Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ben vanuit Metz vol (380 typical) weggereden. De auto is niet vol trouwens, slechts een koffertje en ikzelf. Vraag me trouwens af of dat heel veel uitmaakt.
Eerste deel me netjes aan de maximale snelheid gehouden, die is tot Nancy meestal 110 en soms zelfs 90. Vanaf Nancy op de cruise control continu 120 gereden en ben in Nuits-sainte-Georges aangekomen met 30 km typical. Dat is dus prima te doen.
Laden in nuits-saint-Georges ging ook prima, weer 500+ km bij het starten.
Toen er echter een tweede (ook Nederlandse ) tesla aankwam, kon hij niet laden. Pas toen ik klaar was ging het bij hem ook goed.
Morgen zelfde stuk weer terug, ik hoop net zo soepel als de heenreis. In totaal ruim 800 km in ongeveer 10 uur. Lekker ontspannen gereden. Het is gewoon een lekkere auto en met de SC zijn lange reizen prima te doen.

Dank je dat stelt me gerust want volgens chargemap zijn er in die streek niet veel alternatieven
 
Dank je dat stelt me gerust want volgens chargemap zijn er in die streek niet veel alternatieven

Ik denk ook dat je je geen zorgen hoeft te maken. Heb zelf in oktober het traject Regensburg - Wenen in één keer gedaan en dat is bijna 400 km en ook met volle bepakking. Dan wel aanpassen maar zelfs al zou je de hele weg 90 rijden (wat hier niet eens hoeft) ben je nog aanzienlijk sneller dan wanneer je ergens een uurtje gaat bijladen (zo dat al kan).

Het zou mij geen moment zorg opleveren. Wat dat betreft geeft de auto zelf ook prima informatie en merk je dat je het bereik zelf heel goed kunt "sturen". De kunst blijft hier, "rustig beginnen".
 
Zo, ben weer op weg naar NL. Volledig volgeladen (390 typical) in Nuits-sainte-George. Ben nu in Metz, nog 40 km over. Eerste 200km op de cruise control 120km/h. Laatste stuk ivm de flitspalen netjes 110 en 90. Laden in Metz gaat snel, start was meer dan 560 km/h. Op naar Urmond.
ImageUploadedByTapatalk1416506048.556704.jpg
 
Thnx voor je report. Mijn max range ligt al 10km lager en mijn belading zal een paar honderd kilo meer zijn. Waarschijnlijk ligt de temperatuur eind december ook wel rond t vriespunt. Denk dat ik toch wat kalmer aan zal moeten doen dan. Neem aan dat jij er ook nog geen winterbanden onder had liggen.
 
Thnx voor je report. Mijn max range ligt al 10km lager en mijn belading zal een paar honderd kilo meer zijn. Waarschijnlijk ligt de temperatuur eind december ook wel rond t vriespunt. Denk dat ik toch wat kalmer aan zal moeten doen dan. Neem aan dat jij er ook nog geen winterbanden onder had liggen.

Als het een beetje mee zit hebben we dan wel wind mee; noord oosten wind of noord westen wind die de kou naar de Alpen brengt. In dat geval zal het niet moeilijk zijn, zelfs bij 0 graden. Met harde tegenwind wordt het toch een heel stuk moeilijker. Ik heb in mei op weg naar Calais gezien hoe een harde tegenwind over de vlakte in Frankrijk het verbruik aanzienlijk vergroot. Wij vertrekken de 26ste; het zal dan wel rustig zijn op de weg.
 
Als het een beetje mee zit hebben we dan wel wind mee; noord oosten wind of noord westen wind die de kou naar de Alpen brengt. In dat geval zal het niet moeilijk zijn, zelfs bij 0 graden. Met harde tegenwind wordt het toch een heel stuk moeilijker. Ik heb in mei op weg naar Calais gezien hoe een harde tegenwind over de vlakte in Frankrijk het verbruik aanzienlijk vergroot. Wij vertrekken de 26ste; het zal dan wel rustig zijn op de weg.

