Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden start niet

This site may earn commission on affiliate links.
Sorry maar hier ga ik niet in mee. Dat je 2 uur moet laden aan een snellader toont wel aan dat je iets doet wat niet de bedoeling is. Juist daarom krijg je een boete tarief.
Ik moet er 50kWh bij hebben en daarvoor is er een “snellader” beschikbaar in het dorp. Bij het hotel laden was geen optie, dus dacht even snel de auto vol te laden tijdens de apres-ski.

Nergens geeft de auto aan dat de accu zo koud is dat die niet kan laden (daarom ook deze post). Ook is er geen optie dat ik de accu vooraf kan opwarmen (voor de volgende keer). Volgens mij kan dit alleen als je aan de laadpaal staat en dan warmt die het hele interieur op. Na 30 minuten begint die pas met laden en dan nog erg langzaam. Hoe had ik moeten weten dat dit 2 uur zou gaan duren? Dit moet gewoon duidelijker en transparanter. Menigeen zou geen 30 minuten hebben gewacht met de melding “laden zal spoedig beginnen’.

Ik was €6 minder kwijt geweest als ik na een uur de sessie even had onderbroken na een uur. Ik snap de reden waarom ze niet willen dat je lang aan die paal staat (in 7 dagen heb ik er overigens geen auto gezien), maar het is gewoon slecht uit te leggen aan de consument.
Wat mij vooral stoort aan dit soort verhalen is dat er vanuit gegaan wordt dat het reëel is dat je in de toekomst nog kunt kiezen om een EV te rijden voor dagelijks gebruik maar voor de vakantie weer terug kunt vallen op een ICE.
Die keuze is er op dit moment ook. Is dus een hele realistische vraag. Wellicht over 15 jaar niet meer, maar de komende jaren nog wel.
Ik denk dat die gedachte veel potentiële EV rijders ten onrechte er van weerhoudt hun ICE in te wisselen voor een EV omdat een ICE erbij voor vakanties, of er eventueel eentje huren financieel niet uit kan of teveel gedoe is.
Aanschafprijs is het grootste struikelblok denk ik. En laden met al die pasjes en apps heeft gewoon niet iedereen zin in. Leuk voor de mensen van het eerste uur, maar de massa wil “tanken” en door. Met CCS wordt de plug al een minder issue, maar voorheen had je ook nog die verschillen. Ik hoop dat we over 10 jaar lachen om die omslachtige pasjes en gewoon een (faire) prijs betalen.
En ik snap niet zo goed hoe je absoluut fan kunt zijn maar een 2 uur langere reistijd een bijna onoverkomelijk nadeel vindt.
Omdat ik niet blind ben geworden voor de nadelen. Autopilot vind ik heerlijk onderweg (maar staat technisch los van EV en had met elke automaat gekund). De bergruimte is ook top. Maar een 25% langere reistijd vind ik jammer en vooral als je met 5 mensen in de auto zit. ‘s Nachts rijden is wat mij betreft geen optie meer, want dan zit vrijwel alles bij de SuCs dicht. Wachten in de auto met 5 personen vind ik om eoa reden toch ongemakkelijk en gevoelsmatig erg lang duren.
Persoonlijk vind ik het gedwongen wat rustiger aan doen juist héél relaxed (tot m'n eigen verbazing) en kom ik uitgeruster aan op de bestemming dan toen ik nog zo snel mogelijk probeerde aan te komen op bestemming.
De keuze om vaak te stoppen heb ik ook met een ICE, maar met een EV is het een must. Laden is fijner dan tanken (geen stinkende handen), maar ik heb liever de keuze dan dat het moet. Daarbij kan ik beter de tankbeurten plannen, zodat ik tank waar en wanneer het mij uitkomt. Niet dat ik achter een hotel sta te laden. Tegenwoordig checken we vaak even wat er bij de SuC zit. Sommigen hebben echt leuke eettentjes er bij, maar soms sta je er totaal verlaten bij.
Dus de voordelen wegen voor mij absoluut op tegen de 'nadelen'. Want laten we wel wezen, in feite praat je over het verschil tussen een paar tankstops die ook minimaal 5 minuten duren (maar in de praktijk door koffie en toiletbezoek en wachten op een vrije pomp of bij de kassa vaak al gauw 10 minuten of meer) en een paar laadstops bij een SuC van 20 tot 35 minuten, tenminste als je het goed doet en bijna leeg rijdt en niet meer laadt dan nodig is voor de volgende stop en stopt met laden voordat de laadsnelheid drastisch terugloopt. Combineer die laadstops met een lunch en/of diner en het verschil wordt nog kleiner.
Met de diesel was het hooguit 2-3 tankstops (retour), maar we stopten wel wat vaker (om de 3 uur). Ik reed vroeger binnen de 10 uur naar de wintersport en dat is nu ruim 12 uur. Heel fijn dat velen op dit forum doen alsof het praktisch geen verschil maakt, maar 2 uur extra reistijd is toch gewoon 2 uur extra reistijd. Vroeger lunchten we ook gewoon. Nu zal ik om dit verschil de volgende keer niet meteen een ICE gaan kopen, maar waarom wel altijd de nadelen van de ICE benoemen, maar worden de nadelen van de EV hier altijd rechtgepraat?

