Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals beloofd een kleine debrief van onze Utrecht – Sankt Anton trip van afgelopen weekend.

De terugweg zouden we het anders aanpakken, we wilden we gewoon snel naar huis. Na een ochtendje skieen om 12.30 vertokken met een redelijk volle batterij. Twee vingers in de neus naar Aichstetten, eerste stuk van de weg gaat naar beneden, dus we kwamen met een flinke reserve (200 TR oid) aan in Aichtstten. Kort laden en weer op weg. Besloten om deze keer het stuk Ulm- Stuttgart niet te mijden en dat ging ook prima. Wel werkzaamheden en een heel kleine stukje door de navigatie aangekondigde file, maar overall wel sneller in Bad Rappenau dan als we route via Satteldorf hadden genomen. Tot 280 geladen in Bad Rappenau en vrolijk weer op weg naar Mogendorf. Laatste stukje naar mogendorf gaat nog flink omhoog, maar hadden we op geanticipeerd dus kwamen met een keurig 4 TR op de teller aan in mogendorf. So far so good, we zaten op schema voor 23 uur aankomst, dus soepele 10,5 uur deur tot deur.

En toen ging het mis…..toen ik de supercharger aansloot ging er een rood lampje branden, binnen kijken en de computer vertelde met dat de 12V batterij was overleden. Tesla gebeld, computer resets, power off, nog een keer proberen, maar helaas. We kregen hulp van een Duitse garage die met een powerbooster zou komen. Volgens Tesla zou het waarschijnlijk wel goed komen, maar helaas… na een tijd, bellen, powerboosten, resetten, bleef de auto de supercharger weigeren (rood lampje zodra chargeport open was). De auto ging op de oplegger en wij werden afgezet bij de Avis verhuur in Koblenz. Drie uur later met een prachtige huur Skoda Octavia weer op weg naar NL….ging uiteindelijk nog best snel en prima geregeld door Tesla, alleen wel een katerig einde van een skitrip en natuurlijk gewoon heel raar dat de 12V batterij zonder verdere aanleiding of waarschuwing, nota ben bíj een supercharger er helemaal mee stopt…..

De herr van de garage vertelde me dat die de 3[SUP]e[/SUP] Nederlandse tesla was die dag die bij hun bedrijf was gestrand. Alle passagiers met vervangend vervoer naar huis. Ze hadden tesla nu 4 maanden als klant en wij waren de 10[SUP]e[/SUP] of 11[SUP]e[/SUP] slachtoffer. Allemaal zelfde of vergelijkbaar probleem. Hij liet ook nog even weten dat hij er niks aan vond. Je kan al niks sleutelen aan die auto en dan moet je ook nog een broekie van Tesla bellen die zegt op welk knopje je mag drukkenJ

Dus… nu afwachten hoe en wanneer de tesla weer terugkomt en wat er nou aan de hand was. Een voordeel is wel dat ik na 330 KM in een rammelende – als tractor klinkende – langzaam optrekkende – navigatieloze – karakterloze zwarte skoda – weer enorm uitkijk naar mijn eigen auto te kunnen rijden:rolleyes:

View attachment 75596

Heb precies hetzelfde probleem gehad, alleen dan bij Achstetten. Was bij mij gelukkig op de heenweg, waardoor ik op de terugweg (week later) weer mijn auto terug had. In mijn geval beter vervoer, Mercedes E combi met automaat. Gedacht dat deze qua ruimte vergelijkbaar is met de Tesla, maar de Tesla is toch duidelijk ruimer.
 
Wat was nou uiteindelijk de oorzaak bij jou Billy? Heeft het iets te maken met hoe je met je batterij om gaat? Ik heb regelmatig maar 0-10 typical range over bij een laadpunt en laad ook regelmatig de batterij volledig vol. Zou dit impact hebben? Daar is het toch allemaal ook voor gemaakt zou ik denken, er zit immers al een reserve in die dit soort problemen zou moeten voorkomen?
 