Wij hebben in oktober ook een paar honderd kilometer met een storm op de kop over de hongaarse laagvlakte gereden. Kon met geen mogelijkheid onder de 240 wh/km komen, zelfs bij 80 km/uur en toen voor alle zekerheid maar even van de route en een uur 22 kW bijgeladen (gratis nog wel). Toen zonder stress flink kunnen doorrijden. Auto zelf doet het fantastisch in de wind. Geen greintje last van windstoten e.d.

Vol uit Wenen en met hetzelfde noodweer naar Salzburg gereden. Wind op de kop en met weinig rest aangekomen. Dat is 320 km en zelfs onder die extreme omstandigheden het toch gehaald. Moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat we af en toe een stukje beschut achter een bus hebben gereden maar dat deden ICE's ook af en toe. Combinatie van tegenwind en veel water op de weg stuwt verbruik omhoog maar je zult niet stranden.

Nogmaals, ik zou me niet teveel zorgen maken.
 
Thnx voor je report. Mijn max range ligt al 10km lager en mijn belading zal een paar honderd kilo meer zijn. Waarschijnlijk ligt de temperatuur eind december ook wel rond t vriespunt. Denk dat ik toch wat kalmer aan zal moeten doen dan. Neem aan dat jij er ook nog geen winterbanden onder had liggen.

Ik rijd nog op de originele 19" fabrieksbanden. Die rijd ik eerst op en dan zien we wel verder. Ben nu in Urmond. Even bijladen en op naar Twente.
 
Dank je Hans, ik maak me ook niet echt zorgen. ik zie het als een groot avontuur. Anders stoppen we ergens bij een hotel en zet hem gewoon aan een stopcontact. Er is altijd wel een oplossing

Natuurlijk. Je kunt hem vergelijken met een paard. Dat vindt ook altijd wel ergens gras. Leuke is dat je zowel 116 kW kunt laden (ook als de regen horizontaal tegen de laadunit slaat) als ergens in een achteraf dorpje terug naar 5 amp om het lokale stroomnet niet te ontwrichten. Dat zijn ook plaatsjes waar je toch geen haast moet hebben en de tijd beter kunt vullen met gezelligheid en de lokale drankjes. Het blijft een wonderauto en als iemand mij vijf jaar gelden gezegd zou hebben dat ik nu een auto zou hebben die er zo uitziet, zo snel is, elektrisch is, gratis reizen, eigenlijk (bijna) geen onderhoud etc. dan zou ik hem naar mijn vrouw verwezen hebben (zij werkt op psychiatrische afdeling van ziekenhuis hier). Ik blijf het ook nog ongelooflijk vinden dat we ons nu, anno 2014, toch nog zo kunnen verblijden met de uitrol van de superchargers en daar letterlijk "blij als een kind" op acteren. Soms heb ik wel eens het idee dat het een soort droom is en dat het ineens niet zo blijkt te zijn, uiteraard ietwat overdreven gezegd. Maar tot nu toe is dat niet zo.
 
Drie weken geleden zijn we naar Aras geweest voor een paar dage. In Oosterhout even "afgetopt"en toen naar Kortrijk gereden. Op de graanmarkt zijn er laadmogelijkheden voor 3-fase 32A; terwijl we lunchten was de Tesla ook aan het laden. Bij Aras hadden we een hotelletjes, maar geen oplaad mogelijkheid, wat niet erg was want in het centrum van Arras is er een parkeergarage onder de markt waar men met 3-fase 32A kan laden. Je hoeft alleen het kaartje voor de parking te betalen wat mij voor 2 uur slechts 4 euro kostte..
 
Volgende week staat de eerste skitrip op het programma richting "les 2 vallees", Val Thorens. We vertrekken vanuit Antwerpen en de route ziet er op dit moment als volgt uit :
- Antwerpen > supercharger Nijvel
- Nijvel > supercharger Metz
- Metz > supercharger Chambéry
- Chambéry > Val Thorens > na snowboarden weer terug naar supercharger Chambéry en in de omgekeerde volgorde weer terug...

Iemand deze trip (of gelijkaardig) ook al gedaan, zijn er betere alternatieven?
 
Volgende week staat de eerste skitrip op het programma richting "les 2 vallees", Val Thorens. We vertrekken vanuit Antwerpen en de route ziet er op dit moment als volgt uit :
- Antwerpen > supercharger Nijvel
- Nijvel > supercharger Metz
- Metz > supercharger Chambéry
- Chambéry > Val Thorens > na snowboarden weer terug naar supercharger Chambéry en in de omgekeerde volgorde weer terug...

Iemand deze trip (of gelijkaardig) ook al gedaan, zijn er betere alternatieven?

Je zou ook over de duitse autobanen kunnen blazen..
Qua km iets verder, maar bijv in Nivelles 2 bays, en als die vol staan ben je je tijdwinst al kwijt
Denk ook aan tolkosten en wegwerkzaamheden op de franse wegen...
 
Volgende week staat de eerste skitrip op het programma richting "les 2 vallees", Val Thorens. We vertrekken vanuit Antwerpen en de route ziet er op dit moment als volgt uit :
- Antwerpen > supercharger Nijvel
- Nijvel > supercharger Metz
- Metz > supercharger Chambéry
- Chambéry > Val Thorens > na snowboarden weer terug naar supercharger Chambéry en in de omgekeerde volgorde weer terug...

Iemand deze trip (of gelijkaardig) ook al gedaan, zijn er betere alternatieven?
wij gaan ook, maar later...
Ben benieuwd naar de laadervaringen: hou me (ons) zeker op de hoogte :smile:

Waarom niet direct naar Metz (313 km vanuit Antwerpen volgens uncle google) ?
En volgens mij vergeet je de stop in Nuits-Saint-Georges: Metz -> Chambéry (570 km volgens uncle google) lijkt me ambitieus... ?
Volgens mij: Antwerpen > Metz > Nuits-Saint-Georges > Chambéry > Val Thorens.

Ik heb ook een parkingplaats gereserveerd en betaald in ons hotel.
Bij melding van het elektrische verhaal hebben ze mij gezegd dat ik een plaats dicht bij een stopcontact zou krijgen.
Valt af te wachten of het laden ook zal lukken, maar de wagen staat ten minste binnen en de batterij wordt op temperatuur gehouden.
Ik neem ook een Franse laadkabel mee (te huur bij de Belgian TESLA club), voor noodgevallen, als vangnet.
 
...
Waarom niet direct naar Metz (313 km vanuit Antwerpen volgens uncle google) ?
...

Antwerpen - Metz is inderdaad te doen. Wij zijn van Brecht (vertrokken op 392 typical) naar Metz (aangekomen met 15 typical) gereden met veel regen en temperaturen rond 8°. Je mag dan alleen niet te snel vertrekken en hou er rekening mee dat het hoogste punt rond 80 km voor Metz ligt, vanaf daar gaat het hoofdzakelijk bergaf en in de buurt voor Metz mag je toch maar maximaal 90 of 110 rijden wat de range ten goede komt.
 
Bij de duitse collega's lees ik: Es kann gut sein, dass am Donnerstag oder Freitag der SuperCharger in St.Moritz in Betrieb geht
icon_e_biggrin.gif
[FONT=Lucida Grande, Trebuchet MS, Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif] .[/FONT]

[FONT=Lucida Grande, Trebuchet MS, Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif]Deze staat bij Supercharge.info nog niet eens als "under construction". Zwitserland wordt zo wel een toonaangevend land. Wie weet is die bij Rivera er ook snel. Zowel voor bezoek als milieusparend transitverkeer is Zwitserland zo snel "af".[/FONT]