Met een S 75D en route via de A7 (rustiger) heb je niet de keuze om altijd leeg te rijden. Kamen is verplicht en net onder Kassel ook, Daar kan ik geen SuC overslaan. Laadstops worden ook gecombineert met koffie/lunch, maar ik sta via ABRP zeker 6x stil en dat is met het meest optimale laden. Plannen op 5% SoC doe ik niet. Één omleiding of gemiste afslag en je staat met een volgepakte auto stil. Dan maar een extra stop. Met een S100 was het al iets comfortabeler geweest, maar voor die enkele keer is het mij geen 20K waard (dat was in sep 2019 ongeveer de meerprijs tov de S75).
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
In mijn ervaring kun je met diverse apps en passen precies zien dat je (veel) gaat betalen, en @balblas heeft heel zeker een punt als je 2 uur bij een snellader gaat staan te laden. 80% is het doel, en niet daarboven. En als je in een uur de 80% niet haalt ga je maar rijden. Dan warmt je batterij ook goed op voor de volgende laadbeurt.
Bij een tankstation staat het met koeieletters aangegeven en vervolgens ook op de pomp. Maar blijkbaar kijken velen liever eerst in tenminste 3 verschillende apps? Misschien een keer tijd voor een soort van Trivago achtingen app voor laadpalen?

Het laden boven de 80% gaf niet de vertraging. Onderweg bij een SuC ben ik het helemaal met je eens. Daar rijd ik vaak al bij 65-70% door omdat de snelheid inzakt. Dit duurde enkel zo lang omdat de accu koud was. Met een warme accu was het prima in 1 uur gelukt als de lader ook zijn max. capaciteit had gebruikt. Ik dacht juist goed bezig te zijn om ervoor te zorgen dat de accu bij vertrek 90% geladen was. Ik laad liever op locatie dan bij de SuCs.
 
Omdat we nog in een prehistorische fase met laden zitten kan het nog niet op een laadstation worden aangegeven. Bij een tankstation tank je toch ook altijd benzine van hetzelfde merk? Bij een lader is dat niet zo, althans niet vergelijkbaar. Daar wordt de prijs anders bepaald, namelijk door de het bedrijf achter het pasje, niet door het laadstation.

Prijsdifferentiatie is er ook bij tankstations, alleen is het daar veel minder zichtbaar. Daar krijgen de grote contracten ook korting op de benzine alleen zie je dat nooit.
 
Jammer zo’n “ik heb toch gelijk” discussie. @bugboy voelt zich niet comfortabel met dat laadpalencircus, dus dat is voor hem gewoon zo en ik voel met hem mee. Alles is perceptie. Ik heb zelf in de 3 jaar dat ik de mijne heb nog maar 3x aan zo’n pispaaltje geladen en telkens was het gewoon gedoe. Perceptie is alles....
 
Jammer zo’n “ik heb toch gelijk” discussie. @bugboy voelt zich niet comfortabel met dat laadpalencircus, dus dat is voor hem gewoon zo en ik voel met hem mee. Alles is perceptie.
Jammer dat jij er dat label op plakt.

Perceptie is helemaal niet alles wat mij betreft. Feiten en kennis zijn veel belangrijker, en door gebrek aan kennis (en dat bedoel ik niet denigregrend naar wie dan ook) onstaat vaak een perceptie (sommigen noemen dat gevoel) die heel anders zou kunnen zijn als men beter had geweten.

Wat dat betreft heeft @bugboy zeker een punt dat de informatie voorziening vanuit de leveranciers m.b.t. laden, tarieven en best practices een stuk beter kan. Daar kan een forum als dit ondertussen mooi gebruikt worden om het gat te vullen.

En ik zal altijd tegengas geven als iemands perceptie een negatief beeld schetst over iets waarvan mijn perceptie heel anders is. Bijvoorbeeld bij deze perceptie van je:

Ik heb zelf in de 3 jaar dat ik de mijne heb nog maar 3x aan zo’n pispaaltje geladen en telkens was het gewoon gedoe. Perceptie is alles....

Ik heb zelf het eerste jaar alleen maar aan zo'n pispaaltje (alweer jouw perceptie) geladen omdat ik geen eigen oprit had. 2 keer een probleem gehad waarvan er eentje op afstand opgelost werd door een reset en de tweede keer daadwerkelijk een monteur de paslezer op de paal moest vervangen vanwege een defect. Ik hing gemiddeld 2 keer per week een nacht aan die pispaal.

Als een potentiele EV rijder op jouw verhaal af zou moeten gaan is een eigen laadmogelijkheid bijna een must, mijn verhaal schetst echter een totaal ander beeld. Lijkt me prima dat beide geluiden naast elkaar bestaan, en heeft niks met gelijk hebben te maken. Zie dus ook niet wat er jammer aan is.
 
Bij een tankstation staat het met koeieletters aangegeven en vervolgens ook op de pomp. Maar blijkbaar kijken velen liever eerst in tenminste 3 verschillende apps? Misschien een keer tijd voor een soort van Trivago achtingen app voor laadpalen?

Wat mij betreft zou er gewoon wetgeving moeten komen die voor transparantie zorgt zodat je duidelijk kunt zien wat de laadkosten zijn voordat je gaat laden, net als bij de pomp. De hoeveelheid apps en type aanbieders maakt dat niet eenvoudiger.
 
