Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Netto "verlies" bij opladen LFP accupack

This site may earn commission on affiliate links.
Beste forum bezoekers.

Recentelijk ben ik eigenaar van een MY RWD MiC met een LFP accu geworden. Voor zover bekend heeft deze accu een 62kWH (incl. reserve) accu.

Ik heb de auto nu 2x van "100% -> 0%" gereden om de BMS te kalibreren.

1e keer bij SuC, volgens registratie 62 kWh geladen -> 0 -> 100%
2e bij 11kWH publieke laadpaal, volgens registratie 63,5 kWh geladen -> 0 -> 100%

Uitgaande van dat de accu bij 0% lading volgens screen niet helemaal leeg, ga ik uit dat ik 58kWh netto heb geladen.
Het verlies (netto geladen vs "door accu opgenomen") zal dus bijna 8% zijn.

Ik heb bij een Model 3 2019 SR+ en LR met een Li-Ion (niet LFP) accu ooit een vergelijkbare test gedaan.
Daar kwam ik volgens mijn berekening tot max. 3 a 4 %. Volgens mij was dat toen in de zomer.
Wel is het nu erg koud, dus of de kou er iets mee te maken heeft weet ik niet. Mijn voorlopige conclusie....een LFP accu heeft meer laadverlies dan een Li_Ion accu.
Volgens Youtube is een verlies van ca. 10% wel "normaal".

Wat denken jullie? Hebben jullie dit ooit zelf "gemeten"? Ben erg benieuwd.
 
Last edited:
Voor de goede orde:
Een LFP accu is ook en Li-ion accu.

En je "laadverliezen" lijken me niet heel onredelijk. Bij een Supercharger iets lager omdat je dan geen AC-DC omzetting in de auto hebt.

Maar je aanname van 58kWh netto laden is de moeilijkst te verifiëren variabele in deze, met een grote invloed op je berekening.
 
Ik begrijp dat Tesla's zo'n 250w gebruiken in standby. Als je aan het laden bent staat de auto in standby (niet "uit"). Dit betekent dat sneller laden aan een thuislader (bv 11kW ipv 3.6kW) dus sowieso al energie scheelt.

50kWh laden op 11kW = ~5 uur
50kWh laden op 3.6kWh = ~14 uur

9 uur * 250w = ~2,25kWh

Dat ben je dan sowieso kwijt, ongeacht de efficiency van de onboard charger (AC<->DC omzetting).

DC laden is het efficiëntst inderdaad, maar vooral omdat de AC<->DC omzetting daarbij in de laadkast gebeurd, en bij superchargers is dat voor de teller die de hoogte van de rekening bepaald 😉
 
test van de Anwb:

Auto/modelStopcontact
Vermogen / verlies
Laadpunt
vermogen/verlies
Laadpunt (gereduceerd)
vermogen/verlies
Renault Zoe2,3 kW / 24,2%11 kW / 9,7%geen meting
Volkswagen ID.32,3 kW / 13,6%11 kW / 9,0%5,5 kW / 9,2%
Tesla Model 32,3 kW / 15,2%11 kW / 7,7%3,5 kW / 11,4%
Fiat 500e2,3 kW / 12,7%11 kW / 6,3%3,6 kW / 13,9%
 
  • Like
Reactions: IvCh
test van de Anwb:

Auto/modelStopcontact
Vermogen / verlies
Laadpunt
vermogen/verlies
Laadpunt (gereduceerd)
vermogen/verlies
Renault Zoe2,3 kW / 24,2%11 kW / 9,7%geen meting
Volkswagen ID.32,3 kW / 13,6%11 kW / 9,0%5,5 kW / 9,2%
Tesla Model 32,3 kW / 15,2%11 kW / 7,7%3,5 kW / 11,4%
Fiat 500e2,3 kW / 12,7%11 kW / 6,3%3,6 kW / 13,9%
Nice...die had ik nog niet gevonden!
 
Beste forum bezoekers.

Recentelijk ben ik eigenaar van een MY RWD MiC met een LFP accu geworden. Voor zover bekend heeft deze accu een 62kWH (incl. reserve) accu.

