Ik heb eerder deze maand een tweedehands Model X besteld als CPO via Tesla zelf. In mijn geval stonden er wel foto's bij, die dermate goed van kwaliteit waren dat ik het wel aan durfde op basis van deze gegevens de auto te bestellen. Tijdens mijn zoektocht viel het op dat dit niet standaard het geval is. Je doet inderdaad een aanbetaling van 250 euro die niet terugvorderbaar is indien je van de koop afziet.
Van het bestellen tot aan het persoonlijk contact voor het maken van de afleverafspraak niets meer dan lof, alle contact digitaal en vlot. Drie uur voor de afgesproken aflevering van de auto werd ik gebeld dat het voertuig nog te naam gesteld is op naam van de vorige eigenaar. Inmiddels 5 dagen verder en nog geen idee wanneer dit opgelost is.
Vandaag was het dan eindelijk zo ver; ik kon na de nodige vertraging toch mijn CPO MX ophalen. Nadat vorige week de afspraak last minute geannuleerd was omdat de auto nog te naam gesteld stond op de vorige eigenaar (hoe dan?!?), was dit probleem deze week uiteindelijk opgelost. Omdat ik toch wel ongerust was of deze situatie überhaupt goed zou komen, Tesla had me immers een auto verkocht die juridisch gezien niet van hen was, werd ik meermaals weggestuurd met de boodschap 'don't call us, we call you'. Het leek simpelweg niet te landen bij de medewerkers dat dit juridisch nog best wel eens een dingetje zou kunnen worden als de ex-eigenaar niet zou meewerken.
Anyway; vandaag moest ik dus om 10 uur op het SeC zijn. Op de vraag of het zaterdag kon werd ik toegelachen, het moest namelijk echt door de weeks. In het weekend was het echt veel te druk met klanten. Vrijdag kon alleen als levering voor 11 uur morgens plaats zou vinden. Ik stond dus paraat om 10 uur stipt. Je zou dan verwachten dat Tesla hun zaakjes voor elkaar zou hebben, niets was minder waar. Ik zag een half uur lang medewerkers heen en weer lopen met een Dyson, doekjes, en spray, en ook de auto was niet opgeladen. Na 2 uur wachten mocht ik de auto zelf inspecteren en laten weten of alles in orde was. Ik rook toch al zeker 20 jaar niet meer, maar gedurende het proces van aanschaf tot aflevering heb ik meermaals de behoefte gehad dat ik wilde roken. Dit heb ik ook met de verkopers gedeeld, maar je ziet in de blik gewoon geen begrip hiervoor. Als kers op de taart reed ik weg met een auto met extreem slechte wegligging, bleek dat de bandenspanning van alle vier de banden totaal verkeerd stond afgeregeld. Dat laatste heb ik zelf maar hersteld.
Resume:
Pluspunten
- Een CPO bij Tesla in 2023 is gewoon zeer scherp geprijst.
- Een jaar of maximaal 20K garantie is erg goed op basis van deze prijs.
- De algehele staat van de auto na 5 jaar is gewoon echt wel goed, er zitten wat gebruikerssporen op en aan maar mijn eigen 6 jaar oude MS ziet er ondanks een goed huisvader toch echt slechter uit.
- Naast een maand premium connectivity 5000 km gratis supercharge kilometers is een fijne extra t.o.v. de handel.
- In mijn specifieke geval kreeg ik er een CCS adapter, mennekes kabel en mobiele connector bij, terwijl ik dat niet had verwacht.
Minpunten
- Je moet echt wel ervaring hebben met Tesla, en weten wat je koopt en waar je op moet letten.
- Je voelt je als CPO klant niet echt een klant. De vorige eigenaar wordt overigens wel meermaals klant genoemd.
- Het hele refurbish proces voelt amateuristisch aan, ik vraag me dan ook echt af hoe goed Tesla de auto heeft nagekeken en ik ga het dus ook zelf nog over doen.
- Wees voorbereid op teleurstellingen. De cursus omgaan met teleurstellingen gaat niet door.
- APK rapport zit er niet bij.
Na de nodige frustratie werd ik na 30 minuten rondtoeren uiteindelijk toch wel happy. Doe er je voordeel mee