Ervaringen Morbihan - zuid Bretagne
Terug van een week naar Sud Bretagne (Moëlan Sur Mer - Morbihan) - gevieren, zamen met onze twee dochters. Heen via Normandië om daar de stranden te zien en daar overnacht. Terug (1.050 km) gisteren via Le Mans, Senlis en Gent. 3.000 (vrijwel) gratis km's. In Le Mans waren beide SuC's s bezet - de eerste had uitgebreid de tijd genomen en kwam na ruim een uur opdagen. De tweede wilde tot het gaatje gaan. Dan sta je zo een uur te wachten.. Locatie is wel erg iCE gevoelig zo direct voor de ingang van een grote Auchan. Wachtend de auto maar aan de CHAdeMO gehangen- daarna niet sneller dan 120A kunnen laden. Leaf-rijder die daarna kwam vond eigenlijk dat ik maar op de SuC moest gaan wachten -
In Senlis ook beide bezet, derde stond te wachten. Uiteindelijk 330 typica geladen en met 130/140 naar Gent.. bijna leeg en goed half uur geladen tot 310 en met 12 km resterend thuis gekomen. Laatste stuk is zoals je de SuC ervaring verwacht... Vind die tripplanner een uitkomst !
Op meerdere locaties met de Chademo adapter geladen - jammer genoeg nergens sneller dan 120 km/u (60A-70A). Er zijn niet veel laadopties maar nergens hoeven te betalen.
Morbihan Energie heeft op 7 plekken een Chademo/TYpe2/ CSS paal staan. Je hebt wel een
Kiwhi pas nodig, maar laden is (nog) gratis. Vertrouw er niet volledig op, in Lorient werd bij de derde laadsessie de pas niet meer geaccepteerd. Gebeld... moest iemand langskomen om een reset te geven en dat kon wel paar dagen gaan duren... Goed alternatief is Leclerc supermarkt. Zie Chargemap. Is wel overal anders: Lorient (Type3C, gewoon inpluggen en laden), Quimperlé (eerst persoonlijke pas ophalen bij de balie en bij de paal laten activeren), Queven (4 laadopties T3c/T2 - eerst binnen paal op stroom laten brengen), Pont l'Abbe (12 laadpunten !!, binnen pas met credits kopen minimum van €20, 0,50 per uur laden - sommige ICED, maar met zoveel laadpunten who cares...).. En in de buurt bij Leclerc Drive (pick up point) nog twee Chademo combinaties... Werken alleen als de betreffende winkel open is. Daarnaast Renault en Nissan (ook doorgaans alleen op openingstijden). Veel plekken zijn er niet dus is het wel zo relevant altijd plan B te hebben. Zie chargemap.
Sommige dorpen hebben eigen laadpaal - tijdens het eten gratis geladen aan de kade in Deauville. En verder op 10A bij het vakantiehuis aan de 220V gehangen.
Allemaal prima te doen natuurlijk in dit SuC-vrije gebied - nog heel veel bekijks. Eerste vraag is doorgaans wat voor het auto het is (net zoals in NL de eerste maanden in 2013), pas daarna de standaard vragen naar bereik etc. Mijn advies mocht je die kant op vakantie willen gaan:
Meenemen:
CHAdeMO adapter, TypeC3 en Type2 kabel, UMC (heb ze alle vier gebruikt) en Kiwi pass.
Verlengsnoer als je op locatie kan laden, al was het alleen maar om stekker te kunnen omdraaien.
Geduld - maar ach... vakantie begint als je thuis je Tesla instapt..
Ga rustig via Amiens/Rouen ladend aan de CHAdeMO's langs de route. Via Senlis/Le Mans heb je risico van wachten bij de SuC's en zal het dus niet veel sneller zijn.
Voor komende zomer voorzie ik op al die dubbele SuC's plaatsen in Frankrijk wel de files ontstaan.. Hoop dat ze snel kunnen uitbreiden.
Terugweg. Trip-planner werkte uitstekend. Navigatie stuurde ons twee keer om een file heen - werkte top !
Morbihan Energie - Quimperlé, tegenover een MacD... Rotzooi lag er al toen we aankwamen -
Gratis, wel Kiwi pas-nodig.
SuC Le Mans - geen lekkere plek zo voor de ingang van de Supermarkt. Wel heeeel breed, had er nog tussen kunnen staan.
De berijders van die grijze Signature hebben nog niet in de gaten dat ook andere Tesla rijders de SuC willen gebruiken..
Zelden in FR zoveel laadpunten bij elkaar gezien 12 palen - - Pont L'Abbé
Leclerc - een Type 2 op 43 kW -