Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Klinkt herkenbaar. Heb ook een frunk vol kabels en adapters. Mooiste is als je van iemand de kabels en adapters kunt lenen die je mee wilt hebben. Scheelt je een hoop geld. Ik heb ze allemaal, en kan je vertellen nauwelijks gebruikt. Eigenlijk is de UMC en een schuco verlengkabel tegenwoordig wel voldoende.

Voor Gardameer: +1 - Herkenbaar. Maar hoogstens heb je dan nog een tussensteker nodig voor een Italiaanse Chuko - maar die kan je daar overal krijgen. Als UMC rood lampje geeft: polen omdraaien. Stopt het laden snel/vaak: laden op 10A (of lager..) ipv 13A. Komt dor mogelijke spanningsverschillen.

Maar als je zegt: "komende jaren zorgeloos op weg kan overal" en je bedoelt dit letterlijk dan ligt het anders vind ik. Betekent voor jou "zorgeloos": altijd lig kunnen laden ongeacht de snelheid waarmee dan werkt de UMC+verlengsnoer (+rode stekker) in principe altijd wel.. Behalve in situaties met te grote spanningsverschillen (mn op het platteland in sommige landen). Dan zou ik bv een denken aan een Juice-booster ipv de UMC. Ga je overdag veel km's maken een gebied in Italie zonder SuC's dan is een Due pas wel handig - voor zover je in het gebied van de Hera-laders blijft.. tja..
 
  • Informative
Reactions: Steven
Eigenlijk is de UMC en een schuco verlengkabel tegenwoordig wel voldoende.

Dank aan Willem voor de link en Hendrik voor de tip. Heb je net ook een Schuko-Verlengkabel via die site gekocht (weliswaar 10m, want de 25m lijken uitverkocht, maar 10m + 6 m moet denk ik ook wel lukken in de meeste vakantiehuizen).

Verder: type-2 Mennekes heb je altijd nodig in de koffer denk ik (voor in Italië bijv.). Maar de andere (3c voor Frankrijk bijv.) kan je idd wellicht beter lenen, want waarschijnlijk gaan die normen toch uitsterven.
 
Eind juni voor het eerst met de Tesla op vakantie: naar Noord-Italië, Gardameer. Na doorspitten van tig posts en sites is me nog niet duidelijk wat ik aan laadvoorziening mee moet nemen. Beetje range-anxiety met vrouw en dreumes erbij.

Wat heb ik al:
- 7,5m blauwe type-2 Mennekes
- standaard Tesla-pakketje met Schuko en rode stekker
- contact gehad met Due Energie voor een pasje (40eur voor 100kwh)
- superchargers onderweg (S70D van feb16 met monolader)

Via andere post werd deze aangeraden: Verlengkabel CEE16 5x2.5mm2 10meter en Verlengkabel Schuko 3x2.5mm2 25meter. Maar dan heb ik nog een adapter nodig om aan de blauwe campingladers te kunnen, welke is het beste? Las dat iemand anders een gewone oprol verlengkabel gebruikt en daar de Standaard Tesla-schuko aanhangt, maar ergens anders werd dit sterk afgeraden. Kortom: bomen en bos. We gaan niet enorm veel rijden daar.

Mijn gedachte is dat ik 1 keer investeer in wat kabels en verloopstekkers zodat ik de komende jaren zorgeloos op weg kan overal. Vakantie = gemak.

Wat leggen jullie in je auto voor zo'n trip?

Mijn bescheiden, nou ja, mening is dat je eigenlijk helemaal niets nodig hebt. Met de SuC's kom je er moeiteloos, de afstanden zijn daar niet zo groot en het verbruik in de zomer erg laag. Ik neem in een dergelijk wel standaard de UMC en mijn type 2 kabel mee maar die zijn niet eens nodig. In een dergelijke omgeving maak je jezelf, gezinsleden of andere gasten erg blij als je ze uitnodigt om wat te gaan laden in Affi. Schitterende rit trouwens.
Ikzelf ben iemand die het als het kan, ook als ik er iets extra voor moet rijden, met de SuC's redt. De rest, tenzij echt destination charging, blijft gedoe, maar dat is niet iedereen met mij eens.
 
