Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Oorspronkelijke Excel-sheet van Merijn net teruggevonden (die ik eerst in het Nederlands op het Franse forum had gezet; werkte niet echt goed :rolleyes:).

Leuke Excel, dank!. Ga er nog wat preciezer naar kijken, er zijn een paar verschillen met mijn eigen berekeningen. Zelf kom ik er op uit dat het altijd gunstig is om zo hard mogelijk te rijden, zelfs al moet je dan wat verder doorladen (tot 60%) om te voorkomen dat je op een traject van 1200 km tien keer of vaker moet laden. Dat wordt wel erg vaak, bovendien kom je zo veel SuC's niet tegen onderweg. Heb de tabel uitgebreid met 140 km/u en 150 km/u (en een aantal parameters aangepast aan wat ik later nog gevonden heb), dan krijg je dit:

upload_2016-3-24_11-45-54.png


Het klopt niet met mijn gevoel dat het (wat betreft de reistijd) echt gunstiger is om 150 te rijden dan 130, dus ik denk dat ik de toename van het verbruik met de snelheid onderschat. Ga ik nog naar kijken.

Een vraag die nogal off topic is, maar ik stel hem toch maar even hier: iedereen gebruikt een profielfoto, dat wil ik ook wel maar ik kan niet vinden hoe. Wie kan mij dat uitleggen?
 
Ik denk dat je gezichten/signatures kan invoegen na een vijftal posts én een nacht wachten...

Wb de (oude) spreadsheet van Merijn die ik verspreidde: is nog steeds m'n referentie, maar misschien zijn zowel onze Tesla's (o.m. met de "D" motoren) als de SuC's in efficiëntie verbeterd, en mag het dus vandaag 'iets' sneller? (150 km/u me zou verbazen, maar mogelijk is het 130 à 140 km/u geworden?). Ik ken daar niets van en laat de berekening dus over aan onze pionier Merijn, of anderen die zich over het onderwerp willen buigen!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS
Wat het meest ideale scenario (en snelheid) is, hangt nog van veel meer zaken af, bijvoorbeeld reisgezelschap, de route, tijdstip etc.

Op de route naar zuid Frankrijk heb je in tegenstelling tot Duitsland een zeer beperkte hoeveelheid superchargers. Als ik in urmond heb geladen bestaat er geen andere mogelijkheid dan in Metz te laden. Maar als je in Metz een paar minuten langer blijft staan kan ik Nancy slippen, wat toch weer een redelijke omweg is. Mocht op de route in t zuiden van België een suc komen, zou ik Metz echter graag overslaan, aangezien ik de locatie in Nancy een stuk prettiger vind.

Vorig jaar in de avond vertrokken naar zuid Frankrijk om de nacht door te rijden. Met 2 kleine kinderen op de achterbank dan liever rustig rijden en 1 suc overslaan, want daar werden ze steeds wakker van (de dimmende verlichting van de suc zou s'nachts beter uit worden gezet of in ieder geval op een vast niveau.)
 
Ja hoor - het is gelukt, nu met beeld! Moest er wel een paar uur op wachten, maar geen hele nacht :)

@Pascal: het klopt natuurlijk dat je tijdens de rit zelf moet optimaliseren, je bent afhankelijk van de plaatsen waar de SuC's staan. En hoe ver je precies komt, hangt zeker af van je belading en de wind en de temperatuur en .... etc. Maar voor de conclusies zal dat geen verschil maken, en de conclusies zijn dat je voor een minimale reistijd het beste behoorlijk kunt doorrijden (>120 km/h), en per sessie tussen de 50% en 80% moet laden. Of je dan per keer circa 50% laadt en vaker stopt, of wat langer blijft staan, 80% laadt en minder vaak stopt, maakt voor je reistijd weinig uit en is een kwestie van persoonlijke voorkeur (en de beschikbaarheid van de SuC's).

Als we eind april naar Salzburg en Wenen rijden zal ik beide uitproberen. En de nieuwe SuC bij Wertheim uitproberen, natuurlijk.

Zijn er langs de Autobahn nog meer Superchargers op komst?
 
Ik denk dat je gezichten/signatures kan invoegen na een vijftal posts én een nacht wachten...

