided to start publishing vehicle fire data annually. From 2012 to 2020, there has been approximately one Tesla vehicle fire for every 205 million miles traveled. By comparison, data from the National Fire Protection Association (NFPA) and U.S. Department of Transportation show that in the U.S. there is one vehicle fire for every 19 million miles traveled. In order to provide an apt comparison to NFPA data, Tesla’s data set includes instances of vehicle fires caused by structure fires, arson and other reasons unrelated to the vehicle, which account for some of the Tesla vehicle fires over this time period.

Hou vol!

Ik heb zelf toch ook wel wat vragen bij deze vergelijking die Tesla maakt. Ik vraag me vooral af wanneer die branden precies gebeuren. Bij Tesla en andere EV's zijn er verschillende schijnbaar spontane branden terwijl de wagen geparkeerd staat (al dan niet aan een laadpaal). Bij ICE's gebeurt het bijna altijd tijdens het rijden of bij een ongeval. Er is voor mij een immens verschil tussen een brand 's nachts in een garage terwijl iedereen slaapt en één terwijl je wakker aanwezig bent (niet dat het laatste helemaal ongevaarlijk is natuurlijk). Spijtig genoeg vind je daar geen cijfers over.
 
Vanavond kwam dit onderwerp ook in kassa aan bod. Het viel me op hoe makkelijk de presentatrice over het feit heen praatte dat de brand in een parkeergarage die in het item als voorbeeld werd gebruikt niet ontstaan was in een EV, maar in een ICE. Die dus gewoon geparkeerd stond. Later kwam een deskundige aan het woord, die zei dat niet zozeer het laden an sich risico's met zich mee bracht, maar het parkeren van een EV al een risico was. Ik vind het jammer dat er niet eens m.b.v. cijfers aangetoond wordt dat EVs relatief gezien daadwerkelijk vaker spontaan in brand vliegen dan ICEs. Ik heb geen idee of dat wel of niet het geval is, maar het lijkt me wel belangrijk om mee te nemen in dit soort discussies.

Daarnaast kwamen ook in het item onveilige situatie's aan bod m.b.t. parkeergarage's onder een appartementencomplex die dan direct gekoppeld werden aan het risico dat geparkeerde, al dan niet ladende, EVs met zich mee zouden brengen. Terwijl deze situaties natuurlijk niet minder onveilig zijn als de oorzaak van de brand een spontaan in de brand vliegende ICE is. Terwijl de brand in het voorbeeld nu juist ontstaan was bij een ICE...

Schiet mij maar lek...

Het enige valide punt wat ik tot nu toe gehoord heb is dat het blussen van een EV brand andere methodes vereist dan een ICE brand. Daar zal de brandweer dus anders mee om moeten leren gaan, en dat doen ze volgens mij ook al. Ik weet ook nog wel dat mijn ouders die vroeger altijd LPG reden in Frankrijk in sommige parkeergarage's niet welkom waren, terwijl dat in NL (waar LPG veel meer gebruikt werd) nooit een probleem was.

Maar goed, ik denk dat de meeste forum-leden reeds ervaring hebben met de vele vooroordelen, ongefundeerde aanname's en andere onzin stellingen die veel mensen hebben als het over EVs gaat. Het lot van de early adapters denk ik dan maar...
 
Wat een tegenstrijdigheden in dit Kassa item.

Sowieso wordt er in het verslag over de brand in Oosterhout inderdaad weer compleet aan voorbij gegaan dat deze ontstond in een brandstofauto. Daarnaast: opmerkelijk dat er weer wordt teruggegrepen naar een voorval van een jaar geleden nietwaar?
Waarom? Er zijn gewoon GEEN voorvallen van branden in garages die zijn ontstaan door elektrische auto’s. Gewoon NUL KOMMA NUL.
Er wordt inderdaad compleet voorbij gegaan aan wat nou de kans is dat een elektrisch voertuig in de brand gaat vergeleken met een fossiele auto, en dan specifiek dat de ACCU in brand gaat….
(iemand een idee wanneer de laatste benzineauto in brand vloog in een garage?
In ieder geval begin september nog in Zaandam,niet dat dat nog groot jn het nieuws komt… Meerdere auto's verwoest bij brand in parkeergarage onder wooncomplex)

En wederom, net als bij de vorige Kassa afleveringen worden er andere risico’s bekeken en benoemd die niet specifiek zijn voor elektrische auto’s: een gasleiding gesoldeerd met tin in de garage, rookgaskanalen die zich met rook kunnen vullen: dat zijn risico’s die net zo belangrijk zijn bij branden met fossiele auto’s. Ook de mogelijke oorzaken die worden genoemd: bijvoorbeeld aanrijdingen, kortsluitingen: dit kan net zo goed de oorzaak zijn van een brand in een fossiele auto later in een garage (bij een vriend in zijn garage ooit een brand ontstaan simpelweg door kortsluiting in een koplamp).

