Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden start niet

This site may earn commission on affiliate links.
Auto staat al 20 minuten aan een CCS lader en nog steeds op “laden wordt gestart”. Iemand die weet wat er aan de hand kan zijn? Lader leek mijn Maingau kaart wel te pakken. Lader geeft ook 20% SoC aan.

Model S met retrofit en die werkte prima bij FastNed. Sta ik Obertauern bij een “vreemde” lader.
 
Na 30 minuten begon het laden alsnog en uiteindelijk netjes tot 90% geladen. Wel langzaam (max 40kW), maar wellicht dat de accu koud was. Auto stond al 4 dagen stil bij -5 graden.

Wel schandalig duur. Dik €30 voor 50kWh (Maingau). Dat laden buiten de SuC om staat me toch wel tegen. Omslachtig, onduidelijk en schandalig duur. Ook volstrekt onduidelijk wat het kost vooraf. Dacht dat Maingau standaard 35ct/kWh was, maar dit is bijna het dubbele. Met 60ct/kWh en 2 uur laden krijg je toch weer trek in een ouderwetse ICE.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ramonneke
Dan was je accu waarschijnlijk aan het verwarmen inderdaad, staat nog ergens iets over in het wintersport draadje, iemand die ‘s ochtends voor het ontbijt zijn auto probeerde vol te laden aan de supercharger in het dorp, duurde bij hem ook iets van een half uur voordat het laden startte, meen dat na dit duidelijk werd na telefonisch contact, tesla helpdesk kon zien dat accu aan het verwarmen was.
 
@bugboy ea. Dit maakt denk ik iedereen wel een keertje mee! Heel leerzaam. Wij ook, alweer even geleden met de Leaf... Gauw ( na een koude nacht zoals we ons dus realiseerden ) de accu bij Fastned nog even ala ICE volgooien :) alvorens een lange tocht te ondernemen. Al doende leert men. Overigens bij de opmerking hierboven ...wellicht dat de accu koud was. Auto stond al 4 dagen stil bij -5 graden.... mag dat wellicht best wel weg! ;)
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
Na 30 minuten begon het laden alsnog en uiteindelijk netjes tot 90% geladen. Wel langzaam (max 40kW), maar wellicht dat de accu koud was. Auto stond al 4 dagen stil bij -5 graden.

Wel schandalig duur. Dik €30 voor 50kWh (Maingau). Dat laden buiten de SuC om staat me toch wel tegen. Omslachtig, onduidelijk en schandalig duur. Ook volstrekt onduidelijk wat het kost vooraf. Dacht dat Maingau standaard 35ct/kWh was, maar dit is bijna het dubbele. Met 60ct/kWh en 2 uur laden krijg je toch weer trek in een ouderwetse ICE.
Volgende keer gewoon beginnen aan de afdaling, dan warmt je accu vanzelf redelijk snel op, en je zult zien dat je beneden een paar procent erbij hebt, gratis en voor niks :cool:. Vervolgens pas rond de 10% SoC de eerste DC charger gebruiken.

De juiste Maingau tarieven per land vind je hier: Elektrisch rijden kan altijd goedkoper: Maingau tarieven per 1 augustus omhoog.. Overigens

Google is your friend.
 
@bugboy Maingau is inderdaad rond de 0.35 (+ landenopslag, Oostenrijk 025) euro per uur voor het eerste uur. Daarna is het 0,1 euro per minuut extra. Ze willen niet dat je lang aan de snellader hangt. Tip: afkoppelen na 59 minuten en nieuwe laadsessie starten? Geen idee of dat werkt.

Bij AC laders gaat dat na 240 minuten tellen, dus ook daar niet te lang aan hangen.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Volgende keer gewoon beginnen aan de afdaling, dan warmt je accu vanzelf redelijk snel op, en je zult zien dat je beneden een paar procent erbij hebt, gratis en voor niks :cool:. Vervolgens pas rond de 10% SoC de eerste DC charger gebruiken.
Morgen wordt het al veel laden en reistijd, dus vertrek liever met 90% SoC. Met zo’n koude accu regenereert er weinig en weet niet ik ik dan met 20% de SuC had gehaald. Met 5 man op de terugreis sta ik niet graag leeg.
De juiste Maingau tarieven per land vind je hier: Elektrisch rijden kan altijd goedkoper: Maingau tarieven per 1 augustus omhoog.. Overigens: Google is your friend.
Laadprijzen verschillen per paal en ik snap niet waarom het niet wat duidelijker wordt aangegeven. Bij een pompstation staat het gewoon duidelijk aangegeven. Weet niet waarom dat niet bij laden kan. In theorie had ik met CCS die 50kWh ook in een uur kunnen laden. Laadsnelheid komt niet boven de 40kW uit (gemiddeld was 25kW) en dan krijg je een opslag van 10ct/minuut. Afkoppelen en aankoppelen is dan ineens goedkoper. Voelt allemaal niet logisch en werkt ook niet echt bij de adoptie van BEV.
 
