Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 na Model S - voordelen/nadelen/ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.

mrrm

9 years and counting...
Oct 27, 2013
135
34
Oss
Hallo!

Zaterdag a.s. heb ik een afspraak voor een testrit in een Model 3.
Kans is erg klein dat ik de overstap maak van mijn huidige Model S P85 (2013), want... hij bevalt me nog zo goed :)

Maar ik ben nieuwsgierig naar de Model 3 en met name hoe die aanvoelt.

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen na een overstap van Model S naar Model 3?

Fijn/niet fijn? Had ik nooit moeten doen? Ik mis ... toch wel. Die achterbakingang is erg klein enz. enz.

Ben benieuwd!
 
De 3 is een wat sportievere rijdersauto. O.a. door het formaat en dat is ook met parkeren een voordeel.
De S rijdt wat zwevender door de grotere wielbasis maar ik hou wel van een wat stevig geveerde auto.

Last van de kleinere achteringang heb ik nog niet gehad.
Autopilot is nog niet zo goed als in de S maar dat komt vast wel goed op termijn.
Geen dashboard voor je neus is even wennen in het begin maar nu totaal geen last meer van, werkt allemaal prima.
 
Kijk, dat is goede informatie. Ik heb natuurlijk al gezocht, ook in het Engelstalige deel van het forum, maar ben vooral ook benieuwd naar de meningen en ervaringen van NL/B-mensen.
Die tweede navigatie gebruik ik bijvoorbeeld continu.
Maar vooral de opmerkingen over zwevend en lange roadtrips vind ik ook interessant.

Hoe is het met het rijgeluid (wind/banden) ?
 
De model S85(2014) voelt voor mij als een relaxte toerauto. Heel relaxed en vriendelijk. De model 3P is een hele snelle sport auto en zo rijd hij ook. strak geveerd en stuurt scherp. Verschil in bouwkwaliteit is ten opzichte van de 2014 S is groot maar dat zal met een model S uit 2019 niet anders zijn.
De techniek voelt wel een stuk beter in de 3 (heb geen ervaring met AP op de S). Scherm reageert veel sneller en hij laad sneller. Een verre locatie ingeven in de navigatie van de S is niet te doen maar in de 3 zo uitgerekend. Laden gaat stuk sneller en zal ook alleen maar sneller worden. Ik kies juist daarom om met de 3 op zomervakantie te gaan naar Kroatië. Alleen wintersport kies ik de S vanwege ruimte voor alle skispullen.
Rijgeluid is vergelijkbaar vind ik. Geluidsinstallatie is in de 3 beter vind ik. Maar nogmaals ik ken de model S van 2019 niet.
 
Ik heb slechts korte tijd een vroege model S gereden (zowel de P85 als de 85). Wat mij op viel was de afwerking die ondermaats was. Het interieur van de S kan niet tippen aan de model 3 (dit betekent overigens geenszins dat de 3 perfect is). Het oogt in de S simpelweg goedkoop met plastic overal en slechte afwerking.

De luchtvering van de P85 is fantastisch echter voelt de model S als een enorm schip wanneer je iets sportiever rijdt (veel minder strakke vering, gewicht en het grotere stuur helpen hier niet aan mee).

De vroege model S versies waarin ik reed hadden geen AP dus daar kan ik niet over oordelen.

Qua looks vind ik de S simpelweg de mooiere auto en voelen de handgrepen van de 3 bij het instappen na 15000KM nog steeds knullig aan.

All-in-all is de prijs/kwaliteit van de model 3 veel beter dan de S. Je merkt dat de S een “eerste probeersel” was.

Hopelijk heb je er iets aan en veel plezier met de testrit!
 
  • Like
Reactions: eelcodb
Vijf jaar een MS classic gehad. Dan is de overstap naar een M3 met AP wel erg leuk en er zitten echt een aantal verbeteringen in (AP, ruimte voor je mobiel, betere stoelen, bandendruk sensor)
Maar ook de frisselucht in de auto is fijn, niet een straal maar meer een breeze.

Ik mis de air suspension nog niet. Maar de kofferbak is wel raar, helemaal omdat je niet meer bij de hoedenplank kan komen via de achterkant. Ook dat deze niet automatisch is, is echt een gemist, maar daar is een after-market oplossing voor.

