Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Self driving wetgeving

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal

Met de aankondiging van de nieuwe autopilot hardware heeft Tesla meteen aangegeven dat de beschikbaarheid van de self driving functionaliteit afhankelijk zal zijn van een uitgebreide softwarevalidatie en wettelijke goedkeuring. Hoewel dit vermoedelijk geen probleem zal opleveren voor autopiloot functionaliteit (aanwezigheid bestuurder vereist) zal dit allicht wel wat langer duren voor self driving functionaliteit (aanwezigheid bestuurder optioneel). Dit wordt mogelijk nog ingewikkelder in het kader van Tesla Network.

Zowel in België als in Nederland zijn er reeds tests gebeurd met zelfrijdende auto's en vrachtwagens. Mijn vraag is echter, wat kunnen we doen om onze lokale wetgevende initiatieven te versnellen? Heeft het zin om een petitie op te zetten om op deze manier meer druk te zetten? Zijn er andere mogelijke initiatieven? Het zou immers zonde zijn mochten we niet zo snel als mogelijk kunnen gebruik maken van de nieuwe self driving functies.

tom
 
Ik denk dat er al een boel machtige verzekeraars met groot enthousiasme meekijken naar deze ontwikkelingen... Zij zullen samen met Tesla kortere lijntjes hebben naar de overheid (en de juiste mensen binnen de overheid) dan de meesten denk ik.

Verder zou ik er zelf voor kiezen om er juist in de media niet te veel reuring aan te geven, want dat trekt alleen maar domme of angstige reacties aan.
Een publieke petitie zou daarom misschien zelfs wel averechts kunnen werken...
 
Aangezien we in BE de laatste van de EU waren met summon verwacht ik niet snel een aanpassing van de wetgeving.
Daarnaast ben ik heel benieuwd hoe de wagen alle regelgeving gaat leren per land (voorrang etc).
Ik ben voorstander van autonome wagens, maar vandaag de dag heb ik toch nog veel vragen.

;-) Laat ze maar eerst goed experimenteren in de US.