Wat mij betreft zou er gewoon wetgeving moeten komen die voor transparantie zorgt zodat je duidelijk kunt zien wat de laadkosten zijn voordat je gaat laden, net als bij de pomp. De hoeveelheid apps en type aanbieders maakt dat niet eenvoudiger.
De hoeveelheid apps en type aanbieders zorgt juist voor concurrentie en als gevolg lagere prijzen (en ook grotere prijsverschillen) en innovatie. Het staat je natuurlijk vrij daar geen gebruik van te maken en altijd een pas van één en dezelfde aanbieder te gebruiken. Hoef je je maar éénnmaal te verdiepen in hun tarieven en even op te letten wat het verschil in die tarieven is tussen AC en DC laden, tarief per land en eventuele boetes voor te lang laden of idle fees (vergelijkbaar met de verschillende barndstofprijzen per land en type brandstof).

Maar dan moet je ook niet klagen als iemand anders bij dezelfde paal met een laadpas van een concurrent tegen een veel lager tarief kan laden. Het is het één of het ander. Want laten we eerlijk zijn, de klacht is niet zozeer het grote aantal verschillende aanbieders van laadpassen, maar dat er soms grote verschillen zijn in de kosten voor een laadsessie aan dezelfde paal.

Nogmaals er is niemand die je dwingt om tijd te besteden aan het uitzoeken welke pas het goedkoopste is voor welke situatie. Je kunt gewoon de pas nemen die het op de meeste palen doet, al zal dat vaak niet de goedkoopste zijn, maar dat is dan je eigen keuze.

Vergelijk het met altijd bij de Shell tanken omdat die op je route langs de snelweg ligt of een stukje omrijden naar de witte pomp in het dorp omdat die 10 cent per liter goedkoper is.

Als die wetgeving die jij voor ogen hebt zou bestaan zou je een situatie kunnen krijgen waarbij meerdere leveranciers allemaal hun eigen paal met hun eigen tarief naast elkaar zouden plaatsen, iets wat me om meerdere redenen niet wenselijk lijkt.
 
Op zich weet ik mijzelf prima te redden met de apps etc.dat is voor mij het punt niet.
Vooraf eea uitzoeken en je weet meestal best waar je aan toe bent. Er zijn echter veel mensen die dit niet kunnen of willen en die komen dan voor dure verassingen te staan.

Onlangs wilde ik gaan laden In een parkeergarage in Antwerpen. Bij de paal zelf stond dat The Newmotion werd geaccepteerd, maar in de app van TNM was deze paal niet te vinden en dus ook het tarief niet.
Gelukkig had de beheerder van de laadpaal keurig een lijstje met tarieven opgehangen waarop de kosten stonden vermeld en deze bleken achteraf ook netjes te kloppen.
Dit om maar aan te geven dat het dus wel kan. Het kunnen ook dynamische tarieven zijn als het maar duidelijk is aangegeven en wetgeving kan daarbij denk ik wel een handje helpen.
 
Ik vind het een leuke discussie hoor. Ik hoor graag een compleet andere mening, omdat ik van dezelfde mening toch niks leer. En soms kan ik verwonderd achterblijven door het grenzeloze geloof in Tesla en of EV-rijden. :)

Jammer dat jij er dat label op plakt.
Perceptie is helemaal niet alles wat mij betreft. Feiten en kennis zijn veel belangrijker, en door gebrek aan kennis (en dat bedoel ik niet denigregrend naar wie dan ook) onstaat vaak een perceptie (sommigen noemen dat gevoel) die heel anders zou kunnen zijn als men beter had geweten.
In de begintijd van het autorijden was het ook niet zo triviaal zoals nu, waarbij je rijdt totdat het lampje gaat branden. De tank volgooit en weer verder rijdt. Dat was meer voor pioniers en namen jerrycans met benzine mee. Ook had je redelijk wat technische kennis nodig om de wagen aan de praat te houden.

Het rijden in een EV zit ook een beetje in die pionierfase wat mij betreft. Iedereen heeft leuke initiatieven, maar het is uiteindelijk een wirwar aan oplossingen. Volgens mij heb ik laadpassen van Maingau, New Motion, Grönnkontakt, Fortum en nog wat apps waarmee ik zou moeten kunnen laden. Even zomaar een aantal zaken die ik niet wist toen ik mij ging oriënteren voor een EV:
  • Verschillende soorten stekkers (type 2, Chademo, CCS).
  • Verschillende soorten laadpassen nodig (ik had verwacht gewoon met mijn EC of creditcard af te kunnen rekenen).
  • Verschillende tarieven bij verschillende passen (kwam ik pas achter na aanschaf).
  • Betalen per minuut i.p.v. afgenomen hoeveelheid energie.
  • Stall-pairing bij superchargers geeft lagere laadsnelheid.
  • Geadverteerde laadsnelheid zegt eigenlijk niet veel (laadcurve is veel bepalender voor laadsnelheid).
  • Laden tot 100% is slecht voor je accu (als je daarna niet gaat rijden).
  • Tesla 230V lader niet overal zonder fratsen bruikbaar (dacht België, maar voor Noorwegen heb ik een Juicebooster 2 moeten lenen).
Met een moderne ICE hoef je alleen te weten of je benzine of diesel hoeft te tanken. Het geadverteerde verbruik klopt ook niet, maar is in de praktiek alleen een financiële tegenvaller. Daarbij is het allemaal ook redelijk bekend bij iedereen en dat is bij een EV niet zo. De negatieve aandacht in de pers helpt ook zeker niet mee.

