Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nederland en België Versie 8

This site may earn commission on affiliate links.
Nog wat dingetjes gezien vandaag:

- "rode" voetganger op het scherm, en 'chime' als waarschuwing voor voetganger; was, in een bocht naar links, iemand die braaf op het voetpad rechts wandelde, maar anyway: er moet iets goeds gebeurd zijn met AP als ie voetgangers begint te herkennen langs de rijbaan;

- al dan niet "rechts inhalen" hangt denk ik eerder af van de snelheid van de wagen links dan die van je eigen wagen (dus als wagen links 40 rijdt en jij 90 dan kan je wel rechts inhalen);

- FM-ontvangst werkt veel beter denk ik. Mijn kinderen willen altijd naar NRJ of FunRadio luisteren, en op FM werkte dat nooit goed (in Vlaams-Brabant), dus kon ik hen doorgaans overtuigen om kanalen met sterkere signalen, genre Radio1 of Klara, op te zetten. Lukt mij dus niet meer, want FM-ontvangst is zowat even goed geworden als in de ICE van mijn vrouwtje.

Dat is mooi dat hij voetgangers kan herkennen! Een zoveelste zeer belangrijke stap in het autonoom rijden.
 
Gisterenmorgen de melding op m'n iPhone, 's avonds bij thuiskomst update gestart en rond halftwaalf even gaan piepen wat het geworden was… .
Eerste indruk is inderdaad dat het ietwat fletser aandoet qua kleuren, maar net zoals bij een (i)OS update gaan we weer even moeten wennen aan de vernieuwde looks.
Alles lijkt het te doen zoals te verwachten, op Nav vond ik alles terug, ook chargepunten, in-uitzoomen werkt ook correct alsook de kaartrichting en voorruitzicht.
De Audio app is wel even wennen, maar alles doet het, enkel de coverweergave bij tune-in weergave is er niet meer en dat is wel spijtig.
Enkel static bekeken, nog niet gereden.
De instelknoppen onderaan zijn nog minimalistischer geworden.
Enfin, we gaan moeten ondervinden wat het geeft.
Momenteel redelijk neutraal over 'zichtbaar' resultaat.
 
Ik luister hoofdzakelijk naar radio via Tunein. Enig nadeel is dat het soms even wegvalt omdat er geen 3G of 4G is.
Maar tot voor V8 begon de radio terug te spelen zodra er opnieuw internetverbinding was. Nu is dat niet het geval. Of het speelt even af om dan definitief te stoppen. Opnieuw op play drukken geeft geen gevolg, moet dan terug zender selecteren voordat hij opnieuw afspeelt. Iemand die dit ook ervaart?
Heb ik ook. Ook wordt het album niet meer getoond.
Sinds vanavond is de melding van het laadklepje bij mij weg. Na het instappen verscheen het Tesla logo op het dashbord, dus misschien een bug fix zonder nieuwe reelase?
 
Nog paar dingen die me opvielen:
(...)
- Google Maps zoomt veel logischer. Snelweg verlaten en gelijk inzoomen, snelweg op en weer uitzoomen.
(...)
Dat automatisch zoomen is perfect.
Dat je niet zelf verder of minder kunt zoomen zonder dat er weer automatisch wordt teruggezet vind ik hoogst irritant. Alsof je een tik op je vingers krijgt en je er niet mee mag bemoeien.
Ik bepaal graag zelf of ik bijvoorbeeld op een ingewikkeld knooppunt met meerdere afritten bij elkaar naar het hoogste niveau inzoom, ook al rij ik nog steeds 100. Maar dat kan niet meer :mad:
(is dat mijn eerste :mad:?)
 
  • Like
Reactions: HWS
Misschien al gemeld, maar ik zag vanochtend dat je via de Nav-app 'round trip estimate' aan kunt zetten. Handig, dan is dat zichtbaar en het scheelt een keer op het batterijtje klikken. Er dit weekend maar eens voor gaan zitten / rijden en alles ontdekken. Dat ik daar op deze leeftijd echt naar uitkijk ..... heerlijk!
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Interface ziet er uit als een Commodore 64
Ik denk het ook ja...

screenshot.gif
 
  • Funny
Reactions: Carl
Dat je niet zelf verder of minder kunt zoomen zonder dat er weer automatisch wordt teruggezet vind ik hoogst irritant. Alsof je een tik op je vingers krijgt en je er niet mee mag bemoeien.
Ik bepaal graag zelf of ik bijvoorbeeld op een ingewikkeld knooppunt met meerdere afritten bij elkaar naar het hoogste niveau inzoom, ook al rij ik nog steeds 100. Maar dat kan niet meer :mad:
(is dat mijn eerste :mad:?)

De live file info in Google maps op het scherm bepaalt voor mij 90% van de functionaliteit van het middenscherm, de mediaspeler de overige 10% en de rest kan net zo goed weg. Het kunnen inzoomen op de aankomende rode wegdelen is fantastisch en klopt praktisch tot op de meter. Ik kan jullie melden dat dat nog steeds prima werkt op V7:cool:
 
  • Funny
Reactions: Ivo-G
Ik ben niet onverdeeld enthousiast over 8. Voor de interface heb ik het gevoel dat erg krampachtig plaats is gemaakt voor 50 tinten grijs, ik vind het er allemaal niet prettiger op geworden. Als de covers niet worden weergegeven (bijv. bij een gebrekkige 3G verbinding, wat bij mij de laatste tijd de eerste minuten na vertrek standaard is geworden) is het een troosteloze boel geworden. Ik vind het goedkoop, maar you love it or you hate it, net als met de iOS updates.

Hoogst irritant is het feit dat de muziek keuze in Spotify continu verdwijnt. Bij mijn volgende rit moet ik het weer opnieuw opzoeken. Grrrr!

Het navigatiescherm overlapt de menubalk bovenin. Leuk, kennelijk onder het mom van 'het navigatiescherm kan niet groot genoeg zijn', maar van mij had het niet gehoeven. Ik had mezelf liever die ene keer extra op het scherm tappen bespaard om de icoontjes bovenin weer te krijgen. Steek wat mij betreft de energie in het naar behoren laten werken van de navigatie zelf; teken blauwe lijnen zonder onderbrekingen net wanneer ik wil zien hoe ik moet rijden en kies geen vreemde omwegen. Maar goed, of dat verbeterd is kan ik nu nog niet beoordelen.

De gewijzigde icoontjes...ik weet het niet. Prachtig dat we met de tijd meegaan en nu een smartphone plaatje hebben in plaats van die oude groene telefoonhoorn. Maar ik vind het er niet mooier op geworden. Wat ik slordig vind is dat alle icoontjes een vleugje 3D hebben, behalve het Media en Navigatie icoontje. Het is net of die aan de redesign zijn ontsnapt.

Het meest ergerlijk vind ik (wat hier al genoemd is) dat sommige schermen als bovenste helft en sommige als onderste helft openen. Ik ben potverdorie drie jaar gewend dat bij kort aantikken het betreffende scherm bovenin opent, maar nu is er van die ongevraagde intelligentie ingebouwd en zit ik nu slingerend op de snelweg (sorry, een classic he, geen AP) me wezenloos te klikken en te slepen om het ene scherm beneden te krijgen en het andere boven. Het gaat natuurlijk weer wennen, maar ik wil helemaal niet wennen.

Tot slot, ook al genoemd, is de stoelverwarming indicatie veranderd. Van een wit stoeltje met een rood cijfertje (1, 2 of 3) dat aangeeft in welke mate je je kont opwarmt hebben we nu een wit stoeltje dat rood wordt als je je stoelverwarming aanzet, en het cijfertje is dan wit. Hier is over nagedacht.

Nog het meest positieve aan de update vind ik dat je nu in je settings kunt aanvinken welke tellers je wilt zien in je Trips display op je instrumentenpaneel. This Trip, Since Last charge, Trip A en/of Trip B. Zo heb ik aan This Trip en Since Last Charge die we voorheen hadden nu ook Trip A kunnen toevoegen om voortdurend de tussenstand van mijn zuinigheidsfetisj te kunnen peilen.

Goed, tot zover mijn ongevraagde mening. Lucht wel op hoor. Bedankt voor het luisterend oor.
 
het al dan niet wegschuiven van de knoppen had wel een setting mogen zijn.
ik wil ook in een oogopslag mijn 3G verbinding kunnen zien.

wat het slepen naar de onderste of bovenste scherm helft betreft. Je kan nog steeds op het icoontje blijven drukken en dan verschijnt er een kleine popup van de twee schermhelften waar je naartoe kan slepen. dit voorkomt toch alvast de vettige strepen over gans het scherm.
 
  • Like
Reactions: HWS
Volgende kleinigheid... ik vind het instellen van de charge limit ook niet echt plezieriger geworden met die nieuwe 'kijk, de batterij ligt onder de auto' graphic. Gevalletje 'form over function'. Prima als je 'm altijd op 90% laat staan, maar vond de oude look makkelijker bij het instellen van afwijkende waarden. En ja, ik weet het, ben een pietlut. :)
 
  • Like
Reactions: chrgra and Merijn
Volgende kleinigheid... ik vind het instellen van de charge limit ook niet echt plezieriger geworden met die nieuwe 'kijk, de batterij ligt onder de auto' graphic. Gevalletje 'form over function'. Prima als je 'm altijd op 90% laat staan, maar vond de oude look makkelijker bij het instellen van afwijkende waarden. En ja, ik weet het, ben een pietlut. :)
Ach ieder z'n ding. Ik vind het juist een grote verbetering dat je niet met zo'n balkje hoeft te schuiven maar dat je het nu in stapjes kunt wijzigen.