Tja wat is 'duur'.

Even beperkt tot de brandstofkosten.

Stel je laadt AC tegen een MainGau kWh prijs van 0,35 Euro.
Met een laadverlies van zeg-maar-even 6,7%.
Je verbruik is pak-m-beet 220Wh/km. Kan je nog behoorlijk doorrijden.

Om 100km te rijden heb je dan van die laadpaal nodig 23,474kWh = 8,22 Euro.

Stel je tankt benzine tegen een mooi literprijsje van 1,60 Euro.
Je verbruik is pak-m-beet 8 liter/100km. Redelijk verbruik denk ik.

Om met je ICE 100km te rijden kost je dat dan 12.80 Euro.
 
Het “probleem” is vooral de onduidelijkheid. Tussen twee benzinepompen zit ook wel verschil, maar geen factor 3 en de prijs is duidelijk aangegeven.

Ik laad normaal altijd thuis. voor dagelijks verkeer vind ik een BEV perfect. Voor vakantie (met name wintersport) vind ik een ICE fijner. Dan maar iets duurder. Toch altijd al duur zo’n vakantie
 
Tja wat is 'duur'.

Even beperkt tot de brandstofkosten.

Stel je laadt AC tegen een MainGau kWh prijs van 0,35 Euro.
Met een laadverlies van zeg-maar-even 6,7%.
Je verbruik is pak-m-beet 220Wh/km. Kan je nog behoorlijk doorrijden.

Om 100km te rijden heb je dan van die laadpaal nodig 23,474kWh = 8,22 Euro.

Stel je tankt benzine tegen een mooi literprijsje van 1,60 Euro.
Je verbruik is pak-m-beet 8 liter/100km. Redelijk verbruik denk ik.

Om met je ICE 100km te rijden kost je dat dan 12.80 Euro.
Met 60ct/kWh en 10ct/minuut (na 1 uur) is het sommetje anders. Met SuC prijzen is het inderdaad prima te doen. Gemiddeld genomen dus prima, maar bij dit soort prijzen voel ik me toch wat genaaid.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Met een beetje zuinige diesel ben je dan goedkoper uit.. Voor het ongemak van elke anderhalf uur een uurtje te moeten laden wil ik wel in elk geval een financieel voordeel hebben. Het is dat ik gratis supercharge, want bij gelijke kosten nam ik anders op afstanden groter dan 200km de Tesla niet mee.. Op vakantie ga ik met mijn S zeker niet proberen, zelfs met mijn Kona niet.. Dat doe ik nog gewoon op diesel..
 
@one-ten & @bugboy Op het gevaar af dat jullie mij als fanboy afdoen: ik vind jullie voorstelling van zaken een verkeerd beeld schetsen. Je kunt met een M3 of MS 75 of groter prima op vakantie, ook naar de wintersport. Elke anderhalve uur een uur moeten laden is gewoon onzin met bovenstaande modellen. Dat @bugboy perse met een volle accu de berg af wil dalen moet hij natuurlijk helemaal zelf weten, maar efficiënt is het niet en ik spreek uit ervaring, ben al 4 maal met de MS op wintersport geweest en kon nooit op de berg laden dus had ook geen keuze. Een koude accu regenereert inderdaad nauwelijks maar de mijne warmde tijdens de afdaling zeer snel op, en dat was niet alleen fijn voor de remmen maar ook voor m'n SoC.

Wat de onduidelijke tarieven betreft: dat komt vooral doordat er zoveel verschillende laadpassen zijn en de tarieven onderling zo verschillen. Je kunt dat onduidelijk vinden, maar feit blijft dat je daardoor kunt kiezen voor de goedkoopste leverancier. Moet je natuurlijk wel wat moeite voor doen. Als je dat niet wilt kies je gewoon voor de bijna overal geaccepteerde Shell Recharge pas. Hoef je niks uit te zoeken, niet na te denken en weet je precies wat je betaalt, namelijk vaak te veel.

Jij voelt je genaaid omdat een bepaalde land/paal/pas combinatie 3x duurder is dan een andere combinatie, maar feitelijk is zelfs die duurdere combi nog steeds goedkoper dan de brandstofkosten van een ICE.

