Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Destination chargers worden maar gedeeltelijk gefinancierd door Tesla terwijl de uitbaters zorgen voor een deel van de aanleg en de stroom. Dat is gewoon een economisch model.

Is dit werkelijk zo? Wat is die bijdrage dan precies in klinkende munt? Gaat dat per hoeveelheid aansluitingen?

Vroeg produceren klinkt zinvol als je naar de 'incidenten' in de S-lijn en X-lijn kijkt. Hoe meer van dat soort issues hoe drukker de SeCs het krijgen - en kijk naar bijv een schade-topic - dat soort situaties wil je niet als bedrijf. Ook met regelmaat in het begin drivetrains of een stuurkolom vervangen, dat doet 't grote publiek geen goed.

Opvallend is dat de vroegste pre-orders voor personeel is (lees: die zullen niet snel gaan klagen over hun product, moeten misschien zelfs iets gaan tekenen…)
De 2e groep zijn voormalige Tesla S eigenaren (family members), die kennen de klappen van de zweep inmiddels en zullen erop vertrouwen dat alles (wederom) netjes zal worden opgelost (zoals toen bij de eerste S, ik hoop dat ze gelijk hebben…)
Daarna komen pas de "nieuwe" eigenaren. Tegen die tijd zullen de "incidenten" wel opgelost zijn (hoop ik) aangezien er dan geen verstoppertje meer te spelen is.
Kortom; een razend goed bedacht business plan waarbij risico van negatieve publiciteit beperkt is (en verkocht als een pre wat ik toch anders zie, koop liever een probleemloos product zeker als dat +35k betreft en niet een pakje boter)

Doorverkopen is wel interessant op het moment dat de bijtelling gaat veranderen en wij als S rijders nog net even optijd een model 3 kunnen aanschaffen

Dit is jezelf rijk-rekenen mijn inziens, niemand weet nu anno 2016 precies hoe de wetgeving is in 2019 daarbij komt dat er altijd gekozen kan worden voor het privé (lees: niet zakelijk, zonder bijtelling-regel) aanschaffen van de M3. Iets waarvoor de M3 bedoeld is, consumenten (zonder BTW aftrek/Mia voordeel)

Ook kan het zijn (Den Haag is echt niet gek en kijkt echt wel mee) dat Mia alleen opeisbaar is met kenteken registratie (reparatie wetgeving) waardoor een groot pre-order voordeel wegvalt, zelfs helemaal…

Dan heb je in 2019 een vroeg-model M3 (met bugs?) die niet financieel aantrekkelijk is (reparatie wetgeving) en dit voor een (kleine) kans op een $$$ voordeel waarover Den Haag nog moet gaan beslissen. Indien je de Mia dit jaar 2016 nog wil meepakken je de factuur moet inboeken, wat ook niet geheel zonder % verlies is en risico meebrengt aangezien jou geld bij EM staat en jij (nog) geen auto voor de deur hebt staan en niemand weet wanneer die komt (2021?)

j m 2 c.
 
eerlijk gezegd denk ik dat dit laadpaal per auto totaal onschaalbaar is
Nergens beweer ik dat ieder z'n eigen paal zou moeten hebben, wel? Alleen dat als je nu, in het huidige startende EV, niet zeker bent je een paal zou kunnen aanvragen als het niet bij je huis mag. Allego plaatst hier voor drie auto's nu 1 paal (met twee connectoren) maar doet wel direct in de buurt er nog een of twee bij (winkelcentrum in de buurt). Dat zorgt in elk geval voor dat we zouden kunnen laden alhier, maar bovendien ook dat toekomstige EVers niet tegen de beperking aanlopen die de kennis van HWS nu heeft (en wat ook mijn initiele terughoudendheid was).

Bovendien denk ik dat we, qua 1-1 palen, daar zowel nog lang niet zijn als dat dat ook niet nodig is. Als de paalbouwers er een beetje over nadenken kun je misschien wel vier of zes connectors aan een paal binden en kan op basis van afgenomen vermogen wel geschakeld worden naar de volgende auto.

Vooralsnog denk ik dat iedereen 16A af laten nemen om 11 uur 's avonds net zo onschaalbaar is overigens. Er zal dus ergens wel iets moeten gebeuren.
 
Nergens beweer ik dat ieder z'n eigen paal zou moeten hebben, wel? Alleen dat als je nu, in het huidige startende EV, niet zeker bent je een paal zou kunnen aanvragen als het niet bij je huis mag. Allego plaatst hier voor drie auto's nu 1 paal (met twee connectoren) maar doet wel direct in de buurt er nog een of twee bij (winkelcentrum in de buurt). Dat zorgt in elk geval voor dat we zouden kunnen laden alhier, maar bovendien ook dat toekomstige EVers niet tegen de beperking aanlopen die de kennis van HWS nu heeft (en wat ook mijn initiele terughoudendheid was).

