Gelukkig nieuwjaar allemaal!
Ik ben net terug van mijn 3000 km lange roadtrip vanuit Zuid-Frankrijk in een gloednieuwe RWD MY. Hier is mijn recensie en indrukken van de roadtrip. Voel je vrij om je waardevolle opmerkingen toe te voegen.
Ik ben geen moedertaalspreker Nederlands, dus gebruik google translate om me hier te helpen. Vandaar dat sommige vertalingen suboptimal zouden zijn.
Sorry dat het een vrij lange recensie werd. Voel je vrij om commentaar te geven en je ervaringen te delen. Graag gezien of sommigen van jullie ook een soortgelijke ervaring hadden en of we van elkaar kunnen leren om elke reis beter te maken. Nogmaals een gelukkig nieuwjaar!
Ik ben net terug van mijn 3000 km lange roadtrip vanuit Zuid-Frankrijk in een gloednieuwe RWD MY. Hier is mijn recensie en indrukken van de roadtrip. Voel je vrij om je waardevolle opmerkingen toe te voegen.
Ik ben geen moedertaalspreker Nederlands, dus gebruik google translate om me hier te helpen. Vandaar dat sommige vertalingen suboptimal zouden zijn.
- Als eerste keer EV-rijder vond ik bereikangst niet bestaand. Reed op de terugweg ongeveer 1200 km op de terugweg en Tesla-navigatie leidde me netjes door alle 5 oplaadstops. Drie van hen hadden het behoorlijk druk, maar kregen altijd een plek om op te laden.
- Maximaal kon ik tussen de twee superchargers rijden was ongeveer 225 km. Aan de ene kant is het niet te veel, maar aan de andere kant kwam ik best vers terug in NL! Ik merkte ook op dat het tijdstip van aankomst dat mij werd voorgesteld toen ik aan mijn reis in Frankrijk begon, nauw overeenkwam (binnen 10 minuten) met mijn aankomst in NL! Dit is veel beter dan google of tomtom wat alleen rekening houdt met rijtijd. Ik gebruikte de superchargerende tijd om te eten en te ontspannen, dus er werd geen extra tijd besteed. Leuk!
- Ik zag dit rare gedrag van Tesla Navigation op een deel van de A7 in Frankrijk, waar het ons ongeveer 20 - 25 km van de snelweg weghaalde, door dorpen en ons vervolgens bij dezelfde snelweg terug liet komen. Dit was hetzelfde gedeelte, zowel op heen- als terugreizen. Ik weet niet zeker of het te wijten was aan het verkeer of aan dat deel van de A7 dat door grotere hoogten ging en dus de auto de batterij wilde sparen. Enig idee? Ik vermoed het laatste omdat het verkeer vrij licht was en ik de navigatie alleen heb ingesteld om me om te leiden als het me meer dan 5 minuten bespaart.
- Laadinfrastructuur in Frankrijk is niet zo goed als hier in NL. Ik vond een oplader van 11 KW op ongeveer 0,5 km van mijn hotel waar ik elke avond 2-3 uur oplaadde, wat genoeg was voor mijn dagtochten. Hoewel ik een IZIVIA-laadpas had besteld om in Frankrijk te gebruiken, was deze niet nodig omdat de Shell (Newmotion)-kaart als een zonnetje werkte. Ik moest per minuut betalen om in Frankrijk op te laden, maar voor 6 cent per minuut, of 3,6 euro per uur voor 11 KW opladen, was het vrij goedkoop.
- De algehele efficiëntie gedurende de hele reis was 18,8 KW per 100 km. Dit was met volle bagage en 2 volwassenen + 2 kinderen. In Frankrijk reed ik met 130 - 132 km/u op de tolwegen en bij de snelheidslimieten op andere wegen. Het weer was overdag rond de 15 graden, maar 's ochtends en' s avonds koeler. De binnentemperatuur werd ingesteld op 18,5 graden met af en toe stoelverwarming aan. Hopelijk is het in de zomer efficiënter.
