Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla-UMC werkt enkel als de neuter +-0Volt heeft; en de faze vervolgens 220V. Bij jouw heeft de faze 137V. Zal niet werken...
Redelijk ambetant dat je nooit op voorhand zeker kan zijn of je ergens kan laden of niet wanneer er geen 400V voor handen is. Je kan moeilijk aan een hotel vragen "hoeveel bedraagt de spanning tussen je aarding en je beide contacten"? :frown:

Doet dit probleem zich enkel voor bij aansluitingen van 3x230V of ook bij oudere installaties van 1X230V (63A)? Bij mijn ouders heb ik kunnen landen (13A) en zij hebben absoluut geen 400V. Is een woning uit de jaren 80.
 
Ik kom een paar keer per jaar op visite in Schilde, België. Het is mij daar nog niet gelukt te laden wat wel erg prettig zou zijn. Er is 25A? outlet die helemaal geen reactie geeft op de UMC. Het is een bijzondere aansluiting waar een verloopsnoer naar een rode 32A socket aanwezig is. Zelf heb ik een verloop van 32A naar 16A waar ik de UMC dan op aansluit. Geen van de lampjes gingen branden. Heb nog niet na kunnen gaan of er überhaupt spanning op stond.

Daarna een gewone shuco geprobeerd. Wel groene ledjes, zelfs "lopende" als ik mij goed herinner, maar niet laden. Kreeg wel een soort melding van ontkoppel en probeer t opnieuw maar kreeg t niet aan de gang. Het huis in max 10 jaar oud en er is terplekke een aardingspen geslagen voor de aarding. Kon gelukkig wel in een nabij gelegen hangar laden maar zou fijn zijn als ik t bij het huis aan de gang krijg.
 
Ik kom een paar keer per jaar op visite in Schilde, België. Het is mij daar nog niet gelukt te laden wat wel erg prettig zou zijn. Er is 25A? outlet die helemaal geen reactie geeft op de UMC. Het is een bijzondere aansluiting waar een verloopsnoer naar een rode 32A socket aanwezig is. Zelf heb ik een verloop van 32A naar 16A waar ik de UMC dan op aansluit. Geen van de lampjes gingen branden. Heb nog niet na kunnen gaan of er überhaupt spanning op stond.

Daarna een gewone shuco geprobeerd. Wel groene ledjes, zelfs "lopende" als ik mij goed herinner, maar niet laden. Kreeg wel een soort melding van ontkoppel en probeer t opnieuw maar kreeg t niet aan de gang. Het huis in max 10 jaar oud en er is terplekke een aardingspen geslagen voor de aarding. Kon gelukkig wel in een nabij gelegen hangar laden maar zou fijn zijn als ik t bij het huis aan de gang krijg.

Rode 32A socket : het lijkt mij dat er geen spanning op het stopcontact staat
OF dat de neuter niet is aangesloten. De UMC heeft 230V nodig tussen F1 en N, als die er niet is zal de UMC 'dood' blijven.
Opdat we driefazig kunnen laden hebben we een rood stopcontact 380V 3F+N+PE nodig : 3 fazes + neuter + aarding.

Om het nog ingewikkelder te maken : bij een stopcontact 3F + PE (zonder Neuter) zou je kunnen proberen de N aan de PE te koppelen.
Als er dan géén differtieel of aardlek is; zal je kunnen laden. Indien er wel een aardlekschakelaar is, knalt deze eruit want er zal +/- 1A lek zijn.





Schuko :
probeer eens met lage stroom te starten, bvb 6A of zo. Als het laden dan werkt, dan langzaam opvoeren tot max. 13A.

Ik heb overigens ook op een type-2 laadpaal al hetzelfde probleem gehad in de Ardennen.
 
Last edited:
Redelijk ambetant dat je nooit op voorhand zeker kan zijn of je ergens kan laden of niet wanneer er geen 400V voor handen is. Je kan moeilijk aan een hotel vragen "hoeveel bedraagt de spanning tussen je aarding en je beide contacten"? :frown:

Doet dit probleem zich enkel voor bij aansluitingen van 3x230V of ook bij oudere installaties van 1X230V (63A)? Bij mijn ouders heb ik kunnen landen (13A) en zij hebben absoluut geen 400V. Is een woning uit de jaren 80.


Je hoeft uiteraard geen 400V (= altijd driefazig, of 'Krachtstroom') te hebben om te kunnen laden.
Monofaze is ook goed; in zoverre het net van het juiste type is.

In België bestaan 3 soorten netten :

1. de nieuwe : deze staan steeds in ster, met 380/400V lijnspanning, en 230V fazespanning. Je kan monofazig laden als het schuko-stopcontact correct is aangesloten : neuter links. Indien het stopcontact verkeerd is aangesloten, kom je eruit met een klein verloop waarin de aders ook weer verwisseld zijn.
Driefazig laden kan zonder probleem.

2. de oudste : deze staan steeds in ster, met 220V lijnspanning, en 130V fazespanning. Je kan nooit laden met de Tesla UMC. NOOIT. Niet met schuko, niet met blauw. Enkel een third-party UMC kan helpen.
(edit : zeg nooit 'nooit'; maar we houden het veilig....)

3. deze van de overgangsfaze : deze staan steeds in driehoek, 220 Volt lijnspanning én fazespanning. In deze netten zal (bijna) altijd één van de fazes aan de zijde van de distributietransfo geaard zijn. Deze faze kan je dan beschouwen als de neuter.
Hier kan je dus wel laden, in zoverre deze faze aan de neuter-kant zit.
Wel enkel monofaze (schuko of blauw); nooit driefazig.


Je kan eigenlijk bijna altijd in de meterkast al zien wel net je hebt :
bij 1. zal je altijd zien dat de blauwe draad aangesloten is - of je nu mono-faze of tri-faze aangesloten bent.
bij 2. zal je zien dat de blauwe draad NIET (meer) aangesloten is, we gebruiken al lang geen toestellen op 130V meer.
bij 3. zal je géén blauwe draad zien.


Als de netbeheerder een net omschakelt van oud naar nieuw, dan moet hij goed opletten ! Als hij pech heeft of dom is; zet bij 400V op de lijn waar vroeger 220V op de lijn stond.
En dan heeft Xavier veel werk want vele huishoudtoestellen zijn dan kapot. Zoals onlangs weer maar eens gebeurd is.
Ravage in 40 huizen na stroomstoot | HLN Ieper
 
Last edited:
Als de netbeheerder een net omschakelt van oud naar nieuw, dan moet hij goed opletten ! Als hij pech heeft of dom is; zet bij 400V op de lijn waar vroeger 220V op de lijn stond.
En dan heeft Xavier veel werk want vele huishoudtoestellen zijn dan kapot. Zoals onlangs weer maar eens gebeurd is.
Ravage in 40 huizen na stroomstoot | HLN Ieper

Echt waar, ben daar moeten zijn voor een ontploft moederbord van een Vaatwasser... .
 
Misschien een tip om in de "basisuitrusting" van laders en kabels een simpel universeel voltmetertje toe te voegen.
Als ik het probleem lees van Wolfke in Wervik ( klinkt net als een Suske en Wiske trouwens :biggrin: ) had hij hiermee al veel tijd en ergernis kunnen besparen.

fluke-87-digital-multimeter_1__1.jpg
Unknown.jpeg


Het hoeft zelfs geen Fluke precisie instrument te zijn, je vindt al iets voor pakweg € 20,- in de Doe-Het-Zelf zaak… .

Xavier
 
Thanks. Ik dacht dat je elk "neuter probleem" kon oplossen door het omwisselen van de neuter en de fase. Maar blijkbaar is er niet overal een neuter en dat wist ik dus niet ;-)

En ik heb nog zo mijn best gedaan om het in post #1 in het lang en het breed uit te leggen... :frown:

Anyway, als ik weet dat ik ergens ter plekke moet opladen, heb ik ook altijd een multimeter, een schroevendraaier en een stuk kabel mee.
Dat is de trieste realiteit voor zij die ervoor gekozen hebben om in België met de tesla UMC het leven door te gaan.
 
En ik heb nog zo mijn best gedaan om het in post #1 in het lang en het breed uit te leggen... :frown:
I know, waarvoor dank!

Misschien was dat het probleem voor mij: "in het lang en het breed", veel te technisch (voor mij althans). Moest je gezegd hebben "om thuis via het stopcontact te kunnen laden heb je sowieso een neuter nodig en die is er niet overal", had ik voldoende geweten. :wink:
 
Met een Voltmeter kan je simpel nakijken of je neuterproblemen hebt:

Bij een klassiek stopcontact ( Schuko plug ):
Tussen de pennen van het stopcontact meet je natuurlijk 220 - 230V AC
Maar als je meet tussen een stroompen en de aardingspen, moet je om met een Tesla UMC te kunnen werken, in 1 combinatie maximum 0 à 10V AC meten, anders is dit +/- 120V AC.
Meet je tussen elke stroompen en de aarding telkens +/- 120V heb je geen neutre ( driehoek netwerk 3 x 220V ) en doet de UMC het NIET !

