Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Van waldlauberheim naar Satteldorf gereden met 90% soc, was iets te veel door vele snelheidsbeperkingen, maar daardoor wel laatste stuk goed door kunnen rijden

Dat laden tot 90% duurt in verhouding erg lang. Heb je daar een eetpauze ingelast waardoor je die tijd toch stil zou staan is dat natuurlijk geen probleem. Anders zou je met laden tot hooguit 50% en een heel korte stop in Bad Rappenau ook goed uitgekomen zijn.
 
Dat laden tot 90% duurt in verhouding erg lang. Heb je daar een eetpauze ingelast waardoor je die tijd toch stil zou staan is dat natuurlijk geen probleem. Anders zou je met laden tot hooguit 50% en een heel korte stop in Bad Rappenau ook goed uitgekomen zijn.

Wij zaten 'iets' te lang te kletsen, vandaar.

Van Satteldorf naar Aichstetten geladen tot 22% restcharge.
Was nog heel moeilijk om op 4% uit te komen. Zo'n beetje de helft 160 moeten rijden.
Zou die tripplanner uitgaan van 150km/u op stukken zonder snelheids limiet?
 
Wij zaten 'iets' te lang te kletsen, vandaar.

Van Satteldorf naar Aichstetten geladen tot 22% restcharge.
Was nog heel moeilijk om op 4% uit te komen. Zo'n beetje de helft 160 moeten rijden.
Zou die tripplanner uitgaan van 150km/u op stukken zonder snelheids limiet?

Als dat zo was dan zou je met ongeveer 20% rest aan hebben moeten komen. Maar de tripwaarzegger is wel wat realistischer dan de typical aanduiding die is gebaseerd op rond 200 Wh/km wat op de Autobahn niet vanzelfsprekend is.
 
Ik was afgelopen weekend in Praag. De heen- en terugreis gingen heel soepel, de 306 km afstand tussen twee SuC's in midden-Duitsland was geen probleem, redelijk door kunnen rijden.

Alleen in Praag zelf was het even behelpen. De informatie op chargemap.com was niet correct. Op twee locaties die gratis en zonder laadpas beschikbaar zouden zijn (AAA Auto en een parkeergarage) bleek gewoon een Tsjechische laadpas nodig te zijn die ik niet had. Ter plekke kon verder ook niemand me helpen.

Gelukkig bracht RWE (Essent) uitkomst. Bij het laadstation voor hun hoofdkantoor in Praag (Limuzska 3135/12) kon ik gewoon de type 2-stekker eraan hangen. Het laden begon meteen (gratis), ik hoefde niet eens de Essent-laadpas te gebruiken. Het ging met 50 km per uur, maar met een taxi (spotgoedkoop) ben ik ondertussen van en naar het sportevenement gegaan waar ik voor in Praag was. Bij terugkomst zat de accu propvol. Er hing ook een Chademo-kabel waarmee nog sneller laden mogelijk is, maar ik heb geen Chademo-adapter want die vind ik te duur voor die enkele keer dat ik daar wat aan heb.

Dus bedankt RWE!

Tesla heeft voor dit jaar een SuC ingepland in de buurt van Praag, dus dan wordt het nog wat makkelijker.
 
Ik was afgelopen weekend in Praag. De heen- en terugreis gingen heel soepel, de 306 km afstand tussen twee SuC's in midden-Duitsland was geen probleem, redelijk door kunnen rijden.

Alleen in Praag zelf was het even behelpen. De informatie op chargemap.com was niet correct. Op twee locaties die gratis en zonder laadpas beschikbaar zouden zijn (AAA Auto en een parkeergarage) bleek gewoon een Tsjechische laadpas nodig te zijn die ik niet had. Ter plekke kon verder ook niemand me helpen.

