Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderzoek EV-rijders + boek over elektrisch rijden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben een boek aan het schrijven getiteld 'De doorbraak van de elektrische auto’. Dat is niet uitsluitend gericht op (toekomstige) Tesla-rijders, maar op alle 100% EV's - van potentieel geïnteresseerden in elektrisch rijden tot en met mensen die graag over trends en technologie lezen.

Ik ben op zoek naar input én deelnemers voor twee onderzoeken: één gericht op mensen die nu al in een 100% elektrische auto rijden (een groot deel van TMC dus) en één gericht op benzine/diesel/hybride-rijders. Ik zou graag een concreet beeld willen krijgen hoe beide doelgroepen tegen elektrische auto’s aankijken en welke positieve en negatieve elementen zij zien.

Ik zou het heel tof vinden als jullie de vragenlijst zouden invullen. Onder de deelnemers verloot ik vijf boeken en de uitkomsten worden gedeeld. :)

Vragenlijst voor 100% EV-rijders

Vragenlijst voor NIET-EV-rijders (benzine/diesel/gas/hybride-rijders)

Boek
In het boek bespreek in de theorie en praktijk van elektrisch rijden. Alle voor- en nadelen worden uitgebreid en zo objectief mogelijk in dit boek besproken, inclusief nuanceringen en voorbeelden uit de praktijk. Denk aan thuisladen en het gebruik van (publieke) laadpalen, range anxiety, en het totale kostenplaatje (TCO). Ook aanverwante zaken als de transitie van fossiele brandstoffen naar duurzame energie komt aan bod, evenals het nut van zonnepanelen en de vraag hoe groen rijden op elektriciteit daadwerkelijk is (niet onbelangrijk, want veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze net zoveel uitstoten als een ICE, als je de productie van de accu en de stroom meerekent).

Daarnaast bevat het boek praktische hoofdstukken met tips over elektrisch rijden, bijvoorbeeld over op vakantie gaan (voor een Tesla is dat nog te doen, voor een I-MIEV is dat een stukje lastiger). De ruim twintig 100% elektrische auto’s die momenteel in de Benelux rondrijden worden ook allemaal besproken.

Input
Ik ben al enkele maanden bezig met het boek, maar schrijven is schrappen, dus de hoofdstukken zijn nog niet helemaal definitief. Het boek moet eind maart uitkomen (dat betekent dat het eind deze maand af moet zijn). Op dit moment is de verhouding circa 40% praktijk (rijden, laden, range, kosten, voor- en nadelen), 60% theorie (huidige aanbod, transitie van fossiel naar elektrisch/waterstof, aandachtspunten bij aanschaf, lease, TCO, CO2/duurzaamheid), maar ik ben dat nog aan het finetunen. Input over wat er zeker wel en zeker niet in moet, is daardoor meer dan welkom (op Tweakers heb ik al nuttige feedback gehad, maar daar zijn beduidend minder Tesla-rijders).

Los van de inhoud sta ik ook open voor algemene tips (als reactie of via PB). Ik ben bijvoorbeeld diverse dealers en events afgegaan en heb vragen aan bedrijven en onderzoeksbureaus uitstaan, maar ik kom uit de tech-wereld, niet de autowereld, dus mijn netwerk is relatief beperkt. Wie weet zijn er nog tips om contact op te nemen met iemand of een bepaalde organisatie of nuttige links naar documenten/onderzoeken/etc.

Alle input is welkom! :)


De doorbraak van de elektrische auto - theorie en praktijk van elektrisch rijden - ISBN 9789492404138 - Uitgeverij Sycorax
 
Ik ben een boek aan het schrijven getiteld 'De doorbraak van de elektrische auto’. Dat is niet uitsluitend gericht op (toekomstige) Tesla-rijders, maar op alle 100% EV's - van potentieel geïnteresseerden in elektrisch rijden tot en met mensen die graag over trends en technologie lezen.

Ik ben op zoek naar input én deelnemers voor twee onderzoeken: één gericht op mensen die nu al in een 100% elektrische auto rijden (een groot deel van TMC dus) en één gericht op benzine/diesel/hybride-rijders. Ik zou graag een concreet beeld willen krijgen hoe beide doelgroepen tegen elektrische auto’s aankijken en welke positieve en negatieve elementen zij zien.

Ik zou het heel tof vinden als jullie de vragenlijst zouden invullen. Onder de deelnemers verloot ik vijf boeken en de uitkomsten worden gedeeld. :)

Vragenlijst voor 100% EV-rijders

Vragenlijst voor NIET-EV-rijders (benzine/diesel/gas/hybride-rijders)

Boek
In het boek bespreek in de theorie en praktijk van elektrisch rijden. Alle voor- en nadelen worden uitgebreid en zo objectief mogelijk in dit boek besproken, inclusief nuanceringen en voorbeelden uit de praktijk. Denk aan thuisladen en het gebruik van (publieke) laadpalen, range anxiety, en het totale kostenplaatje (TCO). Ook aanverwante zaken als de transitie van fossiele brandstoffen naar duurzame energie komt aan bod, evenals het nut van zonnepanelen en de vraag hoe groen rijden op elektriciteit daadwerkelijk is (niet onbelangrijk, want veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze net zoveel uitstoten als een ICE, als je de productie van de accu en de stroom meerekent).

Daarnaast bevat het boek praktische hoofdstukken met tips over elektrisch rijden, bijvoorbeeld over op vakantie gaan (voor een Tesla is dat nog te doen, voor een I-MIEV is dat een stukje lastiger). De ruim twintig 100% elektrische auto’s die momenteel in de Benelux rondrijden worden ook allemaal besproken.

Input
Ik ben al enkele maanden bezig met het boek, maar schrijven is schrappen, dus de hoofdstukken zijn nog niet helemaal definitief. Het boek moet eind maart uitkomen (dat betekent dat het eind deze maand af moet zijn). Op dit moment is de verhouding circa 40% praktijk (rijden, laden, range, kosten, voor- en nadelen), 60% theorie (huidige aanbod, transitie van fossiel naar elektrisch/waterstof, aandachtspunten bij aanschaf, lease, TCO, CO2/duurzaamheid), maar ik ben dat nog aan het finetunen. Input over wat er zeker wel en zeker niet in moet, is daardoor meer dan welkom (op Tweakers heb ik al nuttige feedback gehad, maar daar zijn beduidend minder Tesla-rijders).

Los van de inhoud sta ik ook open voor algemene tips (als reactie of via PB). Ik ben bijvoorbeeld diverse dealers en events afgegaan en heb vragen aan bedrijven en onderzoeksbureaus uitstaan, maar ik kom uit de tech-wereld, niet de autowereld, dus mijn netwerk is relatief beperkt. Wie weet zijn er nog tips om contact op te nemen met iemand of een bepaalde organisatie of nuttige links naar documenten/onderzoeken/etc.

Alle input is welkom! :)


De doorbraak van de elektrische auto - theorie en praktijk van elektrisch rijden - ISBN 9789492404138 - Uitgeverij Sycorax


Ingevuld! Succes met het boek!
 
  • Like
Reactions: Yero
Ook ingevuld.
Even mijn idee, maak goed duidelijk dat elektrisch rijden, zelfs met stroom opgewekt door kolencentrales, nog steeds een stuk milieuvriendelijker is dan rijden op fossiele brandstoffen. Neem dan ook waterstof mee, dan zijn we daar ook van af ;)
Er zijn talloze informatieve graphics die zaken in één oogopslag helder maken.
Heb je een kritische proeflezer nodig, stuur me maar een pm.
 
  • Like
Reactions: Yero
Ook ingevuld.
Even mijn idee, maak goed duidelijk dat elektrisch rijden, zelfs met stroom opgewekt door kolencentrales, nog steeds een stuk milieuvriendelijker is dan rijden op fossiele brandstoffen. Neem dan ook waterstof mee, dan zijn we daar ook van af ;)
Afgesproken!
Heb je een kritische proeflezer nodig, stuur me maar een pm.
Dat hou ik graag in gedachten. Dank je Wim!
 
Ook done, succes en zijn er meer vragen -> stel ze gerust. Kijk niet alleen naar aandrijving maar ook naar elektrisch/ICT in bredere zin.(update van software in een “computer op wielen” versus hardware in een traditionele ontwikkelcyclus van 7 jaar.

Ook het grotere plaatje is belangrijk zoals energie opslag / grid / neurale netwerken. De auto wordt een klein radertje in een veel groter geheel.

Mooiste quote vandaag op de traditionele vraag -> hoeveel km kun je ermee ?-> 400 tot 500km (in de zomer -> oh, dan hoef ik nooit tussentijds op te laden met mijn ritten van max 200, ik dacht dat het met 100km wel klaar was....Toch maar eens in verdiepen....
 
  • Funny
Reactions: JCar
Zojuist ingevuld (als niet tesla rijder), wat mij bij elektrisch rijden over de streep trok was dat ik altijd dacht dat het opladen 2 uur duurde, dit klopt ook, maar wat ik niet wist was dat de eerste 80% slechts 30 minuten duurde. Dat maakte voor mij, zeker psychisch, een wereld van verschil.Toen ik dat ontdekte besloot ik Tesla eens wat nader te bekijken, ik wist dat ze van 0 naar 100 heel snel konden, maar dacht altijd dat ze niet heel veel harder konden en snel oververhit raakten als je het toch probeerde. Om me heen hoorde ik ook vaak negatieve verhalen van eigenaren van elektrische auto's die geen Tesla gekocht hadden, een buurman van mijn pa kon niet eens van Amsterdam naar Rotterdam met zijn VW e-golf destijds.
Toen mijn interesse weer gewekt was door de 80% in 30 minuten wetenschap ontdekte ik dit filmpje:

Iets dat mij verwonderde, gezien ik ooit gelezen had dat een Tesla op de Nurburgring na een paar minuten al beperkt werd omdat de accu oververhit raakte.

Een bijkomend dingetje is dat een elektrisch voertuig moeite heeft met caravans trekken, dat is eigenlijk ook de reden waarom er wat mij aangaat toch een range extender zou moeten komen voor dat soort gevallen, voor die 1 á 2 keer per jaar. Dit is ook de reden geweest waarom mijn pa vroeger altijd in een grote auto reed, voor die paar keer dat er een fiets in de achterbak moest, er verhuist moest worden, of inderdaad die caravan.

Verder verbaast het mij hoe slecht de gemeentes reageren op deze evolutie, ik zie nauwelijks laadpalen en de meeste laadpalen en elektrische voertuigen die er wel staan worden gehaat omdat ICE voertuigen er niet mogen parkeren. Wat mij aangaat zou er gewoon een overdreven hoeveelheid laadpalen moeten komen en zouden ICE voertuigen er ook gewoon op moeten mogen parkeren, in ieder geval op de langzame laders locaties. Desnoods voor een bepaald tarief, waarbij een elektrisch voertuig opgeladen wordt en een ICE voertuig enkel voor de parkeerplaats betaald. Ook denk ik dat gemeentes niet continu 1 paaltje en dan weer 1 paaltje en dan weer 1 paaltje telkens moeten installeren, maar gewoon deze hele straat en dan die hele straat en dan die hele parkeerplaats, dat is op termijn veel goedkoper.
 
  • Like
Reactions: Yero
Wordt dit dan naar analogie met het onderwerp een e-book?;)
Op de dag van verschijning komt er zowel een gedrukt boek als een ebook beschikbaar. :)
(ik ben zelf een enorme ebook-liefhebber, maar de meerderheid van de boekenlezers is dat niet)

[..] Een bijkomend dingetje is dat een elektrisch voertuig moeite heeft met caravans trekken, dat is eigenlijk ook de reden waarom er wat mij aangaat toch een range extender zou moeten komen voor dat soort gevallen, voor die 1 á 2 keer per jaar. Dit is ook de reden geweest waarom mijn pa vroeger altijd in een grote auto reed, voor die paar keer dat er een fiets in de achterbak moest, er verhuist moest worden, of inderdaad die caravan.
Ja, dit blijft een puntje. Op dit moment is er maar één EV die een caravan kan/mag trekken en dat is de Model X. Of je dat wilt is een tweede, want je verliest inderdaad wel erg veel accucapaciteit (een caravan is natuurlijk zwaar en niet zo aerodynamisch). Met een aanhanger iets ophalen moet kunnen en naar een camping in binnen NL zal ook nog wel gaan, maar naar Frankrijk is wel een serieuze uitdaging op dit moment (eigenlijk niet te doen). Als dat een keer per jaar is, dan is het handig om daarvoor een andere auto te lenen.
[..] Wat mij aangaat zou er gewoon een overdreven hoeveelheid laadpalen moeten komen en zouden ICE voertuigen er ook gewoon op moeten mogen parkeren, in ieder geval op de langzame laders locaties. Desnoods voor een bepaald tarief, waarbij een elektrisch voertuig opgeladen wordt en een ICE voertuig enkel voor de parkeerplaats betaald. Ook denk ik dat gemeentes niet continu 1 paaltje en dan weer 1 paaltje en dan weer 1 paaltje telkens moeten installeren, maar gewoon deze hele straat en dan die hele straat en dan die hele parkeerplaats, dat is op termijn veel goedkoper.
Het onderscheid dat er nu gemaakt wordt is inderdaad niet altijd praktisch. Voor nieuwe parkeerplaatsen en -garages zou het inderdaad handig zijn om standaard overal in laadmogelijkheden te voorzien, al is dat kostbaar. Voor bestaande kan wellicht worden ingehaakt op de infrastructuur van lantaarnpalen (desnoods alleen langzaam laden). Naarmate de accucapaciteit toeneemt wordt dit probleem minder groot - dus misschien is het tijdelijk (voor tijdelijk parkeren althans, bij woonhuizen zonder eigen oprit blijft het noodzakelijk).
 
Kelly Blue Book Says Nissan LEAF Has Lowest 5 Year Cost Of Ownership | CleanTechnica

Nissan leaf ontvangt prijs omdat het de goedkoopste auto ver een periode van 5 jaar zou zijn.

Groeisnelheid zonnepanelen sinds 1992:

groeisnelheid_zonnepanelen.png


Dit gaat enkel over zonnepanelen, nog buiten dat spiegelverhittingssysteem dat ook wel eens gebruikt wordt.
Sinds 1992, ieder jaar minimaal 22% groei, maar maxima van maar liefst 75% per jaar. Met een groeisnelheid van slechts 20% per jaar vanaf dit moment draait de gehele wereld nog voor 2050 op puur en alleen zonne energie (dus nog buiten wind e.d. energie om). Dat is dus energiegebruik, niet enkel stroomgebruik, dat wordt al veel eerder bereikt. *Dit is wel op voorwaarde dat ons energiegebruik tussen nu en dan niet verder stijgt.