Stukje wat ik heb geschreven op Autoweek: Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) review
WINTERSPORT NAAR ZELL AM SEE OOSTENRIJK!
Voorbereiding is alles dus eerst maar winterbanden laten monteren op de 18 inch velgen. Ook de aero-covers, die platen op de velgen maar weer gemonteerd. Deze zorgen voor dik 4% meer bereik door verbeterde aerodynamica rondom de velg.
Het beloofd een lange reis te worden. Ik lees op fora mensen die wel 15-16 uur over hebben gedaan voor de +-1000 kilometer. Vrienden van mij die mee-rijden zijn zelf ondertussen al aan het rekenen geslagen en komen met een optimistische 12 uur durende trip.. Ik probeer de verwachtingen maar wat te dempen door zeker 13 uur aan te houden!
Helemaal naar 100% laden en we vertrekken uit Amersfoort om via Den Bosch (vrienden ophalen) uiteindelijk met 4 man totaal plus bagage naar Zell am See te rijden. Eerste stop Moers! Geen hond natuurlijk om 04 uur in de nacht. Dankzij de 170KWh update (in de praktijk 140 vanwege ‘oudere’ laadstations toch binnen no time 36 kwh geladen. Ik zag overigens dat er bij de supercharger Moers extra Tesla laadpalen waren geplaatst als noodvoorziening. Mogelijk toch anticiperen op de vakantiedrukte? Hup gauw weer door, volgende stop Oberhonnefeld om 0615. Hier in totaal 24 kw geladen. Door naar Gensingen, weer 35 kwh geladen om 08:12. Ondertussen lekker ontbijtje genomen. Wat mij op viel was ook hier meer superchargers dan normaal. Helemaal leeg. Ergens ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als 30k + model 3’s in de crocusvakantie die route gaat nemen..
Het is overigens prima vertoeven zo met 4 man in de model 3. Heerlijk dat 4g werkt, ook in Duitsland. Zo kunnen we de hele rit Spotify afspeellijsten luisteren en Q-music (die toevallig ook in Zell am See aanwezig is) horen!
Nu ging het fout.. we dachten slimmer te zijn dan de Tesla boordcomputer en vonden op internet een supercharger bij Wiesbaden.. snellere route dachten wij... ERROR! Die supercharger daar is alleen voor model S en X (met oudere niet CCS aansluiting)!! OEPSSS met 14% batterij en dichtgeknepen billetjes naar de volgende supercharger zichtbaar op de Tesla map.
Next stop! Bad Rappenau waar we 45 kwh tanken. Ja nu even veel laden ja.. maar ach kwamen ook goed leeg aan haha!
In Ulm nog eens 36 kwh en Wayern 45. Dit ook zo we met best een reserve in Zell zouden aankomen.
Allemaal gelukt. Had ruim 25% batt toen we aankwamen. We hebben het in 14 uur gered inclusief dus een uurtje omrijden door onze supercharger fout. Was het helemaal waard!
De terugreis ging nog sneller 13 uur waarbij we zelfs met 5 mensen terugreden! Ach je moet toch elke twee uur even uitstappen. Dan is het vol te houden. Bij de laatste supercharger ( vd valk eindhoven) even een wijntje gedaan met iedereen om te vieren dat we goed in Nederland waren. Wintersport? Met de SR+ Tesla prima te doen. Ben wel benieuwd naar stau in de vakantieperiode want dat hadden we niet. Drive safe!
Heenreis 220 KWh 14 uur
Terugreis 190 KWh 13 uur
WINTERSPORT NAAR ZELL AM SEE OOSTENRIJK!
- 27.000 KM
- 28 JANUARI 2020
Voorbereiding is alles dus eerst maar winterbanden laten monteren op de 18 inch velgen. Ook de aero-covers, die platen op de velgen maar weer gemonteerd. Deze zorgen voor dik 4% meer bereik door verbeterde aerodynamica rondom de velg.
Het beloofd een lange reis te worden. Ik lees op fora mensen die wel 15-16 uur over hebben gedaan voor de +-1000 kilometer. Vrienden van mij die mee-rijden zijn zelf ondertussen al aan het rekenen geslagen en komen met een optimistische 12 uur durende trip.. Ik probeer de verwachtingen maar wat te dempen door zeker 13 uur aan te houden!
Helemaal naar 100% laden en we vertrekken uit Amersfoort om via Den Bosch (vrienden ophalen) uiteindelijk met 4 man totaal plus bagage naar Zell am See te rijden. Eerste stop Moers! Geen hond natuurlijk om 04 uur in de nacht. Dankzij de 170KWh update (in de praktijk 140 vanwege ‘oudere’ laadstations toch binnen no time 36 kwh geladen. Ik zag overigens dat er bij de supercharger Moers extra Tesla laadpalen waren geplaatst als noodvoorziening. Mogelijk toch anticiperen op de vakantiedrukte? Hup gauw weer door, volgende stop Oberhonnefeld om 0615. Hier in totaal 24 kw geladen. Door naar Gensingen, weer 35 kwh geladen om 08:12. Ondertussen lekker ontbijtje genomen. Wat mij op viel was ook hier meer superchargers dan normaal. Helemaal leeg. Ergens ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als 30k + model 3’s in de crocusvakantie die route gaat nemen..
Het is overigens prima vertoeven zo met 4 man in de model 3. Heerlijk dat 4g werkt, ook in Duitsland. Zo kunnen we de hele rit Spotify afspeellijsten luisteren en Q-music (die toevallig ook in Zell am See aanwezig is) horen!
Nu ging het fout.. we dachten slimmer te zijn dan de Tesla boordcomputer en vonden op internet een supercharger bij Wiesbaden.. snellere route dachten wij... ERROR! Die supercharger daar is alleen voor model S en X (met oudere niet CCS aansluiting)!! OEPSSS met 14% batterij en dichtgeknepen billetjes naar de volgende supercharger zichtbaar op de Tesla map.
Next stop! Bad Rappenau waar we 45 kwh tanken. Ja nu even veel laden ja.. maar ach kwamen ook goed leeg aan haha!
In Ulm nog eens 36 kwh en Wayern 45. Dit ook zo we met best een reserve in Zell zouden aankomen.
Allemaal gelukt. Had ruim 25% batt toen we aankwamen. We hebben het in 14 uur gered inclusief dus een uurtje omrijden door onze supercharger fout. Was het helemaal waard!
De terugreis ging nog sneller 13 uur waarbij we zelfs met 5 mensen terugreden! Ach je moet toch elke twee uur even uitstappen. Dan is het vol te houden. Bij de laatste supercharger ( vd valk eindhoven) even een wijntje gedaan met iedereen om te vieren dat we goed in Nederland waren. Wintersport? Met de SR+ Tesla prima te doen. Ben wel benieuwd naar stau in de vakantieperiode want dat hadden we niet. Drive safe!
Heenreis 220 KWh 14 uur
Terugreis 190 KWh 13 uur