Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
ImageUploadedByTapatalk1431161535.655399.jpg
 
Gisteren van Metz naar Urmond had ik geen zin om door Luik te rijden (had nog 9% projected), bleken er wegwerkzaamheden te zijn en zat ik op de linker rijbaan waarop je niet de afrit Maastricht kon nemen, beetje stress. Bleek de volgende afrit ook afgesloten
Gelukkig was er kort daarna nog een afrit waar we konden keren, maar kreeg het er toch warm van. Totaal maar zo'n 12km omgereden en nog ruim gehaald, maar toch even wat ouderwetse range anxiety!
 
Ik heb nu:

Type E o.a. Frankrijk, Polen, Slowakije & Tsjechië
Type F o.a. Rusland & bijna heel Europa (Maar die is niet nodig, is gewone kabel, maar kan wel dienen als korte verlengkabel voor de UMC)
Type G Groot-Brittannië, Ierland, Malta (13amp!)
Type J Zwitserland, Liechtenstein
Type K Denemarken
Type L Italië

Ik zal eens kijken wat het kost, denk dat ik voor €15-€20 een set met alle bovenstaande kabels en verloop naar Schuko kan laten samenstellen. Wij verzenden ook voor €5 in Nederland meen ik. Dus kosten vallen erg mee. Is non-profit, dus zal ff kijken hoe h.e.e.a. dan zal moeten gebeuren. Wij kopen veel kabels/adapters ivm assemblage voor diverse landen.

Graag Paul altijd handig om uit de voeten te kunnen, kan ik nog meedoen?
 
Gisteren van Metz naar Urmond had ik geen zin om door Luik te rijden (had nog 9% projected), bleken er wegwerkzaamheden te zijn en zat ik op de linker rijbaan waarop je niet de afrit Maastricht kon nemen, beetje stress. Bleek de volgende afrit ook afgesloten
Gelukkig was er kort daarna nog een afrit waar we konden keren, maar kreeg het er toch warm van. Totaal maar zo'n 12km omgereden en nog ruim gehaald, maar toch even wat ouderwetse range anxiety!

Gisteren ook die route maar wel door luik (was goed te doen, wel pas rond 20:00), we hadden bij vertrek uit metz nog 6%, rustig gereden (100) om dat op te krikken, in urmond met 14% aangekomen, geeft toch wel rust
Met de kou en beetje regen in de ardennen kan het snel lastig worden typical te halen
Overall erg tevreden: in een dag weer uit frejus om 0630 vertrokken, in helmond om 2230, totaal 1250 km, de niet-tesla rijders zijn verbaasd dat je dat gewoon, met EV, toch in 1 dag kunt doen
Metz was behelpen, nsg langzaam, macon ook even gestopt, mooi restaurant, lekker eten en prachtige ligging
Van de zomer weer!!
 
Ervaringen Morbihan - zuid Bretagne

Terug van een week naar Sud Bretagne (Moëlan Sur Mer - Morbihan) - gevieren, zamen met onze twee dochters. Heen via Normandië om daar de stranden te zien en daar overnacht. Terug (1.050 km) gisteren via Le Mans, Senlis en Gent. 3.000 (vrijwel) gratis km's. In Le Mans waren beide SuC's s bezet - de eerste had uitgebreid de tijd genomen en kwam na ruim een uur opdagen. De tweede wilde tot het gaatje gaan. Dan sta je zo een uur te wachten.. Locatie is wel erg iCE gevoelig zo direct voor de ingang van een grote Auchan. Wachtend de auto maar aan de CHAdeMO gehangen- daarna niet sneller dan 120A kunnen laden. Leaf-rijder die daarna kwam vond eigenlijk dat ik maar op de SuC moest gaan wachten -;) In Senlis ook beide bezet, derde stond te wachten. Uiteindelijk 330 typica geladen en met 130/140 naar Gent.. bijna leeg en goed half uur geladen tot 310 en met 12 km resterend thuis gekomen. Laatste stuk is zoals je de SuC ervaring verwacht... Vind die tripplanner een uitkomst !

Op meerdere locaties met de Chademo adapter geladen - jammer genoeg nergens sneller dan 120 km/u (60A-70A). Er zijn niet veel laadopties maar nergens hoeven te betalen. Morbihan Energie heeft op 7 plekken een Chademo/TYpe2/ CSS paal staan. Je hebt wel een Kiwhi pas nodig, maar laden is (nog) gratis. Vertrouw er niet volledig op, in Lorient werd bij de derde laadsessie de pas niet meer geaccepteerd. Gebeld... moest iemand langskomen om een reset te geven en dat kon wel paar dagen gaan duren... Goed alternatief is Leclerc supermarkt. Zie Chargemap. Is wel overal anders: Lorient (Type3C, gewoon inpluggen en laden), Quimperlé (eerst persoonlijke pas ophalen bij de balie en bij de paal laten activeren), Queven (4 laadopties T3c/T2 - eerst binnen paal op stroom laten brengen), Pont l'Abbe (12 laadpunten !!, binnen pas met credits kopen minimum van €20, 0,50 per uur laden - sommige ICED, maar met zoveel laadpunten who cares...).. En in de buurt bij Leclerc Drive (pick up point) nog twee Chademo combinaties... Werken alleen als de betreffende winkel open is. Daarnaast Renault en Nissan (ook doorgaans alleen op openingstijden). Veel plekken zijn er niet dus is het wel zo relevant altijd plan B te hebben. Zie chargemap.

Sommige dorpen hebben eigen laadpaal - tijdens het eten gratis geladen aan de kade in Deauville. En verder op 10A bij het vakantiehuis aan de 220V gehangen.

Allemaal prima te doen natuurlijk in dit SuC-vrije gebied - nog heel veel bekijks. Eerste vraag is doorgaans wat voor het auto het is (net zoals in NL de eerste maanden in 2013), pas daarna de standaard vragen naar bereik etc. Mijn advies mocht je die kant op vakantie willen gaan:

Meenemen:
CHAdeMO adapter, TypeC3 en Type2 kabel, UMC (heb ze alle vier gebruikt) en Kiwi pass.
Verlengsnoer als je op locatie kan laden, al was het alleen maar om stekker te kunnen omdraaien.
Geduld - maar ach... vakantie begint als je thuis je Tesla instapt..

Ga rustig via Amiens/Rouen ladend aan de CHAdeMO's langs de route. Via Senlis/Le Mans heb je risico van wachten bij de SuC's en zal het dus niet veel sneller zijn.

Voor komende zomer voorzie ik op al die dubbele SuC's plaatsen in Frankrijk wel de files ontstaan.. Hoop dat ze snel kunnen uitbreiden.

IMG_9222.jpg

Terugweg. Trip-planner werkte uitstekend. Navigatie stuurde ons twee keer om een file heen - werkte top !

IMG_9233.jpg

Morbihan Energie - Quimperlé, tegenover een MacD... Rotzooi lag er al toen we aankwamen -;) Gratis, wel Kiwi pas-nodig.

IMG_9251.jpg

SuC Le Mans - geen lekkere plek zo voor de ingang van de Supermarkt. Wel heeeel breed, had er nog tussen kunnen staan.


IMG_9255.jpg

De berijders van die grijze Signature hebben nog niet in de gaten dat ook andere Tesla rijders de SuC willen gebruiken..

IMG_9195.jpg

Zelden in FR zoveel laadpunten bij elkaar gezien 12 palen - - Pont L'Abbé

IMG_9143.jpg

Leclerc - een Type 2 op 43 kW -;)
 
Last edited:
Heel langzaam lijkt het in Frankrijk ook een heel klein beetje te beginnen te leven, de aanpassing of toelating van elektrisch rijden... Het valt me wel op dat er relatief meer destination charging (bij grote supermarkten) is (dan laadpalen die vanuit staat en gemeentes zijn neergezet). Of zouden die grote supermarkten er subsidie of iets voor krijgen?