Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ratelend geluid rechtsvoor

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds gisteren heb ik een vreemde ratel rechtsvoor. Alsof een benzinemotor afgezet wordt en uitdraait. Op een gegeven moment elke minuut weer. Na de AC afgezet te hebben (ventilatie nog aan) was het weg. Daarna AC weer aan en geluid weer terug. Bij het afzetten van de auto hoor je dit ook. Lijkt wel alsof de airco pomp uitgaat en ratelt. Trad op na een SuC sessie bij 40 graden. Airco lijkt het wel gewoon te doen. Hopelijk blijft die het nog een week doen want rij in een warm Kroatië rond. Wel een afspraak gemaakt bij SeC Duiven. Kan woensdag 21-8 al terecht.
 
Hier hetzelfde. Waarschijnlijk de ventilator van de AC. Ik ga vrijdag naar de SeC voor reparatie/replacement

Link naar een flimpje geluid:

https://photos.app.goo.gl/c5JRgYopGpB68tvR9
Dit geluid heb ik ook. Ben ermee naar de Sec Eindhoven gegaan en na diagnose stelling(?) heb ik een afspraak volgende week voor reparatie van iets bij de AC, welke overigens nog steeds werkt.
Dat ratelende geluid had ik ook in Noorwegen op vakantie terwijl het buiten slechts 15 gr was en de AC niet aanstond.
Ben benieuwd wat er nu vervangen gaat worden.
 
Vreemd dat dit ineens zoveel optreedt. Gaat er een verbeterde compressor in? Ook op FB zag ik al 4 anderen die dit nu hebben en ook hier is het raak. Lijkt wel een zwak onderdeel. Wellicht iets te maken met verhogen laadsnelheid? Ik heb tegenwoordig 115kW op een 75D. Vroeger hooguit 95kW. Airco moet er.wellicht te hard aan trekken. Heb nu nog garantie maar moet er niet aan denken dat ik deze ellende straks heb.
 
Net bij de Sec in A'adam geweest (waar het echt opvallend rustig en georganiseerd was!). De airco-compressor is stuk. De man die de intake deed herkende het geluid direct.

Helaas hebben ze dit onderdeel niet voor me besteld en ook niet op voorraad. Met andere woorden: voor niks heen-en-weer en nu maar wachten tot de nieuwe compressor er is.
 
  • Informative
Reactions: Geendiesel
Ik heb afgelopen maandag een mail gestuurd en via het contact formulier een bericht achter gelaten over het geluid, maar tot op heden nog geen reactie, alles werkt verder naar behoren. Ik wacht maar even rustig af wanneer ik reactie krijg.
 
Ik heb afgelopen maandag een mail gestuurd en via het contact formulier een bericht achter gelaten over het geluid, maar tot op heden nog geen reactie, alles werkt verder naar behoren. Ik wacht maar even rustig af wanneer ik reactie krijg.
ik heb in het verleden vaker het contact formulier gebruikt, echter nog NOOIT antwoord gehad. Ik vermoed dat het gewoon een script is met /ignore or |REM erin.
 
Hallo Bugboy, vandaag hier in Oostenrijk hetzelfde verhaal. Superchargen bij 31C, net geen 100kW. Vervolgens melding dat airco beperkt werkt ivm koeling systemen. Na een uur rijden nog steeds geen airco, en inmiddels 38C in interieur. Dan maar ARKO, alsof je in een Zastava rijdt. Gaat om een MX100D, dus deze ellende is niet voorbehouden aan de 75 batterypack. Begon het bij jou ook zo?
Even uit het CCS topic hier gequote om daar niet teveel off-topic te gaan...

Bij mij begon het probleem op een andere manier. Ik stond bij Udine (Italië) aan de SuC met ruim 40 graden buitentemperatuur. Omdat het buiten te warm was lekker in de auto blijven zitten. Laden ging op vol vermogen en zonder enig probleem. Bij het wegrijden kreeg ik na 1 minuut al het vreemde geluid en dat herhaalde zich daarna met enige regelmaat. De airco heeft zelfs tijdens de laadsessie gewoon het interieur koel gehouden. De melding die jij ziet heb ik nog nooit gezien.

Ik heb wel de indruk dat de airco even kort uitvalt na het ratel-geluid en daarna direct weer opstart. Er komt dan een beetje muffe, warme lucht uit de roosters. Het geluid is een beetje vergelijkbaar met een grasmaaier die je uitzet. Het klinkt vrij hard en het klinkt anders dan de airco die op vol vermogen staat te joelen. Dit klinkt als het uitdraaien van een motor waarvan de lagers gaar zijn en dat het begint te rammelen.
 
  • Disagree
Reactions: pati07
Ik lees echt veel van veel mensen nu dat de compressor kapot is.

Voor mij geld ook wel dat ik het geladen tijdens een warme dag (in oostenrijk). Ik hoop niet dat dit ertoe gaat leiden dat ze de laadsnelheid weer terug gaan schroeven.

En hopelijk binnenkort bericht dat er een nieuwe compressor is. Ik vind het geluid echt bijzonder irritant.
 
Ik kreeg vandaag het bericht dat de compressor in back-order staat, dus er zullen er wel meer vervangen moeten worden. Bij mij doet de airco het nu soms helemaal niet meer en ook de ramen beslaan nu vrij vlot bij een regenbui. Het geluid vond ik irritant, maar geen airco blijkt toch irritanter te zijn. :)

Het zal mij niet verbazen dat dit te maken heeft met het opschroeven van de laadsnelheid (speculatie van mijn kant). Waar ik voorheen al blij was met 90kW haal ik tegenwoordig met enige regelmaat de 115kW. Wellicht dat het beter zou zijn om in dit soort warme omstandigheden de laadsnelheid wat omlaag te schroeven, zodat er wat minder hitte vrijkomt. Zo vaak sta je niet te laden met 35+ graden.

Ik heb wat rondgezocht, maar vrijwel alle meldingen van kapotte airco units met dit geluid zijn van dit jaar. Wellicht dat die hoger in de zoekresultaten komen of het komt inderdaad de laatste tijd meer voor. Dat zou betekenen dat het firmware gerelateerd is of dat er een batch van slechte airco compressors is gemonteerd. Als het goed is heb ik 28-8 een afspraak om het te laten vervangen (als de compressor dan binnen is). Als het mogelijk is probeer ik dan wat extra informatie in te winnen...
 
Bij mij vorige week in de ochtend ook een duidelijk ratelend geluid en voorgaande periode soms idee dat airco niet meer goed functioneerde en soms even wat stank. Wilde nog een melding doen bij SEC in de middag maar te laat. Auto wilde niet meer rijden 's middags met allerlei vreemde meldingen in het dashboard. Afgesleept en volgens de sleper was waarschijnlijk de kleine accu kapot.
Vandaag via SMS door TSLA geinformeerd (auto staat in Amsterdam), dat de Aircopomp kapot is gegaan en heeft het systeem met gruis vervuild. Alles moet vervangen worden, kosten ruim 5.000 Euro!!!. Heb een aantal weken geleden aan een supercharger gestaan (doe ik bijna nooit), minder goed werkende airco is daarna begonnen. Weet niet of het een met het andere te maken heeft.

Zijn er anderen in dit forum die uiteindelijk met dergelijke kosten gezeten hebben? Mijn Model S is van juni 2016 en blijkbaar uit de fabrieksgarantie.

Ik heb TSLA gemaild met verzoek om eerst telefonisch contact te hebben voordat ik akkoord ga met een dergelijke reparatie. Zelf zijn ze volledig onbereikbaar en enkel een SMS terug sturen met "JA" zoals gevraagd, vind ik wat summier...... :)