Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi Fivari,

Dank. Ik heb de zekeringen steviger aangedraaid en hij heeft ongeveer 1,5 uur kunnen laden op 2x12a. Net weer gestopt. De UMC staat op groen, zekeringen goed heet. Kan op afstand niet starten, moet dan naar de auto en dan even de mennekes eruit en weer erin. Ik denk dat je gelijk hebt en dat het "zweeft" oid. Vreemde is ook, iedere keer gaat hij ongeveer 2-3 minuten na het starten weer naar 0 ampère en komt dan gelijk weer op.

De UMC heb ik regelmatig gebruikt op verschillende 3x16a. Ook op gewone Shuko.

Vertrek morgen vanuit hier naar Ljubljana en had al gepland om even te stoppen in Ferrara. Zal daar dan maar langer vertoeven en volladen. Moet daarna over Villesse om het te halen naar Ljubljana. Vandaag naar Pisa geweest, heenweg gemiddeld 250 terug 275. Dus heb de "juice" echt wel nodig...

Lokatie stroomkast:
6359b686a2b13fa70722ed79d6a90f9b.jpg

Zet je die locatie zeker op chargemaps en Plugshare aub?
 
Anders naar McDonalds in Marche-En-Famenne?
Volgens chargemap is daar een 7 kW type 2 aansluiting voor klanten. Niet heel snel, maar wel genoeg om even wat bij te laden en weer verder te komen misschien.

Dat was mijn comment op chargemap denk ik, ik was er een paar week geleden. Hij werkt, zonder pasje, maar wel heel traag. Wel even overleggen met de manager. Het is bedoeld voor klanten, maar om nu 24 uur lang burgers te eten...
 
Laat je eens weten hoe het is gegaan?
Het is prima gegaan! Kon daar met 3 x 16A laden met de rode verloopsteker aan mijn UMC.
De eigenaar heeft geen Tesla, maar is wel geïnteresseerd in techniek en zelfs een Tesla logo op zijn garagedeur en brievenbus als herkenning voor het laadpunt! Uiteraard wel de stroom afgerekend en een flesje wijn gegeven als dank voor het faciliteren.
In het dorp zelf een hapje gegeten tijdens het laden.
 
Het is prima gegaan! Kon daar met 3 x 16A laden met de rode verloopsteker aan mijn UMC.
De eigenaar heeft geen Tesla, maar is wel geïnteresseerd in techniek en zelfs een Tesla logo op zijn garagedeur en brievenbus als herkenning voor het laadpunt! Uiteraard wel de stroom afgerekend en een flesje wijn gegeven als dank voor het faciliteren.
In het dorp zelf een hapje gegeten tijdens het laden.

Ah, ,goed om te horen. Ondertussen is er op chargemap.com een foto van een bruine komen te staan. Je bent dus blijkbaar niet de enige die daar is beland:biggrin:.
 
Ik ben wat men in België noemt " een bricoleur" en heb speciaal voor dat Belgische neuterprobleem twee hulpmiddelen ontworpen (voor gebruik van eenfasige stopcontacten).

  • Een teststekkertje waarmee kan worden nagegaan of
    • het neuterprobleem zich voordoet - in dat geval branden beide LEDs
    • de fase verwisseld werd (dus niet links de N en rechts de L1, maar omgekeerd) - in dat geval brandt de rode LED
    • het stopcontact conform is - in dat geval brandt de groene LED
  • Een hulpkabel waarmee - enkel in geval van nood - kan geladen worden, zelfs in geval van het neuterprobleem of bij verwisseling van fase en neuter.

Hieronder twee foto's ter illustratie: links lichten beide LEDs op omdat het neuterprobleem aanwezig is. Rechts wordt de hulpkabel gebruikt en bijgevolg is de situatie zo dat er geladen kan worden: enkel de groene LED licht op.
Jeroen kreeg zo'n diagnosestekker mee toen hij mij eens kwam opzoeken. Ik weet niet of hij die al heeft uitgeprobeerd, want zelf heeft hij thuis geen neuterprobleem. Maar zelfs op plaatsen waar geen neuterprobleem aanwezig is, zijn bij de elektrische installatie vaak fase en neuter ad random verwisseld. Veel elektriciens geven geen aandacht aan de correcte installatie van de nulgeleider (dus links) omdat een verkeerde installatie voor de meeste toestellen geen gevolgen heeft, tot elektrische voertuigen moesten opgeladen worden.
Met behulp van de hulpkabel had ReNe aan het gewone stopcontact kunnen laden.


diagnose_2.jpg
diagnose_1.jpg
 
Last edited:
Fivari,

Kan je het schema van de teststekker online zetten ? Zodat we het (op eigen risico) kunnen namaken.

Indien je het niet online wil plaatsen mag je het ook altijd via PM toesturen.

Alvast bedankt.

Teststekker is zeer eenvoudig en ik plaats het schema zonder probleem hier on line. Als toevallig volgende week iemand het product commercieel aanbiedt, ontvang ik graag mijn royalties :wink::
Ik gebruik twee ledjes in antipose per fase, maar het kan ook met telkens een klein halogeenlampje.
Ingewikkelder dan dit is het niet:

Schema_diagnosestekker.jpg




Staat de N goed dan brandt alleen de groene combinatie, zijn N en fase omgewisseld dan brandt alleen de rode combinatie. In geval van neuterprobleem of ontbrekende aarde, dan branden ze allebei. Mijn groene leds branden nogal flets, daarom een kleinere weerstand langs die kant.


- - - Updated - - -

Fivari, komt ge morgen naar Tour&Taxi ?
Kunt ge het eens laten zien?
Filip, misschien eens bij een volgende gelegenheid. Ik rijd zelf trouwens geen Tesla maar een Zoe.
De problematiek blijft uiteraard dezelfde, zelfs nog iets meer aanwezig in het geval van de Zoe.
 
Last edited:
Dat is inderdaad de professionele uitvoering van het concept. Ik lees echter in de laatste review:
Dit apparaatje gekocht om snel stopcontacten te kunnen controleren. Helaas heeft het apparaat geen gat voor een penaarde. In België is het apparaat dus onbruikbaar, en voldoet dus eigenlijk niet eens aan de schuko norm.
Nergens in de beschrijving wordt overigens vermeld dat het apparaatje niet voorzien is voor een penaarde, ook niet op de website van de fabrikant.
Dus niet erg bruikbaar voor de Belgische situatie. Maar ondertussen heb ik wel een idee van de prijszetting...
 
De waarden waren back of the envelope.
Bedankt voor de opmerkingen.

Stroom door de LEDs serieus verlaagd en diode met hogere Vrrm (1N4148 Vrrm = 100V volgens de datasheet en volgens mij vergeet je de spanningsval over R1 en C1?) voor de zekerheid...
Fasezoeker.PNG
 
De waarden waren back of the envelope.
Bedankt voor de opmerkingen.

Stroom door de LEDs serieus verlaagd en diode met hogere Vrrm (1N4148 Vrrm = 100V volgens de datasheet en volgens mij vergeet je de spanningsval over R1 en C1?) voor de zekerheid...
Die spanningsval over R1 en C1 is er natuurlijk pas op het moment dat er stroom loopt... (dus terwijl/nadat de diode doorgeslagen is).

Er zijn vele 1N4148 met verschillende specs, de laagste Vrm die ik tot nu toe heb gezien is 75V (NXP - zie http://html.alldatasheet.com/html-pdf/15021/PHILIPS/1N4148/495/2/1N4148.html bijv.)

Die C's krijgen bij 400V tussen de pinnen wel ~1,4W te verstoken...
Begrijp me trouwens niet verkeerd, de schakeling werkt ook goed met 1N4148, zolang als er geen led doorbrandt of iets. Het wordt pas vervelend als er 1 van de leds kapot is, dan heb je kans op doorslag van de 1N4148. Maar inderdaad, met de R'en en C's erin zal het geen echt probleem vormen.
 
Last edited: