Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Piepende remmen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Hey!

Ik heb 3 weken geleden de remklauwen van mijn Model 3 (2021) laten spuiten. Sindsdien heb ik last van piepende remmen. Het geluid komt van het linker voorwiel. Het geluid is niet wat ik gewend ben van "normale" piepende remmen, wat ik nu heb is echt ontzettend hard. Het lijkt alsof metaal tegen metaal aanloopt. Ik ga binnenkort terug naar het bedrijf dat de remklauwen heeft gespoten en ze gaan ernaar kijken, maar ze gaven al aan dat het in principe niet door het spuiten kan komen. Ik wil ook absoluut niemand de schuld ervan geven, maar ik ervaar het wel sinds de klauwen gespoten zijn, daarvoor was het er niet. Misschien handig om te weten, de klauwen zijn op de auto gespoten, dus niet gedemonteerd.

Ik wilde, voordat ik langsga bij de spuiter, even een poging wagen op dit forum om te checken of jullie ideeën hebben van wat het zou kunnen zijn, of dat een van jullie dit eerder ervaren heeft en een oplossing ervoor heeft? Ik wil er ook graag bij vermelden dat ik tegelijkertijd 20" Performance velgen heb laten plaatsen van een Model 3 Performance uit 2019. De velgen zijn door dezelfde spuiter overgespoten in het donkergrijs. Persoonlijk denk ik niet dat dit ermee te maken kan hebben, maar misschien heb ik het mis?

Het geluid klinkt als volgt:

Het is dus echt enorm hard. Het gebeurt alleen bij deze lage snelheden, dus als ik rustig tot stilstand kom of rustig wegrol. Ik heb meermaals hard geprobeerd te remmen met de auto, het geluid lijkt dan even weg te zijn, maar het keert gewoon weer terug...

Kunnen jullie mij wellicht aan handje op weg helpen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Robin
 
Dank voor de tips! Ik ben naar de wrapper geweest die mijn velgen en remklauwen heeft gespoten en ze zeggen dat het toeval moet zijn geweest dat mijn auto dit geluid maakt sinds de velgen en remklauwen zijn gespoten. Ze zeggen dat het ook kan komen doordat ik een keer hard heb geremd en dat de schijf dan een klein beetje krom is getrokken? Ik kan me alleen geen momenten herinneren dat ik extreem hard heb geremd, anders dan toen de auto dit geluid al maakte en ik maar een paar keer hard heb geremd om de remschijven eventueel een beetje schoon te krijgen.

@Gumball, mee eens, dat was mijn gedachte ook. De wielen zijn denk ik wel goed gemonteerd, bij het nakijken hebben ze de wielen ook eraf gehaald en weer erop gezet alleen het piepende geluid is er nog steeds. Voor zover ik kan zien raakt het wiel de klauwen in ieder geval niet, verder zijn het ook originele Tesla wielen die normaal gesproken onder een Model 3 Performance zitten.

Heeft iemand anders nog ideeën/soortgelijke ervaringen? Ik ga binnenkort maar even langs bij Tesla. Hoop dat het iets simpels is zoals een steentje tussen de stofkap en remschijf, zoals eerder benoemd. In dat geval is het dan inderdaad toeval.
 
Het klinkt alsof het probleem toch echt bij het spuiten is ontstaan. Dat het probleem misschien is ontstaan door hard remmen lijkt mij meer een opmerking om je van het kastje naar de muur te sturen en zich van hun eigen verantwoordelijkheid te onttrekken.
Je kunt Tesla ernaar laten kijken en hopen dat ze iets vinden, maar als ze niets vinden zal Tesla aangeven dat het is gekomen door het spuiten.
Naar mijn idee is het de spuiter die het moet aantonen dat het niet door hun is gekomen, ze hebben immers de klauwen gespoten terwijl ze nog gemonteerd waren. Het is dus het meest aannemelijk dat het bij de spuiter is gebeurt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zowel de spuiter als Tesla zijn belanghebbend en waar je nu vooral behoefte aan hebt is een onpartijdige open blik. Ik zou naar een willekeurige goede garage gaan of zelfs een bandenboer die ook remmen doet en die even laten kijken. Even blokken er af halen en goed schoonmaken enz. Moet in een uurtje te doen zijn en kost altijd minder dan bij Tesla.