Als laatste vraag je je af waarom bij een laadpaal geen vast tarief staat aangeven zoals bij een pompstation. Dat lijkt me logisch, immers bij een pompstation van Shell is Shell de leverancier, je kunt daar niet kiezen tussen Shell, Esso en Tinq of zo. Bij een paal van Allego kun je wel kiezen welke laadpas je gebruikt, en de pas bepaalt het tarief. Doe mij die keuzevrijheid maar....
 
De extra reistijd van 25% klopt in mijn geval zeker wel (tov mijn A4 diesel). Het is wellicht goedkoper, maar het is ook langzamer. Die tijd is mij op vakantie ook wel wat waard (vooral bij de wintersport). Ik haak liever 2 uur eerder aan in de apres-ski dan dat ik bij een Burger King mijn tijd zit te doden.

De reden dat ik met 90% wil vertrekken is om de reistijd te verkorten. Ik kon in de buurt van het hotel laden, dus dat doe ik liever een dag van tevoren ipv met 5 man bij de SuC te staan (waar om 7 uur ‘s morgens niets open is).

Keuzevrijheid ben ik helemaal voor, maar transparant is het niet. Je hebt vele apps en pasjes nodig om te kunnen laden. Met 50kW CCS lader toch 2 uur moeten laden voor 50kWh en dan een “boetetarief” van 10ct/min moeten betalen is gewoon niet erg duidelijk. Ik ben best van het uitzoeken en pionieren, maar ik snap dat menigeen hier geen trek aan heeft.

Het klinkt wellicht wat negatief, maar voor de wintersport vind ik een EV gewoon niet ideaal. Voor dagelijks gebruik ben ik absoluut fan.
 
Keuzevrijheid ben ik helemaal voor, maar transparant is het niet. Je hebt vele apps en pasjes nodig om te kunnen laden. Met 50kW CCS lader toch 2 uur moeten laden voor 50kWh en dan een “boetetarief” van 10ct/min moeten betalen is gewoon niet erg duidelijk. Ik ben best van het uitzoeken en pionieren, maar ik snap dat menigeen hier geen trek aan heeft.
Sorry maar hier ga ik niet in mee. Dat je 2 uur moet laden aan een snellader toont wel aan dat je iets doet wat niet de bedoeling is. Juist daarom krijg je een boete tarief.
Het klinkt wellicht wat negatief, maar voor de wintersport vind ik een EV gewoon niet ideaal. Voor dagelijks gebruik ben ik absoluut fan.
Wat mij vooral stoort aan dit soort verhalen is dat er vanuit gegaan wordt dat het reëel is dat je in de toekomst nog kunt kiezen om een EV te rijden voor dagelijks gebruik maar voor de vakantie weer terug kunt vallen op een ICE. Ik denk dat die gedachte veel potentiële EV rijders ten onrechte er van weerhoudt hun ICE in te wisselen voor een EV omdat een ICE erbij voor vakanties, of er eventueel eentje huren financieel niet uit kan of teveel gedoe is.

En ik snap niet zo goed hoe je absoluut fan kunt zijn maar een 2 uur langere reistijd een bijna onoverkomelijk nadeel vindt. Persoonlijk vind ik het gedwongen wat rustiger aan doen juist héél relaxed (tot m'n eigen verbazing) en kom ik uitgeruster aan op de bestemming dan toen ik nog zo snel mogelijk probeerde aan te komen op bestemming. Dus de voordelen wegen voor mij absoluut op tegen de 'nadelen'. Want laten we wel wezen, in feite praat je over het verschil tussen een paar tankstops die ook minimaal 5 minuten duren (maar in de praktijk door koffie en toiletbezoek en wachten op een vrije pomp of bij de kassa vaak al gauw 10 minuten of meer) en een paar laadstops bij een SuC van 20 tot 35 minuten, tenminste als je het goed doet en bijna leeg rijdt en niet meer laadt dan nodig is voor de volgende stop en stopt met laden voordat de laadsnelheid drastisch terugloopt. Combineer die laadstops met een lunch en/of diner en het verschil wordt nog kleiner.
 
  • Like
Reactions: Cely and horta
In mijn ervaring kun je met diverse apps en passen precies zien dat je (veel) gaat betalen, en @balblas heeft heel zeker een punt als je 2 uur bij een snellader gaat staan te laden. 80% is het doel, en niet daarboven. En als je in een uur de 80% niet haalt ga je maar rijden. Dan warmt je batterij ook goed op voor de volgende laadbeurt.