Daarnaast is de boodschap van Rosmuller behoorlijk dubbelzinnig: aan de ene kant geeft hij aan dat de gevraagde veiligheidsmaatregelen omtrent specifiek de laadpalen niet zo kostbaar hoeven te zijn (rook- en brandmelders, centrale afkoppeling (waarvan ik me altijd afvraag of de toegevoegde waarde niet erg klein is want als er brand is dan wil de brandweer ALLE stroom afsluiten, niet alleen de laadpalen)…., aan de andere kant zegt hij even tussen neus en lippen door dat het laden niet het probleem is maar dat hij liever sowieso elektrische auto’s niet in een garage wil hebben…

En wat betreft de AmperaE’s en Kona’s: het is natuurlijk niet zo dat er nooit geen enkel probleem met een voertuig of model zal zijn. Ook bij brandstofvoertuigen kennen we terugroepacties vanwege brandrisico’s. Het lijkt me logisch dat die in voorkomende gevallen eventueel buiten geparkeerd worden.

(ook nog grappig dat er even de termen ‘mode 3 en mode 4’ in worden gegooid. Veel elektrische rijders weten al niet eens wat dat betekent, laat staan de gemiddelde Kassa kijker :))
 
Ik heb zelf toch ook wel wat vragen bij deze vergelijking die Tesla maakt. Ik vraag me vooral af wanneer die branden precies gebeuren. Bij Tesla en andere EV's zijn er verschillende schijnbaar spontane branden terwijl de wagen geparkeerd staat (al dan niet aan een laadpaal). Bij ICE's gebeurt het bijna altijd tijdens het rijden of bij een ongeval. Er is voor mij een immens verschil tussen een brand 's nachts in een garage terwijl iedereen slaapt en één terwijl je wakker aanwezig bent (niet dat het laatste helemaal ongevaarlijk is natuurlijk). Spijtig genoeg vind je daar geen cijfers over.
Als dat zo zou zijn dan zouden er nooit branden in fossiele auto’s in garages zijn.
Lees het rapport van het IFV uit 2013 over garagebranden om te zien dat ze al langere tijd sowieso problemen hebben met autobranden in garages, elektrisch of niet.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Wat betekent mode 3 en mode 4? Ik ben al 5 jaar EV rijder en ik weet het niet.
Mode 3 = ac laden met een externe control unit (de ac laadpalen zoals we die kennen)
Mode 4 = dc laadpalen, oftewel de snelladers

En om het compleet te maken:
Mode 2 = ac laden met een control unit in de kabel verwerkt (zoals bijvoorbeeld de Tesla UMC)
Mode 1 = ac laden zonder enige vorm van control unit. Deze vorm is voor auto’s eigenlijk meteen overgeslagen en nooit toegepast aangezien er essentiele veiligheids waarborgen ontbreken (hoewel ik Tesla ervan verdenk dit in het begin te hebben overwogen)
 
Als Nederland nu eens het model van het Verenigd Koninkrijk gaat volgen zijn we ook direct van de dicussie af of er wel of geen laadpunten bij een appartement mag komen. Ok.. als je pech hebt krijg je een parkeerplaats buiten, maar in elk geval kun je wel thuis laden.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Als Nederland nu eens het model van het Verenigd Koninkrijk gaat volgen zijn we ook direct van de dicussie af of er wel of geen laadpunten bij een appartement mag komen. Ok.. als je pech hebt krijg je een parkeerplaats buiten, maar in elk geval kun je wel thuis laden.
Deze regeling in de UK is de uitwerking van de europese EPBD ii, de Energy Performance Building Directive. Bij ons opgenomen in het bouwbesluit. De UK heeft deze directive aangescherpt; alle nieuwe huizen een laadpunt, en nieuwe utiliteitsbouw 1 laadpunt op de 5 parkeerplekken.
 
Deze regeling in de UK is de uitwerking van de europese EPBD ii, de Energy Performance Building Directive. Bij ons opgenomen in het bouwbesluit. De UK heeft deze directive aangescherpt; alle nieuwe huizen een laadpunt, en nieuwe utiliteitsbouw 1 laadpunt op de 5 parkeerplekken.
Goed he, die Brexit... Gebruiken ze nog steeds de Europese regels. 🤣
 
Hier op de jaarlijkse vergadering een terugkerend item. Ik ben de enige met een EV. Gelukkig is het bestuur tegen een verbod op laden/parkeren, in afwachting van de nieuwe wetgeving. Overigens zou die in 2020 al ingevoerd worden.
 
