Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X reservaties - Benelux - Bestelling/Design/Levering etc

This site may earn commission on affiliate links.
Meisjes en Jongens,

Vandaag gebeld door mijn DS. Die was not amused door mijn posts hier op het forum. Dat begrijp ik maar ik heb hem uitgelegd dat het niet tegen hem was (de reden dat ik nimmer een naam van een Tesla-medewerker noem). Mijn kritiek was en is naar Tesla waarbij ik die niet ga herhalen nu. Genoeg.

Ik vind het knap dat mijn DS dit forum volgt, dat zal hij ook niet onder werktijd doen want de werkdruk is hoog bij een Amerikaanse firma. Ik vind het nog knapper dat hij de telefoon pakt en mij op een zeer nette manier vertelt dat hij niet blij is met mijn commentaar op dit onvolprezen forum. Dat moet je maar durven! In ieder geval maak ik dat zelden mee. Het is een on-Nederlandse manier van ter discussie stellen van mijn mening als geuit in mijn posts. Klasse.

We hebben een goed en open gesprek gehad, waarin ik hopelijk heb kunnen duidelijk maken dat mijn kritiek niet naar hem maar naar Tesla gericht was. Ik hoop dat dit gelukt is. In ieder geval onderscheidt Tesla zich dan nu wel weer van een traditionele fabrikant. Gelukkig online ;-)

Nog leuker is dat mijn DS meldde dat mijn MX waarschijnlijk - Elon Volente - tussen 20 en 30 augustus geleverd wordt.

De mensen van Tesla doen, zoals we weten, hun stinkende best maar worden soms in de wielen van hun ambitie gereden door Tesla USA. Waarvan akte in dezen.

Thx, DS!
 
Nog leuker is dat mijn DS meldde dat mijn MX waarschijnlijk - Elon Volente - tussen 20 en 30 augustus geleverd wordt.

De mensen van Tesla doen, zoals we weten, hun stinkende best maar worden soms in de wielen van hun ambitie gereden door Tesla USA. Waarvan akte in dezen.

Thx, DS!

tsja, da's wat ik een dag of wat geleden al probeerde te zeggen - het ligt niet aan de jongens aan deze kant van de plas - maar aan de andere kant. en inderdaad ze lezen mee...

Als je augustus haalt mag je langs rijden en geef ik je graag een van je flesjes terug - eentje met bubbels die we ter plekke open trekken ?
 
Het blijft vreemd en zeer slordig dat in MyTesla nog steeds staat:

What's Next?
Your order is now confirmed and in the factory production queue. Your delivery experience specialist will reach out with updates regarding your Model X Signature.

Terwijl volgens mijn DS de auto is geproduceerd en (bijna) onderweg naar de boot. Zou fijn zijn als MyTesla juiste info geeft, daar is het voor bedoeld. In dit geval hoop ik niet dat MyTesla de juiste info geeft. Maar van een auto in deze prijsklasse mag je wel verwachten dat er duidelijkheid is. Afijn, ik ga uit van eind augustus / begin september.
 
Begrijp me niet verkeerd. De vraag wanneer ontvang ik de auto lijkt me een terechte vraag. Enkel uit jouw eigen mededelingen en reacties in dit topic doe je het voorkomen dat je steeds dezelfde vraag stelt. Daarvan trek ik het nut in twijfel.

Dat Tesla geen passend antwoord heeft op jouw vraag 'wat nu' inzake een particuliere verkoop lijkt mij ook logisch. Ik ken geen andere dealer die daar wel een passend antwoord op heeft. Had je jouw Model S ingeruild op een Model X, was de vraag meer dan relevant geweest.

Maar goed. Het is een vrij land en nog liberaler internet, dus het staat je geheel vrij om deze frustraties te delen. Net zoals het mij vrij staat om er geen jota van te begrijpen.

Helemaal met Wiebe eens. Je krijgt steeds andere verhalen te horen. Datums schuiven op en het wordt steeds vager. My Tesla geeft verkeerde informatie. DS geven verkeerde of geen informatie. Deze ervaring op een auto te kopen vindt ik zeer slecht en zou ik niemand aanbevelen. Ook het al 3 jaar wachten op een auto is natuurlijk van de gekke. Positief punt is dat je nog steeds van je koop af kunt en voor dat geld dat de Model X kost, kun je een Porsche Cayenne Hybrid kopen of iets anders natuurlijk.
 
Helemaal met Wiebe eens. Je krijgt steeds andere verhalen te horen. Datums schuiven op en het wordt steeds vager. My Tesla geeft verkeerde informatie. DS geven verkeerde of geen informatie. Deze ervaring op een auto te kopen vindt ik zeer slecht en zou ik niemand aanbevelen. Ook het al 3 jaar wachten op een auto is natuurlijk van de gekke. Positief punt is dat je nog steeds van je koop af kunt en voor dat geld dat de Model X kost, kun je een Porsche Cayenne Hybrid kopen of iets anders natuurlijk.

Natuurlijk hebben jij, Wiebe en andere gelijk als jullie stellen dat als je een auto van 160 K of zo besteld, je professionelere afhandeling van je bestelling tot levering verwacht. Maar toch heb ik daar een kanttekening bij: Tesla is wel een heel bijzondere auto en wijkt sterk af van de doorsnee Duitse top auto.

En Tesla heeft een wel een heel bijzonder systeem om kopers aan zich te binden waar ik, voordat ik met Tesla in aanraking kwam, nog nooit van gehoord had. Er blijken dus kopers te zijn die jaren voordat de auto wordt geproduceerd, laat staan afgeleverd, heel veel geld hebben aanbetaald. Of ze hebben op eigen houtje autos verkocht voor Tesla.
Dan heb je recht op een "founders edition" of "signature edition". En die kopers hebben uiteraard voorrang bij aflevering. Althans die belofte wordt gedaan door Tesla. En daar begin het probleem natuurlijk al: Tesla schept verwachtingen en die kunnen ze niet waarmaken. En die early adapters worden pissig want ze zijn het wachten zat. Als klap op de vuurpijl wijzen ze je ook nog een "DS" toe die, dat verwacht je dan, kennelijk je van week tot week bij praat over het proces. Allemaal flauwekul natuurlijk want die DS weet ook niet veel. En weer is er een verwachting geschept.

Maar "gewone" kopers van - bij voorbeeld een Tesla model S - bestellen vandaag de auto en kunnen die over een maand of drie a vier gewoon rijden. Ik denk dat als je een nieuwe Porsche 911 besteld, je hier ook 4 maanden of meer op moet wachten. Anders dan de Porsche moet je dan wel zelf die Tesla in Tilburg komen ophalen, dus dat is ook wel weer heel erg bijzonder. Ik dacht serieus toen mij werd verteld dat ik de auto bij de "fabriek" moest afhalen, dat de man een grapje maakte.

Tesla is nu eenmaal geen doorsnee top klasse auto zoals Mercedes of Porsche. Die merken hebben vele jaren ervaring met het produceren en afleveren van auto's. En geen DS. Een relatief jong merk als Tesla heeft kinderziektes bij produceren en afleveren. En is dat nou echt iets wat we niet hadden verwacht?

Tesla is tegen mij altijd heel helder geweest: Bestel je een Model X in december 2015, dan kan je hem over enkele maanden pas echt samenstellen en dan wordt de auto voor eind van het jaar afgeleverd. Misschien iets eerder.

No offence, maar met al die verhalen op dit forum over wie er al een VIN heeft en of die auto nou eindelijk een keer op die boot staat want hij is al een maand geleden geproduceerd e.d. ga ik natuurlijk ook een beetje op het puntje van mijn stoel zitten. Waarom heb ik nog geen VIN? Zou dat te maken hebben met welke configuratie ik heb gekozen? Ik lees op het US forum dat de 6 en 7 seaters voor gaan. Of nee, de "premium pakket" auto's gaan voor. Of nee, Noorwegen gaat voor vanwege hun nationale belastingmaatregel. Of nee, die P90D's gaan voor. Of....

Bottom line is dat Tesla verwachtingen schept bij sommigen onder ons die ze niet kunnen waar maken. En ik begrijp dat je daar geïrriteerd over bent. Maar Ik laat me niet gek maken en reken op Q4. Wordt het eerder dan zou dat geweldig zijn.
 
Meisjes en Jongens,

Vandaag gebeld door mijn DS. Die was not amused door mijn posts hier op het forum. Dat begrijp ik maar ik heb hem uitgelegd dat het niet tegen hem was (de reden dat ik nimmer een naam van een Tesla-medewerker noem). Mijn kritiek was en is naar Tesla waarbij ik die niet ga herhalen nu. Genoeg.

Ik vind het knap dat mijn DS dit forum volgt, dat zal hij ook niet onder werktijd doen want de werkdruk is hoog bij een Amerikaanse firma. Ik vind het nog knapper dat hij de telefoon pakt en mij op een zeer nette manier vertelt dat hij niet blij is met mijn commentaar op dit onvolprezen forum. Dat moet je maar durven! In ieder geval maak ik dat zelden mee. Het is een on-Nederlandse manier van ter discussie stellen van mijn mening als geuit in mijn posts. Klasse.

