Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Iedereen dank voor het meedenken, maar het was toch iets anders denk ik.

Vanochtend auto in diepe slaap met zwart scherm. Na wekken deed de navigatie het weer!

En dat terwijl ik al twee keer hiervoor een soft reset had geprobeerd ....

En vanochtend weer weg... Zonder dat er sinds gisteren een restart oid was... Strange...
 
Hangt af van de beschikbare functies van je router. Ik heb een kleine mifi router in de auto liggen en daar zie ik het (totaal) per maand van het verkeer. Upload is heel weinig, want tijdens het rijden gebruik de 4G functie. Verder alleen Blackvue erop.

Maar de 'betere' routers kunnen per IP en/of MAC adres zien wat het verkeer is.
 
  • Like
Reactions: J-Peters
Ik kon op de (Asus) router zien dat de auto zondag zo’n 1Gb aan data gedownload had, na de ruim 100MB eerder voor versie 2018.26.
Met die ca. 1GB had hij al een nieuwe kaart gedownload, maar de navigatie ging vanmiddag einde middag nog steeds niet correct via de oude, niet meer bestaande weg, van Badhoevedorp.
Ik zie op mijn router dat hij nu op hoge snelheid data aan het inladen is, ca. 1.2 MB/s. De rest is dus aan het binnenkomen; ik ga er van uit dat daarna de navigatie dan ook correct gaat werken. We’ll see. :)
 
  • Informative
Reactions: J-Peters
Ik heb een Netgear router met custom-firmware (FreshTomato). Daar is per IP adres te zien hoeveel data er gedownload is.
Vorige week in de nacht van dinsdag op woensdag heeft hij ongeveer 6 GB gedownload.
De eerstvolgende gelegenheid dat ik de auto gebruikte (donderdagochtend vroeg) was de nieuwe navigatie beschikbaar. Geen verdere updates (FW versie bleef op 2018.24.1, die ik al eerder ontvangen had)
 
  • Informative
Reactions: J-Peters
Ik heb een Netgear router met custom-firmware (FreshTomato). Daar is per IP adres te zien hoeveel data er gedownload is.
Vorige week in de nacht van dinsdag op woensdag heeft hij ongeveer 6 GB gedownload.
De eerstvolgende gelegenheid dat ik de auto gebruikte (donderdagochtend vroeg) was de nieuwe navigatie beschikbaar. Geen verdere updates (FW versie bleef op 2018.24.1, die ik al eerder ontvangen had)
Ik kon op de (Asus) router zien dat de auto zondag zo’n 1Gb aan data gedownload had, na de ruim 100MB eerder voor versie 2018.26.
Met die ca. 1GB had hij al een nieuwe kaart gedownload, maar de navigatie ging vanmiddag einde middag nog steeds niet correct via de oude, niet meer bestaande weg, van Badhoevedorp.
Ik zie op mijn router dat hij nu op hoge snelheid data aan het inladen is, ca. 1.2 MB/s. De rest is dus aan het binnenkomen; ik ga er van uit dat daarna de navigatie dan ook correct gaat werken. We’ll see. :)
Ja het is iets van 8gb om de navigatie te updaten.

Ik had al weken de laatste sw update en de nieuwe kaart layout maar kreeg steeds maar niet de nieuwe navigatie. Met Sec Rdam gebeld en die zouden het doorgeven aan Tilburg. 2 dagen later had ik de nieuwe navigatie binnen!
 
Ben erg blij met de nieuwe navigatie. Visueel zijn de aanwijzingen in het dash veel duidelijker en het grote scherm is ook mooier. Belangrijker nog: geen rare routes. De TomTom kan bijna de deur uit. Wish list voordat hij er echt uit kan:
- een trip kunnen aanmaken met meerdere punten
- een visuele balk wat je nog te wachten staat incl vertragingen. TomTom heeft deze rechts op het scherm
 
Hier nu ook voorzien van de nieuwe navigatie.
Viel me meteen op dat hij geen rare routes meer plant op de mij bekende wegen.
Zo wilde hij me altijd de N-weg afsturen bij ons in de buurt (om er vervolgens binnendoor omheen te kronkelen). En stuurde hij me op weg naar huis altijd via een bospaadje de weg af :confused:. Doet hij eindelijk niet meer.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ben erg blij met de nieuwe navigatie. Visueel zijn de aanwijzingen in het dash veel duidelijker en het grote scherm is ook mooier. Belangrijker nog: geen rare routes. De TomTom kan bijna de deur uit. Wish list voordat hij er echt uit kan:
- een trip kunnen aanmaken met meerdere punten
- een visuele balk wat je nog te wachten staat incl vertragingen. TomTom heeft deze rechts op het scherm

- oja, en via de app alvast een route klaarzetten

Maar volgens mij was er al een hele backlightverlichting van wensen verspreid over dit draadje.
 
