Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schade topic

This site may earn commission on affiliate links.
Een handleiding. Ha! Gelukkig hebben we iemand in het forum die daar nog aan denkt! :tongue:

Nou, dat kont eigenlijk door dit forum. Toen ik nog in afwachting was van..., en enthousiast werd gemaakt door jullie, heb ik de tijd gedood met het lezen van de handleiding. En als ik hem uiteindelijk mocht gaan ophalen, wilde ik wel goed beslagen ten ijs komen! Uiteindelijk ben ik niet verder dan halverwege gekomen en was ik teveel bezig met dit forum.
 
Een handleiding. Ha! Gelukkig hebben we iemand in het forum die daar nog aan denkt! :tongue:

deze toppen waren er niet in mijn classic. ze duwen de motorkap omhoog als je een kangoeroe ramt.
de revet aan de dubbele scharnier moet doorbreken denk ik.
20151229_165317.jpg

20151229_165231.jpg

20151229_165238.jpg
 
Eerst maar eens zien wat er precies is gebeurd. Regelmatig hoor je overigens dat auto's uitbranden na een botsing en laatst ook een vrachtwagen die was gekanteld. Totaal uitgebrand. Als je een elektrische auto kantelt, brandt deze niet uit. Elektrische auto's zijn absoluut veiliger. Nu hopen dat de oorzaak duidelijk wordt en geen implicaties geeft voor de andere Superchargers.
 
Blij dat het in dit geval bij materiële schade is gebleven, maar ik denk dat ik voortaan wel de maxicosi's losklik bij de SuC, voor het geval we de auto snel moeten verlaten... :-(

Ik hoop dat Tesla kan achterhalen wat er gebeurd is en er op kan ageren...
 
Naast de oorzaak, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hoe Tesla het doet ten opzichte van brandstofauto's. Ik heb zelf het idee dat er niet zo heel veel Tesla's in de brand vliegen, maar kan niet zo makkelijk echt harde cijfers vinden.

Hier staat wel dat het op de snelweg om 90 voertuigbranden per 1 miljard gereden mijlen gaat (in de VS, voor voertuigen in het algemeen): Number of Tesla Fire-Related Deaths Per Year Equals What? | Inside EVs

Gezien Tesla dit jaar dus alle events had rond het feit dat er dus een miljard mijlen waren gereden, zouden er dan dus minder dan 90 Tesla's in de brand moeten zijn gevlogen wil het merk het beter doen dan brandstofauto's. En gezien elk klein dingetje over Tesla uitgebreid in de media terecht komt, vermoed ik zo dat we de 90 niet halen.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat we in zeer veilige auto's rijden :)
 
Naast de oorzaak, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hoe Tesla het doet ten opzichte van brandstofauto's. Ik heb zelf het idee dat er niet zo heel veel Tesla's in de brand vliegen, maar kan niet zo makkelijk echt harde cijfers vinden.

Hier staat wel dat het op de snelweg om 90 voertuigbranden per 1 miljard gereden mijlen gaat (in de VS, voor voertuigen in het algemeen): Number of Tesla Fire-Related Deaths Per Year Equals What? | Inside EVs

Gezien Tesla dit jaar dus alle events had rond het feit dat er dus een miljard mijlen waren gereden, zouden er dan dus minder dan 90 Tesla's in de brand moeten zijn gevlogen wil het merk het beter doen dan brandstofauto's. En gezien elk klein dingetje over Tesla uitgebreid in de media terecht komt, vermoed ik zo dat we de 90 niet halen.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat we in zeer veilige auto's rijden :)

Toen de, ik geloof 2, branden de pers haalden ongeveer 1,5 jaar terug heeft Tesla hier zelf statistieken over gepubliceerd. Ik zou het eens moeten opzoeken maar de Tesla is inderdaad vele maken veiliger dan een klassieke brandstofauto.

Als gevolg van die eerste branden heeft Tesla alle wagens geretrofit met 2 titanium platen onderaan zodat de kans veel kleiner is geworden dat de batterij langs onderen geperforeerd raakt. Als een geladen Li-Ion cel wordt beschadigd, ontstaat er een chemische kettingreactie en heb je een goede kans dat deze overgaat tot zelfontbranding. Als dit gebeurt kan je enkel wachten tot de wagen volledig is uitgebrand...


Wat bijzonder is aan deze nieuwe brand is dat hij niet het gevolg lijkt van een ongeval of beschadiging.

Ik ben daarom heel benieuwd wat we gaan te horen krijgen over de oorzaak. Misschien zijn, door een defect of een bug, een paar cellen significant boven de 4,2V geladen geraakt en zijn deze hierdoor ontploft. Ik hoop dat dit niet het geval is en de brand los staat van de batterij.
 
Last edited by a moderator:
Er wordt regelmatig goede sier gemaakt met de Amerikaanse testen van de Model S, de NHTSA testen. Apparatuur die kapot ging tijdens het testen, etc. Toevallig kom ik op de site uit van de EuroNCAP testen, en die geven een genuanceerder beeld. Official Tesla Model S 2014 safety rating results

Hieruit blijkt dat de Model S het prima doet, maar er zijn auto's die op onderdelen hoger scoren, bijvoorbeeld de Lexus NX. Dit allemaal binnen de 5 sterren categorie uiteraard. De test is gedaan op een 2014 model, dus nog geen autopilot e.d.
 