Als afsluiter nog echt een pluspunt: dat is dat je instapt met je mobiel. Dit betekend: niet meer elke keer als ik post ging pakken dat Tessie wakker wordt omdat je langsloopt. De M3 wordt wakker als je de deur open doet.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: CL600 and eelcodb
Grappig dat je deze vraag stelt, want ik ben 2 weken geleden overgegaan van een 2014 Model S naar een Model 3 (LR-AWD).
De eerste week had ik echt spijt als haren op mijn hoofd. Het was dat ik de drie niet terug kon geven want die was door een vriend opgehaald in mijn vakantie en dus was de termijn van 7 dagen verlopen, maar anders had ik hem teruggegeven. Ik heb nog geprobeerd de drie in te ruilen, maar kreeg van Tesla € 13.000,— onder de nieuwwaarde (auto drie weken oud 385 km), dus dat werd het niet. Nu begin ik langzaam te wennen en begin wat positieve dingen te zien, maar als ik terug kon naar de Model S deed ik het meteen. Mijn punten:
De Model 3 is een skelter en de Model S een limousine. Met elk z’n voor- en nadelen. Als je veelal lange afstanden rijdt, zou ik de Model S houden, maar als je veel in stad zit heeft de Model 3 z’n voordelen. Eigenlijk zijn het qua rijgedrag onvergelijkbare auto’s.
Ik mis ook de detail navigatie met rijbaanaanduidingen en gedetailleerde kaart van de Model S. Vooral in complexe situaties vind ik de navigatie-aanwijzingen van de Model 3 beperkt.
De high tech luchtverversing van de Model 3 heb ik uitstaan, want ik wordt gek van die constante stroom koude lucht op mijn lijf. Ik heb hem nu handmatig staan met lucht onder en boven maar daarmee heb ik geen automatische temperatuurregeling meer.
Ook de automatische ruitenwissers heb ik uitstaan, want die gaat in tunnels onterecht aan en bij regen te traag. Maar dat heb je met recentere Sen ook.
Maar het allerbelangrijkste: IK VIND DE MODEL 3 VEEL MEER LAWAAI MAKEN DAN DE MODEL S.
Zelfs op lage snelheid (<40 km) hoor ik veel geluid. Waarschijnlijk zijn het de banden (standaard 18” Michelins, acoustic) want het varieert enorm met het wegdek en op echt glad oppervlak, bijv. in een parkeergarage is hij wel stil. Bij de S is het vooral rijwind dat je hoort, maar ik zou willen dat ik rijwind kan horen bij de Model 3. De herrie komt van de voorkant en het lijkt wel of er geen enkele geluiddemping zit tussen de voortrein en het interieur. Zijn er mensen die dit herkennen, of moet ik toch een serviceafspraak maken? Ben bang dat het zo’n moeilijke discussie wordt omdat geluid zo subjectief is. (NB. Zou het kunnen dat de auto niet goed is uitgelijnd en de voorwielen toe- of uitspoor hebben, waardoor ze constant over het wegdek schuren?)
Kortom: mocht je willen switchen, probeer een Model 3 te lenen of te huren of maak een lange proefrit. Bezint eer ge begint.
 
Ik vind de Model 3 ongeloflijk stil op lage snelheid (op de 18" Michelin Pilot Sport 4 met aero-doppen). Als je veel herrie hebt van de voorkant: mis je niet één van de pushpins van de bekleding van de wielruimten, of een clip aan de onderkant?
 
Wederom een mooie lading met ervaringen, thanks!!!

@Ger356 Ik zie de testrit ook enkel als eerste korte kennismaking waarna ik een model 3 wil huren of lenen om er een dag mee te rijden.

Ook mooi om die vergelijking tussen skelter<>limousine/schip meerdere keren te zien langskomen.

Hopelijk komen er nog meer posts met ervaringen bij!
 
Van S85D naar M3P.

Paar observaties:
Beide auto's heel stil. Wel het rubbertje in het dak gedaan bij de M3P.
M3P veeeeel dynamischer en de S, en echt leuker om te rijden. Wel oppassen :).

Scherm in de 3 vind ik geniaal. Kost ongeveer een dag om aan te wennen.
Ook mooi zoals ie zelf inzoomt/uitzoomt.
Loont de moeite om op YouTube tips & tricks uit te pluizen of gewoon een puber te laten swipen; veel positieve verrassingen.

Voor mij is ruimte het grote verschil. Kids zijn nu studenten en gaan liever zonder oude lui naar de wintersport.
De S kan alle hutkoffers van een puberdochter aan, de 3 is daar iets beperkter in. Vond de S echt een Val Thorens cruiser. De 3 is meer voor weekendje Sella Ronda.

Ook het verbruik is duidelijk lager met de 3, scheelt bij mij denk ik 20%.

Met FSD op de 3 heb ik nu eenzelfde gevoel als met de S op AP1 toen die net geactiveerd werd. AP1 had toen ook nukken, vooral met glooiende wegen waar ie wel eens het spoor (letterlijk) bijster raakte. Komt goed met FSD verwacht ik, is zich de afgelopen weken al beduidend beter gaan gedragen.

Ik vind bovendien dat de "sociale acceptatie" van de 3 beter is. Niet dat ik me daar erg aan stoor, maar voor anderen kan dat wel relevant zijn.

Bovendien in de lease aantrekkelijker, de 3.

Range van de 3 is zonder meer goed.

AL met al is de keuze tussen de 3 of de S een "first world problem", maar in mijn situatie (kids uit huis, freude am fahren) ben ik heel tevreden met de overgang van S85D naar M3P.
Maar geen kwaad woord over de S, die echt een superbetrouwbare baanbrekende auto voor mij geweest.
Net als de M3P.
 
Grappig dat je deze vraag stelt, want ik ben 2 weken geleden overgegaan van een 2014 Model S naar een Model 3 (LR-AWD).
De eerste week had ik echt spijt als haren op mijn hoofd. Het was dat ik de drie niet terug kon geven want die was door een vriend opgehaald in mijn vakantie en dus was de termijn van 7 dagen verlopen, maar anders had ik hem teruggegeven. Ik heb nog geprobeerd de drie in te ruilen, maar kreeg van Tesla € 13.000,— onder de nieuwwaarde (auto drie weken oud 385 km), dus dat werd het niet. Nu begin ik langzaam te wennen en begin wat positieve dingen te zien, maar als ik terug kon naar de Model S deed ik het meteen. Mijn punten:
De Model 3 is een skelter en de Model S een limousine. Met elk z’n voor- en nadelen. Als je veelal lange afstanden rijdt, zou ik de Model S houden, maar als je veel in stad zit heeft de Model 3 z’n voordelen. Eigenlijk zijn het qua rijgedrag onvergelijkbare auto’s.
Ik mis ook de detail navigatie met rijbaanaanduidingen en gedetailleerde kaart van de Model S. Vooral in complexe situaties vind ik de navigatie-aanwijzingen van de Model 3 beperkt.
De high tech luchtverversing van de Model 3 heb ik uitstaan, want ik wordt gek van die constante stroom koude lucht op mijn lijf. Ik heb hem nu handmatig staan met lucht onder en boven maar daarmee heb ik geen automatische temperatuurregeling meer.
Ook de automatische ruitenwissers heb ik uitstaan, want die gaat in tunnels onterecht aan en bij regen te traag. Maar dat heb je met recentere Sen ook.
Maar het allerbelangrijkste: IK VIND DE MODEL 3 VEEL MEER LAWAAI MAKEN DAN DE MODEL S.
Zelfs op lage snelheid (<40 km) hoor ik veel geluid. Waarschijnlijk zijn het de banden (standaard 18” Michelins, acoustic) want het varieert enorm met het wegdek en op echt glad oppervlak, bijv. in een parkeergarage is hij wel stil. Bij de S is het vooral rijwind dat je hoort, maar ik zou willen dat ik rijwind kan horen bij de Model 3. De herrie komt van de voorkant en het lijkt wel of er geen enkele geluiddemping zit tussen de voortrein en het interieur. Zijn er mensen die dit herkennen, of moet ik toch een serviceafspraak maken? Ben bang dat het zo’n moeilijke discussie wordt omdat geluid zo subjectief is. (NB. Zou het kunnen dat de auto niet goed is uitgelijnd en de voorwielen toe- of uitspoor hebben, waardoor ze constant over het wegdek schuren?)
Kortom: mocht je willen switchen, probeer een Model 3 te lenen of te huren of maak een lange proefrit. Bezint eer ge begint.
Heb je al een andere M3 gereden ter vergelijk? Je bent welkom om mijn M3P te rijden om te zien of jouw M3 mogelijk buitensporig veel herrie maakt of ik de herrie gewoon niet hoor..
Over de vraag een S of een M3;
De S viel bij mij een paar jaar geleden af vanwege het formaat en te weinig gevoel bij het rijden. Maar is een zeer comfortabele grote auto. Dat is denk ik precies waar het om gaat. In Old Skool vergelijk: Zou je een M3 willen of een dikke 7 serie? 911 of een panamera? Allemaal goede auto's maar wat past bij jou. Waarvoor heb je hem nodig??
Succes met de beslissing!
 
Voor mij het grootste verschil is vermeld boven door @BobbyKings : size.
Achterbank, maar vooral kofferruimte.
Met onze twee jongens, hadden we een dakkoffer (600l !) altijd vol om naar skivakantie en zomer naar zuid van Frankrijk te rijden.
De gigantische ruimte van de trunk and frunk samen losten dit op zodat we eigenlijk dat koffer nooit meer hebben moeten gebruiken.
Met een 3 zouden we opnieuw me dakkoffer of koffer op de trekhaak moeten reizen.
Het gaat om reiscomfort en veiligheid, maar heeft ook een nogal groot invloed op het verbruik en reis tijd.
 
Voor mij het grootste verschil is vermeld boven door @BobbyKings : size.
Achterbank, maar vooral kofferruimte.
Met onze twee jongens, hadden we een dakkoffer (600l !) altijd vol om naar skivakantie en zomer naar zuid van Frankrijk te rijden.
De gigantische ruimte van de trunk and frunk samen losten dit op zodat we eigenlijk dat koffer nooit meer hebben moeten gebruiken.
Met een 3 zouden we opnieuw me dakkoffer of koffer op de trekhaak moeten reizen.
Het gaat om reiscomfort en veiligheid, maar heeft ook een nogal groot invloed op het verbruik en reis tijd.


Wat neem je allemaal mee dan?
Ben met de 3 geweest met vrouw en kids, zonder verder iets erop of erachter.