@one-ten &
@bugboy Op het gevaar af dat jullie mij als fanboy afdoen: ik vind jullie voorstelling van zaken een verkeerd beeld schetsen. Je kunt met een M3 of MS 75 of groter prima op vakantie, ook naar de wintersport. Elke anderhalve uur een uur moeten laden is gewoon onzin met bovenstaande modellen. Dat
@bugboy perse met een volle accu de berg af wil dalen moet hij natuurlijk helemaal zelf weten, maar efficiënt is het niet en ik spreek uit ervaring, ben al 4 maal met de MS op wintersport geweest en kon nooit op de berg laden dus had ook geen keuze. Een koude accu regenereert inderdaad nauwelijks maar de mijne warmde tijdens de afdaling zeer snel op, en dat was niet alleen fijn voor de remmen maar ook voor m'n SoC.
Wat de onduidelijke tarieven betreft: dat komt vooral doordat er zoveel verschillende laadpassen zijn en de tarieven onderling zo verschillen. Je kunt dat onduidelijk vinden, maar feit blijft dat je daardoor kunt kiezen voor de goedkoopste leverancier. Moet je natuurlijk wel wat moeite voor doen. Als je dat niet wilt kies je gewoon voor de bijna overal geaccepteerde Shell Recharge pas. Hoef je niks uit te zoeken, niet na te denken en weet je precies wat je betaalt, namelijk vaak te veel.
Jij voelt je genaaid omdat een bepaalde land/paal/pas combinatie 3x duurder is dan een andere combinatie, maar feitelijk is zelfs die duurdere combi nog steeds goedkoper dan de brandstofkosten van een ICE.
Als laatste vraag je je af waarom bij een laadpaal geen vast tarief staat aangeven zoals bij een pompstation. Dat lijkt me logisch, immers bij een pompstation van Shell is Shell de leverancier, je kunt daar niet kiezen tussen Shell, Esso en Tinq of zo. Bij een paal van Allego kun je wel kiezen welke laadpas je gebruikt, en de pas bepaalt het tarief. Doe mij die keuzevrijheid maar....