Mijn ervaring: Woon in een klein appartementencomplex dat net nieuw gebouwd is. In de garageboxen komt geen stroom vanwege mogelijk misbruik dus samen op zoek naar andere opties (want de gemeente plaatst geen laadpaal als je een parkeervoorziening hebt). Verhuurder stond open voor een laadpaal op het gedeelde parkeerterrein, afgesproken dat zij de laadpaal en andere materiaalkosten betalen en dat ik een laadpaal zou uitzoeken en zou installeren.

Mijn idee was om een laadpaal uit te zoeken waar leaserijders en particuliere EV rijders (zoals ik) konden laden. Uiteindelijk uitgekomen op de NewMotion Home Advanced die zowel het publieke laadnetwerk van NewMotion ondersteunt voor gastgebruik alsook losse RFID passen voor laden en verrekenen. Het idee is dat de VvE de laadkosten eens per kwartaal download en doorberekent aan de bewoners zoals ook al met het water wordt gedaan.

Tegenvaller is de slechte leverbaarheid van laadpalen momenteel. Ik heb dus een tweedehands laadpaal moeten kopen op MP. Ga 'm volgende week installeren samen met de aannemer, iedereen blij.
 
Even een update. Het NewMotion laadpunt was in een oogwenk geïnstalleerd maar wilde maximaal laden op 16 ampère terwijl het laadpunt 32 ampère ondersteunt. Deze begrenzing kun je zelf niet instellen maar moet je via een formulier van NewMotion (linkje) aanvragen. Voordat ik dat kon doen moest ik eerst load balancing activeren. Het laadpunt heeft de ondersteuning hiervoor wel aan boord (een los bordje met een RJ11 socket voor de P1 poort) maar NewMotion wil daar € 5 per maand voor hebben. Dat is op zich geen probleem ware het niet dat niemand bij NewMotion lijkt te weten hoe dit eigenlijk moet worden geactiveerd. Via dit formulier kun je het wel aanvragen maar dan verdwaal je in een woud van sales en contact centers die elkaar de schuld geven en voorstellen dat je een Premium Partner gaat betalen voor de installatie (die al gedaan is). Een jongen genaamd Teun snapt dat ik daar geen zin in had en gaat het nu uitzoeken, wordt vervolgd.

Update: Als er al een abonnement loopt zou de installatieafdeling dit gewoon kunnen activeren. Ik word nog door ze gebeld. Moest wel eerst een discussie aangaan over selectiviteit.

En ja, € 5 vragen voor het gebruik van hardware die al is aangekocht is erg suf, maar dat terzijde.
 
Last edited:
Ik heb prive een Zappi V2 en via mijn werkgever een NewMotion laadpunt.
De Zappi was inclusief aanleggen €1200 goedkoper dan het NewMotion laadpunt. De Zappi heeft echter veel meer mogelijkheden en kun je zelf instellen zonder tussenkomst van de leverancier.
NewMotion verdient er blijkbaar goed aan. Het enige voordeel van de NewMotion is dat ze een backoffice hebben voor het automatisch verrekenen van de laadkosten met de werkgever, maar daar betaal je dan ook weer een maandelijkse fee voor.
 
Even een update. Het NewMotion laadpunt was in een oogwenk geïnstalleerd maar wilde maximaal laden op 16 ampère terwijl het laadpunt 32 ampère ondersteunt. Deze begrenzing kun je zelf niet instellen maar moet je via een formulier van NewMotion (linkje) aanvragen. Voordat ik dat kon doen moest ik eerst load balancing activeren. Het laadpunt heeft de ondersteuning hiervoor wel aan boord (een los bordje met een RJ11 socket voor de P1 poort) maar NewMotion wil daar € 5 per maand voor hebben. Dat is op zich geen probleem ware het niet dat niemand bij NewMotion lijkt te weten hoe dit eigenlijk moet worden geactiveerd. Via dit formulier kun je het wel aanvragen maar dan verdwaal je in een woud van sales en contact centers die elkaar de schuld geven en voorstellen dat je een Premium Partner gaat betalen voor de installatie (die al gedaan is). Een jongen genaamd Teun snapt dat ik daar geen zin in had en gaat het nu uitzoeken, wordt vervolgd.

Update: Als er al een abonnement loopt zou de installatieafdeling dit gewoon kunnen activeren. Ik word nog door ze gebeld. Moest wel eerst een discussie aangaan over selectiviteit.