De rest, tenzij echt destination charging, blijft gedoe, maar dat is niet iedereen met mij eens.
Klopt dan lees je op meerdere sites "gratis laden", badge van TNM er voor en dan afrekeningen krijgen. Zo'n gedoe altijd.

Vaak rij ik ook even naar de SuC, hapje eten daar of wat shoppen en auto 100% vol, terugrijden en dan zit je op 85-90% lading vaak op je vakantie bestemming. Al dan niet gaat de vriendin mee.
 
Fijne reacties, bedankt!

Bestemming is ca 25km van een supercharger af, dus eenmaal daar is het idd geen punt. Gaat me meer om de noodgevallen: met een gezin onderweg is backup geruststellend. Met 10km/u laden onderweg schiet niet op natuurlijk maar is genoeg om een sneller laadpunt te halen en voorkomt helemaal stranden. Kan ook zijn dat dit diesel-ontwenningsverschijnselen zijn.

Gezien reacties is een verloopje als deze Adapter CEE 16A Blauw Male naar CEE 16A Rood Female samen met een Schuko verlengkabel (en Italiaans schuko-blokje) genoeg denk ik. Die verleng komt in NL ook van pas.

Voorbeeld: ik zit nu op een Centerparcs in uithoek van NL en ik kom met 50km range aan. De enige (Eneco) laadpaal is defect en de blauwe campingaansluiting die er toevallig onder zit kan ik niet gebruiken want geen passende stekker. Kabel leggen vanuit huisje naar auto en 1 nacht laden had het opgelost. Typische situatie waardoor ik soms terecht hoor "dan geef je zoveel geld uit aan een auto en dan krijg je dit". Achja, eigenwijs he :)
 
Dat is eigenlijk ook mijn enige middel: 25m verlengsnoer van de bouwmarkt (kan 3,7kw aan, goed uitrollen) aan de meegeleverde UMC. Door het verlengsnoer kun je waar nodig de stekker omdraaien als hij niet laadt. De rest op supercharger. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog maar 3 langere buitenland trips gemaakt heb in Dld België en Oostenrijk.
 
Nu moet ik wel zeggen dat ik nog maar 3 langere buitenland trips gemaakt heb in Dld België en Oostenrijk.

Ik denk dat je hier het goed aangeeft: het hangt er maar vanaf waar je heen gaat.. Ons Italiaans vakantieadres ligt op 50 km van een 22kW laadpunt.. het dichtstbijzijnde dus.. De dichtstbijzijnde SuC op 2 uur rijden..De UMC laadt niet gegeven de spanningsverschillen, laadsnelheid is hoe dan ook 10 km/uur max... we trekken graag rond in de buurt, er zijn een beperkt aantal plaatsen met een Hera (Due) laadpunt.. en we gaan eerst nog een week naar een nogal willekeurig ander gebied.. Daarnaast kom ik met regelmaat in de westelijke punt van Bretagne. Amper laadpunten, tot voor kort niet bereikbaar met de SuC's.. chademo adapter ! Daarbij wil ik sinds sep 2013 gewoon overal heen kunnen gaan met de Tesla - ik heb alle mogelijkheden qua kabels dan ook wel in de auto liggen -;)
 
  • Like
Reactions: Steven and Keezje
Als het even kan, moet je niet alleen afhankelijk zijn van een SuC, al ligt die op 25km afstand. Reken maar na: als die bijvoorbeeld westelijk van je verblijfplaats ligt, en je wilt een tourtochtje naar het oosten maken, begin je dus met (zekerheidshalve) 2 x 30km range aan laden te besteden, en je moet er 30 overhouden om de SuC opnieuw te bereiken. (Je bent dan ook verplicht, bij een langere tocht, om een range charge te doen, dus je zit daar lange tijd te wachten, terwijl je weg wilt, de andere kant op). Als je niet op dezelfde dag gaat toeren en je recharge doen, moet je er bij optellen (of beter: aftrekken): je vampire drain over één of twee dagen, en als je dan nog een keer boodschappen tussendoor moet doen, heb je nog wat kilometers minder beschikbaar. Tel je dat allemaal bij elkaar op dan ben je dus zomaar 100-130 km kwijt aan iets anders dan je toertocht, en kun je alleen nog maar een bestemming 100 km verderop, 200 retour, kiezen.

De juiste plug en eventueel een verlengkabel? ALTIJD doen!
 
  • Like
Reactions: ebullio
En? Hoe was het in Beaune?
Erg goed,
We zijn op het eerste terras gaan zitten van de foto en lekker gegeten, vriendelijke bediening.
We moesten nog haasten om de SuC niet zonder te laden bezet te houden.
Daarna direct doorgereden naar Metz, dat was afzien, 105 km/u gereden de eerste 2 uur, laatste uur 120. We hadden afgelopen week al weinig geluk met het weer, maar op de terugweg naar het noorden hadden we ook nog wind tegen.
 
90D vs 85 maakt in de praktijk een groter verschil dan ik verwachtte.
Laatst vanuit Nancy; overnacht, vertrok met 100%. De 85 (een SGN) naast me ook, 10 minuten eerder.
Naar Beaune.
Heb 135/140 gereden (zelfs even op 150 zakte het bolletje niet door het ijs; maar dan moet ik "gendermerie-turen", geen zin in).
Haalde de 85 in met behoorlijk snelheidsverschil.
In Beaune kwam de 85 ruim 20 minuten na mij aan, toen wij al weer genoeg geladen hadden.
Zo'n 'praktijk-verschil' verraste mij positief.
 
90D vs 85 maakt in de praktijk een groter verschil dan ik verwachtte.
Laatst vanuit Nancy; overnacht, vertrok met 100%. De 85 (een SGN) naast me ook, 10 minuten eerder.
Naar Beaune.
Heb 135/140 gereden (zelfs even op 150 zakte het bolletje niet door het ijs; maar dan moet ik "gendermerie-turen", geen zin in).
Haalde de 85 in met behoorlijk snelheidsverschil.
In Beaune kwam de 85 ruim 20 minuten na mij aan, toen wij al weer genoeg geladen hadden.
Zo'n 'praktijk-verschil' verraste mij positief.
Ik vind dat Ik met m'n P90D minder hoeft te laden dan m'n oude P85.

Ik laad op de zaak en deed dat altijd op Vrijdag en Maandag maar nu laad ik op Maandag zelden.
Nu heb ik na het weekend altijd zo'n gevoel dat ik nog teveel lading heb om toch te laden en meestal laad ik dus meestal maar één keer per week.

Het is ook nog zo dat m'n gemiddeld gebruik ver naar beneden is van 230 wh/km op de oude tot nu rond de 200 op m'n nieuwe.
En ik rij nog redelijk pittig.

Het komt vooral omdat de vorige op de snelweg reed met de 418pks en nu m'n achterste in "sleep mode" en alleen de voorste aandrijven.
Het is me verteld dat het zo werkt want anders kan ik het besparen ook niet verklaren.

Maar, dat is wat de display me vertelt.
Als je echt rekent, 90 Kwh / 200wh/km dan moet ik toch zeker zo'n 400kms kunnen halen, en dat is meestal toch iets minder.
Er zit stroom verbruik in bijv de Airco die niet wordt meegenomen.

Toch, mocht ik echt zo rond de 100-103 gaan rijden dan duikelt het verbruik naar 170wh/km en dan haal ik volgens mij wel zo'n 440-459 KMS.

