Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lakbehandeling

This site may earn commission on affiliate links.
De mijne (nieuwe) gaat naar van de week naar Detailtoday voor een Opticoat maar vraag me nu toch af wat het eco product in de video naar voren komt.
Toch maar eens navragen.

Harry, ik heb eerst de Opticoat Pro erop gehad, maar heb het na een kleine twee jaar laten vervangen door Modesta.
Heb daarbij toch maar de adviezen van Serge in deze gevolgd.
Ben in het verleden een aantal keren gezwicht om de handwas uit te besteden bij bedrijven in Amsterdam en Den Haag.

Mijn conclusie: niet meer doen. In ieder geval bood de Opticoat ook daarvoor te weinig bescherming.
Hoe goed bedoeld ook: hij komt er weliswaar schoon uit, maar het gaat toch onvoorzichtiger dan als je hem zelf wast.
Resultaat de nodige duidelijke swirls.
Dus in het vervolg maar weer zelf doen of door de detailer laten wassen.
 
Harry, ik heb eerst de Opticoat Pro erop gehad, maar heb het na een kleine twee jaar laten vervangen door Modesta.
Heb daarbij toch maar de adviezen van Serge in deze gevolgd.
Ben in het verleden een aantal keren gezwicht om de handwas uit te besteden bij bedrijven in Amsterdam en Den Haag.

Mijn conclusie: niet meer doen. In ieder geval bood de Opticoat ook daarvoor te weinig bescherming.
Hoe goed bedoeld ook: hij komt er weliswaar schoon uit, maar het gaat toch onvoorzichtiger dan als je hem zelf wast.
Resultaat de nodige duidelijke swirls.
Dus in het vervolg maar weer zelf doen of door de detailer laten wassen.

Maarten; Vandaag besloten de Kenzo er op te zetten ipv Opticoat.
Wordt volgende week gedaan.
Is €200 duurder dan de Opticoat.

Modesta er op was een optie maar Serge vertelde me dat hij pas in ergens in Januari tijd had, duurt me gewoon te lang omdat mijn lak nu totaal schoon is, en ik wil van nature eigenlijk niet wachten.....
(Mijn dag is altijd te kort en wil doorpakken)

Ik weet dat de lak in de ogen van de retailers soms niet voldoet voor een coating maar hoe minder werk op de lak hoe beter het me lijkt voor later herstel mocht dat nodig zijn.

Wassen zal ik altijd zelf blijven doen.

Ik was altijd eerst met de hoge druk en ga dan op over op het twee emmer systeem.

Als ik dan m'n washandschoen in de verkeerde emmer uitkneep was het wel even een vloek maar weet zeker dat derden nooit zo precies zijn als jij en ik.
 
Mijn MS logeert nog één nachtje in de studio en dus vanaf morgen is zij te zien, vers voorzien van Kenzo. Voor wie wil keuren alvorens zelf de investering te doen, laat maar weten.

@TLS1958: ik woon een paar km van Detail Today vandaan dus als je toch in de buurt bent om 'm te brengen is dat misschien een optie.
 
Last edited:
Modesta er op was een optie maar Serge vertelde me dat hij pas in ergens in Januari tijd had, duurt me gewoon te lang omdat mijn lak nu totaal schoon is, en ik wil van nature eigenlijk niet wachten.....
(Mijn dag is altijd te kort en wil doorpakken)
Die fout heb ik bij mijn classic ook gemaakt. Mijn detailer van toen is wat negatief in het nieuws geweest... Serge was al niet blij dat ik geswitched was en niet omdat ie om werk verlegen zat. Inmiddels weet ik dat ik moet wachten. Beter goed en wat later dan snel en minder goed. Weet inmiddels dat Serge buitengewoon goed is in zijn vak en daar heb ik een zwak voor.
 
Die fout heb ik bij mijn classic ook gemaakt. Mijn detailer van toen is wat negatief in het nieuws geweest... Serge was al niet blij dat ik geswitched was en niet omdat ie om werk verlegen zat. Inmiddels weet ik dat ik moet wachten. Beter goed en wat later dan snel en minder goed. Weet inmiddels dat Serge buitengewoon goed is in zijn vak en daar heb ik een zwak voor.