Bij een 3-fasig stopcontact:

Heb je 3 stroompennen waar je in elke combinatie van meten telkens 220V AC meet, dan heb je een 3-fasig net zonder neutre, weerom geen UMC
Een vierde pen kan voorzien zijn voor het aansluiten van een neutre, maar zal wellicht niet verbonden zijn. De vijfde is de aarding ( PE )

Heb je 3 stroompennen waar je in alle combinaties 400V meet en tussen de Neutre pen ( N ) en die 'lijnen' 230V dan heb je een 400V net met neutre en kan je de UMC gebruiken.
De vierde pen ( N ) en de aarding zal normaal gezien een spanning aantonen tussen 0 en +/- 10V AC

Hopelijk is het beetje duidelijk geworden...
 
Misschien een gevaarlijk idee... Maar als je nu een verloop stekker maakt van Belgisch mannetje naar Nederlands vrouwtje (met rand aarde dus) .... en de aarde NIET aansluit in deze veerloop stekker dan is er toch altijd een verschil van 0 volt tussen pen en de aarde (die dus niet zit aangesloten)
:rolleyes: Boeren logica...?? Maar waarschijnlijk mis ik wat.
 
Misschien een gevaarlijk idee... Maar als je nu een verloop stekker maakt van Belgisch mannetje naar Nederlands vrouwtje (met rand aarde dus) .... en de aarde NIET aansluit in deze veerloop stekker dan is er toch altijd een verschil van 0 volt tussen pen en de aarde (die dus niet zit aangesloten)
:rolleyes: Boeren logica...?? Maar waarschijnlijk mis ik wat.

1. Is inderdaad gevaarlijk spel, dit idee is hier een ( hele ) tijd terug al eens gepasseerd.
2. Niet aansluiten van de aarding in de contrastekker zal niet werken, gezien je aarding van de UMC dan gaat 'zweven' en dus ook niet werken.
3. Je 'zou' dan de aarding van de UMC aan 1 van de stroomdraden moeten verbinden in de contrastekker en de aarding in het 'Belgisch' mannetje niet aansluiten. Dan werkt het maar dan zet je wel een 'lijn' op de aarding van je UMC en heel misschien wel spanning op metaalvoerende delen van je auto. Als je dan je deurgreep vastneemt terwijl je in een plas water staat kan je gegarandeerd jodelen ! Niet aan te raden dus !!
 
1. Is inderdaad gevaarlijk spel, dit idee is hier een ( hele ) tijd terug al eens gepasseerd.
2. Niet aansluiten van de aarding in de contrastekker zal niet werken, gezien je aarding van de UMC dan gaat 'zweven' en dus ook niet werken.
3. Je 'zou' dan de aarding van de UMC aan 1 van de stroomdraden moeten verbinden in de contrastekker en de aarding in het 'Belgisch' mannetje niet aansluiten. Dan werkt het maar dan zet je wel een 'lijn' op de aarding van je UMC en heel misschien wel spanning op metaalvoerende delen van je auto. Als je dan je deurgreep vastneemt terwijl je in een plas water staat kan je gegarandeerd jodelen ! Niet aan te raden dus !!

3 werkt. Ter info: de onderdelen waar je zeker af moet blijven zijn de volgende: chome delen onder de spiegels, chrome strip op de kofferklep, metalen sluitingshaak van de frunk. Wielen waarschijnlijk ook.

--> Doet dit NIET. Het is gevaarlijk.
 
1. Is inderdaad gevaarlijk spel, dit idee is hier een ( hele ) tijd terug al eens gepasseerd.
2. Niet aansluiten van de aarding in de contrastekker zal niet werken, gezien je aarding van de UMC dan gaat 'zweven' en dus ook niet werken.
3. Je 'zou' dan de aarding van de UMC aan 1 van de stroomdraden moeten verbinden in de contrastekker en de aarding in het 'Belgisch' mannetje niet aansluiten. Dan werkt het maar dan zet je wel een 'lijn' op de aarding van je UMC en heel misschien wel spanning op metaalvoerende delen van je auto. Als je dan je deurgreep vastneemt terwijl je in een plas water staat kan je gegarandeerd jodelen ! Niet aan te raden dus !!

Stond gisteren op de parking van Telenet in Mechelen... speciaal parkeervak voor EV... echter de normale 220v aansluiting werkte niet. Roodlichtje op mijn Tesla kastje :-(
Stekker omdraaien was niet mogelijk vanwege het vreemde aardsysteem in Belgie :wink:
 
Stond gisteren op de parking van Telenet in Mechelen... speciaal parkeervak voor EV... echter de normale 220v aansluiting werkte niet. Roodlichtje op mijn Tesla kastje :-(
Stekker omdraaien was niet mogelijk vanwege het vreemde aardsysteem in Belgie :wink:

daarom heb ik steeds een "verlengkabeltje" van 50cm in de auto liggen waar aan een kant de draden gewisseld zijn.:smile: