Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Mogelijk is de spanningsval te groot en verlaagt ie daarom naar 15A. Kan je met een beetje voltmeter wel uitmeten.
Of als je wil testen of het aan je UMC ligt kan je hier gerust eens aan 32A komen laden :smile:


Terzijde: via een gewoon stopcontact kan ik met de UMC slechts maximaal 13A laden. Ik meen gelezen te hebben dat Tesla dit met een software upgrade kan fixen. Ben echter niet 100% zeker. Kan iemand dit bevestigen?

op Schuko : max. 13A




de fix was voor 3-faze laden; dat is op een bepaald ogenblik beperkt geweest wegens een hardwareprobleem.
eens de hardwarefix was aangebracxht; kon het laden opnieuw aan max. 16A (mono) of 32A(duo)

- - - Updated - - -

Closeup van de verschillende onderdelen (toen zat de Ebay relais er nog niet tussen):

thx, ik zal beter eens langskomen bij gelegenheid - ik zie niet meteen wat ik zoek (of beter : verwacht had)
 
Heb je het neuterprobleem ook in de duitse eiffel of is het zoals de titel van de draad al zegt een uitsluitend belgisch iets? Ik ga in september weekje met familie naar gehucht in de eiffel met binnen 30 km geen laadpaal, schuko zou prima zijn mits deze werkt. Is evt een ratio lader (van bv e-mobility) voldoende bij aansluitingen met neuter probleem of moet je dan de juice booster hebben.
 
Last edited:
Heb je het neuterprobleem ook in de duitse eiffel of is het zoals de titel van de draad al zegt een uitsluitend belgisch iets? Ik in september weekje met familie naar gehucht in de eiffel met binnen 30 km geen laadpaal, schuko zou prima zijn mits deze werkt. Is evt een ratio lader (van bv e-mobility) voldoende bij aansluitingen met neuter probleem of moet je dan de juice booster hebben.

1. Ik weet het niet 100% zeker, maar ik denk dat je geen probleem zal hebben.

2. En de Ratiolader heeft geen probleem indien er geen neuter is.
 
Heb je het neuterprobleem ook in de duitse eiffel of is het zoals de titel van de draad al zegt een uitsluitend belgisch iets? Ik ga in september weekje met familie naar gehucht in de eiffel met binnen 30 km geen laadpaal, schuko zou prima zijn mits deze werkt. Is evt een ratio lader (van bv e-mobility) voldoende bij aansluitingen met neuter probleem of moet je dan de juice booster hebben.

Ik ben dit weekend ook in Manderscheid (Eiffel) geweest en eigenlijk niet met laadpalen in de omgeving bezig geweest omdat het hotel aangegeven had dat ik met de shuko kon laden daar. Daar aangekomen wil ik de Shuko in het stopcontact doen en het lampje werd even groen en vervolgens rood. Nog 10 stopcontacten geprobeerd en overal hetzelfde. Even met Tesla gebeld en als de rode lamp 4x knippert dan waren de stopcontacten niet geaard. Uiteindelijk had ik geluk dat ze ook een krachtaansluiting hadden en dat kabel door het raam net lang genoeg was. Ik zou dus opletten in de Eiffel want een Suc is daar niet in de buurt...
 
Ik ben dit weekend ook in Manderscheid (Eiffel) geweest en eigenlijk niet met laadpalen in de omgeving bezig geweest omdat het hotel aangegeven had dat ik met de shuko kon laden daar. Daar aangekomen wil ik de Shuko in het stopcontact doen en het lampje werd even groen en vervolgens rood. Nog 10 stopcontacten geprobeerd en overal hetzelfde. Even met Tesla gebeld en als de rode lamp 4x knippert dan waren de stopcontacten niet geaard. Uiteindelijk had ik geluk dat ze ook een krachtaansluiting hadden en dat kabel door het raam net lang genoeg was. Ik zou dus opletten in de Eiffel want een Suc is daar niet in de buurt...

Geen aarding lijkt me meer een probleem van de elektriciteitsinstallatie van het hotel. Een JuiceBooster laadt trouwens ook zonder aarding (leerde ik van één van de ontleners van mijn JB. De Ratio doet dit niet). Ik raad het niet aan, maar ik wou maar even melden dat het wel kan.
 
Het Belgisch NEUTER probleem. Vervolg.
Na een verblijf in de Noorse Fjorden ben ik zeer blij met mijn RATIO IT kabel (10 kmh laden), gezien ze in Noorwegen ook dit neuter probleem kennen. Superchargers staan er beetje overal maar als je buiten de steden gaat is het al veel moeilijker om te laden. "s nachts laden aan je chalet, appartement, hotel is dus enkel mogelijk met zo'n Ratio IT kabel shuko 230V.
Ter info, laden met een CHADEMO adapter lukte niet in Noorwegen. De betalingsapp werkt enkel voor Noren, Denen en Zweden, en het sms systeem werkte ook niet. Gelukkig heb ik een vriendelijke dienstverantwoordelijke aan de lijn gehad die op afstand de ABB laadpaal heeft aangezet (gratis). Hij heeft ook bevestigd dat de sms en app niet werkt voor buitenlanders.
Terug thuis stel ik vast dat 10 kmh laden toch wel heel traag is. Gezien ik geen 400V heb en 30 kmh laden voldoende zal zijn, kies ik dus voor een laadpaal 32amp 230V met type2 aansluiting. Deze week werd de paal geïnstalleerd.
Bij de aankoop van mijn Tesla heb ik een blauwe Mennekes kabel 5G6, 32 A 400V type 2 kabel gekocht.
Ik sluit deze aan. Op het scherm van mijn Tesla S, krijg ik 32 A binnen maar ik kan de schuifknop niet verhogen naar 32A. Hij blijft staan op 16A. Ik kan de schuifknop enkel naar beneden schuiven. (ter info, ik heb geen duolader in de Tesla)
Zou het kunnen dat mijn Tesla denkt dat ik wil laden op 16 A 3 fazen?
Ondertussen heb ik al een nieuwe kabel besteld, een 32 A monofaze, type 2. Einde van de week zal ik meer weten.
 
Gezien ik geen 400V heb en 30 kmh laden voldoende zal zijn, kies ik dus voor een laadpaal 32amp 230V met type2 aansluiting. Deze week werd de paal geïnstalleerd.

Ik vermoed dat hij slechts enkelfase binnenkrijgt in zijn meterkast, en aan de instelling vd laadpaal zal het niet aan liggen want Tesla ziet dat er 32A aangeboden wordt, dus dat lijkt ok.
Valt weinig aan te doen in dit geval, meer dan 1x16A laden zit er zonder (kostbare) aanpassingen niet in...

Wellicht zou je kunnen proberen in de type2 female stekker de L1 naar de L2 en L3 te bruggen, de "Franse methode" zeg maar (een Frans forumleden laad zo op 1x63A op duoladers), de Tesla kan daar wel mee overweg maar hoog knutselgehalte.

Of een blauwe 32A socket aanleggen en de UMC met blauw opzetstuk gebruiken.
 
Last edited:
danku voor de reacties. Ik heb in mijn Tesla een monolader (dus max 32 A in monofaze 230V). De muurlader is effectief 32A monofaze 230V. De type 2 kabel, 32A monofaze is toegekomen. Spijtig genoeg is het een gewone 32 A, 400V 3 faze kabel. Getest en maar 16A aan 230V, geeft 16km/h lading. Ik wacht op een reactie van de leverancier. Indien het antwoord is dat er geen verschil is tussen beide dan zal ik zelf een kabel moeten maken zoals LuckyLuke heeft beschreven.
 
Mijn MS heeft géén duo laders. Met de Tesla UMC laad ik enkelfasig 230V aan 32A. Daar heb je dan inderdaad de blauwe adapter voor nodig.

Met de rode adapter kan je in theorie ook 230V aan 32A kan laden. Nog niet in de praktijk geprobeerd.
 
Mijn MS heeft géén duo laders. Met de Tesla UMC laad ik enkelfasig 230V aan 32A. Daar heb je dan inderdaad de blauwe adapter voor nodig.

Met de rode adapter kan je in theorie ook 230V aan 32A kan laden. Nog niet in de praktijk geprobeerd.

Met de rode adapter kan je maar aan 16A/230V monofase laden. Omdat de rode adapter ook maar 3x16A ondersteunt (past op de kleine versie van de rode industriele stekker, de grote laat wel 32A toe) . Dus niet veel sneller dan een gewone Shuko