Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X reservaties - Benelux - Bestelling/Design/Levering etc

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals voor velen van ons is de 4% bijtelling een niet onbelangrijk argument geweest om voor MX te kiezen. Ik heb er op deze topic nog weinigen over gehoord, maar ben zelf best geschrokken van de belastingplannen voor 2019 waarbij volledig electrische auto's voor het meerdere boven 50 k gewoon 22% bijtelling zullen "genieten". Welswaar zullen wij die dit jaar geleverd hebben gekregen 5 jaar 4% hebben, maar vraag mij toch ernstig af wat dit doet voor de inruil tegen die tijd....

Gelukkig kan een Tesla ook prima over de grens verkocht worden. Soms zelfs heel goed (zoals vorig jaar in Denemarken).:cool:

Ik zou me door zo'n maatregel (die misschien onder druk van de klimaatakkoorden / minder sterke auto / olie lobby weer n keer veranderd gaat worden) daarom niet tegen laten houden om de komende al heerlijk te rijden.

Ik wil je best eens voorrekenen wat de auto over 5 jaar gekost heeft indien de restwaarde 0 Euro zou zijn....:D

Daarnaast... na 5 jaar is dit een hele leuke auto om privé te rijden?:)

Bij twijfel... ga de 2e gewoon n keer mee, er is vast wel een bijrijdersstoeltje vrij...
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Richardgr
Gelukkig kan een Tesla ook prima over de grens verkocht worden. Soms zelfs heel goed (zoals vorig jaar in Denemarken).:cool:

Ik zou me door zo'n maatregel (die misschien onder druk van de klimaatakkoorden / minder sterke auto / olie lobby weer n keer veranderd gaat worden) daarom niet tegen laten houden om de komende al heerlijk te rijden.

Ik wil je best eens voorrekenen wat de auto over 5 jaar gekost heeft indien de restwaarde 0 Euro zou zijn....:D

Daarnaast... na 5 jaar is dit een hele leuke auto om privé te rijden?:)

Bij twijfel... ga de 2e gewoon n keer mee, er is vast wel een bijrijdersstoeltje vrij...
Beste Analysi, ik ben al overtuigend Teslafiel en krijg mijn X als het goed is in december geleverd (had hem eigenlijk al moeten hebben maar de 5 zits is vertraagd en heb deze onlangs omgezet naar 6-zitter), dus in dat opzicht geen twijfel hier. De proefrit is ook bijzonder goed bevallen. Toch vind ik de plannen wat betreft de bijtelling best een "dingetje" en kan mij voorstellen dat dit voor sommigen zelfs reden is te wachten op de M3. Ben verder best benieuwd naar jouw berekening...
 
Zoals voor velen van ons is de 4% bijtelling een niet onbelangrijk argument geweest om voor MX te kiezen. Ik heb er op deze topic nog weinigen over gehoord, maar ben zelf best geschrokken van de belastingplannen voor 2019 waarbij volledig electrische auto's voor het meerdere boven 50 k gewoon 22% bijtelling zullen "genieten". Welswaar zullen wij die dit jaar geleverd hebben gekregen 5 jaar 4% hebben, maar vraag mij toch ernstig af wat dit doet voor de inruil tegen die tijd....

Enige tijd geleden hebben we dit hier op het forum al besproken toen de tweede autobrief werd behandeld in de vaste kamer commissie. We hadden toen nog de hoop dat een aantal politieke partijen ons te hulp zou schieten, te meer omdat de waterstof auto hiervan zou uitgesloten worden. Kortom een Tesla tax. Maar de VVD lijkt de autolobby en de olielobby te steunen. Helaas. Als je dat verslag van de behandeling van de 2 e autobrief leest dan weet je genoeg.
 
  • Informative
Reactions: Richardgr
Ik heb factuur ontvangen met afleverdatum as maandag maar krijg mijn DS al een week niet te pakken:confused: gebeld en gemailed...

Maar zal dus iig niet meer lang duren...

Veel plezier @Iwan met het ophalen! Relaxed dat het ook 's avonds kan...

