Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden in de Efteling is... net als een sprookje!

This site may earn commission on affiliate links.
ik vind de efteling wel een typisch voorbeeld van een van de problemen rondom het laden. Het is volstrekt onduidelijk wat het kost, en welke pas je nodig hebt. op dit site van de efteling staat alleen:
Voor elektrische auto's zijn er (betaalde) oplaadpunten aanwezig. Je dient hiervoor zelf een laadkabel mee te nemen. Spreek één van de parkeerwachters aan om naar de juiste plek doorverwezen te worden.
in de newmotion en nuon app staan de laadpalen niet, in de app van ecotap en smoov staan ze wel, maar is het tarief onbekend. De laadpalen zijn van FlowCharging, maar die hebben geen app, en ook geen info op de website.
De enige plaats waar ik info kan vinden over deze laadpalen zijn community based systemen (zoals dit forum, en de plugshare app, waarbij de laatste niet helemaal correct is)
Staat het tarief wel op/bij de laadpalen zelf? ik vind het toch wel absurd als je alleen achteraf kunt vaststellen wat het tarief is.
Heeft er iemand een betere app/site waar deze informatie wel te vinden is?
 
7165DB59-3AD5-4D34-8B02-05F398BFD398.png

ChargeMap

ik vind de efteling wel een typisch voorbeeld van een van de problemen rondom het laden. Het is volstrekt onduidelijk wat het kost, en welke pas je nodig hebt. op dit site van de efteling staat alleen:
Voor elektrische auto's zijn er (betaalde) oplaadpunten aanwezig. Je dient hiervoor zelf een laadkabel mee te nemen. Spreek één van de parkeerwachters aan om naar de juiste plek doorverwezen te worden.
in de newmotion en nuon app staan de laadpalen niet, in de app van ecotap en smoov staan ze wel, maar is het tarief onbekend. De laadpalen zijn van FlowCharging, maar die hebben geen app, en ook geen info op de website.
De enige plaats waar ik info kan vinden over deze laadpalen zijn community based systemen (zoals dit forum, en de plugshare app, waarbij de laatste niet helemaal correct is)
Staat het tarief wel op/bij de laadpalen zelf? ik vind het toch wel absurd als je alleen achteraf kunt vaststellen wat het tarief is.
Heeft er iemand een betere app/site waar deze informatie wel te vinden is?
 
  • Informative
Reactions: Mkessels
Klinkt misschien flauw maar het is een serieuze vraag: als je je de luxe kunt veroorloven om je druk te maken over de prijs van een kWh bij de Efteling, dan heb je die kWh waarschijnlijk niet echt nodig. Waarom dan je er zo druk over maken?
Ik wil graag vooraf weten waar ik aan toe ben. Ik zal tijdens mijn trip ergens moeten laden, ofwel bij de Efteling, ofwel bij een supercharger, ofwel tijdens het eten op de terugweg (wat evt niet bij een supercharger is). Aangezien het geld niet bij mij op de rug groeit, wil ik dan toch even de kosten (geld en tijd) optimaliseren.
Mocht bij jou wel het geld op de rug groeien, dan nodig ik je uit om bij mijn laadpaal te komen laden. Het tarief zal ik je achteraf wel laten weten;)
 
  • Like
Reactions: Odie
Klinkt misschien flauw maar het is een serieuze vraag: als je je de luxe kunt veroorloven om je druk te maken over de prijs van een kWh bij de Efteling, dan heb je die kWh waarschijnlijk niet echt nodig. Waarom dan je er zo druk over maken?

Wat een onzin. Ik wil graag weten wat iets kost voor ik tot aanschaf over ga. De enige reden dat ik er toch laad is omdat ik de rekening niet zie. Maar ik ben het volledig eens met de stelling dat de laders uitblinken in non-informatie én slechte handhaving.
 
Klinkt misschien flauw maar het is een serieuze vraag: als je je de luxe kunt veroorloven om je druk te maken over de prijs van een kWh bij de Efteling, dan heb je die kWh waarschijnlijk niet echt nodig. Waarom dan je er zo druk over maken?

Toen ik nog brandstof kocht reed ik ook naar de goedkoopste pomp in de buurt. Ik kies in de Appie ook regelmatig een huismerk product ipv het A-merk. Dat je ook qua laadpaal wil weten wat het kost lijkt me niet zo vreemd.