Om eerlijk te zijn dacht ik dat ik (indertijd) met een NEDC range van 593km in de praktijk toch zeker wel 350km ver te komen. Met een volle accu bij vertrek zou je dan met 2 laadstops op je bestemming moeten kunnen aankomen. In de praktijk waren dat 5 laadstops, doordat de range toch echt minder is in de winter en dat je in de prakijk vaker en korter gaat laden. Bij Tesla gaat het allemaal nog wel i.v.m. het goede supercharger netwerk, maar ik heb met treurnis gekeken naar die e-Tron die aan een 50kW CCS lader hing.

Ik hoop -net als met conventionele auto's in het verleden- dat het zich allemaal op termijn gaat normaliseren. De eerste stap naar een universele CCS plug is al gemaakt. Ondanks het goede Tesla supercharger netwerk is een merk-eigen laadinfrastructuur eigenlijk een foute ontwikkeling (IMHO).
Als een potentiele EV rijder op jouw verhaal af zou moeten gaan is een eigen laadmogelijkheid bijna een must, mijn verhaal schetst echter een totaal ander beeld. Lijkt me prima dat beide geluiden naast elkaar bestaan, en heeft niks met gelijk hebben te maken. Zie dus ook niet wat er jammer aan is.
Niet zo verrassend, maar ik ben het met @Duke-U eens dat ik ook geen EV zou willen hebben zonder eigen laadpaal. De dichtsbijzijnde laadpaal bij mij staat op 800m afstand en is meestal bezet. De volgende is precies 1km lopen en meestal wel beschikbaar. Ik zou bij mijn opdrachtgevers soms kunnen laden, maar ik denk dat ik toch zeker 2x per week bij zo'n laadpaal een nachtje moet bivakkeren. Dat zou ik dermate oncomfortabel vinden, dat ik denk ik nog liever met het OV zou gaan reizen (als een ICE geen optie zou zijn).

Dat kan dan sowieso pas nadat jij je pas hebt aangeboden omdat de pas bepaalt welk tarief er wordt gerekend. Met die pas start nu ook al het laden, dus van vooraf is dan geen sprake.
Dat zou toch al een hele verbetering zijn?

Nogmaals er is niemand die je dwingt om tijd te besteden aan het uitzoeken welke pas het goedkoopste is voor welke situatie. Je kunt gewoon de pas nemen die het op de meeste palen doet, al zal dat vaak niet de goedkoopste zijn, maar dat is dan je eigen keuze.
Met prijsverschillen van een factor 2-3 moet je dit wel zeker uitzoeken en het word je gewoon niet makkelijk gemaakt. Daarbij is het soms ook zo dat een bepaalde pas gewoonweg niet geaccepteerd wordt.

Het aanvragen van passen en het koppelen van betaalrekeningen is vaak ook een hel. Ik weet het niet meer 100% zeker, maar volgens mij heb ik indertijd knap wat moeite gehad om die Maingau pas aan mijn rekening gekoppeld te krijgen. Voor Schotland weer hetzelfde issue. Bij ChargeMyCar is het als non-UK inwoner niet mogelijk om die kaart aan te vragen. NewMotion werkt er niet en Maingau geeft aan "Free station. No charging via app at this station. Charging with RFID can incur costs.". In het Schotland topic lees ik dat mensen soms een telefoonnummer moeten gaan bellen om het laden te starten. Op vakantie met mijn 70 jaar oude kever is bijna een minder groot avontuur. ;)

Ik krijg de indruk dat jij de EV ook als hobby hebt en er daardoor een bovenmatige interesse voor hebt. Ik vind het ook allemaal interessant en neem veel informatie op via het internet (TMC, YouTube, ...). Als ik dat niet had gedaan had ik in Noorwegen een serieus issue gehad, omdat nergens mijn 230V lader werkt.
Als die wetgeving die jij voor ogen hebt zou bestaan zou je een situatie kunnen krijgen waarbij meerdere leveranciers allemaal hun eigen paal met hun eigen tarief naast elkaar zouden plaatsen, iets wat me om meerdere redenen niet wenselijk lijkt.
Wat dat betreft heeft men dus wel wat geleerd van het GSM-drama, waarbij iedere aanbieder op zijn eigen mast zit.

Heeft iemand overigens een uitleg hoe het zit met de laadpaal-business? Ik dacht dat een club als Ionity een laadpaal neerzet en energie inkoopt bij een partij. Degene die het afneemt betaalt vervolgens Ionity. Maar waarom wordt het laden via Maingau (energieaanbieder) dan ineens zoveel goedkoper dan via de Ionity app (35ct vs 79ct)? Neem toch niet aan dat Ionity zomaar 44ct marge inlevert?

