Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
In de praktijk zul je op zo'n lange rit een keer of twee de auto uit willen om wat te eten. Dat zijn de stops waarbij je zonder echt tijdverlies voorbij de 80% laadt. Andere keren laad je wat minder omdat het niet nodig is. In mijn beleving bekijk ik per keer tot hoever ik tot de volgende stop wil laden, en dat verschilt dus telkens. Ik werk met typical range = afstand plus 1/3 range om 140 km/h te kunnen rijden en dat gaat altijd goed.
Zo werkt het voor mij inmiddels ook. Ik heb wel een lijstje bij me, zodat ik in één oogopslag echte en typical (volgens Merijn) kan zien, en dat bedenk ik bij elke SuC hoe hard ik wil (en verwacht te kunnen) rijden naar de volgende stop. Ik kan wel vooraf bedenken dat ik ergens koffie ga drinken, maar het verkeer bepaalt toch hoe laat ik daar aankom, en of het misschien lunch moet worden, dus langer laden. De luxe van veel SuC's eigenlijk (ik kom zelden in Frankrijk, dat is dan ook meteen duidelijk).

Het overzicht van Daan is wel mooi, en klopt naar mijn gevoel ook wel als ik kijk naar de gegevens bij 150 km/u rijden. Dan ligt het verbruik bij mij wel rond 300 Wh/km, en is ongeveer 8*30 minuten nodig om steeds van 0 naar 60% te komen, dan nog 8,5 uur gemiddeld 150 km/u rijden, dan heb je er zo'n 1200 te pakken. Echter ... 1200 km lang in totaal gemiddeld 150 rijden is mij nog niett gelukt, ook niet door Duitsland dus, want er is altijd wel op een stuk een snelheidsbeperking, traag verkeer en/of Baustelle.
 
  1. Dichtbij is IKEA Ancona (70 km) - kom je in principe langs op de weg erheen - als je IKEA family card hebt kan je binnen pas ophalen en gratis op 22kW laden (vergt duo-lader in de auto). Minder gedoe is een pas aanvragen van Due Energie. Kan je ook gebruiken op andere laadplekken.
  2. Wijnboer dus of in een van de havens (rode/blauwe stekker)
Bedankt. 70 km is nog best een eindje. Due energie heeft de eerste laadlocaties ook op die afstand. Laten we hopen dat Elon wat SuC's bijplaatst.
 
Heb n.a.v. het overzicht van Daan zelf nog even een Excel gemaakt met een aantal invulbare variabelen (blauwe cellen) om te kijken hoe het optimum van % laden en snelheid verschuift.
Het is hier te downloaden: www.daglievemensen.nl/tesla/links.htm (optimale snelheid xlsx)

Bij een grote afstand zijn de resultaten het meest gelijkmatig omdat een toevallige laadstop meer of minder dan geen rol meer speelt:

image.jpeg


In dit geval ligt het optimum bij 60% laden en 140 km/u rijden.

In de praktijk zal de SuC afstand roet in het eten gooien:

image.jpeg


Bij 200 km SuC afstand ligt het optimum bij 70% laden en 120 km/u rijden.
 
Vandaag een email gestuurd naar het hotel in Slowakije, met de vraag of ik daar kan opladen.
het hotel ligt een 60 km voorbij de SuC van Slowakije.

Upon your request, if you come to visit to Hotel Prtizán****
we will find you some special parking for your electric car.
We have garage and free parking zone around the hotel.
We are looking forward to your reservation.

Best regards

Ľubomíra Ološtiaková
Reception
 
Heb n.a.v. het overzicht van Daan zelf nog even een Excel gemaakt met een aantal invulbare variabelen (blauwe cellen) om te kijken hoe het optimum van % laden en snelheid verschuift.
Het is hier te downloaden: www.daglievemensen.nl/tesla/links.htm (optimale snelheid xlsx)

Bij een grote afstand zijn de resultaten het meest gelijkmatig omdat een toevallige laadstop meer of minder dan geen rol meer speelt:

View attachment 168847

In dit geval ligt het optimum bij 60% laden en 140 km/u rijden.

In de praktijk zal de SuC afstand roet in het eten gooien:

View attachment 168848

Bij 200 km SuC afstand ligt het optimum bij 70% laden en 120 km/u rijden.


Leuk, Merijn! De laatste toevoeging laat zien dat je voldoende moet laden en rustig genoeg moet rijden om de volgende SuC te halen. Dat zal iedereen van nature doen, maar het is leuk dat dit nu ook in het model zit.

Dan nog over het verbruik van de auto: je hanteert nu 215 Wh/km bij 120 km per uur. Dat haal je volgens mij alleen onder gunstige omstandigheden (alleen in de auto, geen wind, vlak terrein, constante snelheid, climate control off etc). Wie weet hoe sterk dat verbruik toeneemt als je met vijf personen & bagage in de auto zit, zeg 400 kg payload?
 
Dan nog over het verbruik van de auto: je hanteert nu 215 Wh/km bij 120 km per uur. Dat haal je volgens mij alleen onder gunstige omstandigheden (alleen in de auto, geen wind, vlak terrein, constante snelheid, climate control off etc). Wie weet hoe sterk dat verbruik toeneemt als je met vijf personen & bagage in de auto zit, zeg 400 kg payload?

Het verbruik heb ik overgenomen uit de eerdere berekening, maar ik weet niet meer waar ik het destijds gevonden heb. Als iemand een goede bron heeft (die ook boven de 120 km/u gaat) houd ik me aanbevolen.
Het meerverbruik voor extra gewicht weet ik niet. Het zou mooi zijn als we een goed overzicht zouden hebben van alle factoren die van invloed zijn op het verbruik (luchtvochtigheid, wind van verschillende kanten, temperatuur buitenlucht, gewicht bagage/passagiers, bandentype, bandenspanning etc.) onder geconditioneerde omstandigheden gemeten. :D
 
Het meerverbruik voor extra gewicht weet ik niet. Het zou mooi zijn als we een goed overzicht zouden hebben van alle factoren die van invloed zijn op het verbruik (luchtvochtigheid, wind van verschillende kanten, temperatuur buitenlucht, gewicht bagage/passagiers, bandentype, bandenspanning etc.) onder geconditioneerde omstandigheden gemeten. :D

Dat is bijna vragen om Tesla Sjoemel-software :(

Maar met een aantal subjectieve ervaringen komen we denk ik al een heel eind. Wie heeft ervaring met lange ritten met een volle auto en kan dat enigszins vergelijken met een lege auto? Scheelt dat 10% of eerder 50%? Dat laatste zou mij verbazen, maar je weet maar nooit...
 
Dat is bijna vragen om Tesla Sjoemel-software :(

Maar met een aantal subjectieve ervaringen komen we denk ik al een heel eind. Wie heeft ervaring met lange ritten met een volle auto en kan dat enigszins vergelijken met een lege auto? Scheelt dat 10% of eerder 50%? Dat laatste zou mij verbazen, maar je weet maar nooit...
Een 90D met 30 dozen champagne en 4 personen is 250Wh/km. Leeg: ik alleen, haal ik 220Wh/km bij maximaal 110km/uur. Sneller ga ik niet anders gaat het verbruik omhoog. Range mode op, rustig rijden, climate control op 20 graden. Dit gereden aan 5-10 graden met lichte regen telkens.
 
Heb je daar al eerder geladen ? UMC is erg gevoelig voor spanningsverschillen. Als je op platteland bent kan dat nogal eens optreden. Rode stekker mee is wellicht ook wel handig -;) Heb je plan B bij een wijnboer.

Door de spanningsverschillen wil de UMC er wel vaak mee stoppen. Ik heb gemerkt in Frankrijk dat als je amperage naar beneden bijstelt, dus single fase 13A naar 10A hij wel goed blijft doorlopen. Het duurt dan wel weer langer, maar beter iets dan niets.
 
Een 90D met 30 dozen champagne en 4 personen is 250Wh/km.

Wij hebben blijkbaar dezelfde 'hobby'. Speciaal een 90D gekozen ipv een 70 om zonder al te veel laadperikelen naar de Champagnestreek te kunnen rijden. Maar als ik het gewicht van 4 personen + 30 dozen champagne reken kom ik toch ruim boven de max laadcapaciteit van een 90d. Moet ik me daar niets van aantrekken van die limiet?
 
Wij hebben blijkbaar dezelfde 'hobby'. Speciaal een 90D gekozen ipv een 70 om zonder al te veel laadperikelen naar de Champagnestreek te kunnen rijden. Maar als ik het gewicht van 4 personen + 30 dozen champagne reken kom ik toch ruim boven de max laadcapaciteit van een 90d. Moet ik me daar niets van aantrekken van die limiet?
Zelf geraak ik er en kan ik bij de vaste stek opladen. Echter stop ik graag aan de SuC in de champagne streek, die is geweldig. Lekker 4 gangen eten voor 24 euro, nu 4 stalls. Dus de tesla is sneller geladen dan dat jij klaar bent met eten, weliswaar tot 100% telkens en op range mode.

Je geraakt tot daar wel vlot, maar niet tegen 130KM/uur.

Handig toch het compartiment in je koffer, passen net in lengte dergelijke dozen in :)
Wel net iets te hoog, een cm of 2, maar dat merk je niet als het volledig vol zit.

Hier geen hobby maar een noodzaak ;-)

Nu merk ik wel als de airco hier vollop draait, buiten lekker 23-24 graden hier dat die véél minder verbruikt en ik gewoon 180 -190Wh/km haal bij 110KM/uur, blijkbaar verbruikt de verwarming (kachel) bijzonder veel. Ziet er goed uit voor de zomer dan!
 
Handig toch het compartiment in je koffer, passen net in lengte dergelijke dozen in :)
Wel net iets te hoog, een cm of 2, maar dat merk je niet als het volledig vol zit.
Hier geen hobby maar een noodzaak ;-) !

Noodzaak: dat begrijp ik :)
Mijn Tesla heeft luchtvering (weet niet of dat verschil uitmaakt) en volgens het labeltje in de deur is het max laadvermogen 420kg. Aangezien een kistje champagne een kilo of 10 weegt kom je met 30 kistjes en 4 personen pakweg 200 kg boven die limiet? Jij hebt daar geen probleem mee gehad?
 
Noodzaak: dat begrijp ik :)
Mijn Tesla heeft luchtvering (weet niet of dat verschil uitmaakt) en volgens het labeltje in de deur is het max laadvermogen 420kg. Aangezien een kistje champagne een kilo of 10 weegt kom je met 30 kistjes en 4 personen pakweg 200 kg boven die limiet? Jij hebt daar geen probleem mee gehad?
Nog nooit naar gekeken bij een wagen, ik ga er vanuit(hoop) dat dit wel gaat af en toe. Hing niet bijzonder laag, terwijl vroeger een Merc E-klasse wel beduidend lager hing.

Gewone vering hier op de S
 
Wij hebben blijkbaar dezelfde 'hobby'. Speciaal een 90D gekozen ipv een 70 om zonder al te veel laadperikelen naar de Champagnestreek te kunnen rijden. Maar als ik het gewicht van 4 personen + 30 dozen champagne reken kom ik toch ruim boven de max laadcapaciteit van een 90d. Moet ik me daar niets van aantrekken van die limiet?
Zolang je maar wegblijft van verkeersdrempels lukt het wel. Mijn eigen record is 360 flessen in een Renault Espace. We waren met drie man en hadden ook maar een stoel achterin laten zitten. Je had bijna de wegligging van een Tesla.
 
  • Like
Reactions: NicoV
Volgens de Tesla website zijn er nog altijd geen Destination Chargers in Europa
Zou best kunnen dat deze hier al eens gepasseerd is, maar dan heb ik het over het hoofd gezien. Komt van het nieuwe Italiaanse Tesla forum
22kW destination chargers bij hotel in Bologna. Als ik het goed begrijp werkt het alleen bij Tesla's. Komende zomer maar eens uitproberen. Iemand al geweest ?

View attachment 109837
 
Volgens de Tesla website zijn er nog altijd geen Destination Chargers in Europa

Jawel, nu ook bij Hof van Saksen (Landal). Ik denk dat ze er eerst een aantal planten en dan de kaart aanpassen. Volgens de aankondigingen worden er enorm veel geplaatst. Argument voor plaatsing is dat straks al die 3'tjes daar ook kunnen laden wat voor de exploitanten zwaarder zal wegen dan die (relatief gezien) paar S'en.