Ik heb de auto nu 2x van "100% -> 0%" gereden om de BMS te kalibreren.

1e keer bij SuC, volgens registratie 62 kWh geladen -> 0 -> 100%
2e bij 11kWH publieke laadpaal, volgens registratie 63,5 kWh geladen -> 0 -> 100%

Uitgaande van dat de accu bij 0% lading volgens screen niet helemaal leeg, ga ik uit dat ik 58kWh netto heb geladen.
Het verlies (netto geladen vs "door accu opgenomen") zal dus bijna 8% zijn.

Ik heb bij een Model 3 2019 SR+ en LR met een Li-Ion (niet LFP) accu ooit een vergelijkbare test gedaan.
Daar kwam ik volgens mijn berekening tot max. 3 a 4 %. Volgens mij was dat toen in de zomer.
Wel is het nu erg koud, dus of de kou er iets mee te maken heeft weet ik niet. Mijn voorlopige conclusie....een LFP accu heeft meer laadverlies dan een Li_Ion accu.
Volgens Youtube is een verlies van ca. 10% wel "normaal".

Wat denken jullie? Hebben jullie dit ooit zelf "gemeten"? Ben erg benieuwd.
Ben je in de wagen blijven zitten aan de SuC? Dan moet je nog rekening houden met de verwarming en het infotainment systeem. Misschien zelfs de deuren een paar keer geopend.

En iets anders. Ik dacht dat Tesla aan de SuC de laadverliezen niet mee rekende in de kosten? Maar het feit dat je die hebt kunnen meten zou dat dus tegen spreken.
 
Ben je in de wagen blijven zitten aan de SuC? Dan moet je nog rekening houden met de verwarming en het infotainment systeem. Misschien zelfs de deuren een paar keer geopend.

En iets anders. Ik dacht dat Tesla aan de SuC de laadverliezen niet mee rekende in de kosten? Maar het feit dat je die hebt kunnen meten zou dat dus tegen spreken.
Ik zat heel even in de auto. Verwarming, airco stonden de hele tijd uit. Ik heb 62kWh geladen. Staat ook op de factuur en in de Tesla app. Ik heb max. 1km doorgereden na 0%. Dat er netto 62kWh in de accu is geladen lijkt me sterk. Wel was het koud en accu niet voorverwarmd voor aankomst SuC. Als je het mij vraagt rekent de SuC laadverlies wel mee.
 
May be relevant to this topic or not, but on ABRP I see two different standard range MY’s listed, one with 62 kwh battery and other with 67.5 kwh. Looking at the charging figures in the post above of upto 63.5 kwh, could it be that we have 67.5 kwh batteries?
 

Attachments

  • A9E45D42-2B42-42CC-97A2-1A5FEBAD529E.jpeg
    A9E45D42-2B42-42CC-97A2-1A5FEBAD529E.jpeg
    301.9 KB · Views: 174
Kan relevant zijn voor dit onderwerp of niet, maar op ABRP zie ik twee verschillende MY's met een standaardbereik vermeld, een met een batterij van 62 kwh en een andere met 67,5 kwh. Kijkend naar de laadcijfers in de post hierboven van tot 63,5 kwh, zou het kunnen dat we 67,5 kwh batterijen hebben?
Was mij ook al opgevallen idd. Ben benieuwd waar die 67,5 kWh vandaan komt?
 
En iets anders. Ik dacht dat Tesla aan de SuC de laadverliezen niet mee rekende in de kosten? Maar het feit dat je die hebt kunnen meten zou dat dus tegen spreken.
Laadverliezen in de laders vziw niet. Wel de stroom die tijdens het laden verbruikt voor je interieurverwarming en ook voor de batterijverwarming tijdens het laden. In een grijs verleden werd er door de auto nog slechts gemeten wat er de batterij in ging en werd dat doorgegeven. Those days are gone.
Dus batterij voorverwarmen in de rit naar de SuC voor een test zoals door de OP beschreven maakt ook uit.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Overigens: kan iemand die 7,7% laadverlies van de Model 3 uit die ADAC test plaatsen?
(Het ANWB rapport is een ADAC test waar ze aan hebben meegewerkt).
De Tesla API rapporteert van de AC laadpaal de V en A, en ook de stroom die de batterij in gaat.
Op basis daarvan gaf een logprogramma dat ik vroeger met mijn oude Model S gebruikte maar ook TeslaFi een laadverlies van ruim 9% aan. Voor mijn Model 3 is het op die manier gemeten laadverlies ongeveer 3%
 
Advies is volgens mij om zo snel mogelijk te laden wanneer hij leeg is. Blijkbaar omdat het slecht voor de batterij zou zijn om leeg te staan. En idd wanneer hij moet opwarmen heb je nog meer verlies.

Gister heb ik mijn auto van 0% naar 100% geladen (Ja echt van 0%, dat was billenknijper het laatste stuk :oops:) De werkelijke waarde was 89 kWh erbij. De lader (13kWh) gaf 99 kWh verbruikt, is toch zo'n 10% verlies bij het opladen.

Vervelender is dat ik 100kWh zou moeten hebben. Toch ook al 10% batterij degradatie na 4 jaar dat is pijnlijk.
 
Vergeet niet dat bij het laden het pack nu ook opgewarmd wordt. Ook bij een regulier thuis laadpunt. Dat kost je ook enkele kWh tenzij het pack al "toasty" is bij het starten.
Goed punt, zeker met winter weer!

In het verlengde hiervan: heb sinds kort een MY RWD met de LFP batterij die je beste altijd naar 100% kan laden. Wat is wijsheid na een korte rit (5-15 km). Lekker op 98% laten staan, hoef je ook de batterij niet op te warmen voor maar klein stukje laden, of toch gewoon die stekker er in om de baterij goed op conditie te houden?

Vind de laadverliezen overigens aanzienlijk. Laastst ging er iets van 17Kwh in (volgens mijn laadpaal) en volgens Tesla app was er iets van 15Kwh toegevoegd, is meer dan 13% verlies!
 
Advies is volgens mij om zo snel mogelijk te laden wanneer hij leeg is. Blijkbaar omdat het slecht voor de batterij zou zijn om leeg te staan. En idd wanneer hij moet opwarmen heb je nog meer verlies.

Gister heb ik mijn auto van 0% naar 100% geladen (Ja echt van 0%, dat was billenknijper het laatste stuk :oops:) De werkelijke waarde was 89 kWh erbij. De lader (13kWh) gaf 99 kWh verbruikt, is toch zo'n 10% verlies bij het opladen.

Vervelender is dat ik 100kWh zou moeten hebben. Toch ook al 10% batterij degradatie na 4 jaar dat is pijnlijk.
De vraag is of een 100 kWh accu wel 100 kWh kan laden. Ik heb nog geen duidelijk capaciteit van een 100 pack gevonden. Er is ook een 5kWh buffer die je niet kan gebruiken dus die gaat er ook af.
Volgens ScanmyTesla heb ik tussen de 88 en 89 Nominal full pack (de waarde wisselt ) waar de buffer nog af gaat en zou ik dus maar tussen 83 en 83 kWh aan bruikbare accu over hebben. Abrp geeft bij mij 9% degradatie.
 
Goed punt, zeker met winter weer!

In het verlengde hiervan: heb sinds kort een MY RWD met de LFP batterij die je beste altijd naar 100% kan laden. Wat is wijsheid na een korte rit (5-15 km). Lekker op 98% laten staan, hoef je ook de batterij niet op te warmen voor maar klein stukje laden, of toch gewoon die stekker er in om de baterij goed op conditie te houden?

Vind de laadverliezen overigens aanzienlijk. Laastst ging er iets van 17Kwh in (volgens mijn laadpaal) en volgens Tesla app was er iets van 15Kwh toegevoegd, is meer dan 13% verlies!
Rond de 10% verliezen is normaal. Bij kleine laadsessies en de opgave in hele kWh is de berekening nogal onnauwkeurig