Wb de (oude) spreadsheet van Merijn die ik verspreidde: is nog steeds m'n referentie, maar misschien zijn zowel onze Tesla's (o.m. met de "D" motoren) als de SuC's in efficiëntie verbeterd, en mag het dus vandaag 'iets' sneller? (150 km/u me zou verbazen, maar mogelijk is het 130 à 140 km/u geworden?). Ik ken daar niets van en laat de berekening dus over aan onze pionier Merijn, of anderen die zich over het onderwerp willen buigen!

Mijn rekenmodel is gebaseerd op een laadsnelheid die ik ooit in Oosterhout gemeten heb en toen heb omgezet in een formule. Tegenwoordig zijn de SuC iets sneller. Daarentegen gaat het model uit van 100% = 400 km terwijl dat bij een wat oudere 85 kWh batterij misschien nog maar 365 km is. (Laat staan de verschillen met 60/70/90 kWh)
Verder heb ik (zoals eerder aangegeven) inderdaad geen rekening gehouden met de overheadtijd. Deze verschilt ook behoorlijk per SuC; in gunstige gevallen soms maar 5 minuten, maar kan ook zomaar 20 minuten zijn, zeker als het wat van je route afwijkt.
Dan zijn er nog weersinvloeden die een behoorlijke invloed hebben op het verbruik (makkelijk een factor 1,5 verschil).
Al met al moeilijk om een goed model te maken, maar de berekening was destijds vooral bedoeld om aan te tonen dat onbeperkt hard rijden niet loont en er ergens (tussen 100 en 140 km/u?) een optimum ligt.
In praktijk rijd ik liever wat langer door dan vaker te stoppen, omdat ik met twee kleine kids nooit een efficiënte laadstop heb. :D Wat soms wel frustrerend is als ik vooraf wel mooie reisschema's met berekeningen heb gemaakt. :rolleyes:
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Maarten ST and Carl
Je kunt het beste tussen de 50% en 80% opladen. Met minder opladen krijg je teveel stops, met meer opladen duren je pauzes te lang. Maar of je tot 50% oplaadt en vaker stopt, of tot 80% oplaadt en minder vaak stopt, maakt weinig uit, precies wat jullie ervaring al is.

In de praktijk zul je op zo'n lange rit een keer of twee de auto uit willen om wat te eten. Dat zijn de stops waarbij je zonder echt tijdverlies voorbij de 80% laadt. Andere keren laad je wat minder omdat het niet nodig is. In mijn beleving bekijk ik per keer tot hoever ik tot de volgende stop wil laden, en dat verschilt dus telkens. Ik werk met typical range = afstand plus 1/3 range om 140 km/h te kunnen rijden en dat gaat altijd goed.
 
  • Like
Reactions: Pebe
Al met al moeilijk om een goed model te maken, maar de berekening was destijds vooral bedoeld om aan te tonen dat onbeperkt hard rijden niet loont en er ergens (tussen 100 en 140 km/u?) een optimum ligt.

Best moeilijk ja, maar je bent er erg goed in geslaagd, ik vind het heel bruikbaar. Maar het blijft een model, je moet altijd ook je gezonde verstand gebruiken.

Ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk zal zijn.
 
Wij gaan komende zomer ook naar Italie. Net zoals vorig jaar eerst 2 weken Gardameer is super goed te doen met SuC's. Heerlijk ontspannen op de bestemming aankomen en nog gratis ook. extra reistijd tov petrol was 1.5 uur. Daarna rijden we door naar een plaatsje in het oosten van Italie. De dichtsbijzijnde SuC is 250 km (Arezzo) dus ik hoop maar dat laden op locatie goed zal gaan. Heb een Italie-stekker dus zal wel goed gaan of er moet een SuC in de regio komen.
 
Wij gaan komende zomer ook naar Italie. Net zoals vorig jaar eerst 2 weken Gardameer is super goed te doen met SuC's. Heerlijk ontspannen op de bestemming aankomen en nog gratis ook. extra reistijd tov petrol was 1.5 uur. Daarna rijden we door naar een plaatsje in het oosten van Italie. De dichtsbijzijnde SuC is 250 km (Arezzo) dus ik hoop maar dat laden op locatie goed zal gaan. Heb een Italie-stekker dus zal wel goed gaan of er moet een SuC in de regio komen.

Heb je daar al eerder geladen ? UMC is erg gevoelig voor spanningsverschillen. Als je op platteland bent kan dat nogal eens optreden. Rode stekker mee is wellicht ook wel handig -;) Heb je plan B bij een wijnboer.