Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nederland en België Versie 8

This site may earn commission on affiliate links.
Dat ze een checksum doen voordat software wordt geinstalleerd ga ik ook wel van uit, maar het manuele niet. Ach, kan erger, ik had dat ook laatst. Toen bleek het versie 2.36.31, genaamd "It's 8.0!! Oh crap, no it's not." :)
 
Net mijn derde tripje gemaakt met 8.0. en nu heb ik er genoeg mee kunnen experimenteren. Ik kan daarom nu tot een (persoonlijke) conclusie komen. Deze is wat anders dan mijn "eerste indruk". Bij zaken als deze, of elektrisch rijden in het algemeen, zijn eerste indrukken bijna altijd prematuur. Dat verklaart ook de vele onzin die autojournalisten neerschrijven na bijvoorbeeld een dagdeel een elektrische auto mee te hebben gekregen of een dagje AP te hebben geprobeerd.

1) Waar ik erg blij mee ben is het huidige regeneratief remmen. Dat is veel krachtiger en maakt dat de rem, die toch bijna klaagde dat hij niets te doen heeft, nog meer in zijn mandje kan blijven liggen.

2) Of het verbruik echt (veel) lager is kan ik nog moeilijk aangeven. Dat was bij mij al behoorlijk laag en we zitten net in temperatuurwijzigingen. Maar zonet, een ritje van bijna 70 km, deels binnenweg en stukje snelweg maar daar op 100 gezet, gereden en bij thuiskomst een verbruik van 157 Wh/km, ofwel 1 op bijna 6,4. temperatuur was 15 graden. In ieder geval niet slechter :)

3) Ik heb hem nu twee keer op summon door de, erg smalle, garageopening laten rijden. Wel met een stopje maar dat is een kwestie van even opnieuw reverse drukken. Ik had dat in het begin geprobeerd maar dat lukte niet. Ik weet niet of er nu of bij de eerdere updates iets aan summon is veranderd maar hij is nu wel bruikbaar voor het naar buiten rijden. Niet naar binnen, dat vertikt hij simpelweg, maatrmet iets van vijf centimeter links en rechts van de spiegels is hem dat niet euvel te duiden. Ik ben wel benieuwd wie van ons deze feature in de praktijk gebruiken en hoe dat gaat.

4) De navigatie ziet er, vind ik, ontegenzeggelijk mooier uit, het (bijna) fullscreen idee spreekt mij aan en na wat zoeken heb ik alle functies weer terug kunnen vinden. Nu kom ik weining veerponten tegen maar de uitbreiding met de filtermogeijkheid op zowel pontjes als tolwegen hoort er natuurlijk gewoon bij. Dat is dus rechtgetrokken.
Het lijstje links is, na het intypen van een verre eindbestemming mooi. Nu ook met aankomsttijd bij de SuC's. De kaart zelf oogt mooier en is beter afleesbaar. Maar de zaken waar we al een hele tijd op wachten, zoals plannen van een route via zelfgekozen SuC's of andere waypoints, het kiezen tussen verschillende routes en uiteraard integratie van SuC gegevens (bezetting en stall-advies) zitten er nog niet bij. We blijven hopen. Er zijn verder nog zoveel leuke dingen te bedenken.

5) Autopilot werkt wat vloeiender, hij past zich beter aan aan de weg zoals in de bocht bij Waalwijk naar links de A59 op waar hij nu, ook als er niemand voor mij rijdt, de snelheid netjes terugbrengt. Passeren gaat iets vlotter, rechts inhalen doet hij niet meer maar is met iets stroom bijgeven wel te forceren.
De verhoogde veiligheid is een ander punt. Hier heb ik wel zorg over.
De grote ongelukken op AP zijn uiteraard te wijten geweest aan de bestuurder die de aandacht niet (meer) op de weg had, dit is de hoofdoorzaak, maar deze ongevallen hadden wellicht voorkomen kunnen worden wanneer de auto de obstakels had gezien en ofwel zou hebben geremd ofwel tijdig een signaal zou hebben afgegeven. Denk aan (al dan niet deels) op de rijbaan stilstaande auto's die niet gezien werden en waar men met volle snelheid op reed (Noorwegen, Zwitserland en China) of het meest bekende ongeval waar een dwars overstekende vrachtauto niet werd gezien.
Natuurlijk moet men bij de les blijven maar als dat dan een keer niet gebeurt (zonder dat ik dat wil goedpraten) is het mooi als de auto ingrijpt en daarmee levens redt.
Nu is dat iets waar je bij normaal rijden niets van merkt dus ik heb het letterlijk opgezocht.