Thanks! Heb net met mijn DS mailcontact gehad en ze gaan ons ophalen vanaf het station :).

Wat betreft 2 oktober X-uitje; zet me maar als 'maybe' op de lijst. Hangt van het plan af icm verplichtingen hier...
 
Heb de X inderdaad al besteld en krijg in december geleverd, maar als de plannen worden goedgekeurd gaat dit m.i toch zeker gevolgen hebben voor de inruilwaarde. Immers is de wagen met veel hogere bijtelling voor velen een stuk minder interessant. Het lage tarief geldt dan maar voor 5 jaar.

de bijtelling is hoe dan ook altijd minder dan een ICE auto. op een ton is de bijtelling 13%
bijtelling is een relatieve factor: een begin 2015 met 4% bijtelling tov een eind 2013 schelen amper een jaar maar je krijgt niet dramatisch veel méér terug voor een 2013. Er zijn genoeg andere factoren die een rol spelen, uitvoering, AP, kmstand etc.
de meeste auto's gaan na 5 jaar zakelijk (lease) de particuliere markt op. of naar het buitenland als er daar meer vraag is. dan telt de bijtelling al helemaal niet meer mee.

kortom de bijtelling speelt maar een beperkte rol bij de restwaarde.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Richardgr and HWS
de bijtelling is hoe dan ook altijd minder dan een ICE auto. op een ton is de bijtelling 13%
bijtelling is een relatieve factor: een begin 2015 met 4% bijtelling tov een eind 2013 schelen amper een jaar maar je krijgt niet dramatisch veel méér terug voor een 2013. Er zijn genoeg andere factoren die een rol spelen, uitvoering, AP, kmstand etc.
de meeste auto's gaan na 5 jaar zakelijk (lease) de particuliere markt op. of naar het buitenland als er daar meer vraag is. dan telt de bijtelling al helemaal niet meer mee.
kortom de bijtelling speelt maar een beperkte rol bij de restwaarde.

Ik ben het niet me je eens. De 2013 versies die tot en met november 2013 op kenteken zijn gezet profiteerden en profiteren nog steeds van een relatief hoge inruilwaarde. Ik kan met zekerheid stellen dat die versies zeker 10 mille meer opbrachten dan op basis van een normale afschrijving verwacht mocht worden. Vandaag de dag is dit voordeel er nog steeds. Een november 2013 versie met een lage km stand brengt nog steeds rond 80 mille op.
 
  • Like
Reactions: Richardgr
Ik ben het niet me je eens. De 2013 versies die tot en met november 2013 op kenteken zijn gezet profiteerden en profiteren nog steeds van een relatief hoge inruilwaarde. Ik kan met zekerheid stellen dat die versies zeker 10 mille meer opbrachten dan op basis van een normale afschrijving verwacht mocht worden. Vandaag de dag is dit voordeel er nog steeds. Een november 2013 versie met een lage km stand brengt nog steeds rond 80 mille op.
Wim, ik help het je hopen. Die 2x € 4000 bruto bijtellings voordeel op een ton tem eind 2018 tov een 2014 loopt per maand af, waarbij de 4% bijtelling van een 2014 nog tot eind 2019 doorloopt. De grootste meeropbrengst van de 2013-2015 modellen zit m echt in de $ koers.
 
Wim, ik help het je hopen. Die 2x € 4000 bruto bijtellings voordeel op een ton tem eind 2018 tov een 2014 loopt per maand af, waarbij de 4% bijtelling van een 2014 nog tot eind 2019 doorloopt. De grootste meeropbrengst van de 2013-2015 modellen zit m echt in de $ koers.

Vooral de 2013 versies tot en met november worden niet geraakt door de 50.000 grens waarboven vanaf 2018 een hoge bijtelling gaat gelden. Die 2013 november versies blijven ook daarna profiteren van 4% bijtelling. En dan gaat het om grote bedragen.
Ik heb in november 2015 voor een standaard 85 van november 2013 met 40 k op de teller € 84.500 euro ontvangen. Voor een identiek uitgevoerde 85 van febr. 2015, wel met 19" velgen, hoefde ik maar 4 mille bij te leggen, incl. autopilot.
Dit zijn effecten die uitsluitend worden veroorzaakt door de extreme verschillen in bijtelling.
 
Stand 2 oktober:


AnalysiZ, WimS, Gerard, Refie, FrankNL (voorbehoud), KrisB, Iwan. MJKA (voorbehoud).

Ik heb ook nog een Nick gevraagd, die onlangs een X heeft opgehaald.
AnalysiZ bedenkt een mooi programma. Zal waarschijnlijk omgeving Eindhoven worden.
Met 8 X-en wordt dat een leuke dag. Nemen jullie partners mee of vrienden?
 
AnalysiZ, WimS, Gerard, Refie, FrankNL (onder voorbehoud) en KrisB. Nu al op 6 X-en! Wordt een mooi plaatje.

Wie sluit er nog meer aan?

Ik heb even een Whatsapp groepje gemaakt om de eerste geïnteresseerden even aan elkaar te koppelen... oproep aan degenen die erin staan om degenen die er nog niet instaan even toe te voegen, en aan diegenen die er nog niet instaan even contact met mij op te nemen. De invulling vd dag hangt samen met het aantal deelnemers, dus daar ga ik dit weekend nog mee aan de slag. Wel heb ik een lichte voorkeur om dit een "Tesla gericht" evenement te maken, dus bij het kiezen van de bijrijder zou een mede-Tesla rijder (of aspirant rijder :D) een goede keuze zijn ;). Binnenkort wil ik ook werk gaan maken van een Family Roadtrip (Juni 2017) en weer n 2 daagse trip Luxemburg (dit jaar nog?) zodat degenen die thuisblijven weten dat er ook voor hun nog wat moois aankomt:cool:.
 
2
Ik heb even een Whatsapp groepje gemaakt om de eerste geïnteresseerden even aan elkaar te koppelen... oproep aan degenen die erin staan om degenen die er nog niet instaan even toe te voegen, en aan diegenen die er nog niet instaan even contact met mij op te nemen. De invulling vd dag hangt samen met het aantal deelnemers, dus daar ga ik dit weekend nog mee aan de slag. Wel heb ik een lichte voorkeur om dit een "Tesla gericht" evenement te maken, dus bij het kiezen van de bijrijder zou een mede-Tesla rijder (of aspirant rijder :D) een goede keuze zijn ;). Binnenkort wil ik ook werk gaan maken van een Family Roadtrip (Juni 2017) en weer n 2 daagse trip Luxemburg (dit jaar nog?) zodat degenen die thuisblijven weten dat er ook voor hun nog wat moois aankomt:cool:.
2 okt kan ik helaas niet. maar in de hersfst vakantie misschien een leuk idee om een 2/3 daags tripje naar Zwitserland en terug te plannen?
 
Vooral de 2013 versies tot en met november worden niet geraakt door de 50.000 grens waarboven vanaf 2018 een hoge bijtelling gaat gelden. Die 2013 november versies blijven ook daarna profiteren van 4% bijtelling. En dan gaat het om grote bedragen.
Ik heb in november 2015 voor een standaard 85 van november 2013 met 40 k op de teller € 84.500 euro ontvangen. Voor een identiek uitgevoerde 85 van febr. 2015, wel met 19" velgen, hoefde ik maar 4 mille bij te leggen, incl. autopilot.
Dit zijn effecten die uitsluitend worden veroorzaakt door de extreme verschillen in bijtelling.

Ik heb mij Model S 85 2 weken geleden verkocht voor € 71.500,-- incl. BTW!!! Nieuwprijs in december 2013 € 98.250,-- incl. BTW. Kilometerstand 48.500
Ik weet wel zeker dat ik bij die verkoop heb geprofiteerd van het feit dat de koper nog ruim 2 jr. 0% bijtelling heeft.
In mijn optiek heb ik een megaprijs gekregen. Zowel Tesla als ook een andere dealer (die zelf in de auto wilde gaan rijden) boden € 60.000,-- incl. BTW.
 
  • Like
Reactions: Richardgr