En ja, € 5 vragen voor het gebruik van hardware die al is aangekocht is erg suf, maar dat terzijde.
Zelfde gehad (gebruikte laadpaal voor mijn vader), gebeld en gelijk aangepast door new motion (werkte na 1 minuut) ! Toevallig ook een VVE, was wat discussie binnen de vereniging. Inmiddels is de wet schijnbaar aangepast: alleen melden is voldoende.

Op de zaak ook new motion, puur backoffice ivm verrekening (gewoon goed) en dat was ook de reden voor mijn vader. Geen omkijken, alles wordt automatisch verrrekend en gefactureerd met de VVE voor 5.-/maand, ideaal. En ze zijn enorm betrouwbaar (al 5 jaar staan en doen het altijd).
 
Even een update. Het NewMotion laadpunt was in een oogwenk geïnstalleerd maar wilde maximaal laden op 16 ampère terwijl het laadpunt 32 ampère ondersteunt. Deze begrenzing kun je zelf niet instellen maar moet je via een formulier van NewMotion (linkje) aanvragen. Voordat ik dat kon doen moest ik eerst load balancing activeren. Het laadpunt heeft de ondersteuning hiervoor wel aan boord (een los bordje met een RJ11 socket voor de P1 poort) maar NewMotion wil daar € 5 per maand voor hebben. Dat is op zich geen probleem ware het niet dat niemand bij NewMotion lijkt te weten hoe dit eigenlijk moet worden geactiveerd. Via dit formulier kun je het wel aanvragen maar dan verdwaal je in een woud van sales en contact centers die elkaar de schuld geven en voorstellen dat je een Premium Partner gaat betalen voor de installatie (die al gedaan is). Een jongen genaamd Teun snapt dat ik daar geen zin in had en gaat het nu uitzoeken, wordt vervolgd.

Update: Als er al een abonnement loopt zou de installatieafdeling dit gewoon kunnen activeren. Ik word nog door ze gebeld. Moest wel eerst een discussie aangaan over selectiviteit.

En ja, € 5 vragen voor het gebruik van hardware die al is aangekocht is erg suf, maar dat terzijde.
Ik neem aan dat het over 3 fase laden gaat, waarom heb je dan 32A nodig? Ik laad thuis zelfs niet op 16A maar gewoon op 11A en dat is snel genoeg voor m'n S100D
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb prive een Zappi V2 en via mijn werkgever een NewMotion laadpunt.
De Zappi was inclusief aanleggen €1200 goedkoper dan het NewMotion laadpunt. De Zappi heeft echter veel meer mogelijkheden en kun je zelf instellen zonder tussenkomst van de leverancier.
NewMotion verdient er blijkbaar goed aan. Het enige voordeel van de NewMotion is dat ze een backoffice hebben voor het automatisch verrekenen van de laadkosten met de werkgever, maar daar betaal je dan ook weer een maandelijkse fee voor.
Ik kon geen Zappi vinden die met RFID onderscheid kon maken tussen gebruikers en kon verrekenen voor lease. Heb ik iets gemist? Verder is er momenteel neit zoveel keus, de meeste palen zijn niet leverbaar dus ik was aangewezen op de tweedehandsmarkt. De NewMotions zwerven daar veel rond (net name marktplaats).

Ik neem aan dat het over 3 fase laden gaat, waarom heb je dan 32A nodig? Ik laad thuis zelfs niet op 16A maar gewoon op 11A en dat is snel genoeg voor m'n S100D
Het idee is dat de paal bruikbaar is voor meerdere bewoners dus hoe sneller de auto vol is hoe sneller mensen kunnen wisselen. Het is maar een klein wooncomplex. Ik heb ze nog voorgesteld om het voorlopig zo te laten (dus 16a en geen load balancing) maar ze wilden graag dat ik het in 1 keer volledig werkend zou aanleggen. Er is voor alles wat te zeggen, zo zijn ze blij dat ik het voor ze regel want het verhoogt de waarde van de appartementen. NewMotion is breed geaccepteerd dus iedere leaserijder die er woont kan ermee uit de voeten zonder verrekening en iedere priverijder kan verrekenen via de servicekosten. Je kunt ook nog stellen dat 16a een beetje de standaard is en dat sneller laden dus weinig zin heeft voor de meeste auto’s etc etc maar dit mag ieder voor zichzelf afwegen. Er is geen goed antwoord, wel heel veel mogelijkheden 😉

5 euro per maand voor load balancing.

60 euro per jaar.

300 euro op 5 jaar.
Het is goedkoper dan je aansluiting verzwaren van 3*25 naar 3*35 in NL (ong. € 500 per jaar), daar is het op gebaseerd vermoed ik. Verder snap ik niet helemaal wat je met de rekensom wilde bereiken.
 
Last edited: