Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Restwaarde Model S

This site may earn commission on affiliate links.
mijn keuze -indien het verkeerd loopt- staat in het lijstje.

Nu nog een Supercharger in Luxemburg ;)

On topic: De mijne is na 5 jaar afbetaald en afgeschreven, het komt mij goed uit als de waarde ook echt nul is. Hij gaat naar privé voor een zo laag mogelijke prijs en ik ga mijn bedrijf 19ct de km in rekening brengen en zo mijn 100k terugverdienen ;)
 
Nu nog een Supercharger in Luxemburg ;)

On topic: De mijne is na 5 jaar afbetaald en afgeschreven, het komt mij goed uit als de waarde ook echt nul is. Hij gaat naar privé voor een zo laag mogelijke prijs en ik ga mijn bedrijf 19ct de km in rekening brengen en zo mijn 100k terugverdienen ;)

100k / 0,19 ct komt op +- 526316 privé km... waarom ook niet eigenlijk. Het is je van harte gegund! :D
 
100k / 0,19 ct komt op +- 526316 privé km... waarom ook niet eigenlijk. Het is je van harte gegund! :D

Ik kan ook de km teller hacken, of in Italië gaan wonen en elk weekend naar huis rijden. Ik zie een uitdaging. Of ik hou hem nog 15 jaar, dan ben ik er ook. Dan zou het de eerste auto zijn in mijn leven die meer opbrengt dan dat hij kostte. Een perpetuum mobile in de automotieve zin.
 
Ik kan ook de km teller hacken, of in Italië gaan wonen en elk weekend naar huis rijden. Ik zie een uitdaging. Of ik hou hem nog 15 jaar, dan ben ik er ook. Dan zou het de eerste auto zijn in mijn leven die meer opbrengt dan dat hij kostte. Een perpetuum mobile in de automotieve zin.
Je werkelijke kosten zijn ook geen 100k, zal effectief minder dan de helft zijn. En dan gaan de goedkopere brandstof en verzekering écht nog veel fijner zijn over 5 jaar.
Dan heb je het dus eerder over 200000 km nadat de auto privé is gezet. Hele haalbare kaart lijkt me?
 
Ik heb mijn Tesla gekocht, maar schrijf hem volledig in 5 jaar af. Lease maatschappijen doen dit ook, aangezien de restwaarde niet in te schatten zou zijn, en dus zou €0 gebruikt mogen worden.... Ben benieuwd over 3-4 jaar, als er een eerste proefproces gevoerd zal worden met de belastingdienst door iemand die dan na 5 jaar op €0 staat.

Overigens met de afschrijfregeling van 2013 (75% ineens) ben ik benieuwd of het allemaal zo een vaart zal lopen
 
Als je de tesla zakelijk gekocht heb en in je onderneming voor 100% hebt afgeschreven, betekent dit niet dat de fiscus zo maar zal toestaan dat de auto voor een symbolisch bedrag in privé mag worden overgenomen.

Dat is inderdaad correct, echter ik ben wel benieuwd wat de daadwerkelijke restwaarde zal bedragen. En de belastingdienst kan van alles willen, maar uiteindelijk zal de tijd moeten uitwijzen (en mogelijk een proces) om dit te bepalen.
 
Dat is inderdaad correct, echter ik ben wel benieuwd wat de daadwerkelijke restwaarde zal bedragen. En de belastingdienst kan van alles willen, maar uiteindelijk zal de tijd moeten uitwijzen (en mogelijk een proces) om dit te bepalen.

Ik zou een taxatie rapport laten opstellen. Dat is goedkoper dat een proces.
Ik was onlangs daarvoor € 120 kwijt.
 
Ik zou een taxatie rapport laten opstellen. Dat is goedkoper dat een proces.
Ik was onlangs daarvoor € 120 kwijt.

Ok, ik ben een beetje kort door de bocht geweest. Waar ik op doelde,was het feit dat o.a. lease maatschappijen aangeven dat de restwaarde onbekend is van 100% EV, dus zij hem volledig afschrijven zonder restwaarde. Voor dat soort partijen zal een (proef)proces mogelijk duidelijkheid brengen en kan het een verschil van tonnen betekenen. Ikzelf wil helemaal géén gedoe met de belastingdienst, en zeker niet om een restwaarde. Zonde van mijn tijd. Een taxatie inderdaad mogelijk, echter die moet wel staven met historische gegevens, en die zijn er niet. Gaat mij er meer om, wat kost het straks om in privé over te nemen. Na 5 jaar heb je nog 3 jaar garantie op de accu, (indien je juiste uitvoering hebt) en wat gaat een eventuele buijtelling over 4 jaar van nu doen? (Dit ivm het eventueel zakelijk door blijven rijden na 5 jaar)

Afijn, tijd zal het leren.
 
In België wordt de inschrijving & nummerplaat door Tesla zelf geregeld om te voorkomen dat dealers Tesla's bestellen en daarna met winst gaan verkopen. Op dit moment is de "restwaarde" hierdoor hoger dan de officiële prijs omdat je geen 4 maanden wachttijd hebt. En Tesla kan er zelf niet veel tegen doen omdat ze verplicht zijn service en garantie te geven aan elke wagen die wordt aangeboden in een service center.

Je zou al bijna hopen dat ze nog jaren "production constraint" blijven en de vraag hoger blijft dan het aanbod...
Is wel niet zo goed voor de koers van het aandeel. De recente stijging is vooral een gevolg van de onverwacht naar boven aangepaste productiecapaciteit.
 
In België wordt de inschrijving & nummerplaat door Tesla zelf geregeld om te voorkomen dat dealers Tesla's bestellen en daarna met winst gaan verkopen. Op dit moment is de "restwaarde" hierdoor hoger dan de officiële prijs omdat je geen 4 maanden wachttijd hebt. En Tesla kan er zelf niet veel tegen doen omdat ze verplicht zijn service en garantie te geven aan elke wagen die wordt aangeboden in een service center.

Je zou al bijna hopen dat ze nog jaren "production constraint" blijven en de vraag hoger blijft dan het aanbod...
Is wel niet zo goed voor de koers van het aandeel. De recente stijging is vooral een gevolg van de onverwacht naar boven aangepaste productiecapaciteit.

Op de laatste clubmeeting was de teneur vooral dat Tesla met upgrades zal blijven komen zodat een nieuwe bestellen aantrekkelijker zal blijven dan een 2e handse voor wie het kan betalen.
Komt daar nog bij dat de Hollanders de S extreem hard kunnen afschrijven waardoor vanaf 2016 vermoedelijk heel wat Sen occasie zullen aangeboden worden.
Kortom, het blijft gissen.

PS: op autoscout vind je wel dealer uit Arlon die 3 uitvoeringen te koop heeft staan om zo mee te nemen.
 
Op de laatste clubmeeting was de teneur vooral dat Tesla met upgrades zal blijven komen zodat een nieuwe bestellen aantrekkelijker zal blijven dan een 2e handse voor wie het kan betalen.
Komt daar nog bij dat de Hollanders de S extreem hard kunnen afschrijven waardoor vanaf 2016 vermoedelijk heel wat Sen occasie zullen aangeboden worden.
Kortom, het blijft gissen.
.

Ik heb mijn S "extreem" afgeschreven, maar dat is voor mij geen reden om 'm te verkopen
 
We zullen het idd pas weten over een paar jaar. Omdat vele upgrades "over the air" gebeuren, zal dat nog niet zo'n groot probleem zijn. Wat volgens mij een zwaardere impact zal hebben is evolutie in de batterij technologie. Stel dat je over 5 jaar een Model S kan kopen met 500 of 600 echte kilometers autonomie, dan gaat dat wel zijn impact hebben op de oudere modellen met 350 Km autonomie.

Ik heb ergens opgepikt dat Tesla na de garantieperiode van 8 jaar een deal zou uitwerken waarbij je je batterij kan swappen (mits opleg) met een van de laatste generatie. De oude cellen zouden dan gereviseerd worden en kunnen dan bvb gebruikt worden voor het opslaan van energie bij een SuC of thuis bij mensen met zonnepanelen. Je kan dan een battery pack van ongeveer 10cm dikte tegen de muur van je garage bevestigen, tijdens de dag volladen en 's nachts gebruiken om je Tesla mee op te laden. Die giga factory maakt een aantal business cases mogelijk die een stuk verder gaan dan de massaproductie van de model III... En Elon zorgt er altijd voor dat Solar City ook zijn graantje kan meepikken.

Op de laatste clubmeeting was de teneur vooral dat Tesla met upgrades zal blijven komen zodat een nieuwe bestellen aantrekkelijker zal blijven dan een 2e handse voor wie het kan betalen.
Komt daar nog bij dat de Hollanders de S extreem hard kunnen afschrijven waardoor vanaf 2016 vermoedelijk heel wat Sen occasie zullen aangeboden worden.
Kortom, het blijft gissen.

PS: op autoscout vind je wel dealer uit Arlon die 3 uitvoeringen te koop heeft staan om zo mee te nemen.
 
Ik heb mijn S "extreem" afgeschreven, maar dat is voor mij geen reden om 'm te verkopen

Na 5 jaar is het BTW Forfait 1.7%, in mijn geval €2125 per jaar. (€1595 netto bij 25% vpb).... Maar wat denk ik een issue gaat zijn, is de bijtelling. Die is nu op 4% €5000. (€2600 Netto ongeveer bij 52% inkomstenbelastingtarief) Ik denk niet dat het 4% gaat blijven over 5 jaar. Zal dan 14% zijn, gezien de huidige situatie waarbij "zuinige voertuigen" dit tarief krijgen. Dan is het grapje ineens niet zo leuk meer, en is de bijtelling €17500. Dat is €10.600 Netto bij 60% inkomstenbelasting, tegen die tijd zijn de rode rakkers aan het roer en aangezien voor hen nivelleren een feestje is mogen wij dit feestje gaan betalen. Als het 52% blijft is het €9100 Netto, en als we (wat een utopie is ben ik bang) eindelijk een eerlijk belastingstelsel zullen hebben, en iedereen 38% gaat betalen (immers, netto dragen we al véél meer bij, waarom dan ook nog een veel hoger %) zal het €6640 Netto zijn.

Afijn, teveel onduidelijkheden nog. Hij kan altijd nog naar Privé, maar wegenbelasting voor een 2000kg+ voertuig tegen die tijd?