Bovendien denk ik dat we, qua 1-1 palen, daar zowel nog lang niet zijn als dat dat ook niet nodig is. Als de paalbouwers er een beetje over nadenken kun je misschien wel vier of zes connectors aan een paal binden en kan op basis van afgenomen vermogen wel geschakeld worden naar de volgende auto.

Vooralsnog denk ik dat iedereen 16A af laten nemen om 11 uur 's avonds net zo onschaalbaar is overigens. Er zal dus ergens wel iets moeten gebeuren.

nee was gewoon een bedenking van me niet op jou post specifiek ... er moet idd iets gaan gebeuren ...
 
Maar kan die kennis van je niet gewoon via openbaarladen/allego een paal aanvragen nabij zijn omgeving? Of doet z'n(/haar) gemeente nog niet mee?
Dat zou misschien kunnen maar dan blijft de angst dat zijn buurman daar ook dankbaar gebruik van zal maken. Key is te zorgen dat men zich hierover niet meer druk hoeft te maken. Essentieel in mijn ogen voor het succes van de EV voor de massa.
 
Eens, echter is het niet de bedoeling om dagelijks bij de SuC te staan. Misschien kan men dan parkeerplekken huren van de gemeente? Misschien kun je daar dan ook een laadpaal plaatsen? Als gemeentes dit promoten, dan wordt de acceptatie van de EV voor vele anderen ook een stuk makkelijker.
Waarom niet dagelijks gebruik maken vd SuC? Juist voor zij die dat nodig hebben is er de grootste milieu winst te halen. Ik vind t fantastisch dat er Tesla Taxi's zijn. Die dragen veel meer bij aan de verbetering vh milieu dan ik.

En een parkeerplek huren??? Moet je bij Jan Modaal mee aankomen, die staat vast te trappelen om een EV te kopen...

De PHEV die hier ook wel vervloekt worden vind ik ook een goede oplossing voor de transitie periode, voor degene die het FEV nog niet aandurven. Het laden zou echter gratis, of in ieder geval veel goedkoper dan op brandstof te rijden, moeten worden zodat ook zij zoveel mogelijk laden.
 
Is dit werkelijk zo? Wat is die bijdrage dan precies in klinkende munt? Gaat dat per hoeveelheid aansluitingen?

Dit staat gewoon op de website. Mits op een goede plaats gemonteerd zijn de eerste twee voor rekening van Tesla. Wij lopen behoorlijk achter, waarschijnlijk omdat wij al zo'n rommelige infra hebben dat restauranthouders het ook niet meer weten. In US en China, en zelfs Australië loopt het prima en is gebruik gratis voor ofwel public ofwel klanten. Nu hier eens goed doorpakken. Maar dan krijg je weer het Nederlandse gezeur dat het "niet eerlijk" is omdat het (in eerste instantie in ieder geval) voor Tesla's is. Maar het vooruitzicht van grote aantallen Model 3, het uitsterven van de PHEV en de mini EV binnen vijf jaar en de kans op extra klandizie zal het tij wel doen keren.
 
Waarom niet dagelijks gebruik maken vd SuC? Juist voor zij die dat nodig hebben is er de grootste milieu winst te halen. Ik vind t fantastisch dat er Tesla Taxi's zijn. Die dragen veel meer bij aan de verbetering vh milieu dan ik.

En een parkeerplek huren??? Moet je bij Jan Modaal mee aankomen, die staat vast te trappelen om een EV te kopen...

De PHEV die hier ook wel vervloekt worden vind ik ook een goede oplossing voor de transitie periode, voor degene die het FEV nog niet aandurven. Het laden zou echter gratis, of in ieder geval veel goedkoper dan op brandstof te rijden, moeten worden zodat ook zij zoveel mogelijk laden.

Voor de meeste mensen liggen de SuC's nogal uit de weg. Dus om daar dagelijks (of om de dag bijv.) te laden is alles behalve praktisch. Gratis onbeperkt SuC gebruik is natuurlijk de ideale wereld, maar ik zie voor de komende jaren dat nog niet succesvol uitpakken. Dan moeten er veel, veel meer geplaatst worden. Ik geloof meer in heel veel langzame laadpunten bij parkeerplekken.

Dat huren van een parkeerplek was meer een toevallige ingeving, bij nader inzien misschien niet een heel succesvol idee ;)

De PHEV is zeker een mooie manier om de transitie te maken naar FEV. Helaas begrijpen autofabrikanten nog steeds niet dat de batterij steeds groter moet worden en men niet enkel "compliance" auto's moet bouwen die fiscaal aantrekkelijk zijn. Dat zit mij inmiddels wel dwars. De meeste PHEV's hebben maar zo'n 30-50 km elektrisch bereik (volgens de NEDC test) en dat is in de afgelopen jaren niet veranderd.

Ik ben nog steeds een voorstander van betalen naar gebruik. Des te meer elektrisch gereden wordt des te lager belastingen op het bezit en gebruik van de auto. Dan wordt het steeds interessanter om een groter elektrisch bereik te realiseren en een volledig elektrische auto te kopen.
 
Dat PHEV concept knaagt bij mij nog wel een beetje hoor, zeker als je ziet dat een collega naar een andere auto overstapt, maar de batterij (zoals je al aangeeft) even groot is gebleven maar de tankinhoud wel een stuk kleiner is geworden. Effectieve range is daarmee bijna gelijk aan een 70D geworden (bij zwaardere voet). Zo lang het bij al dan niet half ICEs gaat om het halen van bepaalde gradering, al dan niet met sjoemelsoftware, dan blijven dat soort dingen opspelen.
En dan zwijgen we nog maar even van de half-ICEs die hun verbrandingsmotor opspinnen om de batterijen bij te laden natuurlijk :)
 
Ik denk dat we wat de PHEV betreft resoluut moeten zijn. Dit zijn geen elektrische auto's ook al is er een deel dat daar wel zijn best voor doet. Het is daarnaast tamelijk inefficient om een dubbel aandrijfsysteem mee te zeulen. Dat ze in Born gaan beginnen met PHEV Mini's is geen goede zaak. De voordelen die er zijn doen we weer teniet doordat deze categorie, samen met de mini EV's, een onevenredig ingewikkelde laadinfra met dagen bezette langzaampaaltjes nodig heeft. Het is niet voor niets dat de fiscale voordelen zijn teruggedraaid. Dus geen transitie, maar achtergebleven fabrikanten.

Gratis op zich bestaat niet. Als we de lijn van Elon volgen dan gaat het hem er niet om dat iets gratis is, maar dat onnodige schakels (verdienmodellen) worden weggelaten. Zie het bij het niet werken met dealers (op andere plaatsen wordt dat al het "stealership" genoemd) maar met directe verkoop, het zo bouwen dat onderhoud minimaal is, het in één keer aanpakken van het laden. Door het zelf te organiseren worden talloze verdienmodelletjes voorkomen. Gewoon uit de opbrengst laadstations neerzetten en zelf de stroom inkopen of opwekken en deze aan de geautoriseerde eigen vloot beschikbaar stellen. Simpeler kan niet.
Een beetje contradictio: Voor niets gaat de zon op, en dat is zo. Zetten we genoeg panelen en opslag neer, uiteindelijk nagenoeg onbeperkte levensduur en onderhoudsvrij, dan kunnen de betrokkenen daar hun stroom uit halen.

Veel van onze economie draait op zulke tussenmodellen. Denk aan het internet waar in een flat met 196 woningen 196 draadloze netwerken ingeschakeld worden. Onze eigen energievoorziening waar, naast de altijd gretige belastingen, ook een omvangrijk systeem van meten, registreren, factureren en incasseren in leven wordt gehouden waarvan de kosten de echte kosten van het produkt een aantal malen over de kop doen gaan.

Het wordt off topic als ik er andere zaken bijhaal waar dit ook speelt en het zou bovendien een erg lange lijst worden. (Zorg, OV, noem maar op)

Mijn stelling is dat er niets beters in dan toetreden tot een soort van collectief (bijdrage in de prijs van de auto) waarna je naar behoefte gebruik kunt maken van de voorziening (SuC). Op het heel grote totaal zullen er veel zijn die dat nooit doen, een aantal zal het, gewoon omdat ze veel trips maken, meer doen en er zal een kleine groep zijn die er veel gebruik van maakt. So it be! Voor de kosten geeft het geen probleem maar alleen is soms ingrijpen nodig als de laatste groep de overhand heeft en dit ten koste gaat van de beschikbaarheid voor de tweede groep. Vandaar de eenmalige mailactie van Elon.
 
  • Like
Reactions: Merijn and CO2CLEAN
Eens, echter is het niet de bedoeling om dagelijks bij de SuC te staan. Misschien kan men dan parkeerplekken huren van de gemeente? Misschien kun je daar dan ook een laadpaal plaatsen? Als gemeentes dit promoten, dan wordt de acceptatie van de EV voor vele anderen ook een stuk makkelijker.

Er stond, tot einde 20e eeuw, op de trottoir bij zowat iedere openbare parkeerplaats in de stad een parkeermeter (die regelmatig manueel moest verlost worden van zijn gewicht aan muntjes). En er loopt onder iedere zelfde trottoir een elektrische leiding. Hoe moeilijk kan het dan zijn om op diezelfde plaatsen bij iedere parkeerplaats een (traag)laadpaal te zetten? Niet veel moeilijker dan parkeermeters beheren, vermoedelijk. Wel politieke moed voor nodig.
 
De fabriek voor de eerste fase van de Model 3 staat er al en het zal gaan om de inrichting, wat natuurlijk een enorme investering zal zijn maar die is voor een flink aantal jaren.

Ook de logistiek is er al want er werden eerder al zo'n 700k auto's per jaar gebouwd.

Ik heb nog niet gezien waar Model 3 gebouwd gaat worden. Is dit in een bestaande fabriek? Of is er een nieuwe in aanbouw? En waar worden de S en de X nu gebouwd?
 
De huidige Tesla fabriek is zo groot dat er 500.000 auto's per jaar kunnen worden gebouwd. De huidige fabriek is de vroegere NUMMI fabriek van GM en Toyota. Er is nu maar een klein deel in gebruik voor de bouw van de X en S.
 
De huidige fabriek (stond) grotendeels leeg, de Model S wordt in diverse uithoeken in elkaar gezet. Juist met het oog op dat de andere modellen er nog tussen moesten passen. Als je even google/youtube naar tesla factory en natgeo zoekt dan heb je wat kijkplezier maar ook wat van die superfactory plattegrondjes met waar destijds de diverse delen van de fabricage waren.
 
De huidige Tesla fabriek is zo groot dat er 500.000 auto's per jaar kunnen worden gebouwd. De huidige fabriek is de vroegere NUMMI fabriek van GM en Toyota. Er is nu maar een klein deel in gebruik voor de bouw van de X en S.

En ze zijn ook op zoek naar extra locaties voor fabrieken in Europa. Ex-Opel in Antwerpen en ex-Ford in Genk zijn mogelijke kandidaten en Tilburg was ook kandidaat voor een uitbereiding, als ik het goed begrepen had.
 
Met de massa M3's die we in de toekomst kunnen verwachten, vind ik het toch een punt dat het niet de bedoeling is/kan zijn om allemaal dagelijks aan de SuC in je buurt te gaan hangen. Wat mij betreft blijft voorzien in eigen oplaadmogelijkheid thuis of op het werk de standaard en zijn de SuCs er om ons de mogelijkheid te geven om lange(re) reizen en trips te maken. Niemand vindt het leuk om op zijn reis te moeten gaan aanschuiven/wachten bij een SuC.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Met de massa M3's die we in de toekomst kunnen verwachten, vind ik het toch een punt dat het niet de bedoeling is/kan zijn om allemaal dagelijks aan de SuC in je buurt te gaan hangen. Wat mij betreft blijft voorzien in eigen oplaadmogelijkheid thuis of op het werk de standaard en zijn de SuCs er om ons de mogelijkheid te geven om lange(re) reizen en trips te maken. Niemand vindt het leuk om op zijn reis te moeten gaan aanschuiven/wachten bij een SuC.
Ik denk dat een combinatie van wachtrij voorspelling in de auto en vermenigvuldiging van het aantal SuCs ons wel een heel eind gaat helpen. Daarbij is een model 3 hopelijk efficiënter en laadt hopelijk ook sneller waardoor ie minder lang aan de SuC hoeft te staan... (Maar inderdaad, het moet allemaal nog blijken...)
 
Ik denk dat een combinatie van wachtrij voorspelling in de auto en vermenigvuldiging van het aantal SuCs ons wel een heel eind gaat helpen. Daarbij is een model 3 hopelijk efficiënter en laadt hopelijk ook sneller waardoor ie minder lang aan de SuC hoeft te staan... (Maar inderdaad, het moet allemaal nog blijken...)

De blinde vlek bij ons is het ontbreken van de Destination chargers, één van de pijlers van het laadnetwerk van Tesla. Zodra je op (heel) veel plaatsen kunt laden met 70/80 km/uur terwijl je winkelt etc. zul je minder snel naar een SuC gaan. Dan wordt een SuC ook gebrukt waarvoor hij is gebouwd, een plaats om de paarden te laten eten en drinken voordat ze verder moeten galopperen. De oude Postiljons :)
 
  • Like
Reactions: Steven and BartJ