Vlak bij is deze situatie, de MiddenBrabantweg van Tilburg naar Waalwijk.

Al een paar maanden is de rechter rijstrook afgesloten. Ik heb twee keer gekeken wat hij doet, daarbij één keer zelfs de verdrijvingsbalken geraakt maar hij doet niets en zou er gewoon vol tegen aan knallen. Ook emergencybraking deed niets en als hij dat op het laatste moment zou doen zou het te laat zijn. Ik kon nu, verder geen verkeer, iets waar ik uiteraard op gelet had, op het laatste moment wegzwiepen maar remmen had niet meer gelukt.

Ik maak me hier een beetje zorgen over. Wie van jullie heeft al ervaringen met een betere reactie?
Wat mij betreft zou hij vanaf het moment dat de radar hem ziet en ziet dat het een stilstaand object is een waarschuwing moeten geven zoals het rood knipperende autootje en zelfs al wat remmen zodat jezelf kunt ingrijpen.
Nogmaals, niet dat we daardoor zelf niet meer hoeven te kijken, maar als een vangnet voor als het toch gebeurt.

Wat vinden jullie hier van?

Schermafbeelding 2016-10-09 om 17.05.49.png
 
Vlak bij is deze situatie, de MiddenBrabantweg van Tilburg naar Waalwijk.

Al een paar maanden is de rechter rijstrook afgesloten. Ik heb twee keer gekeken wat hij doet, daarbij één keer zelfs de verdrijvingsbalken geraakt maar hij doet niets en zou er gewoon vol tegen aan knallen. Ook emergencybraking deed niets en als hij dat op het laatste moment zou doen zou het te laat zijn. Ik kon nu, verder geen verkeer, iets waar ik uiteraard op gelet had, op het laatste moment wegzwiepen maar remmen had niet meer gelukt.

Ik maak me hier een beetje zorgen over. Wie van jullie heeft al ervaringen met een betere reactie?
Wat mij betreft zou hij vanaf het moment dat de radar hem ziet en ziet dat het een stilstaand object is een waarschuwing moeten geven zoals het rood knipperende autootje en zelfs al wat remmen zodat jezelf kunt ingrijpen.
Nogmaals, niet dat we daardoor zelf niet meer hoeven te kijken, maar als een vangnet voor als het toch gebeurt.

Wat vinden jullie hier van?

Het is vlakbij Tilburg; ik zou dit dan aankaarten bij Tesla. Kunnen ze zelf ook eens gaan proberen en misschien een stapje in de learning curve zetten.
 
5) Autopilot werkt wat vloeiender, hij past zich beter aan aan de weg zoals in de bocht bij Waalwijk naar links de A59 op waar hij nu, ook als er niemand voor mij rijdt, de snelheid netjes terugbrengt. Passeren gaat iets vlotter, rechts inhalen doet hij niet meer maar is met iets stroom bijgeven wel te forceren.
De verhoogde veiligheid is een ander punt. Hier heb ik wel zorg over.
De grote ongelukken op AP zijn uiteraard te wijten geweest aan de bestuurder die de aandacht niet (meer) op de weg had, dit is de hoofdoorzaak, maar deze ongevallen hadden wellicht voorkomen kunnen worden wanneer de auto de obstakels had gezien en ofwel zou hebben geremd ofwel tijdig een signaal zou hebben afgegeven. Denk aan (al dan niet deels) op de rijbaan stilstaande auto's die niet gezien werden en waar men met volle snelheid op reed (Noorwegen, Zwitserland en China) of het meest bekende ongeval waar een dwars overstekende vrachtauto niet werd gezien.
Natuurlijk moet men bij de les blijven maar als dat dan een keer niet gebeurt (zonder dat ik dat wil goedpraten) is het mooi als de auto ingrijpt en daarmee levens redt.
Nu is dat iets waar je bij normaal rijden niets van merkt dus ik heb het letterlijk opgezocht.

Vlak bij is deze situatie, de MiddenBrabantweg van Tilburg naar Waalwijk.

Al een paar maanden is de rechter rijstrook afgesloten. Ik heb twee keer gekeken wat hij doet, daarbij één keer zelfs de verdrijvingsbalken geraakt maar hij doet niets en zou er gewoon vol tegen aan knallen. Ook emergencybraking deed niets en als hij dat op het laatste moment zou doen zou het te laat zijn. Ik kon nu, verder geen verkeer, iets waar ik uiteraard op gelet had, op het laatste moment wegzwiepen maar remmen had niet meer gelukt.

Ik maak me hier een beetje zorgen over. Wie van jullie heeft al ervaringen met een betere reactie?
Wat mij betreft zou hij vanaf het moment dat de radar hem ziet en ziet dat het een stilstaand object is een waarschuwing moeten geven zoals het rood knipperende autootje en zelfs al wat remmen zodat jezelf kunt ingrijpen.
Nogmaals, niet dat we daardoor zelf niet meer hoeven te kijken, maar als een vangnet voor als het toch gebeurt.

Wat vinden jullie hier van?

View attachment 198039

Ik denk dat het nog een stap te ver is om te verwachten dat de auto uitwijkt, hij zal als het goed is wel remmen voor obstakel. Zo is er dit jaar ook een filmpje geweest van mensen die kijken wanneer AEB ingrijpt als ze op iemand afrijden en wat blijkt: het systeem reageert pas zo laat dat men dat niet aandurft en eerder ingrijpt. Ik denk (maar dat is natuurlijk niet (goed) te testen) dat hetzelfde voor dit obstakel geldt. Dat de Tesla niet uit zichzelf van baan wisselt heeft met wetgeving te maken volgens mij en het feit dat het systeem geen sensoren heeft om ver genoeg naar achteren te kijken. Zodra deze mogelijkheid toegestaan is zal de auto kunnen uitwijken.
 
Dat doe ik ook wel, en het is inderdaad een paar kilometer van het Europese Moederschip.
Ik denk dat het nog een stap te ver is om te verwachten dat de auto uitwijkt, hij zal als het goed is wel remmen voor obstakel. Zo is er dit jaar ook een filmpje geweest van mensen die kijken wanneer AEB ingrijpt als ze op iemand afrijden en wat blijkt: het systeem reageert pas zo laat dat men dat niet aandurft en eerder ingrijpt. Ik denk (maar dat is natuurlijk niet (goed) te testen) dat hetzelfde voor dit obstakel geldt. Dat de Tesla niet uit zichzelf van baan wisselt heeft met wetgeving te maken volgens mij en het feit dat het systeem geen sensoren heeft om ver genoeg naar achteren te kijken. Zodra deze mogelijkheid toegestaan is zal de auto kunnen uitwijken.

Mee eens, maar dat bedoel ik niet. Hij moet gewoon even een signaal geven dat er "iets" is zoals nu wanneer je te snel op de voor je rijdende auto inloopt. De radar kan meen ik 150 meter vooruit kijken en laten we zeggen bij 100 meter kunnen vaststellen dat het een stilstaand object is. Toeters en bellen (geluid en knipperend rood autootje) geven is dan nog vroeg genoeg om zelf actie te ondernemen. Zeker hier want de snelheid was niet hoger dan 50 km/uur. Hij hoeft niet zelf uit te wijken, dat zou met de huidige techniek nog veel gevaarlijker zijn. Maar een waarschuwing moet kunnen, zeker gezien de aankondigen in het radar verhaal.
 
  • Like
Reactions: PascalH
Mee eens, maar dat bedoel ik niet. Hij moet gewoon even een signaal geven dat er "iets" is zoals nu wanneer je te snel op de voor je rijdende auto inloopt. De radar kan meen ik 150 meter vooruit kijken en laten we zeggen bij 100 meter kunnen vaststellen dat het een stilstaand object is. Toeters en bellen (geluid en knipperend rood autootje) geven is dan nog vroeg genoeg om zelf actie te ondernemen. Zeker hier want de snelheid was niet hoger dan 50 km/uur. Hij hoeft niet zelf uit te wijken, dat zou met de huidige techniek nog veel gevaarlijker zijn. Maar een waarschuwing moet kunnen, zeker gezien de aankondigen in het radar verhaal.

Ik heb helaas nog steeds geen V8 ontvangen dus ik kan het niet "testen", maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik helemaal niet vertrouw op de mogelijkheid van de Tesla om in te grijpen in bepaalde situaties. Ik krijg zelden of nooit een melding dat de auto of auto's voor mij remmen, maar wanneer die melding wel komt heeft de Tesla nog nooit zelf ingegrepen. Wel krijg ik heel af en toe plotseling een melding dat er een auto voor mij remt terwijl er helemaal geen auto voor mij zat op dat moment.

Er was onlangs een item van de Politie Volvo's die niet opzettelijk tegen een vluchtende auto gezet konden worden omdat het systeem direct ingrijpt in zo'n geval. Uiteraard heb ik dat niet getest met mijn Tesla, maar ik betwijfel of de Tesla überhaupt zou ingrijpen in zo'n geval.

Overigens heb ik het hier over de noodsituaties. AP en TACC werken vrijwel altijd goed.
 
Ik heb helaas nog steeds geen V8 ontvangen dus ik kan het niet "testen", maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik helemaal niet vertrouw op de mogelijkheid van de Tesla om in te grijpen in bepaalde situaties. Ik krijg zelden of nooit een melding dat de auto of auto's voor mij remmen, maar wanneer die melding wel komt heeft de Tesla nog nooen er is zeker nog nooit ingegerepen door de Tesla zelf. Wel krijg ik heel af en toe plotseling een melding dat er een auto voor mij remt terwijl er helemaal geen auto voor mij zat op dat moment.

Ik stel voor even te wachten totdat je V8 hebt want daarin zou nu juist het grote verschil zitten. Wat V7 betreft heb je natuurlijk gelijk. Lees nog eens Upgrading Autopilot: Seeing the World in Radar

En ik heb overigens geen UFO zien landen op de MiddenBrabantweg want dan zou hij dus zeker wel gestopt hebben :)
 
Hier binnen van deze nacht - heb een uurtje geleden de update gestart - is de eerste maal dat de update zo lang duurt - meestal is hij na 20/30 minuten klaar - nu reeds 1h15min bezig - en nog geen leven in de auto.
Hopelijk wordt het straks geen reanimatie...
 
Vanmorgen voor het eerst met V 8.0 een lang stuk op de autopilot door de files heen mogen rijden.

Ik merk echter weinig verschil met eerder anders dan de visuele veranderingen.

Vanmorgen net als eerst lijkt de auto zo af en toe richting een vrachtwagen trailer te sturen. Niet altijd maar komt wel regelmatig voor. Je moet dan snel de auto even ovenemen. Ook met inhalen merk ik eerlijk gezegt weinig verschil.

Het is dus niet negatief want het is ale behoorlijk compleet en goed zolang je maar zelf goed blijft opletten want ook nu zitter er nog foutjes is.

Wat me wel opviel vanmorgen wat dat hij inderdaad niet meer rechtsinhaalt maar dat ook niet meer doet bij de uitvoegblokken waar dat officieel wel is toegestaan. Dat kun je zelf met het pedaal wel overrullen maar toch was dat wat vreemd.

P.S. de rotonde bij Joure wordt meestal wel goed genomen (super knap vanuit de meest linkse baan) vanmorgen echter ging dat dus mis doordat de aute te ver door richting de rotonde bleef rijden. Ach ja, dan blijft er iets om te verbeteren.

Groeten,
GVW
 
Zou ook niet met access points slepen (ook erg moeilijk in mijn geval), maar een telefoon hotspot is zo aangezet en mijn telefoon downloadt met ~150mbit. Vanochtend aangezet en bij het eerste stoplicht al +100mb gedownload, kort daarna nog eens honderd. Wacht nu op mijn 'firmware staat klaar' melding... :)
 
  • Helpful
Reactions: Ivo-G