Zo. De tesla is weer thuis. Gebracht door de service manager van Tesla Dusseldorf himself. Die arme man moet nu nog 2 uur terug naar huis in de rammelende huur skoda. De pech was natuurlijk vervelend, maar hoe het tot nog toe daarna wordt opgelost door Tesla is werkelijk top!

Probleem blijkt een relais/switich te zijn die er af had moeten gaan toen ik parkeerde bij de supercharger, maar dat niet deed. Is een bekend probleem dat bij alle vroegere auto's wordt vervangen. Ik heb er nu een loaner batterij onder zitten. Mijn batterij wordt in Tilburg gerepareerd en komt er dan weer onder.

Maar nu komt de slechtere kant van het verhaal:

"Arbeitsauftrag: As part of providing peace of mind and a great ownership experience, Tesla vehicles are equipped with telematics systems to provide remote diagnostics support. We have been notified this vehicle has been remotely diagnosed that the Power Switch and Power Supply would benefit from the latest generation components."

Mijn auto had dus al gemeld dat er een issue was. Ik heb ook al een afspraak staan om een aantal andere issues te fixen.....maar deze afspraak staat gepland op de eerst volgende mogelijk in juni !! De Dusseldorf service meneer viel van zijn stoel toen hij dat hoorde. Hij vind dat Tesla Amsterdam een onacceptabel risico neemt door klanten zo lang door te laten rijden met een bekend probleem....

Maar goed. Early adopter zijn betekent dat ik al 1,5 jaar in een fantastische auto rijd, maar ook dat we alle kinderziektes mogen meemaken...


 

"Arbeitsauftrag: As part of providing peace of mind and a great ownership experience, Tesla vehicles are equipped with telematics systems to provide remote diagnostics support. We have been notified this vehicle has been remotely diagnosed that the Power Switch and Power Supply would benefit from the latest generation components."

Mijn auto had dus al gemeld dat er een issue was. Ik heb ook al een afspraak staan om een aantal andere issues te fixen.....maar deze afspraak staat gepland op de eerst volgende mogelijk in juni !! De Dusseldorf service meneer viel van zijn stoel toen hij dat hoorde. Hij vind dat Tesla Amsterdam een onacceptabel risico neemt door klanten zo lang door te laten rijden met een bekend probleem....

Maar goed. Early adopter zijn betekent dat ik al 1,5 jaar in een fantastische auto rijd, maar ook dat we alle kinderziektes mogen meemaken...



Tja, ik sta ook op de lijst, vandaag over een maand heb ik hem net weer terug gekregen met de fix. Hopelijk gaat het tot dan goed. Dit weekend nog even naar Oostenrijk. Ik heb begrepen dat enerzijds de kans niet zo groot is en het anderzijds een flinke klus is waarbij de auto twee dagen gemist moet worden. Ik denk dat het logistiek niet mogelijk is om de batch op heel korte termijn aan te pakken. Maar is natuurlijk niet ideaal. (Voordeel is wel dat dan twee dagen in een Roadster mag rijden)
 
Dit weekend nog even naar Oostenrijk.

Jaloers! Die roadtrips zijn echt leuk. Ik was met mijn broertjes op pad. Die waren wel sceptisch voor vertrek. "Vier keer opladen tussen Utrecht en Sankt Anton, zoveel"? Uiteindelijk hebben we zo met de auto gespeeld op de autobahn dat het 5 keer opladen werd en de scepsis veranderde in: We kunnen weer gaan hoor, hij is vol genoeg. "Oh, oh, nu al? Dan ga ik nog even naar de wc."


Voordeel is wel dat dan twee dagen in een Roadster mag rijden.

Hoe krijg je dat voor elkaar?!
 
Wat was nou uiteindelijk de oorzaak bij jou Billy? Heeft het iets te maken met hoe je met je batterij om gaat? Ik heb regelmatig maar 0-10 typical range over bij een laadpunt en laad ook regelmatig de batterij volledig vol. Zou dit impact hebben? Daar is het toch allemaal ook voor gemaakt zou ik denken, er zit immers al een reserve in die dit soort problemen zou moeten voorkomen?
Volgens zeggen een probleem in de verbinding tussen de accu en de auto. Dit heeft bij de SuC tot het probleem geleid. Rij nu met een 'leen'accu. Mijn accu zou gerepareerd worden. Ik wacht het rustig af. Ben nu gewoon weer mobiel..

sorry. Je 2e bericht pas na mijn reactie gelezen. Zelfde probleem als bij jou dus..
 
Voor deze zomer hebben wij ook een roadtrip geplanned: idee is om de autoslaaptrein te nemen naar Livorno en vanaf daar via Florence, Venetië en Oostenrijk/Zwitserland terug te rijden naar NL (of, als het daar slecht weer is via Zuid Frankrijk) met steeds een paar dagen hotel/AirBnB. Ben je eenmaal in Zwitserland dan is de dekking van de SuC's prima en zijn er genoeg route-opties, ik maak me alleen een beetje zorgen over het stuk in Italië. Vanaf Livorno/Florence kun je richting Venetië de SuC in Modena gebruiken en verder naar het noorden rijdend die in Verona, maar daarna is je enige optie richting Oostenrijk St. Anton en da's 360 kilometer - dat gaat denk ik niet gebeuren :) De route richting Frankrijk is net zo kiele-kiele naar mijn gevoel, van Dorno onder Milaan naar Frejus is 336 km, de andere optie is via Zwitserland en dan Chambery/Vienne en weer afzakken richting het zuiden.

Iemand ervaringen met dit gebied/route, en wat voor alternatieve opties er zijn?

Het backupplan is met de ICE van mijn vrouw maar dat voelt als een nederlaag ;)
 
Er komt vanalles bij in IT voor of rond de zomer:
I met the owner of the company who will build some supercharge in Italy, he can't say nothing for according to Tesla Motors, but he said the location will be:

Affi biella, Savona, Brennero near plessi museum exit, Verona finished, Palmanova ( palmanova outlet ), Two in rome, Slovenia that is already underconstruction
 
Iemand ervaringen met dit gebied/route, en wat voor alternatieve opties er zijn?
Het backupplan is met de ICE van mijn vrouw maar dat voelt als een nederlaag ;)

ICE ? ... nergens voor nodig, je kan gerust die kant op gaan. Wij zijn vorig jaar zomer met twee kinderen op vakantie naar de Marken geweest en ook Rome bezocht...Toen was er nog geen enkele SuC in Italië en ook niet in Zwitserland trouwens. We hebben toen gebruik gemaakt van IKEA (gratis laden), overnachting in Bellinzona (hotel met 11kW laadpunt) en een Hera pas. Die laatste voor het laden tijdens de vakantie in Italië (en niet de reis naar Nl.) Sienna krijgt nu ook 25 Hera/Enel laadpunten. Verdiep je anders even in het draadje Vakantie in Italië. Als er dan nog steeds vragen zijn beantwoord ik (en anderen hier) die graag.

Eigenlijk heb je voldoende aan een uurtje 22kW onderweg, tijdens de lunch ofzo.. Hier bijvoorbeeld.. een hotel in de buurt van Bolzano. Even kijken op chargemap.com. EV-tripplanner is dan ook erg handig. Ik zou wel even van te voren mailen of de informatie nog juist is.
Ook leuk is een stukje binnendoor (vakantie toch..) en dan hier laden - zelfs CHAdeMO. En dan heb je ook nog enkele 22w mogelijkheden Merano, enkele km verder.
 
Last edited:
Voor deze zomer hebben wij ook een roadtrip geplanned: idee is om de autoslaaptrein te nemen naar Livorno...
Het backupplan is met de ICE van mijn vrouw maar dat voelt als een nederlaag ;)

Tja, ik wilde met de MS op de autoslaaptrein naar Alessandria vorig jaar zomer. Had al geboekt en betaald en in de opmerking gevraagd of ik onderweg kon opladen. 2 dagen later belden ze op: no go.
Ze vonden het te onveilig zo'n electrische auto op de trein en in alle tunnels. Onbekend maakt onbemind...:confused:
 
Tja, ik wilde met de MS op de autoslaaptrein naar Alessandria vorig jaar zomer. Had al geboekt en betaald en in de opmerking gevraagd of ik onderweg kon opladen. 2 dagen later belden ze op: no go.
Ze vonden het te onveilig zo'n electrische auto op de trein en in alle tunnels. Onbekend maakt onbemind...:confused:
Tsja die hadden toen natuurlijk even gegoogled en kwamen meteen al die (3) brandende tesla wrakken tegen... :scared:
 
Hi there,


Apologize for switching to English but I am not comfortable enough to do it in Dutch.
I'll be on my first long trip on Friday night and Saturday, from Petit-Enghien (Belgium) to Châtel (France), and I'd love to hear your thoughts on the safest/most comfortable itinerary to get there.
Both EVTripplanner and the 6.2 trip planner suggest the following route:
-(Nivelles, but I'd love to skip this one as topping up the battery will be very time consuming, just about 20 minutes after departure from home...)
- Metz (292km, 368 rated)
- Nancy (80km, 92 rated) - Again full charge, so long stop.
- Lully (306km, 327 rated)
- Destination (114km, 151 rated)
The leg to Metz worries me a little bit, but I am prepared to do it slow. Then from Nancy to Lully seems a bit long to me as well.


I am then considering an alternative:
- Metz (292km, 368 rated)
- Achern (188km, 230 rated)
- Egerkingen (181, 234 rated)
- Destination (185, 236 rated)
That's about 50km longer, but besides the first leg, it should be very easy and safe, and supercharging should be faster as well with no need to range charge.
Any opinion to help me finish up the planning?
Thanks in advance.
 
Hi there,


Apologize for switching to English but I am not comfortable enough to do it in Dutch.
I'll be on my first long trip on Friday night and Saturday, from Petit-Enghien (Belgium) to Châtel (France), and I'd love to hear your thoughts on the safest/most comfortable itinerary to get there.
Both EVTripplanner and the 6.2 trip planner suggest the following route:
-(Nivelles, but I'd love to skip this one as topping up the battery will be very time consuming, just about 20 minutes after departure from home...)
- Metz (292km, 368 rated)
- Nancy (80km, 92 rated) - Again full charge, so long stop.
- Lully (306km, 327 rated)
- Destination (114km, 151 rated)
The leg to Metz worries me a little bit, but I am prepared to do it slow. Then from Nancy to Lully seems a bit long to me as well.


I am then considering an alternative:
- Metz (292km, 368 rated)
- Achern (188km, 230 rated)
- Egerkingen (181, 234 rated)
- Destination (185, 236 rated)
That's about 50km longer, but besides the first leg, it should be very easy and safe, and supercharging should be faster as well with no need to range charge.
Any opinion to help me finish up the planning?
Thanks in advance.
Your alternative through Germany sounds better, I would choose that. It might save you some toll as well, and probably take the same amount of time due to shorter charging times.
Take it slow to Metz, drive slow especially in the beginning, check your tire pressure before going. Warm up your car at the charger first and make sure to charge the last bit just before going, so that the battery is warm from charging.
 
Your first leg to Metz should be fine without Nivelles when you charge full at home. Indeed warm up with charging before you go and take slow at the beginning. Highest point is at the middel of the trip, so you'll be fine after that.

Nancy - Lully seems quite inconveniant to me. When you'd charge full at Nancy (which you don't want because it takes too long) and you drive very slow (<120km/h) you might make it, but i wouldnt go for it.

Other alternative routes are all longer (via Reims or Paris)

I would go for your german alternative.