Gelukkig bracht RWE (Essent) uitkomst. Bij het laadstation voor hun hoofdkantoor in Praag (Limuzska 3135/12) kon ik gewoon de type 2-stekker eraan hangen. Het laden begon meteen (gratis), ik hoefde niet eens de Essent-laadpas te gebruiken. Het ging met 50 km per uur, maar met een taxi (spotgoedkoop) ben ik ondertussen van en naar het sportevenement gegaan waar ik voor in Praag was. Bij terugkomst zat de accu propvol. Er hing ook een Chademo-kabel waarmee nog sneller laden mogelijk is, maar ik heb geen Chademo-adapter want die vind ik te duur voor die enkele keer dat ik daar wat aan heb.

Dus bedankt RWE!

Tesla heeft voor dit jaar een SuC ingepland in de buurt van Praag, dus dan wordt het nog wat makkelijker.

Je hebt toch wel de info aangepast op chargemap hoop ik?
 
Ik hoor Ischgl een paar keer genoemd worden. Ik ga daar de 25e naar toe, en ben zo te lezen niet de enige de komende weken. Ik ga met collega's en die hebben geen zin in de vertraging door het laden, dus we gaan helaas met een ICE. Maar zal in Ischl mijn ogen open houden.

Dat is heel jammer want dat laden op die route is nauwelijks een probleem. Eigenlijk denk ik dat ze het wel leuk zouden vinden, dat is tenminste mijn ervaring. Wij starten die route tot Feldkirch ook de 25e. Tijdverlies in vergelijking met vroeger ICE (toen ook wel twee pauzes op die afstand) hooguit een uurtje.

Maar ze zullen ooit het licht wel zien.

Goede reis alvast en veel plezier.
 
Ik hoor Ischgl een paar keer genoemd worden. Ik ga daar de 25e naar toe, en ben zo te lezen niet de enige de komende weken. Ik ga met collega's en die hebben geen zin in de vertraging door het laden, dus we gaan helaas met een ICE. Maar zal in Ischl mijn ogen open houden.

tsja het is zeker 1 uur langer en zeker niet korter... Als je mij vraagt krijg je d'r veel meer dan 1 uur in lol en rust voor terug + het is gratis. Maar als je daar allemaal niet veel om geeft dan hebben ze gelijk.

Ik heb juist zin in weer een roadtrip komende week, terwijl ik met een ice het als noodzakelijk kwaad zou zien!
 
tsja het is zeker 1 uur langer en zeker niet korter... Als je mij vraagt krijg je d'r veel meer dan 1 uur in lol en rust voor terug + het is gratis. Maar als je daar allemaal niet veel om geeft dan hebben ze gelijk.

Ik heb juist zin in weer een roadtrip komende week, terwijl ik met een ice het als noodzakelijk kwaad zou zien!

Idem hier. Ga aankomende week weer met de S naar een beurs waar ik de afgelopen jaren altijd met het vliegtuig ben gegaan. Ik blijf nu een nachtje slapen waar ik normaliter op een dag heen en terug vlieg. Dan ben je van 05.00 tot 23.00 bezig op zo een dag. Nu lekker op het gemak rijden, eten met relaties, slapen, beurs en naar huis.
Alleen KLM is degene die minder omzet van mij krijgt... Maar Azië en de US doe ik ook beide 2x per jaar dus valt wel mee voor ze ;)
 
tsja het is zeker 1 uur langer en zeker niet korter... Als je mij vraagt krijg je d'r veel meer dan 1 uur in lol en rust voor terug + het is gratis. Maar als je daar allemaal niet veel om geeft dan hebben ze gelijk.

Ik heb juist zin in weer een roadtrip komende week, terwijl ik met een ice het als noodzakelijk kwaad zou zien!
+1. Denk dat ik in de mei vakantie toch nog maar even met de family naar Z-Frankrijk ga, al is t maar voor een lang weekend. Moet toch ff kijken hoe de boel er daar bij staat:rolleyes: en de wijnvoorraad wat verder aanvullen. Zou wel erg fijn zijn als er tegen die tijd een SuC bij is in de driehoek Umond-Metz-Nijvel. Kan ik een beetje doorrijden.
 
bottleneck in Frankrijk lijkt me vooral aantal sc's per locatie nu? Met 2 stalls hoef je maar 1 metgezel te hebben en je laadt op irritant lage snelheid....zou dat in de meivakantie niet helemaal mis gaan?