- Ik had de Tesla spatlappen voor de voorbanden voor de reis geïnstalleerd en ze werkten prachtig! Ik zou zeggen dat het een must have is. Voordat ik ze installeerde, maakte ik mijn autozijden vuil, zelfs tijdens een korte rit in regen, maar met hen zijn de zijkanten van de auto schoon, zelfs na 3000 km!.
- Platte plekken op de banden zijn nu helemaal weg.
- Sommige wegen, vooral binnen de steden en dorpen, zijn vrij slecht in Frankrijk en in België. Auto was echt hobbelig en ongemakkelijk om over die kapotte oppervlakken te rijden. Ik denk dat ik de verbeterde vering heb (niet zeker hoe ik het moet controleren?), maar het was niet erg prettig om eroverheen te rijden.
- Geen probleem met automatisch grootlicht. Werkte prachtig. Ik gebruik de nieuwste softwareversie 2022.44.25.3
- Soms verloor ik mobiele connectiviteit, zelfs op de tolwegen. Muziek (Spotify/apple music/tidal) werkte toen niet meer en navigatie was op die plaatsen zonder verkeersinformatie. Het kwam na een paar minuten terug.
- Met EAP was navigeren op de automatische piloot een allegaartje. Het werkte vaak leuk, om rijstrookwijzigingen voor te stellen en ze daadwerkelijk automatisch te doen, maar soms werden rijstrookwijzigingen naar mijn zin te laat voorgesteld. Ik denk dat het het beste werkt op een volgafstand van 3-4. Ik zag ook dat het vaak een rijstrookwissel suggereerde voor ongeveer een seconde, maar nam het toen terug en stelde na een paar seconden dezelfde rijstrookwissel weer voor. Het was alsof het de eerste keer niet in staat was om een besluit te nemen. Vreemd. Toen hij in de regen reed, ging het gewoon uit met alleen de automatische rijstrook die bleef werken, wat geweldig werkte, zelfs als het voor mij moeilijk was om de rijstrook te zien in België, waar zoveel spray uit het water kwam op de wegen, die we hier in NL niet hebben.
- Automatische richtingaanwijzers zijn geweldig. Ze werken heel goed, want zelfs met de helft van de druk op de richtingaanwijzerknop blijven ze knipperen totdat de rijstrookwissel is voltooid, wat soms 4-5 knippert bij het wisselen van rijstrook bij hogere snelheden en in de regen kan duren! Omdat Frankrijk echter een rotondeland is, had ik problemen terwijl ik zei dat ik de derde afslag nam. Bij het betreden van de rotonde zou ik de linkerindicator geven, maar dan tussen uitgangen 2 en 3 moet ik de richtingaanwijzer twee keer omhoog duwen, één keer om de linker richtingaanwijzer te annuleren en dan weer om de rechter richtingaanwijzer in te schakelen. Weet iemand of er een manier is om dit te omzeilen?
- Ik miste het enorm om geen USS te hebben tijdens het parkeren en navigeren door krappe ondergrondse parkeergarages in Frankrijk. Ik hoop dat we de functionaliteit snel weer in een of andere vorm krijgen!
- Sentry-modus werkte soms en op andere momenten liet het me gewoon zien dat er een schildwachtgebeurtenis plaatsvond, maar liet me toen niet de werkelijke beelden zien. Enig idee wat hier mis zou kunnen gaan? Ik heb slechts 3-4 clips op mijn OEM-stick, dus het kan toch niet vol zijn?
- AC werkte geweldig. Het is niet nodig om de mist van mijn voorruit te houden door de ontdooier aan de voorkant aan te zetten, zelfs niet bij stromende regen en slecht weer.
Sorry dat het een vrij lange recensie werd. Voel je vrij om commentaar te geven en je ervaringen te delen. Graag gezien of sommigen van jullie ook een soortgelijke ervaring hadden en of we van elkaar kunnen leren om elke reis beter te maken. Nogmaals een gelukkig nieuwjaar!