Op zich weet ik mijzelf prima te redden met de apps etc.dat is voor mij het punt niet. Vooraf eea uitzoeken en je weet meestal best waar je aan toe bent. Er zijn echter veel mensen die dit niet kunnen of willen en die komen dan voor dure verassingen te staan.
Dat is precies het punt dat ik wil maken. Jij doet het met minder woorden. :)
 
Niet zo verrassend, maar ik ben het met @Duke-U eens dat ik ook geen EV zou willen hebben zonder eigen laadpaal. De dichtsbijzijnde laadpaal bij mij staat op 800m afstand en is meestal bezet. De volgende is precies 1km lopen en meestal wel beschikbaar. Ik zou bij mijn opdrachtgevers soms kunnen laden, maar ik denk dat ik toch zeker 2x per week bij zo'n laadpaal een nachtje moet bivakkeren. Dat zou ik dermate oncomfortabel vinden, dat ik denk ik nog liever met het OV zou gaan reizen (als een ICE geen optie zou zijn).
En als je openbare laadpaal nu bij je in de straat staat, zoals bij mij destijds (uiteindelijk na een jaar wachten, daarvoor moest ik 2 straten verder, ca. 5 min lopen)? Zou je dan nog steeds geen EV willen hebben? Het gekke is dat ik op die openbare laadpaal waarschijnlijk nog goedkoper uit was dan nu ik laad met m'n eigen TWC. Je raadt het al, via een goedkope laadpas in dit geval van Stadtwerke Dusseldorf. Vast bedrag € 35/mnd en dan €2 per AC laadbeurt. Ik kon dus 14 maal laden voor net geen € 50 per maand.

Ja ik kan me voorstellen dat je geen 800m wilt lopen, maar dat is toch ook niet de standaard situatie. De meeste gemeentes hebben als stelling dat indien er in een straal van 250 to 300m geen openbare laadpaal aanwezig is de bewoner met een EV zonder eigen oplaadmogelijkheid kosteloos een openbare laadpaal in de buurt kan aanvragen. In de praktijk komt die paal dan vaak in de straat waar de bewoner woont.
Met prijsverschillen van een factor 2-3 moet je dit wel zeker uitzoeken en het word je gewoon niet makkelijk gemaakt. Daarbij is het soms ook zo dat een bepaalde pas gewoonweg niet geaccepteerd wordt.
Hier gaan we niet uitkomen. Als je geen gedoe wilt en het te ingewikkeld vindt neem dan gewoon een Shell Recharge pas. De app geeft je precies aan wat de kosten zullen zijn voordat je je laaddsessie start. Die paar palen waar de Shell pas het niet doet zijn echt uitzonderingen. Er zijn ook tankstations die mijn AMEX niet accepteren...
Heeft iemand overigens een uitleg hoe het zit met de laadpaal-business? Ik dacht dat een club als Ionity een laadpaal neerzet en energie inkoopt bij een partij. Degene die het afneemt betaalt vervolgens Ionity. Maar waarom wordt het laden via Maingau (energieaanbieder) dan ineens zoveel goedkoper dan via de Ionity app (35ct vs 79ct)? Neem toch niet aan dat Ionity zomaar 44ct marge inlevert?
Precies hetzelfde zie je op de markt voor mobiele telefonie. Daar zijn ook partijen die gebruik maken van het netwerk van KPN/Vodafone, maar lagere tarieven per minuut vragen dan diezelfde KPN/Vodafone. Dat heet concurrentie of martkwerking. Vaak voordelig voor de consument. Vraag me niet hoe het kan maar maak er gebruik van :D
Op zich weet ik mijzelf prima te redden met de apps etc.dat is voor mij het punt niet.
Vooraf eea uitzoeken en je weet meestal best waar je aan toe bent. Er zijn echter veel mensen die dit niet kunnen of willen en die komen dan voor dure verassingen te staan.
Er zijn ook verbazingwekkend veel mensen (58% zie https://www.trouw.nl/economie/58-procent-stapt-nooit-over-van-energieleverancier~b935d031/?referer=https://www.google.com/) die al heel lang bij dezelfde energieleverancier zitten en nog nooit gewisseld hebben omdat ze dat te ingewikkeld vinden. Zij betalen ook veel te veel, en laten elk jaar € 340 liggen.

Toch heb ik dat liever dan een gereguleerde markt waar alles vast ligt met vaste prijzen. Dan weet je weliswaar beter waar je aan toe bent, maar ook dat je veel te veel betaald...
 
Toch heb ik dat liever dan een gereguleerde markt waar alles vast ligt met vaste prijzen. Dan weet je weliswaar beter waar je aan toe bent, maar ook dat je veel te veel betaald...

Het gaat mij zeker niet om een gereguleerde markt met vaste prijzen dat gaat mij ook te ver. Misschien wel een plafondprijs maar niet meer dan dat.
Wat ik wel zou willen is dat aanbieders op de een of andere manier op een eenvoudige manier bij de paal zelf aangeven wat de kosten zijn. Net als bij de pomp een bord met prijzen. Elke pomp bepaald zijn eigen prijs maar geeft wel aan wat het kost. Bij een laadpaal is het misschien iets complexer gezien de verschillende combinaties van laadpaal aanbieders en laadpas aanbieders, maar toch... waar een wil is is een weg.
 