Ik wil binnenkort ook naar mijn ouders bij nimes in de buurt maar twijfel in de meivakantie of ik t aan zou durven
 
KiWhi pas en een CHAdeMO adapter is volgens mij de ideale aanvulling op de nog beperkte SuC's. Ik ga in mei naar Bretagne en kan dan eigenlijk niet zonder.

bottleneck in Frankrijk lijkt me vooral aantal sc's per locatie nu? Met 2 stalls hoef je maar 1 metgezel te hebben en je laadt op irritant lage snelheid....zou dat in de meivakantie niet helemaal mis gaan?

Ik wil binnenkort ook naar mijn ouders bij nimes in de buurt maar twijfel in de meivakantie of ik t aan zou durven
 
bottleneck in Frankrijk lijkt me vooral aantal sc's per locatie nu? Met 2 stalls hoef je maar 1 metgezel te hebben en je laadt op irritant lage snelheid....zou dat in de meivakantie niet helemaal mis gaan?

Ik wil binnenkort ook naar mijn ouders bij nimes in de buurt maar twijfel in de meivakantie of ik t aan zou durven

Je kan ook over Zwitserland en dan bij bij Genève Frankrijk in. Dan heb je er nog maar 2 te gaan. (SuC) ik neem aan dat je een overnachting erbij doet, dan kan je ook bij een SuC in Frankrijk of in Genève overnachten. Valt best mee qua omrijden in km en in tijd ben je denk ik sneller ivm betere SuC op de route.
 
bottleneck in Frankrijk lijkt me vooral aantal sc's per locatie nu? Met 2 stalls hoef je maar 1 metgezel te hebben en je laadt op irritant lage snelheid....zou dat in de meivakantie niet helemaal mis gaan?

Ik wil binnenkort ook naar mijn ouders bij nimes in de buurt maar twijfel in de meivakantie of ik t aan zou durven
Met de kerst had ik mijn vuurdoop. Wij hebben al >50jaar een familiehuis in de Cevennes. SuC Nîmes is de laatste die we aandeden. 1x een Tesla gezien. Viel met de drukte dus erg mee. Wel vermijd ik de zaterdag zoveel mogelijk. De afstand tussen Metz en Urmond of Nijvel is kritiek met ca. 140km/u. Met een fossiel weiger ik nog zo'n stuk te rijden. Dan ga ik wel vliegen maar met de Tesla is het zoveel leuker, nog een beetje avontuur en ik geniet elke kilometer. Al is het maar het in de gaten houden van verbruik, range, berekenen hoeveel je zult gaan laden om de volgende SuC te bereiken. Harder rijden om leger aan te komen, of juist niet:redface:. Aaaargh heb nu al zin om te gaan, helaas sociale verplichtingen vandaag.
 
zeker ..zie chargemap.com, maar er is ook een dedicated site CHAdeMO.com - zie alleen dat de Europese kaart nu niet actief is..
zit me er vanochtend wat in te verdiepen.. ontwikkeling gaat natuurlijk erg traag in Frankrijk, denk dat de tegenkrachten erg sterk zijn.. verklaart waarschijnlijk ook waarom het het enige "moderne" Europese land is waar Tesla moeite heeft om een volwaardig SuC park neer te zetten..
Wel.. toch de kaart gevonden, volgende de CHAdeMO website zou dit de USA moeten zijn -;). Dit zijn - volgens de site - CHAdeMo locaties.
Heb er nog geen ervaring mee.. maar zo te zien gaat het wel op de Franse slag, de ene alleen voor Renault rijders, tussen 12:00 en 14:0 gesloten, maar zaterdag weer anders, sommige bij een fabriek, maar als je even belt van te voren is hetgeen probleem staat er dan bij.. Los nog van alle verschillende betaalopties, vanaf gratis tot passen, cash etc.. Blijft pioneren en France..

Schermafdruk 2015-03-15 11.03.50.jpg
 
Last edited: