Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lakbehandeling

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben aan het overwegen of het de Modesta coating of de Kenzo coating wordt. Hoe waterafstotend wordt zo'n Modesta coating in combinatie met de Reload spray? Blijft dat er lang op zitten? Mijn belangrijkste reden om eventueel voor Kenzo te gaan is die waterafstotende eigenschap.

Janwillem, dat is een uitstekende vraag. Ik heb BC-03 voor de hardheid en BC-05 voor de glans en het waterafstotend karakter. De waterafstotende eigenschappen van Modesta zijn niet hetzelfde als wat je kan bereiken met CarPro Reload. Dat product is gewoon niet normaal.

Nu, de Modesta laag blijft natuurlijk wel zitten en zorgt er voor dat je je wagen heel gemakkelijk kan wassen en je telkens opnieuw een prachtige "nieuwglans" krijgt. Reload blijft ongeveer een maand zitten en kan je gemakkelijk aanbrengen zoals een detail spray bij het drogen. Op zwarte wagens is Reload aanbrengen wel een uitdaging dus als er hier enthousiastelingen zijn die het willen proberen, you have been warned.

Ik heb geen ervaring met de Kenzo coating maar zou zeer verbaasd zijn indien die blijvend het resultaat van Reload zou benaderen. Persoonlijk ga ik voor de dikte van de coating en daar wint tot nader order Modesta maar just prove me wrong! Ik ben niet getrouwd met Modesta. Op een dag zal er immers weer een beter product op de markt komen. Het is interessant dat mensen hier experimenteren met verschillende coatings.
 
De Reload is inderdaad een hele mooie detailspray.
Op een coating zal een detailspray of een wax het niet lang uithouden omdat de hechting moeilijk is voor deze producten.
Zit er geen coating op de auto dan zal de hechting langer aanwezig zijn.
Voor de Modesta coating is er inmiddels een onderhoudslijn met M2 Blast deze spray is vergelijkbaar met de Reload.
Verder is er een M4 Wet appliction conditioner welke ook deze bizarre waterafstotende eigenschappen heeft.
Er is geen coating op de markt welke zonder de juiste onderhoud (schoonmaken, wassen) blijft beaden als een gek.
Vaak zie je als de auto vies is dat deze eigenschappen minder zijn.
Zodra je normaal wast zie je al snel de eigenschappen terug komen.
Bovenstaande producten helpen deze eigenschappen alleen maar nog meer te versterken.
Het klinkt raar om een coating nog eens te voorzien van een extra beschermlaag maar het verlengt de levensduur aanzienlijk.
Ik zeg maar zo alles wat je niet onderhoud gaat van je af.
 
Serge, leuk je hier terug aan te treffen en dank voor de tips!
Ik zal met die M2 Blast eens experimenteren.

En idd, ik geloof ook niet dat een andere coating waterafstotend blijft als gek zonder specifiek onderhoud. Als je een freak bent zoals ik is Reload sealant of een detail spay aanbrengen na het wassen normal procedure. Als ik hem detail na een wasbeurt ziet hij er uit alsof hij net weer van bij mijn detailer Michel komt.
 
Wat zeggen de detailers in eerste instantie als je ze contacteert ivm een lakbehandeling voor een Tesla?
Wordt er bijvoorbeeld geklaagd over de zachte lak, dat dit moeilijker te polieren is, of meer werk vraagt dan een andere (duitse) wagen?
 
Wat zeggen de detailers in eerste instantie als je ze contacteert ivm een lakbehandeling voor een Tesla? Wordt er bijvoorbeeld geklaagd over de zachte lak, dat dit moeilijker te polieren is, of meer werk vraagt dan een andere (duitse) wagen?

Geklaagd zou ik niet zeggen. De lak van de meeste Duitse wagens is wat minder krasgevoelig, waarschijnlijk door het verschil in milieuwetgeving tussen Californië en Europa. Net daarom is het geen slecht idee een Tesla van een coating te voorzien. Maar het hangt er gewoon van af wat voor iemand je bent. Er is niets mis met de lak van Tesla. Als je er echter het maximum uit wil halen en de lak van je wagen in nieuwstaat (of beter) wil houden, is een coating een goed idee.
 
  • Informative
Reactions: Alain13
De lak van de Tesla is helemaal niet slecht en het is zeker niet moeilijker te polijsten.
De VAG auto's en ook wat andere merken zijn veel moeilijker te polijsten omdat ze vaak knetterhard zijn.
Het heeft beide voor en nadelen voor de detailer.
Een gebruikte Tesla van b.v 2013 die toen niet voorzien is van een coating zal veel meer werk zijn dan een nieuwe Tesla.
Maar dat is bij ieder automerk zo.
Een Mercedes van 3 jaar oud kan veel krassen vertonen die door de harde lak moeilijk te verwijderen zijn wat dus extra werk is.
De Tesla zal wat sneller corrigeren maar heeft weer veel meer afwerking nodig om een echt strak resultaat te krijgen.
Het is wel zo dat er duidelijke verschillen zijn tussen een Tesla met en zonder beschermende coating.
Hier bedoel ik mee dat de auto zonder coating veel meer lakdefecten vertoont.
Het is trouwens niet zo dat een coating "hufterproof" is en dat er geen krasje meer opkomt.
Uiteindelijk komen er echt wel weer swirls en krasjes op alleen zitten deze dan wel in de coating.
Of ze moeten te diep zijn dan kunnen ze er gewoon doorheen.
Maar met de juiste wastechnieken en wat gezond verstand zal de auto heel lang mooi blijven.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: PascalH and jpet
Mooi artikel.
Gelukkig staat wax-it ook vermeld onderaan.
Zij zijn mijn inziens de top van de vlaamse markt, ook altijd al voorloper geweest.
Natuurlijk wel alles behalve de goedkoopste.