De buffer die Tesla onderin aanhoud om de batterij te sparen helpt ook niet mee maar dat is nu eenmaal zo!
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Schermafbeelding 2016-05-16 om 17.55.25.png
Bij een in aanbouw zijnde SuC in Zwitserland, Steg-Hohtenn (8 stalls) , is deze kist van Tesla Energy gesignaleerd. Gezien het formaat lijkt het op een Powerpack. Wellicht eerste in Europa waar opgewekte (zonne, hydro)stroom ook opgeslagen wordt en daarna naar behoefte afgegeven?
 
  • Love
Reactions: Keezje
Inmiddels zijn we in Zuid-Frankrijk aangekomen. Dit deden we zonder Tesla altijd al in 2 etappes, eerst naar Beaune en daarna door naar omgeving St Maxime.
Met een volle batterij (380km) werden we vanuit Den Haag via Lille, Senlis en Auxerre naar Beaune gestuurd. Wij reizen altijd overdag en op alle locaties is op loopafstand een eetgelegenheid. Alle laadstations staan bij een Accor-keten hotel, dus daar kan je wat eten en drinken. Bij Lille zit een Mac naast en bij de andere 2 laadpunten zit een grill restaurant. Bij elke tussenstop hoefde maar 20 min geladen te worden. Eenmaal aangekomen in Beaune hebben we de auto weer volgeladen voor de volgende dag. Eerst de Tesla aan de SuC gezet en vervolgens naar centrum lopen om te eten.
De volgende dag gaf de routeplanner de SuC's Vienne en Orange aan. Kijken naar de kaart vond ik Valence en Aix-en-Provence logischer dus daar mijn zinnen op gezet. Echter na 30km vanuit Beaune met 130km/u gaf de Tesla aan dat ik onder de 120km/u moest gaan rijden om Valance (254km vanuit Beaune). Terug gezakt naar 125km/u en dat zou ik makkelijk halen volgens de navigatie. Echter, qua lunchtijd kwam Valence te vroeg en Aix te laat, dus toch maar 10 min bij Vienne gestaan en 40 min bij Orange. Bij Orange in het nieuwe winkelcentrum geluncht. Eenmaal op plaats van bestemming met een verlengsnoer de Tesla aan een stopcontact gezet. 13km/u laden is prima voor dag tripjes.
Ik heb alvast gekeken wat de navigatie aangeeft op de terug weg met een volle batterij. Nu geeft deze wel Aix-en-Provence en Valence aan. Apart dat hij dat niet op de heenreis zo aangaf.
 
Leuk verslag Hokkie. Fijn reizen zo, toch? Vraagje/opmerking: bij Beaune volladen voor de volgende dag was toch niet echt Vol? Is niet goed voor de batterijtjes als je niet meteen gaat rijden, beter naar 80/90% en vlak voor vertrek indien nodig nog verder laden. Sorry als ik betuttel en je dat allang wist... fijne vakantie verder!
 
Klinkt heel herkenbaar Hokkie! Reizen is zo relax geworden met de Tesla. In het begin plande ik mijn overnachtingen ook rondom de SuCs maar ben er inmiddels achter dat een hotel met een doodnormale shuko of 11kw vaak minstens zo praktisch is; auto aan de lader en verder geen omkijken meer naar tot de volgende ochtend. Geen gedoe met auto verzetten na het laden aan de SuC of eerder opstaan (het blijft vakantie ;)) om de auto op te laden. We gaan komende zomer naar de Costa Brava en overnachten dan in Montpellier waar de Tesla aan de lader gaat.
 
99% zeker dat er weer een in aanbouw zijnde SuC is ontdekt in Duitsland. Aan de Chiemsee, ontlast enerzijds Irschenberg (dat trouwens vanuit Innsbruck niet mooi op de route ligt) en sluit beter aan op de route via Salzburg naar Wenen. Anif (Kaiserhof) ligt voor die route niet ideaal. Dus het gaat door en de gaatjes worden netjes opgevuld.

Supercharger in Deutschland • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde