Sinds augustus op pad met de MS 90d. Elke dag ongeveer 310 km. Ging in de warmte prima. Nu met temperaturen onder het vriespunt moet ik behoorlijk rekening houden met m'n rechtervoet.... Maar kom dan nog steeds weer thuis zonder bijladen.
Dan de lange rit.
Het is 1000 km naar Boras. Planning via navigatie gaf 3 stops... dat was echt veel te optimistisch. Het zijn er 5 geworden. Een soort strategie van 2 uur rijden half uur rust. De accu wil je niet onder de 10% krijgen en laden boven de 80% gaat wel erg langzaam. In de winter wil je ook bij wat file nog ruimte hebben dus ik heb gerekend met een reserve aankomst van 20 %.
Je gebruikt dus in feite het blok van 20 tot 80 is 60 % is ongeveer 200 km waarbij de snelheid wat hoger mag liggen dan 120 km/u. Die pitstopstrategie heeft goed gewerkt ;-)
Wat viel op.
- Zowel zondag (heen) als dinsdag (terug) waren we meestal de enige op de SuC. Eén keer stonden er 3 auto's en één keer 1.
- We hadden het eerste stuk op de heenweg veel sneeuw. Zowel de 'D' als de winterbanden gaven goede grip. Ben 5 auto's in de berm en een geschaarde vrachtwagen tegen gekomen... ;-( (op een stuk van 30 km)
- Korte ritjes in Boras (steeds 2 a 3 km) doen een zwaar beroep op je accu. Van de laatste SuC zou ik volgens berekening ruim terug kunnen naar die SuC. De paar korte ritjes geven een verbruik van 380 Wh en dan gaat het snel. Op zich logisch bij een temp van -8 waarbij interieur en accu's steeds opwarmen
- Gelukkig in Boras ook een ChaDeMo lader...
- Laden ging per minuut bij deze lader. Heel langzaam liep het laden op naar 34 Kwh terwijl 50 kwh mogelijk moet zijn. Schijnt te maken te hebben met koude accu... Dan is laden per minuut wel erg onvoordelig.... (6 euro voor 10 kwh)
- Temp regeling is niet super. Op de langer rit voel je regelmatig wat kouder en dan opeens weer warm.
- Autosteerfuncities vielen uit. Na wat nadenken de pekel van het 'radar oog' gepoetst, daarna werkt het weer. Later gaven ook de parkeersensoren aan niet meer te functioneren... en na schoonmaken... weer picobello...
- Autosteer voor merendeel van de rit gebruikt (behalve in Duitsland waar we boven de magische grens reden van 150 km/u ;-)
- Het is een echt relaxed dat je 'verplicht' bent om elke 2 uur te stoppen. De totale reistijd neemt zonder meer toe ten opzichte van deze rit met m'n vorige A5 diesel. In mijn geval (via Puttgarden-Rodby ferry en Malmö brug en slechte weersomstandigheden) ruim een uur. Dat is ongeveer 7 % toename. Het idee dat je deze rit bijna co2-vrij maakt en het relaxede gevoel maken dat meer dan goed ;-)
- We brachten onze dochter weg voor een half jaar studie... tjee wat kan er veel in een MS... Bij het uitpakken miste ze nog van alles... Oeps... je hebt ook een frunk.... Oeps 2 onder de klep in de trunk kan ook nog van alles...
Kortom... mooi avontuur mooie ervaring en met deze pitstopstrategie gelijk van m'n range anxiety af ;-)
Dan de lange rit.
Het is 1000 km naar Boras. Planning via navigatie gaf 3 stops... dat was echt veel te optimistisch. Het zijn er 5 geworden. Een soort strategie van 2 uur rijden half uur rust. De accu wil je niet onder de 10% krijgen en laden boven de 80% gaat wel erg langzaam. In de winter wil je ook bij wat file nog ruimte hebben dus ik heb gerekend met een reserve aankomst van 20 %.
Je gebruikt dus in feite het blok van 20 tot 80 is 60 % is ongeveer 200 km waarbij de snelheid wat hoger mag liggen dan 120 km/u. Die pitstopstrategie heeft goed gewerkt ;-)
Wat viel op.
- Zowel zondag (heen) als dinsdag (terug) waren we meestal de enige op de SuC. Eén keer stonden er 3 auto's en één keer 1.
- We hadden het eerste stuk op de heenweg veel sneeuw. Zowel de 'D' als de winterbanden gaven goede grip. Ben 5 auto's in de berm en een geschaarde vrachtwagen tegen gekomen... ;-( (op een stuk van 30 km)
- Korte ritjes in Boras (steeds 2 a 3 km) doen een zwaar beroep op je accu. Van de laatste SuC zou ik volgens berekening ruim terug kunnen naar die SuC. De paar korte ritjes geven een verbruik van 380 Wh en dan gaat het snel. Op zich logisch bij een temp van -8 waarbij interieur en accu's steeds opwarmen
- Gelukkig in Boras ook een ChaDeMo lader...
- Laden ging per minuut bij deze lader. Heel langzaam liep het laden op naar 34 Kwh terwijl 50 kwh mogelijk moet zijn. Schijnt te maken te hebben met koude accu... Dan is laden per minuut wel erg onvoordelig.... (6 euro voor 10 kwh)
- Temp regeling is niet super. Op de langer rit voel je regelmatig wat kouder en dan opeens weer warm.
- Autosteerfuncities vielen uit. Na wat nadenken de pekel van het 'radar oog' gepoetst, daarna werkt het weer. Later gaven ook de parkeersensoren aan niet meer te functioneren... en na schoonmaken... weer picobello...
- Autosteer voor merendeel van de rit gebruikt (behalve in Duitsland waar we boven de magische grens reden van 150 km/u ;-)
- Het is een echt relaxed dat je 'verplicht' bent om elke 2 uur te stoppen. De totale reistijd neemt zonder meer toe ten opzichte van deze rit met m'n vorige A5 diesel. In mijn geval (via Puttgarden-Rodby ferry en Malmö brug en slechte weersomstandigheden) ruim een uur. Dat is ongeveer 7 % toename. Het idee dat je deze rit bijna co2-vrij maakt en het relaxede gevoel maken dat meer dan goed ;-)
- We brachten onze dochter weg voor een half jaar studie... tjee wat kan er veel in een MS... Bij het uitpakken miste ze nog van alles... Oeps... je hebt ook een frunk.... Oeps 2 onder de klep in de trunk kan ook nog van alles...
Kortom... mooi avontuur mooie ervaring en met deze pitstopstrategie gelijk van m'n range anxiety af ;-)