TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

NIEUW: ruitenwissers en regensensor V2.0

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hans (Amsterdam), Jan 17, 2015.

  1. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,072
    Location:
    Amsterdam
    10 dagen geleden heb ik de standaard Tesla ruitenwissers vervangen door BOSCH AeroTwin ruitenwissers.
    De afgelopen week heb ik fink wat kilometers in de regen gemaakt en heb nu een goed beeld van de kwaliteit van deze Bosch ruitenwissers.

    Wat mij betreft een verschil van dag en nacht. Deze ruitenwissers geven een schonere ruit en laten geen strepen/waas achter.
    Groot bijkomend voordeel is dat nu plotseling de regensensor goed blijkt te werken.

    Tegelijkertijd blijkt nu dat Tesla zeer recentelijk (stilzwijgend) de standaard ruitenwissers heeft vervangen door BOSCH ruitenwissers.
    Tesla levert echter niet de BOSCH AeroTwin maar de BOSCH Icon (ICON Wiper Blades | Bosch Auto Parts).

    Hier kwam ik per ongeluk achter door afgelopen donderdag in het SeC naar de ruitenwissers van een splinternieuwe Tesla te kijken.
    Ook bij het SeC signaleren ze recentelijk een schonere ruit en een beter werkende regensensor terwijl er geen upgrade van de regensensor bekend is.

    Voor degenen die problemen met de wissers en/of de regensensor hebben, lijkt er dus nu een goede oplossing te zijn.
    Je zelf een setje AeroTwin's kopen of aan het SeC vragen of ze de BOSCH Icon's voor je willen monteren.

    1x BOSCH AeronTwin AM18U
    1x BOSCH AeroTwin AM28U
    Belangrijk: je moet beslist de multiclip uitvoering hebben, anders passen ze niet.

    Schermafbeelding 2015-01-17 om 10.13.53.png
     
  2. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Goede tip. Op het amerikaanse deel van het forum werd hier ook al over geschreven.
    Zelf heb ik trouwens nog geen problemen ondervonden met de 'oude' wissers.
     
  3. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,078
    Location:
    Europe
    Ik heb er ook (nog) geen last van. Eigenlijk staan de wissers altijd in de traagste intervalstand en gaan op het juiste moment aan en uit.
    Waarschijnlijk door de Opticoat behandeling van de ruiten door dt-td.
     
  4. Danny174

    Danny174 Member

    Joined:
    Dec 18, 2013
    Messages:
    106
    Location:
    België
    Toch ook even melden dat ik ook nog GEEN probleem heb ondervonden met de standaard ruitenwissers noch met de regensensor. Deze werkt voor mij perfect en staat slechts op stand 1.
    Bij de minste druppeltjes schiet hij al eens in actie.
    Ben er zeer tevreden over.
     
  5. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,836
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Ook bij mij geen enkele klacht over de ruitenwissers. In de ruim 40 k km toch wel wat regen gehad, van miezer tot wolkbreuk en ze deden wat ik ervan verlangde.

    Mocht het bij echte smiezer (zo noemen ze dat in Brabant) iets te lang duren dan tik ik even op het knopje op het uiteinde van de handel.

    Dus hier helemaal tevreden over.
     
  6. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,637
    Location:
    Eindhoven
    Bij mij komt ie meestal te laat in (zelfs op standje 2). Intussen aan de 3e set ruitenwissers (wegens gekraak of strepen), maar geen verschil qua regensensor. Ik heb nu sinds kort een nieuwe voorruit dus es kijken of ie nu anders reageert...
     
  7. RCH1708

    RCH1708 Member

    Joined:
    May 31, 2013
    Messages:
    276
    Location:
    Maarheeze, Netherlands
    Interesting info. I've been having nothing but problems with my wipers for a month or two now. They're either too insensitive or too sensitive. Typically, as rain starts to fall the wipers don't start operating until I practically can't see out. Then they rapidly scale up and go into overdrive in just moderate rain conditions. This drives me crazy, as I end up constantly switching the wiper mode to compensate.

    I've almost given up by now and when it starts to rain I just chuck the things in the lowest 'always on' mode. But I also notice that in this position, when the rain is light and cleared by the outgoing 'wipe', the wipers are very slow to return, as if the motor can't handle the increased friction of a dry screen.

    Further, in the highest setting, the wipers make a nasty 'clunk' sound. The SeC says that this is a failed glue joint on the wiper motor installation and so my S is going in for a couple of days in Feb to get the joint fixed and - hopefully - sort out the deviant rain sensor.
     
  8. ojee99

    ojee99 Onno

    Joined:
    Aug 3, 2013
    Messages:
    1,084
    Location:
    Den Haag
    Ik wil graag geloven in deze oplossing, want ik ondervind ook alleen maar problemen. Echter zie ik nog niet in hoe een andere wisser de sensor beter/sneller kan laten reageren op druppels?
     
  9. T.blomer

    T.blomer Member

    Joined:
    Mar 2, 2014
    Messages:
    470
    Location:
    Netherlands
    Ook bij mij nog steeds strepen. Heb al nieuw wissers laten opsturen. Daarna nog een keer terug geweest naar Arnhem. Nog steeds niet goed. Wat ook blijft irriteren is het geluid bij het omslaan van de richting van de ruitenwisser. Is ook al naar gekeken in Arnhem, maar nog steeds niet weg. Helpen de Bosch wissers ook tegen het omklapgeluid.? Dan ga ik ze gelijk kopen.
     
  10. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,072
    Location:
    Amsterdam
    #10 Hans (Amsterdam), Jan 18, 2015
    Last edited: Jan 18, 2015
    Dat heb ik me ook afgevraagd. Om een antwoord te kunnen bedenken moet je eerst weten hoe een regensensor werkt.


    De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.
    Water heeft echter andere refractie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.

    De werking van een regensensor is gebaseerd op het principe van totale interne reflectie. Deze fysische wet zegt dat wanneer een lichtstraal een grens passeert tussen materialen met verschillende refractie- of afbuigingseigenschappen (zoals glas en lucht), ze deels afgebogen zal worden en deels gereflecteerd. Die afbuiging is bijvoorbeeld de reden waarom dingen onder water dichterbij kunnen lijken dan ze werkelijk zijn. Wanneer het licht echter vanuit een grote (schuine) hoek invalt, dan zal de afgebogen straal de grens tussen beide materialen niet meer overschrijden en er dus alleen nog totale interne reflectie optreden.
    Nu valt het voor elk materiaal, en dus ook voor een autoruit, te achterhalen in welke mate een lichtstraal gereflecteerd wordt vanuit een bepaalde invalshoek. De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt dan ook een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.
    Water heeft echter andere refractie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.

    Nu kan ik 2 oorzaken bedenken die leiden tot een verstoorde werking van de regensensoren a) een coating op de voorruit b) ruitenwissers die strepen / een waas / een dun laagje water achterlaten.
    Van de standaard Tesla ruitenwissers is bekend dat ze niet zo goed aanliggen aan de uiteinden. Juist de uiteinden wissen het gedeelte va de ruit bij de sensor.

    Mogelijk registreert de sensor een verschilwaarde tussen een schone/droge ruit en een natte ruit. Als de ruit dus niet schoon/droog is moet er meer water op komen voordat de verschilwaarde wordt gemeten.
    Maar goed, dat is natuurlijk giswerk.

    Volgens het SeC is het niet mogelijk om de reactiesnelheid van de regensensoren softwarematig in te stellen. Ook is er voor zover bekend geen nieuwe beter werkende sensor beschikbaar.

    - - - Updated - - -


    Deze Bosch AeroTwin komen altijd als de beste naar voren in ruitenwissertesten, dus ik zou zeker een setje uitproberen.
    Kijk ook even of er het merk BOSCH staat op de uiteinden van de wissers die je nu hebt. Mogelijk heb je al de nieuwe wissers toegestuurd gekregen.
    Of er een verschil in kwaliteit is tussen de BOSCH Icon (die Tesla nu levert) en de BOSCH AeroTwin weet ik niet.


    Schermafbeelding 2015-01-18 om 10.10.41.png
     
  11. robbie_s

    robbie_s Member

    Joined:
    Oct 30, 2013
    Messages:
    160
    Location:
    Geldermalsen
    Een week of wat geleden heb ik ook nieuwe ruitenwissers gekocht bij de locale automaterialen boer.
    Heb net even gechecked en het zijn inderdaad dezelfde als hierboven vermeld. Ze werken inderdaad perfect, geen strepen meer. Of de sensor ook beter werkt durf ik niet te zeggen....
     
  12. T.blomer

    T.blomer Member

    Joined:
    Mar 2, 2014
    Messages:
    470
    Location:
    Netherlands
    Zijn ze ook stiller? Die van mij (originele Tesla) maken een klap geluid bij het veranderen van de richting. SeC Arnhem heeft dat niet op kunnen lossen.
     
  13. robbie_s

    robbie_s Member

    Joined:
    Oct 30, 2013
    Messages:
    160
    Location:
    Geldermalsen
    Ik merk geen geluid op bij deze wissers, kan ze echt aanbevelen.
     
  14. Danielk

    Danielk Member

    Joined:
    Mar 5, 2014
    Messages:
    118
    Location:
    Amsterdam
    Deze tip ga ik ook eens proberen (is wel een leaseauto maar daar mag je af en toe zelf ook wel wat aan uitgeven vind ik) - zowel prestaties van de standaard wissers als van de regensensor zelf vallen mij tegen. De sensor is mij veel te zenuwachtig: gaat te snel aan en schakelt zodra het een beetje regent direct naar de hoogte versnelling, wat niet nodig is en ook irritant. Wellicht dat betere wissers minder waren op de ruit laten, waardoor de sensor het minder snel nodig vindt om naar de turbo-modus te gaan.
     
  15. MJKA

    MJKA Member

    Joined:
    Dec 9, 2013
    Messages:
    359
    Location:
    Vleuten, The Netherlands
    Maken deze streeploos schoon? De originele wissers spettert in de terugbeweging door de wind de ruit in de midden weer onder.
     
  16. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,054
    Location:
    The Netherlands
    Ik heb twee keer te maken gehad met klapgeluid aan het begin van de slag. Dit is beide keren hersteld door tesla Amsterdam. Volgens mij zijn het de wissers die soms tegen elkaar aan komen bij het begin van de slag.
     
  17. T.blomer

    T.blomer Member

    Joined:
    Mar 2, 2014
    Messages:
    470
    Location:
    Netherlands
    Zal deze week nog een keer in Arnhem langsrijden. Begint me nu te irriteren (het geluid) en die strepen geven 's nachts echt een slecht zicht.
     
  18. pvh

    pvh Active Member

    Joined:
    Jun 28, 2014
    Messages:
    2,074
    Location:
    Netherlands, Rotterdam Ballade (Aria)
    Die Bosch Aerotwins kosten maar 2 tientjes, ipv naar SeC te rijden welke het al druk zat hebben kan je hiervoor toch ook zelf deze kopen? Of heb je een ander issue met je whipers?
     
  19. ojee99

    ojee99 Onno

    Joined:
    Aug 3, 2013
    Messages:
    1,084
    Location:
    Den Haag
    Ik had vanmiddag de 18u en de 28U Aerotwins gekocht, maar ze passen helemaal niet, dat blokje wat er inschuift is veel te smal en geeft dus heel veel speling? Deed ik iets fout?

    156e11ee69617768d2fbb08bce9353cd.jpg
    722cb4153b808e37f907e6fd91148245.jpg
     
  20. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,683
    Location:
    Haarlem
    Ik las op de vorige bladzijde iets over een multiclip-uitvoering? Heb je die wel genomen?
     

Share This Page