Ik moet er 50kWh bij hebben en daarvoor is er een “snellader” beschikbaar in het dorp. Bij het hotel laden was geen optie, dus dacht even snel de auto vol te laden tijdens de apres-ski.Sorry maar hier ga ik niet in mee. Dat je 2 uur moet laden aan een snellader toont wel aan dat je iets doet wat niet de bedoeling is. Juist daarom krijg je een boete tarief.
Nergens geeft de auto aan dat de accu zo koud is dat die niet kan laden (daarom ook deze post). Ook is er geen optie dat ik de accu vooraf kan opwarmen (voor de volgende keer). Volgens mij kan dit alleen als je aan de laadpaal staat en dan warmt die het hele interieur op. Na 30 minuten begint die pas met laden en dan nog erg langzaam. Hoe had ik moeten weten dat dit 2 uur zou gaan duren? Dit moet gewoon duidelijker en transparanter. Menigeen zou geen 30 minuten hebben gewacht met de melding “laden zal spoedig beginnen’.
Ik was €6 minder kwijt geweest als ik na een uur de sessie even had onderbroken na een uur. Ik snap de reden waarom ze niet willen dat je lang aan die paal staat (in 7 dagen heb ik er overigens geen auto gezien), maar het is gewoon slecht uit te leggen aan de consument.
Die keuze is er op dit moment ook. Is dus een hele realistische vraag. Wellicht over 15 jaar niet meer, maar de komende jaren nog wel.Wat mij vooral stoort aan dit soort verhalen is dat er vanuit gegaan wordt dat het reëel is dat je in de toekomst nog kunt kiezen om een EV te rijden voor dagelijks gebruik maar voor de vakantie weer terug kunt vallen op een ICE.
Aanschafprijs is het grootste struikelblok denk ik. En laden met al die pasjes en apps heeft gewoon niet iedereen zin in. Leuk voor de mensen van het eerste uur, maar de massa wil “tanken” en door. Met CCS wordt de plug al een minder issue, maar voorheen had je ook nog die verschillen. Ik hoop dat we over 10 jaar lachen om die omslachtige pasjes en gewoon een (faire) prijs betalen.Ik denk dat die gedachte veel potentiële EV rijders ten onrechte er van weerhoudt hun ICE in te wisselen voor een EV omdat een ICE erbij voor vakanties, of er eventueel eentje huren financieel niet uit kan of teveel gedoe is.
Omdat ik niet blind ben geworden voor de nadelen. Autopilot vind ik heerlijk onderweg (maar staat technisch los van EV en had met elke automaat gekund). De bergruimte is ook top. Maar een 25% langere reistijd vind ik jammer en vooral als je met 5 mensen in de auto zit. ‘s Nachts rijden is wat mij betreft geen optie meer, want dan zit vrijwel alles bij de SuCs dicht. Wachten in de auto met 5 personen vind ik om eoa reden toch ongemakkelijk en gevoelsmatig erg lang duren.En ik snap niet zo goed hoe je absoluut fan kunt zijn maar een 2 uur langere reistijd een bijna onoverkomelijk nadeel vindt.
De keuze om vaak te stoppen heb ik ook met een ICE, maar met een EV is het een must. Laden is fijner dan tanken (geen stinkende handen), maar ik heb liever de keuze dan dat het moet. Daarbij kan ik beter de tankbeurten plannen, zodat ik tank waar en wanneer het mij uitkomt. Niet dat ik achter een hotel sta te laden. Tegenwoordig checken we vaak even wat er bij de SuC zit. Sommigen hebben echt leuke eettentjes er bij, maar soms sta je er totaal verlaten bij.Persoonlijk vind ik het gedwongen wat rustiger aan doen juist héél relaxed (tot m'n eigen verbazing) en kom ik uitgeruster aan op de bestemming dan toen ik nog zo snel mogelijk probeerde aan te komen op bestemming.
Met de diesel was het hooguit 2-3 tankstops (retour), maar we stopten wel wat vaker (om de 3 uur). Ik reed vroeger binnen de 10 uur naar de wintersport en dat is nu ruim 12 uur. Heel fijn dat velen op dit forum doen alsof het praktisch geen verschil maakt, maar 2 uur extra reistijd is toch gewoon 2 uur extra reistijd. Vroeger lunchten we ook gewoon. Nu zal ik om dit verschil de volgende keer niet meteen een ICE gaan kopen, maar waarom wel altijd de nadelen van de ICE benoemen, maar worden de nadelen van de EV hier altijd rechtgepraat?Dus de voordelen wegen voor mij absoluut op tegen de 'nadelen'. Want laten we wel wezen, in feite praat je over het verschil tussen een paar tankstops die ook minimaal 5 minuten duren (maar in de praktijk door koffie en toiletbezoek en wachten op een vrije pomp of bij de kassa vaak al gauw 10 minuten of meer) en een paar laadstops bij een SuC van 20 tot 35 minuten, tenminste als je het goed doet en bijna leeg rijdt en niet meer laadt dan nodig is voor de volgende stop en stopt met laden voordat de laadsnelheid drastisch terugloopt. Combineer die laadstops met een lunch en/of diner en het verschil wordt nog kleiner.
Met een S 75D en route via de A7 (rustiger) heb je niet de keuze om altijd leeg te rijden. Kamen is verplicht en net onder Kassel ook, Daar kan ik geen SuC overslaan. Laadstops worden ook gecombineert met koffie/lunch, maar ik sta via ABRP zeker 6x stil en dat is met het meest optimale laden. Plannen op 5% SoC doe ik niet. Één omleiding of gemiste afslag en je staat met een volgepakte auto stil. Dan maar een extra stop. Met een S100 was het al iets comfortabeler geweest, maar voor die enkele keer is het mij geen 20K waard (dat was in sep 2019 ongeveer de meerprijs tov de S75).