Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
In afwachting van de levering van mijn MS 85D liet ik nakijken wat de laadmogelijkheden waren bij mij thuis.
Ik beschik over 3x230V zonder neuter. Beschikbaar vermogen 40A.
Ik heb een wallbox voor mijn I3 : monofase, 16A.
Een aanpassing naar 3 x380 bleek niet mogelijk te zijn, helaas...
Er werd nu het volgende geïnstalleerd :
Keba P20
Scheidingstransformator SPT10000
Kwh meter MONO voor de I3.
Kwh meter 3-fase met puls voor de Tesla.
Laadstation en Transfo zijn nog niet aangesloten daar de zekeringskast en differentieel moeten worden aangepast.
Er werd een verzwaring aangevraagd naar 50A.
Nadien volgt nog de keuring.
Ik heb zo een vemoeden dat dit niet meer klaar al zijn tegen 12 augustus, wanneer de MS geleverd wordt.
Zou ik de MS kunnen laden met de I3 wallbox ?
En voor de toekomst: zou ik de I3 kunnen laden met de Keba P20 ?
Uiteraard is het de bedoeling dat ik beide wagens terzelfdertijd kan laden, elk aan hun Eigen laadstation.

Ik zit zelf met 3x230V@40A. Mag ik vragen waarom je van 3x230 40A naar 50A gegaan bent? Is 3x230 63A dan niet "logischer"?

Ik heb geen studie gedaan van de I3 wallbox of Keba P20. Geen idee hoeveel stroom die trekken. Dus onder die assumpties: als de i3 op fase L1 maximaal 16A trekt en de model S op fase L2 maximaal 32A, dan heb je nog op L1 24A, L2 8A en L3 40A stroom voor de rest van de woning. Afhankelijk van welke apparaten je in de woning hebt (bvb. grote inductie kookplaat) is dit wel/niet voldoende... En dan moet je ze wel allemaal tegelijk op maximum vermogen gebruiken :)
 
Tja,
De installateur die hier geweest is heeft dat aangevraagd bij Eandis. Waarom dan geen 64 A ? Geen idee. ik weet niet of dit een verschil zou uitmaken qua prijs.
Op de folder van Keba staat dat voor een KEBA laadstation van 3x230V minimaal 50A op de aansluiting beschikbaar moet zijn.
Ik zou dan kunnen laden aan 55km/h (single charger).
Verder ken ik er zelf niet zo veel van, dus laat ik hen maar doen.
Ik wil dat mijn installatie vooral veilig en betrouwbaar is.
De inductie kookplaat doet zijn werk vooral 's middags of in de vooravond, terwijl de wagens hoofdzakelijk 's nachts worden geladen. :wink:
 
De voorgestelde transfo is maar 10 kW verdeeld over de deur fasen. Je lader van de BMW belast die dus al flink. Je kan hiermee niet ook nog eens tegelijkertijd de Tesla laden. Ook enkel de tesla zal niet aan vol vermogen lukken.
Voor wat betreft de aanvraag tot 50A: het zou kunnen dat de binnenkomende kabel toch niet meer toelaat.
 
Tja,
De installateur die hier geweest is heeft dat aangevraagd bij Eandis. Waarom dan geen 64 A ? Geen idee. ik weet niet of dit een verschil zou uitmaken qua prijs.
Op de folder van Keba staat dat voor een KEBA laadstation van 3x230V minimaal 50A op de aansluiting beschikbaar moet zijn.
Ik zou dan kunnen laden aan 55km/h (single charger).
Verder ken ik er zelf niet zo veel van, dus laat ik hen maar doen.
Ik wil dat mijn installatie vooral veilig en betrouwbaar is.
De inductie kookplaat doet zijn werk vooral 's middags of in de vooravond, terwijl de wagens hoofdzakelijk 's nachts worden geladen. :wink:

3*230V16A => 11KW = ~50km/uur laden
3*230V32A => 22KW = ~100km/uur laden ALS je een dual charger hebt...

Ik heb thuis 3*230V40A voeding - en zelfs als ik mijn wagen overdag laad is er nog geen enkel probleem geweest. Ook niet toen de oven / inductiekookplaat aanstond... (Die trouwens ook over 3fasige aansluiting beschikken - dus mooi verdeeld over de 3 fasen hun energie halen).

Om naar 50A te gaan moest ik mijn kast laten hermaken/herkeuren + zwaardere voedingskabel trekken van straat. (Ik had vroeger 3*230V25A - moest verzwaren om aan 22KW te kunnen laden)
 
3*230V16A => 11KW = ~50km/uur laden
3*230V32A => 22KW = ~100km/uur laden ALS je een dual charger hebt...

Ik heb thuis 3*230V40A voeding - en zelfs als ik mijn wagen overdag laad is er nog geen enkel probleem geweest. Ook niet toen de oven / inductiekookplaat aanstond... (Die trouwens ook over 3fasige aansluiting beschikken - dus mooi verdeeld over de 3 fasen hun energie halen).

Om naar 50A te gaan moest ik mijn kast laten hermaken/herkeuren + zwaardere voedingskabel trekken van straat. (Ik had vroeger 3*230V25A - moest verzwaren om aan 22KW te kunnen laden)

Hoi Hans,
ik vermoed dat jij 3*380V+N hebt, klopt dat ?
zo'n net heeft een lijnspanning van 380V; ( en een fazespanning; tussen faze en neuter van 220V)


Bij een 3*220V (zonder Neuter - maw : 220V lijnspanning, zoals bij Rubites) zijn de getallen anders.
Om dan 11kW te laden heb je per faze 29A nodig ( = 11.000 watt / ( 220V * wortel(3) )
 
Hoi Hans,
ik vermoed dat jij 3*380V+N hebt, klopt dat ?
zo'n net heeft een lijnspanning van 380V; ( en een fazespanning; tussen faze en neuter van 220V)


Bij een 3*220V (zonder Neuter - maw : 220V lijnspanning, zoals bij Rubites) zijn de getallen anders.
Om dan 11kW te laden heb je per faze 29A nodig ( = 11.000 watt / ( 220V * wortel(3) )

Klopt.... darn - better keep my mouth shut with all experts here ;-)
 
Zo heb ik onlangs bijgeleerd dat de Model S opladen nogal wat spanningsval veroorzaakt.
Voor zover ik tot nu toe gelezen heb is de Europese norm voor spanningsval/piek -6%/+10% t.o.v. 230V. Dus tussen 216V en 253V.

20150805_010758.jpg


Aansluiting is 3x230V (dus zonder N). Volgens de netbeheerder ligt/hangt (*) er geen N voor de deur. 100 meter verderop is de N wel beschikbaar maar die willen ze niet doortrekken. :mad:
Misschien doen ze daar binnenkort wat aan en kan ik netjes over 3 fasen laden. :cool:


(*) bovengrondse leidingen in de straat
 
Zo heb ik onlangs bijgeleerd dat de Model S opladen nogal wat spanningsval veroorzaakt.
Voor zover ik tot nu toe gelezen heb is de Europese norm voor spanningsval/piek -6%/+10% t.o.v. 230V. Dus tussen 216V en 253V.

ik wil niet vitten, maar het is niet het opladen van de Model-S an-sich dat de spanningsval veroorzaakt.
de spanningsval wordt veroorzaakt door te lichte kabels; en/of door slechte verbindingen in stekkers of klemmenkasten.
maw : een slechte electrische installatie.

wat meestal vergeten wordt; is dat een koffiezetmachine, een frietketel of andere verbruikers maar kortstondig stroom trekken.
als je je auto laadt; wordt de kabel gedurende uren continu zwaar belast.
daarom dat je zo vaak zal lezen dat je kabels moet nemen met voldoende diameter.

dus : minimum 2.5mm² voor 16A; minimum 4mm² voor 32A.


en gelukkig is de Tesla enigszins tolerant tegenover lagere spanningen - anders zouden er velen in de problemen komen.

wat wel wordt bewaakt; zijn spanningsvallen tijdens het laden, die dus wijzen op zwakke kabels; het 'verlengsnoer'-probleem.
 
ik wil niet vitten, maar het is niet het opladen van de Model-S an-sich dat de spanningsval veroorzaakt.
de spanningsval wordt veroorzaakt door te lichte kabels; en/of door slechte verbindingen in stekkers of klemmenkasten.
maw : een slechte electrische installatie.

wat meestal vergeten wordt; is dat een koffiezetmachine, een frietketel of andere verbruikers maar kortstondig stroom trekken.
als je je auto laadt; wordt de kabel gedurende uren continu zwaar belast.
daarom dat je zo vaak zal lezen dat je kabels moet nemen met voldoende diameter.

dus : minimum 2.5mm² voor 16A; minimum 4mm² voor 32A.


en gelukkig is de Tesla enigszins tolerant tegenover lagere spanningen - anders zouden er velen in de problemen komen.

wat wel wordt bewaakt; zijn spanningsvallen tijdens het laden, die dus wijzen op zwakke kabels; het 'verlengsnoer'-probleem.

Mijn excuses als ik de indruk gaf de Model S te "blamen" voor de spanningsval. Dat is helemaal niet mijn bedoeling. Het is gewoon de zwaarste continue last die ik op m'n circuit kan zetten. Dus ideaal om de 3x40A 230V aansluiting te testen.

Overigens meet ik quasi dezelfde spanning in de zekeringskast, vlakbij de teller. Dus voor de 32A aan elektronen door de 6mm2 kabel huppelen om daarna de Tesla in te stromen.

PS: voor zover mijn gegevens gaan ben je met automatische zekeringen beperkt tot 20A bij 2,5mm2, 25A bij 4mm2, 40A bij 6mm2 en 63A bij 10mm2.
PPS: de spanningsval omwille van de 6mm2 kabel zou bij 32A hooguit 4-5V mogen bedragen. Gezien de spanning die de Tesla aangeeft quasi identiek is aan de spanning die ik meet in de tellerkast lijkt me dat de kabel en de verbindingen prima zijn.
 
Volgens mij is voor een netwerk in driehoek het doortrekken van de neuter geen oplossing voor het laden van de MS. je hebt echt een volwaardig 3+N nodig met 400V tussen de fasen.

Ik volg je volledig, wellicht moet er in de transformator ook een en ander worden gewijzigd.

Ik heb nu L1, L2 en L3. Uiteraard is de lijnspanning 230V (L1-L2, L2-L3, L1-L3), maar de fasespanning is respectievelijk, 2V, 230V, 230V. Ja, twee (!) Volt. Is geen typo.

De eerste "fase" L1 gedraagt zich dus meer als een Neuter... Wellicht is L1 in het transformatorhuisje verbonden met aarde. Tussen L1 en T (aarde) is er een weerstand van 140-150 kOhm wat mijn vermoeden bevestigt.

Tussen L2/L3 en T is de weerstand (gelukkig maar) oneindig.
 
Ik volg je volledig, wellicht moet er in de transformator ook een en ander worden gewijzigd.

Ik heb nu L1, L2 en L3. Uiteraard is de lijnspanning 230V (L1-L2, L2-L3, L1-L3), maar de fasespanning is respectievelijk, 2V, 230V, 230V. Ja, twee (!) Volt. Is geen typo.

De eerste "fase" L1 gedraagt zich dus meer als een Neuter... Wellicht is L1 in het transformatorhuisje verbonden met aarde. Tussen L1 en T (aarde) is er een weerstand van 140-150 kOhm wat mijn vermoeden bevestigt.

Tussen L2/L3 en T is de weerstand (gelukkig maar) oneindig.


wat je meet is niet ongebruikelijk.

Als de distributietransfo in driehoek geschakeld is; zal men één van de fazes inderdaad naar de aarde schakelen; vandaar de 2V.
Je hebt dan geluk : je kan met de UMC laden; zolang de eerste faze (L1) als neuter gebruikt; en een andere (L2 of L3) als faze.
Dan kan je eventueel tot 32A monofazig laden laden met de UMC, met de blauwe stekker.
(wat je op basis van je foto schijnbaar ook doet).
Driefazig laden is niet mogelijk op dit net, dat lukt enkel met 3*380V+N.



Als bij een 3*220V-net de distributietransfo in ster staat; dan heb je helemaal prijs :
dan zal men het sterpunt aarden; en zal je 3 maal 135V meten naar de aarde - en werkt de Tesla-UMC niet.
 
wat je meet is niet ongebruikelijk.

Als de distributietransfo in driehoek geschakeld is; zal men één van de fazes inderdaad naar de aarde schakelen; vandaar de 2V.
Je hebt dan geluk : je kan met de UMC laden; zolang de eerste faze (L1) als neuter gebruikt; en een andere (L2 of L3) als faze.
Dan kan je eventueel tot 32A monofazig laden laden met de UMC, met de blauwe stekker.
(wat je op basis van je foto schijnbaar ook doet).
Driefazig laden is niet mogelijk op dit net, dat lukt enkel met 3*380V+N.



Als bij een 3*220V-net de distributietransfo in ster staat; dan heb je helemaal prijs :
dan zal men het sterpunt aarden; en zal je 3 maal 135V meten naar de aarde - en werkt de Tesla-UMC niet.

Ik laad inderdaad 32A monofazig met de UMC. Met de grote blauwe stekker dus.
Aangezien ik de "neuter" (blauwe draad) netjes op de fase met identiteitscrisis (L1) heb aangesloten gaat dat goed.

Maanden geleden 3*380V+N aangevraagd bij de netbeheerder, maar die zag dat niet zitten. Hoedanook 5G6 voorzien tussen tellerkast en UMC voor als dat ooit mogelijk wordt.
 
Ik heb een scheidingstransformator laten installeren. Dit werkt goed, maar dat ding verbruikt ook als ik niet aan het laden ben (weet niet hoeveel). Daar heb ik dan een oplossing op gevonden.
Ik heb een Raspberry Pi (mini computer) aangesloten aan een relais die op zijn beurt de zekering van de Transfo bedient.
Software op de Pi checkt of de stekker in mijn wagen aangesloten is en in mijn garage staat. Als het dan 23u is, start hij de transfo en begint te laden. Elke 5 minuten checkt hij de status. Indien gedaan met laden of einde nachttarief, stopt hij de transfo.
Dit werkt al een paar maanden zonder probleem.
Wie interesse heeft, ik wil mijn programmeer code gerust geven. Er is wel een beetje (Linux) kennis nodig om dit op te zetten.
 
Ik heb een scheidingstransformator laten installeren. Dit werkt goed, maar dat ding verbruikt ook als ik niet aan het laden ben (weet niet hoeveel). Daar heb ik dan een oplossing op gevonden.
Ik heb een Raspberry Pi (mini computer) aangesloten aan een relais die op zijn beurt de zekering van de Transfo bedient.
Software op de Pi checkt of de stekker in mijn wagen aangesloten is en in mijn garage staat. Als het dan 23u is, start hij de transfo en begint te laden. Elke 5 minuten checkt hij de status. Indien gedaan met laden of einde nachttarief, stopt hij de transfo.
Dit werkt al een paar maanden zonder probleem.
Wie interesse heeft, ik wil mijn programmeer code gerust geven. Er is wel een beetje (Linux) kennis nodig om dit op te zetten.

interessant.


wat mij ook interesseert : welk vermogen heeft je transfo; en welke type zekering heb je voor de transfo zitten (de curve, bedoel ik).


ik ken een paar mensen die problemen hebben bij het inschakelen van de transfo; m.i. omdat de automaat de verkeerde curve heeft.
 
Mijn transfo is een EREA 16KVA (exacte type zou ik moeten opzoeken).
De zekering (of relais) waarmee de transfo bedient wordt is een Hager ESC 340S. Zelf ken ik niet zoveel van elektriciteit. Ik kan foto's kan de kast sturen/online zetten.
 
De zekering (of relais) waarmee de transfo bedient wordt is een Hager ESC 340S.


Hager ESC 340S : dat is het relais (of contactor) waarmee jouw PI de spanning in- en uit schakelt.
Maar daarvoor zou een automatische zekering moeten zitten; daar zou ik graag de foto van zien


bvb :

Screen Shot 08-09-15 at 12.59 PM.JPG


en dan het type :
Screen Shot 08-09-15 at 01.00 PM.JPG

deze is dan :

4P ( staat voor 4-polig )
16A (tja)
D staat voor D-curve.

ter info :
De curve bepaalt wat de maximale inschakelstroom mag zijn voordat de automaat eruit gaat.
 
Met de Raspberry Pi kan ik 3,3V aan en uit zetten. Ik heb daarvoor eerst een Solid State Relais gebruikt die dan de ESC 340S aanstuurde. Dit lukte, maar die viel achteraf niet meer uit. Dan via Ebay een goedkope relais gevonden waarmee het perfect werkt (http://www.benl.ebay.be/itm/5V-1-Ch...-High-Level-Triger-for-Arduino-/181507700767?).
Ik heb de kast eens open gemaakt en hier een foto:
20150809_134720_resized.jpg


Er zit ook nog een klok tussen, maar deze gebruik ik niet, ik kan het daar wel manueel mee aan zetten indien nodig.
De Pi staat op de kast. Linksonder de ESC340S. Rechtsonder de Ebay relais. Onder de kast zit de rode Mennekes stekker.
Transfo staat daar nog onder op de grond.

- - - Updated - - -

Closeup van de verschillende onderdelen (toen zat de Ebay relais er nog niet tussen):
2015-08-09 14_24_19-Foto - Google Foto's.jpg


Om een of andere reden laadt hij aan 15A. Als ik hem op 16A zet (in de auto), dan verlaagt hij automatisch.
 
Om een of andere reden laadt hij aan 15A. Als ik hem op 16A zet (in de auto), dan verlaagt hij automatisch.

Mogelijk is de spanningsval te groot en verlaagt ie daarom naar 15A. Kan je met een beetje voltmeter wel uitmeten.
Of als je wil testen of het aan je UMC ligt kan je hier gerust eens aan 32A komen laden :smile:


Terzijde: via een gewoon stopcontact kan ik met de UMC slechts maximaal 13A laden. Ik meen gelezen te hebben dat Tesla dit met een software upgrade kan fixen. Ben echter niet 100% zeker. Kan iemand dit bevestigen?