We hebben een goed en open gesprek gehad, waarin ik hopelijk heb kunnen duidelijk maken dat mijn kritiek niet naar hem maar naar Tesla gericht was. Ik hoop dat dit gelukt is. In ieder geval onderscheidt Tesla zich dan nu wel weer van een traditionele fabrikant. Gelukkig online ;-)

Nog leuker is dat mijn DS meldde dat mijn MX waarschijnlijk - Elon Volente - tussen 20 en 30 augustus geleverd wordt.

De mensen van Tesla doen, zoals we weten, hun stinkende best maar worden soms in de wielen van hun ambitie gereden door Tesla USA. Waarvan akte in dezen.

Thx, DS!

Ik werk al 10 jaar voor een Amerikaans bedrijf in Silicon Valley - Manier van werken en cultuur verschillen zijn soms zeer groot, uitdagingen zijn tof, maar soms is het al een uitdaging om overeind te blijven. EU wil soms vlugger gaan dan US, dan omgekeerd, prioriteiten zijn verschillend etc...
Is al tof dat er hier een luisterend oor vanuit Tesla is .... Anders niks dan lof aan Tesla en alle klanten, wie doet het hun na om op dergelijke korte termijn een complete organisatie en productie uit de grond te stampen....
 
  • Like
Reactions: PeDuvelt
Natuurlijk houden we van het merk. Hebben we enorme bewondering voor hetgeen bereikt is. Zijn het prachtige innovatieve auto's en willen we niet anders. Maar neemt niet weg dat sommige zaken op eenvoudige manier wel beter geregeld kunnen worden.

Ik krijg vandaag een reclame-mail van Tesla:
Model X nu beschikbaar vanaf € 87.800,-
Maak kennis met de all-wheel drive Model X 60D. Beschikbaar vanaf
€ 87.800,- of € 837,- excl BTW per maand*. etc. etc.


Om naar iemand te mailen 'nu beschikbaar' terwijl die persoon al 2 jaar wacht en nog niet weet wanneer zijn auto beschikbaar is, is te voorkomen. Ook nog eens een aanbod voor de helft van het bedrag wat ik betaal.

Kortom, dit zijn dingen die te voorkomen zijn. In dat opzicht ben ik het met Wiebe eens. Ik kijk nu al 4 maanden naar de volgende zin in MyTesla:

Uw bestelling is nu bevestigd en wordt binnenkort in productie genomen in onze fabriek.

Tesla, als je meeleest; Waarom wordt MyTesla niet up to date gehouden? Of is dit actueel en ben ik door mijn DS op het verkeerde spoor gezet?
 
  • Like
Reactions: KrisB and Refie
Ben het grotendeels met Wim eens. We houden van het merk Tesla en zijn bereid jaren voorafgaand aan de levering niet geheel zonder risico een flinke aanbetaling te doen (tot 40 k!), jaren geduld op te brengen voor levering met steeds
weer data die opgeschoven worden, etc. Ik ben van mening dat maar zeer weinig bedrijven zich met zulke klanten mogen omringen! Is het dan vreemd dat je nu meer en duidelijker communicatie verwacht omtrent de levering?? We zouden Tesla geen dient bewijzen als we dit allemaal maar voor "zoete koek" namen! De mail van Tesla van vandaag heeft mij ook bevreemd. Een X 60-D nu voor 10k minder aanbieden dan een qua hardware volstrekt gelijkwaardige 75-D met ook nog eens €1000,- korting via Referral en verwachtte levering in oktober heeft ook bij mij de wenkbrauwen doen fronzen. Ik zie het als een downsizen van de exclusiviteit en kan de frustratie van sommigen hierin goed begrijpen.
 
  • Like
Reactions: KrisB and Refie
Als je de service en kwaliteit van een ander merk wil koop die dan gewoon...

Dat vind ik eerlijk gezegd een reactie die iets te kort door de bocht is. Nu kan dat met een Model X ;-)

Zo werkt het niet. Je mag verwachtingen hebben en die plaatsen in een referentiekader van andere merken, Dat doet Tesla vrijwel dagelijks, zich vergelijken met andere merken, we hebben het niet over een rol beschuit die je koopt maar een kar van (denk ik, voor de meesten hier) van 120 - 160K. Dan mag je transparantie en wat planning verwachten. Toch?

Dat is telkens mijn pleidooi geweest: wees transparant en geef informatie. Ook als het tegen zit. Dat gebeurt te weinig. Dat geeft ook weinig hoop voor de 500K (inmiddels ?) bestellers van de M3. Tesla leest mee weten we inmiddels en dat is ook een groot goed. Laat men dan ook hiervan leren voor de toekomst?