Het gaat mij zeker niet om een gereguleerde markt met vaste prijzen dat gaat mij ook te ver. Misschien wel een plafondprijs maar niet meer dan dat.
Wat ik wel zou willen is dat aanbieders op de een of andere manier op een eenvoudige manier bij de paal zelf aangeven wat de kosten zijn. Net als bij de pomp een bord met prijzen. Elke pomp bepaald zijn eigen prijs maar geeft wel aan wat het kost. Bij een laadpaal is het misschien iets complexer gezien de verschillende combinaties van laadpaal aanbieders en laadpas aanbieders, maar toch... waar een wil is is een weg.
Je geeft zelf al aan waarom je een pomp en een laadpaal niet kunt vergelijken. Hoe wil je in vredesnaam op meer dan 10.000 laadpalen de prijzen van tientallen aanbieders weergeven zonder daarvoor dure infrastructuur te implementeren om alle weer te geven prijzen te kunnen actualiseren en nieuwe martkpartijen toe te kunnen laten. Dat drijft alleen de prijs op van die laadpalen. Nu kun je per leverancier in de app van die leverancier gewoon per paal zien wat de prijs is, en of die paal gebruikt kan worden. Het is volledig aan jou hoeveel apps je raadpleegt, dat kunnen er ook slechts 1 of 2 zijn. In de praktijk gebruik ik er 3: Maingau, Stadtwerke Dusseldorf en sporadisch Shell Recharge als de andere twee niet werken. Je kunt ook iets moeilijker voorstellen dan het in feite is....

Waar ik wél in mee ga is dat er nog buitenlandse palen zijn waar je niet met een buitenlandse pas kunt laden. Bijvoorbeeld in Italië, daar moest ik eerst de app van de enige lokale leverancier downloaden en m'n credit card koppelen voor ik kon laden. Maar die landen zijn ook nog lang niet zover als wij in NL wat EV adoptie betreft, een kwestie van tijd denk ik.
 
En als je openbare laadpaal nu bij je in de straat staat, zoals bij mij destijds (uiteindelijk na een jaar wachten, daarvoor moest ik 2 straten verder, ca. 5 min lopen)? Zou je dan nog steeds geen EV willen hebben?
Het grote voordeel van een vrijstaande woning vond ik dat ik drie auto's op de inrit kwijt kan en dat ik droog kan instappen (carport). Het klinkt misschien wat decadent, maar ik heb inderdaad niet zo'n trek om de auto een straat verder te moeten parkeren. Daarbij heb je niet de garantie dat die laadpaal vrij is (bij mij in de straat met 20 huizen zijn er al 3 Tesla's) en ik moet 's morgens wel weer om uiterlijk 7:30 vertrekken. Dan heb ik graag de auto redelijk volgeladen, zodat ik zonder stops 1.5 uur kan rijden. Om nu via een WhatsApp-groep met elkaar af te spreken wie wanneer kan laden lijkt me niets. De hond om 23 uur 's avonds uitlaten vind ik al geen feest. Laat staan de auto moeten verzetten.
Het gekke is dat ik op die openbare laadpaal waarschijnlijk nog goedkoper uit was dan nu ik laad met m'n eigen TWC.
Bij het laden kies ik vooral voor gemak. Ik heb lifetime supercharging en kom 2x per week langs een SuC op de terugweg, maar ik laad daar eigenlijk nooit. Ik ben liever 50 minuten eerder thuis, dan dat ik mij €12 uitspaar. Soms ga ik een rondje hardlopen (is best een aardig gebied) en hang ik de auto even 40 minuten aan de SuC, maar dat is in 1.5 jaar hooguit 5x gebeurd.
Je raadt het al, via een goedkope laadpas in dit geval van Stadtwerke Dusseldorf. Vast bedrag € 35/mnd en dan €2 per AC laadbeurt. Ik kon dus 14 maal laden voor net geen € 50 per maand.
Ik denk dat dit een uitzondering is. Ik denk dat in NL vrijwel iedereen goedkoper thuis kan laden, dan bij een publieke laadpaal.
Ja ik kan me voorstellen dat je geen 800m wilt lopen, maar dat is toch ook niet de standaard situatie. De meeste gemeentes hebben als stelling dat indien er in een straal van 250 to 300m geen openbare laadpaal aanwezig is de bewoner met een EV zonder eigen oplaadmogelijkheid kosteloos een openbare laadpaal in de buurt kan aanvragen. In de praktijk komt die paal dan vaak in de straat waar de bewoner woont.
Hier staat inderdaad al 1.5 jaar een laadpaal gepland bij de parkeerplaats om de hoek (circa 50m). Die is er echter nog steeds niet, maar iedereen in de buurt hier heeft ook de mogelijkheid voor een eigen laadpaal. Dan mag je er bij ons ook geeneen aanvragen (kan ik mij wat bij voorstellen).
Hier gaan we niet uitkomen. Als je geen gedoe wilt en het te ingewikkeld vindt neem dan gewoon een Shell Recharge pas. De app geeft je precies aan wat de kosten zullen zijn voordat je je laaddsessie start. Die paar palen waar de Shell pas het niet doet zijn echt uitzonderingen. Er zijn ook tankstations die mijn AMEX niet accepteren...
Ik verwacht ook niet dat we concensus bereiken :) Het is soms ook onwetendheid. Ik sprak net mijn buurman (ook Model S 75D) en die had in Oostenrijk voor 17kWh een bedrag van €40 betaald (Shell Recharge). Die wist niet eens dat hij het terug kon zien in de app en dat je ook andere passen had. Mensen vergelijken laden met tanken en weten niet dat er verschillen zit in de prijs bij een andere pas. Bij een tankstation kan ik kiezen tussen cash, EC of creditcard, maar de prijs is altijd gelijk.
Precies hetzelfde zie je op de markt voor mobiele telefonie. Daar zijn ook partijen die gebruik maken van het netwerk van KPN/Vodafone, maar lagere tarieven per minuut vragen dan diezelfde KPN/Vodafone. Dat heet concurrentie of martkwerking. Vaak voordelig voor de consument. Vraag me niet hoe het kan maar maak er gebruik van :D
Voordeel daarbij is dat je het 1x per jaar uitzoekt en dan zit je goed. Bij een laadpaal is het bij elke laadpaal (of laadpaalaanbieder) weer een zoektocht. Dat maakt echt verschil. Overigens stap ik inderdaad ook vrijwel elk jaar over van energiemaatschappij. Laagste daltarief en/of welkomstpremie levert inderdaad al gauw een paar honderd euro op.
Oops, ging dit draadje niet over “Laden start niet”. Volgens mij dwalen we af......:rolleyes:
Welcome to internet-fora :D
Je geeft zelf al aan waarom je een pomp en een laadpaal niet kunt vergelijken. Hoe wil je in vredesnaam op meer dan 10.000 laadpalen de prijzen van tientallen aanbieders weergeven zonder daarvoor dure infrastructuur te implementeren om alle weer te geven prijzen te kunnen actualiseren en nieuwe martkpartijen toe te kunnen laten.
Als een LCD op de laadpaal te duur is (en bestaande laadpalen retrofitten is natuurlijk ook geen optie), dan zou het kunnen via een app en/of website. In een eerdere post suggereerde ik al een soort van "Trivago"-achtige app. Die kan op basis van GPS, QR-code, kaart, ... prima aangeven welke aanbieders ondersteund worden bij die laadpaal en welke prijzen er gehanteerd worden. Geef even in hoeveel je wilt laden en/of je wilt snelladen en de app geeft de beste optie weer. Helaas moet je dan wel een database hebben met alle actuele laadpalen (die is nu vaak alleen via de app van de aanbieder te vinden),
Nu kun je per leverancier in de app van die leverancier gewoon per paal zien wat de prijs is, en of die paal gebruikt kan worden. Het is volledig aan jou hoeveel apps je raadpleegt, dat kunnen er ook slechts 1 of 2 zijn. In de praktijk gebruik ik er 3: Maingau, Stadtwerke Dusseldorf en sporadisch Shell Recharge als de andere twee niet werken. Je kunt ook iets moeilijker voorstellen dan het in feite is....
Ik gebruik er ook maar een paar. In NL alleen Maingau en Shell Recharge. In het buitenland kijk ik veelal via ChargeMap.
Waar ik wél in mee ga is dat er nog buitenlandse palen zijn waar je niet met een buitenlandse pas kunt laden. Bijvoorbeeld in Italië, daar moest ik eerst de app van de enige lokale leverancier downloaden en m'n credit card koppelen voor ik kon laden. Maar die landen zijn ook nog lang niet zover als wij in NL wat EV adoptie betreft, een kwestie van tijd denk ik.
Noorwegen accepteert ook vrijwel geen buitenlandse passen, maar lokale passen kun je wel eenvoudig koppelen. Duitsland en Oostenrijk zijn stervensduur (buiten het SuC netwerk) en Engeland/Schotland gaan we deze zomer beleven. In NL is het allemaal redelijk goed geregeld, maar naar het buitenland met de EV is toch echt meer uitzoekwerk dan met een ICE. Zal hopelijk allemaal beter worden op termijn. Laten ze in de EU nu eerst eens regelen dat elke EU burger in een willekeurig ander EU land een pas kan aanvragen, dan zou dat het al heel wat eenvoudiger maken. Nu zit er vaak een check op IBAN of land, waardoor je geen betaalmethode kunt koppelen. Verstoort geen marktwerking en maakt het wel beter. Maar gezien de huidige (negatieve) teneur over EV's door (oud) politici heb ik weinig hoop dat we uit die hoek wat kunnen verwachten.
 
Het gekke is dat ik op die openbare laadpaal waarschijnlijk nog goedkoper uit was dan nu ik laad met m'n eigen TWC. Je raadt het al, via een goedkope laadpas in dit geval van Stadtwerke Dusseldorf. Vast bedrag € 35/mnd en dan €2 per AC laadbeurt. Ik kon dus 14 maal laden voor net geen € 50 per maand.
Ik dacht even dat je in Düsseldorf woont, maar zie dat je in Hengelo woont. Waarvoor geldt deze kaart? Ik ken die aanbieder helemaal niet en ben wel even nieuwsgierig.
 
Je geeft zelf al aan waarom je een pomp en een laadpaal niet kunt vergelijken. Hoe wil je in vredesnaam op meer dan 10.000 laadpalen de prijzen van tientallen aanbieders weergeven zonder daarvoor dure infrastructuur te implementeren om alle weer te geven prijzen te kunnen actualiseren en nieuwe martkpartijen toe te kunnen laten. Dat drijft alleen de prijs op van die laadpalen. Nu kun je per leverancier in de app van die leverancier gewoon per paal zien wat de prijs is, en of die paal gebruikt kan worden. Het is volledig aan jou hoeveel apps je raadpleegt, dat kunnen er ook slechts 1 of 2 zijn. In de praktijk gebruik ik er 3: Maingau, Stadtwerke Dusseldorf en sporadisch Shell Recharge als de andere twee niet werken. Je kunt ook iets moeilijker voorstellen dan het in feite is....