Staat het tarief wel op/bij de laadpalen zelf? ik vind het toch wel absurd als je alleen achteraf kunt vaststellen wat het tarief is.
Heeft er iemand een betere app/site waar deze informatie wel te vinden is?

De prijs wordt niet bepaald door de paal, maar door de operator van je laadpas. De laadpaal uitbater geeft een kWh prijs aan die het wil hebben, maar het netwerk van je laadpas gooit daar fees bovenop. Dat kan een fee per sessie zijn maar ook een verhoging op de kWh prijs. Zo kan het ook zijn dat je bij laadpas-A betaald per minuut dat de sessie actief is en bij laadpas-B niet.

Zie ook Maingau/TelekomLadestroom (of hoe die laatste ook heet) waarbij je bij Fastned tegen +/- 35 ct/kWh kunt laden waar dat anders 65 ct/kwh kost.

Kortom, de exacte prijs moet je opzoeken in de App van je laadpas-aanbieder. Als de paal daar niet in staat moet je je wenden tot de laadpas-aanbieder die hun kaart moet bijwerken.
 
Ik was gisteren nog bij de Efteling, het was ontzettend druk. Bij aankomst hoopte ik dat er nog een vrije paal zou zijn maar ik werd direct doorgestuurd naar een of ander weiland om te parkeren, 'alle palen zijn bezet meneer'. Toen we vanaf het weiland naar de ingang liepen kwamen we langs de palen, waar natuurlijk nog 2 vrije plekken waren en een Outlander die niet ingeplugd stond.... Verder stond iedereen keurig aangesloten en ik telde vijf drietjes (!), 2 S-en en een 2-Xen.
 
Ik was gisteren nog bij de Efteling, het was ontzettend druk. Bij aankomst hoopte ik dat er nog een vrije paal zou zijn maar ik werd direct doorgestuurd naar een of ander weiland om te parkeren, 'alle palen zijn bezet meneer'. Toen we vanaf het weiland naar de ingang liepen kwamen we langs de palen, waar natuurlijk nog 2 vrije plekken waren en een Outlander die niet ingeplugd stond.... Verder stond iedereen keurig aangesloten en ik telde vijf drietjes (!), 2 S-en en een 2-Xen.

Ik laat me nooit wegsturen, ik ben abonnementhouder en ik heb nog nóóit alle palen bezet gezien als er gezegd werd van wel. Ik hou voet bij stuk en krijg wel eens een sjacherijnig “dan ga je toch zelf kijken!” toegebeten en inderdaad: ik zie dan dat er nog plek is.

Die PHEVs die niet ingeplugd staan (en die staan er altijd) verdienen een speciale behandeling...
 
  • Funny
Reactions: Tozz
Ik laat me nooit wegsturen, ik ben abonnementhouder en ik heb nog nóóit alle palen bezet gezien als er gezegd werd van wel. Ik hou voet bij stuk en krijg wel eens een sjacherijnig “dan ga je toch zelf kijken!” toegebeten en inderdaad: ik zie dan dat er nog plek is.

Die PHEVs die niet ingeplugd staan (en die staan er altijd) verdienen een speciale behandeling...

Aangezien ik komende week weer ga en ik nog nooit op die palen heb gelet: hoe kom je bij de laadpalen?
 
Aangezien ik komende week weer ga en ik nog nooit op die palen heb gelet: hoe kom je bij de laadpalen?

Het is met bordjes aangegeven (de blauwe "elektrisch laden" bordjes). Je komt uiteindelijk een parkeermannetje tegen, en als je dan vanuit je auto je vuisten tegen elkaar tikt dan snappen ze dat je wil laden en dan verwijzen ze je naar een ander deel van de parkeerplaats. (Blijkbaar is dat het Efteling universele gebaar voor 'stekkeren')

verderop kom je weer zo'n mannetje tegen, weer vuistje tik, al dan niet met mondelinge bevestiging dat je echt wil laden, en dan wordt je het laadterrein opgeladen.

Met name het 2e mannetje liet mij in de steek. De 1e zag de Tesla en deed zelf al het 'vuistje tik' gebaar, de 2e verwees me weer terug naar het algemene parkeerterrein. Dus ik heb het rondje 2x gemaakt.