Hier ook de nieuwe nav, zag ik net bij toeval. Zag dat hij bij route naar bijv. Tiel niet meer verkeersplein Deil afkort door een afslag eerder eraf te gaan en door een dorpje te rijden naar de A15.
Verder lees ik dat hij stukken beter is, dat gaan we dan zien. Ik hoop dat het op diverse chatgroepen wat rustiger zal worden :)

Wel had ik begrepen dat hij ook veel sneller plant. Dat zie ik nog niet iets van. Bijvoorbeeld onze Hongaarse bestemming duurt nog steeds enorm lang voordat hij "alles op een rij" heeft. (Ja ik weet, vreemde lokatie) Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
  • Like
Reactions: J-Peters
Correctie: bestemming klaar zetten kan met je agenda.
(En een reeks bestemmingen kan als route dienen, maar dat is wel een hoop extra gedoe.)

De app 'EV Trip Optimizer' van Digital Audio Guides (?) lijkt dit een stuk gemakkelijker te maken.

Interessant in het kader van dit Topic is dat je met (de betaalde versie van) deze app je routes via je agenda naar je navigatie kan exporteren. Ieder tussenpunt (SuCs of handmatig ingegeven) wordt met zn adres en verwachte aankomstdatum en tijdstip in je agenda gezet, waarna je er dus 1-voor-1 naar toe kan navigeren.

In het kort: met EVTO kan je op je smartphone (IOS en Android) routes voor je Tesla plannen, incl. laden bij SuCs. De werking en resultaten lijken op het eerste gezicht op abetterrouteplanner. De routes van EVTO kunnen uit meerdere segmenten met tussenpunten bestaan. Ook de terugreis wordt ondersteund. Er is geen website, alleen een app.

Ik ga de app van de week testen op mijn reisje naar Besancon (FR). Mochten jullie deze app nog niet kennen en benieuwd zijn naar mijn ervaringen, laat het even weten.
 
Route klaarzetten kan met je agenda.

Dat is voor mij onvoldoende. Wat ik van die functie zou verwachten is een aantal verschillende dingen:
- Avast kijken hoe lang je erover gaat doen en hoeveel file je hebt zodat je weet of je al in de auto kan stappen naar huis na je werk (hier gebruik ik nu mijn TomTom en/of de MyDrive app van TomTom voor)
- Een route vooraf plannen met meerdere stops incl soc per stop zodat je weet of je het gaat halen of dat je tussentijds nog moet laden (hier gebruik ik nu abetterrouteplanner voor)

Dus op zich wel voorzien, maar ik ben fan van alles zoveel mogelijk in 1 app/device/auto :)

Als een TomTom kastje voor 295 euro dit kan en een hobbyist (met alle respect) van abetterrouteplanner, dan zou Tesla dit toch ook moeten kunnen?

Nb, begrijp me niet verkeerd: ik ben eindelijk blij met de navi van tesla en hij is voor mij eindelijk bruikbaar. Heb nu al een paar trips zonder TomTom gedaan en dat is voor mij uitzonderlijk :p
 
Als follow-up van post #566: voor de mensen die zich afvragen of ze de nieuwe navigatie al hebben:
Het kan dus zo zijn dat je al wel kaarten binnen hebt gekregen, maar nog niet de nieuwe navigatie.
Dat heb ik afgelopen maandag gemerkt.
Vandaag kreeg ik einde middag het volgende op het scherm:

IMG_3734.JPG


Gelijk uitgetest en in plaats van het resultaat van afgelopen maandag navigeerde hij nu foutloos langs Badhoevedorp.
Wat ook opvalt is dat de navigatie op het kleine scherm automatisch traploos in- en uitzoomt. Niet belangrijk, maar ziet er wel mooi uit. :)
Een (bèta-versie-?)nadeel vind ik wel dat hij soms in plaats van de aanduiding op de borden de naam van de weg aangeeft.
Die naam is soms echt niet duidelijk ergens te zien, dus moet je op het zicht van rijrichting en de blauw gemarkeerde weg op het kleine scherm gissen of je op de juiste weg bent.
Niet vergeten om dat dus nog maar even te melden op het e-mail adres van de foto.
Maar al met al lijkt hij een stuk minder bèta dan de Navigon die we eerder hadden!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ebullio