De EuroNCAP heeft inderdaad een "ouder" model getest en geeft zelf aan dat het niet de bedoeling is om onderscheid te maken tussen auto's die beide 5 sterren krijgen (al kan ik op dit moment de exacte tekst niet vinden. Het maakt inderdaad nogal uit dat Autopilot e.d. niet meegenomen is, dit maakt volgens mij vrij veel uit voor het aspect "safety assist".
Euro NCAP | Toelichting bij de selectie van autos
Euro NCAP | Hoe moeten de sterren gelezen worden?

Ik heb begrepen dat de NHTSA van de VS zich meer richt op de veiligheid voor inzittenden en de Euro NCAP ook veel aandacht schenkt aan andere verkeersdeelnemers.

Hier nog de blog van Tesla over het behalen van de 5 sterren en een korte uitleg over de verschillen tussen de twee typen tests: Model S Achieves Euro NCAP 5-Star Safety Rating | Tesla Motors Nederland
 
Last edited:
De EuroNCAP heeft inderdaad een "ouder" model getest en geeft zelf aan dat het niet de bedoeling is om onderscheid te maken tussen auto's die beide 5 sterren krijgen (al kan ik op dit moment de exacte tekst niet vinden. Het maakt inderdaad nogal uit dat Autopilot e.d. niet meegenomen is, dit maakt volgens mij vrij veel uit voor het aspect "safety assist".
Euro NCAP | Toelichting bij de selectie van autos
Euro NCAP | Hoe moeten de sterren gelezen worden?

Ik heb begrepen dat de NHTSA van de VS zich meer richt op de veiligheid voor inzittenden en de Euro NCAP ook veel aandacht schenkt aan andere verkeersdeelnemers.

Hier nog de blog van Tesla over het behalen van de 5 sterren en een korte uitleg over de verschillen tussen de twee typen tests: Model S Achieves Euro NCAP 5-Star Safety Rating | Tesla Motors Nederland
Ze hebben een 2014 model getest. Ik weet dat in de vroegere modellen (2012/2013) 'aerospace grade' bolts werden gebruikt, en dat het de bedoeling was om deze op enig moment te vervangen door een goedkoper alternatief. Ik weet niet of dat inmiddels bij de nieuwere modellen is gebeurd.
zie ook Tesla Model S Achieves Best Safety Rating of Any Car Ever Tested | Tesla Motors Nederland
"Of note, during validation of Model S roof crush protection at an independent commercial facility, the testing machine failed at just above 4 g's. While the exact number is uncertain due to Model S breaking the testing machine, what this means is that at least four additional fully loaded Model S vehicles could be placed on top of an owner's car without the roof caving in. This is achieved primarily through a center (B) pillar reinforcement attached via aerospace grade bolts."
 
Je zal maar zo'n onveilige nieuwe S hebben zeg :tongue:

Jaja, tegen wie zeg je het. :rolleyes:

Hier is een foto van hoe het diepe deel van mijn koffer is ingedeukt. Je ziet het niet goed maar de neus van de BMW is zowat onder mijn wagen gedoken en heeft zo de koffer langs onderen ingedeukt.

Koffer binnen ingedeukt.jpg


En er was al een doos van ongeveer 2,5 x 1 x 1 meter vol met puzzelstukken toegekomen voor de herstelling van mijn wagen. Ik denk niet dat er alles al bij zit want ik heb nog geen bumper gezien maar het gaat alvast de goede richting uit.

Doos met onderdelen.jpg


En een virgin achterklep...

Achterklep.jpg
 
Hieruit blijkt dat de Model S het prima doet, maar er zijn auto's die op onderdelen hoger scoren, bijvoorbeeld de Lexus NX. Dit allemaal binnen de 5 sterren categorie uiteraard. De test is gedaan op een 2014 model, dus nog geen autopilot e.d.

De geteste versie was wel degelijk een exemplaar met autopilot hardware, er zat al lane assist op. Volgens mij heeft Tesla ook gewacht op de introductie daarvan, zonder assistenten haal je nu geen 5 sterren meer.
 
Jaja, tegen wie zeg je het. :rolleyes:

Hier is een foto van hoe het diepe deel van mijn koffer is ingedeukt. Je ziet het niet goed maar de neus van de BMW is zowat onder mijn wagen gedoken en heeft zo de koffer langs onderen ingedeukt.

View attachment 106496
Ik denk inderdaad dat mijn S niet zo ver ingedeukt zou zijn door de extra versteviging tbv de rear facing seats (die ik overigens niet heb) die toentertijd er standaard in zat.
Dat verhoogd wel de kans op een whiplash omdat de Tesla de krachten minder opneemt en de klap dus harder wordt.
 
Verdere informatie rond de kosten is er nog niet. De herstelling is te complex om vooraf een raming te kunnen maken. Er kan altijd nog iets onverwachts opduiken als de beschadigde onderdelen worden verwijderd en de nieuwe worden gefit. De expert van de verzekering komt zowiezo 2 keer per week langs en gaat de werken zo van nabij opvolgen. Het is daar de ene na de andere Model S die binnenkomt. Ik hoorde dat ze in december zelfs een hele vrachtwagen met Model Sen uit de UK hebben binnen gekregen om in België te herstellen. Dat zegt ook iets van de kwaliteit die ze bij Carrozzeria De Buck afleveren.

- - - Updated - - -

Ik heb ook eens geïnformeerd naar de kostprijs van een 85 kWh batterij als die beschadigd zou zijn bij een ongeval en deze zou om en bij de 25K EUR kosten.