We begrijpen mekaar. Voor de Belgen is Michel ook zo iemand. Ik wacht liever 3 maanden langer om zeker te zijn dat de voorbereiding tot in de perfectie wordt gedaan. Wat je er daarna ook opsmeert, als de basis niet goed is, is de rest tevergeefs. Naast commerciële is dit een van de redenen waarom er zo weinig Modesta certified detailers zijn. Je moet het een en ander bewijzen of bewezen hebben omdat zo'n product het zich niet kan veroorloven met om het even wie in zee te gaan. Daarmee wil ik echter niet gezegd hebben dat de andere producten slecht zijn. Voor mij is het echter eenvoudig: ik wil 9H hardheid en de coating met de meeste microns dikte. Tot nader order staat Modesta nog op de eerste plaats maar dat kan op elk moment veranderen.
 
Zou het een idee zijn om eerst Modesta BC04 en vervolgens XPEL Wrap toe te passen, of heb ik aan XPEL genoeg?

Mijn idee is dat de Modesta na eerst goed voorbehandeld te zijn de laklaag van de glans voorziet, welke dan door de XPEL verder beschermd wordt.

En laten we het niet over de prijs hebben, want ik ben me terdege van bewust dat het allebei individueel al zeer duur is, laat staan bij elkaar.
 
... omdat mijn lak nu totaal schoon is, en ik wil van nature eigenlijk niet wachten.....
[...] Ik weet dat de lak in de ogen van de retailers soms niet voldoet voor een coating maar hoe minder werk op de lak hoe beter het me lijkt voor later herstel mocht dat nodig zijn...
Zoals Jan ook al zegt: de voorbereiding is cruciaal.
Waar jij zegt dat je lak nu totaal schoon is, haalt een goede detailer nog een veel egalere en beter glanzende auto onder vandaan. Er is eerder iets voor te zeggen om de fabrieksnieuwe lak nog een beetje langer te laten uitharden.

Na het detailen komt pas de coating in het geding. Daarbij gaat het in mijn ogen vooral om de duurzaamheid van die extra laag. De initiële glans is bij alle coatings prima in orde, maar hoe ziet het er na twee jaar uit, dat telt voor mij. Gaan kijken bij een vers gepolijste en met coating behandelde auto, zegt me dus niet zo veel.
 
Gaan kijken bij een vers gepolijste en met coating behandelde auto, zegt me dus niet zo veel.

Inderdaad, ze zullen er in het begin allemaal super goed uit zien. Enkel een professional met veel ervaring zal daar verschil in kunnen zien.
Maar hoeveel jaar is de verwachte levensduur van de coating, hoe hard is hij en hoe dik is hij...

Bovendien zijn een aantal parameters enorm te beïnvloeden met detail sprays allerhande. Als ik mijn wagen "gewoon" was, ziet hij er super uit. Als ik hem detail, wordt ik letterlijk misselijk als ik te lang naar de frunk kijk door de glans. Als je hem behandelt met Reload van Car Pro bvb, geloof je je ogen niet qua waterafstotendheid. De producten die vandaag de dag op de markt zijn, maken een ongelofelijk verschil voor de gepassioneerde autoliefhebber.
 
Ja, die laagdikte noem je nogal, J.
Lijkt ook logisch; dikker en harder. Maar het gaat om de erosie èn de veroudering. Stel even dat de dikke laag van merk A onder invloed van UV sneller veroudert en bros of mat wordt dan de dunnere laag van merk B. Dan is de dikke laag A nog steeds erg hard en dik, maar het mooie is er dan wel vanaf.
Toevallig of niet geeft Modesta de dikste laag (ook door de verschillende lagen op elkaar) en ook in mijn ervaring een bijzonder goed resultaat.
Ik heb dus geen tegenvoorbeeld, maar vraag toch naar enige nuance bij de gedachte 'dikker is beter'.
 
Vandaar dat ik er ook de verwachte levensduur bij heb vermeld. Gezien de kostprijs van Modesta wil je die na 2 jaar niet opnieuw laten aanbrengen. Bij die levensduur is er een spanningsveld tussen Modesta en Opti-Coat Pro. Modesta gaat uit van een levensduur van 3 tot 10 jaar, waar Opti-Coat Pro vroeger een "levenslange" garantie gaf. Tegenwoordig hebben ze dit bijgesteld naar 5 jaar voor Opti-Coat Pro en 7 jaar voor Opti-Coat Pro Plus. Opti-Coat Pro is maar 2 micron dik, geef mij dus toch maar de 10 a 18 micron van de 3 Modesta lagen op mijn wagen.
 
Update ontvangen van DetailToday [emoji41]

uploadfromtaptalk1449666439849.jpg
uploadfromtaptalk1449666448823.jpg
uploadfromtaptalk1449666454049.jpg
uploadfromtaptalk1449666459597.jpg