Prachtig geschreven inderdaad, alleen vind ik "CQuartz Finest van CarPro is nu het van het" een shameless plug. Over Modesta of Opti Coat Pro+, om maar 2 goede coatings te noemen die langer dan 2 jaar mee gaan, wordt niet gerept.
 
  • Like
Reactions: HWS and Alain13
image.jpeg
image.jpeg
Ik heb ook Kenzo en deze bevalt me goed, zit er nu 4 maanden op en het water rolt er nog steeds af!
Had ook de ramen en velgen laten coaten.
Volgens mij is Kenzo milieu vriendelijk want er zitten geen nano deeltjes in die slecht zijn voor het milieu!

Gisteren mijn auto bij Roel in Schaijk opgehaald. Bewust voor Kenzo gekozen omdat, behalve het natuurlijk eens in de zoveel tijd wassen, onderhoud niet nodig is. Dit itt Modesta. Auto zag er prachtig uit. Effect moet natuurlijk in loop van de tijd blijken.
Naast de lak ook de velgen, de ramen en het leder laten behandelen. Met name dat laatste was noodzakelijk. Auto is pas een maand oud, maar de (lichte!!) leren bekleding trekt snel vuil aan. Na een paar maanden krijg je dit niet meer schoon. Als het goed is nu een vochtige doek over de bekleding eens per maand voldoende.
 
  • Like
Reactions: Nexus and LuckyLuke
Waarom heeft Kenzo geen onderhoud nodig? en Modesta wel

IGL Kenzo bestaat overigens uit twee lagen coating.
Een dikke basiscoat van enkele microns en daar bovenop komt een topcoat.

De topcoat heeft unieke vuil/waterafstotende eigenschappen die geen andere coating heeft zoals een van zichzelf al prima beading en sheeting. Om de auto te wassen is het voldoende om een ph-neutrale shampoo zonder extra toevoegingen zoals IGL Wash.
De topcoat maakt dat de lak glad en 'zacht' aanvoelt. Het hoeft ook niet na het wassen opgepept te worden met een spraytje zoals met Modesta 'moet'.

De Reload is inderdaad een hele mooie detailspray.
Op een coating zal een detailspray of een wax het niet lang uithouden omdat de hechting moeilijk is voor deze producten.
Zit er geen coating op de auto dan zal de hechting langer aanwezig zijn.
Voor de Modesta coating is er inmiddels een onderhoudslijn met M2 Blast deze spray is vergelijkbaar met de Reload.
Verder is er een M4 Wet appliction conditioner welke ook deze bizarre waterafstotende eigenschappen heeft.
Er is geen coating op de markt welke zonder de juiste onderhoud (schoonmaken, wassen) blijft beaden als een gek.
Vaak zie je als de auto vies is dat deze eigenschappen minder zijn.
Zodra je normaal wast zie je al snel de eigenschappen terug komen.
Bovenstaande producten helpen deze eigenschappen alleen maar nog meer te versterken.
Het klinkt raar om een coating nog eens te voorzien van een extra beschermlaag maar het verlengt de levensduur aanzienlijk.
Ik zeg maar zo alles wat je niet onderhoud gaat van je af.


Dat een vuile auto (al die niet gecoat met merk x of y) een mindere beading heeft is normaal.
Maar wat zegt beading dan? Dat de autolak 'beschermd' is? Tegen wat danprecies?
En sheeting? Zegt dat dan iets over de mate van bescherming?

Door het opspuiten van een bepaald spraytje houd je jezelf voor de gek.
Zo'n product doet precies hetzelfde op een niet-gecoate lak....een glad of sterk waterafstotend laagje vormen.
Of dit product zorgt dat de coating 'beschermd' wordt en als het ware langer meegaat betwijfel ik.

Als beide eigenschappen (beading en sheeting) voor lange tijd aanwezig zijn, dus zonder gebruik van oppeppers en shampoo's met toevoegingen, en niet merkbaar teruglopen dan kun je mijn inziens spreken van een duurzame lakbescherming
 
Deze tesla heb ik recent behandeld en als service de eerste wasbeurt kado! Bij deze de foto's
Hologram vrij en krasvrij! En een zeer tevreden klant! Niet goed geld terug of overnieuw. En ook deze Tesla heeft onderhoud nodig. Goede wasinstructies enz. Modesta only. De laatste foto is na de eerste wasbeurt na 3 weken!
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    18.8 KB · Views: 58
  • image.jpeg
    image.jpeg
    296.3 KB · Views: 58
  • Like
Reactions: Alain13