Waar ik wél in mee ga is dat er nog buitenlandse palen zijn waar je niet met een buitenlandse pas kunt laden. Bijvoorbeeld in Italië, daar moest ik eerst de app van de enige lokale leverancier downloaden en m'n credit card koppelen voor ik kon laden. Maar die landen zijn ook nog lang niet zover als wij in NL wat EV adoptie betreft, een kwestie van tijd denk ik.

Voor de standaard AC laadpunten zijn de tarieven vaak wel te overzien (meestal tot zo’n 0,35ct) dus daar zal de noodzaak iets kleiner zijn. Zoals ik eerder aangaf in Antwerpen heb ik een keurig bordje gezien met de tarieven van de paal zelf, Andere mogelijkheid is bv een QR code zoals @bugboy aangeeft. Niet eenvoudig om dit groot uit te rollen, maar ook weer niet onmogelijk.
Voor de grote jongens met de snelladers als Fastnet Ionity etc is het veel eenvoudiger om ter plaatse de kosten op een dynamisch display weer te geven, zeker gezien de woekerprijzen die ze vaak rekenen hebben ze vast wel budget voor een eenvoudig display.

Nog mooier zou zijn als je de tarieven en idle fees al in de auto zelf te zien krijgt in bv de navigatie.
Als je gebruik maakt van een bepaalde pas/provider dan weet je zelf wel wat de extra kosten, in geval van Shell recharge of wat je korting is in geval van Maingau, maar een ding weet je dan wel en dat is het basis tarief.

Standaardiseren is een manier om dit voor elkaar te krijgen en wetgeving kan hier een handje bij helpen.
 
Voor de standaard AC laadpunten zijn de tarieven vaak wel te overzien (meestal tot zo’n 0,35ct) dus daar zal de noodzaak iets kleiner zijn. Zoals ik eerder aangaf in Antwerpen heb ik een keurig bordje gezien met de tarieven van de paal zelf, Andere mogelijkheid is bv een QR code zoals @bugboy aangeeft. Niet eenvoudig om dit groot uit te rollen, maar ook weer niet onmogelijk.
Voor de grote jongens met de snelladers als Fastnet Ionity etc is het veel eenvoudiger om ter plaatse de kosten op een dynamisch display weer te geven, zeker gezien de woekerprijzen die ze vaak rekenen hebben ze vast wel budget voor een eenvoudig display.

Nog mooier zou zijn als je de tarieven en idle fees al in de auto zelf te zien krijgt in bv de navigatie.
Als je gebruik maakt van een bepaalde pas/provider dan weet je zelf wel wat de extra kosten, in geval van Shell recharge of wat je korting is in geval van Maingau, maar een ding weet je dan wel en dat is het basis tarief.

Standaardiseren is een manier om dit voor elkaar te krijgen en wetgeving kan hier een handje bij helpen.
Je kunt in mijn ogen als wetgever een commerciële partij als Fastnet of Ionity niet verplichten de tarieven van andere partijen op hun display te tonen. Dat is niet in het belang van die partijen. Shell hoeft toch ook niet de prijzen van de witte pomp een paar km verderop te publiceren?

De term woekerprijzen vind ik ook een beetje overdreven. Zoals het verleden heeft geleerd zijn juist de hele lage tarieven op AC én DC laders vaak tijdelijk van aard, enkel bedoelt om marktaandeel te kopen. Zie EINS en Get-Charge (voorheen Telekom) die na een korte introductie periode hun prijzen drastisch verhoogd hebben. Zelfs Maingau was eerst nóg goedkoper dan nu. Ben eigenlijk verbaasd dat de SW Dusseldorf Flat pas die ik voorheen altijd gebruikte op de Allego laadpaal bij mij in de straat nog steeds de tarieven niet verhoogd heeft want die hebben aan mij niet veel kunnen verdienen schat ik in. Laad je bijvoorbeeld 1000 kWh per maand in 20 sessies van 50 kWh dan kost dit inclusief nog maar 8 cent per kWh. (Hier is de €35,- flat fee al in meegenomen).
 
Je kunt in mijn ogen als wetgever een commerciële partij als Fastnet of Ionity niet verplichten de tarieven van andere partijen op hun display te tonen. Dat is niet in het belang van die partijen. Shell hoeft toch ook niet de prijzen van de witte pomp een paar km verderop te publiceren?
Alleen de aanbieders die op die paal beschikbaar zijn lijkt me logischer.
De term woekerprijzen vind ik ook een beetje overdreven.
Dit soort clubs kopen groot in en vallen in een ander energiebelastingregime dan de gemiddelde particulier. De prijs bij Fasned of Ionity gaat zeker 5x over de kop. Ik begrijp dat zo’n paal en vergunning ook niet voor niets is, maar 4x meer betalen dan thuis valt bij mij ook onder de noemer woekerprijs.
 
  • Funny
Reactions: horta