Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Services: Onderhoudsplan voor meerdere jaren

Services: Is een meerjarig onderhoudsplan een verstandige keuze? Wat vinden de ervaringsdeskundigen?

  • A. Bij dat ik een onderhoudsplan heb afgesloten.

    Votes: 5 20.0%
  • B. Had ik, achteraf bezien, maar een onderhoudsplan afgesloten

    Votes: 0 0.0%
  • C. Goed dat ik het niet gedaan heb. Het is net als een verzekering die je nooit nodig hebt.

    Votes: 14 56.0%
  • D. Anders ...

    Votes: 6 24.0%

  • Total voters
    25
This site may earn commission on affiliate links.
Eigenlijk is de keus heel simpel.
Met garantie heeft onderhoud niets te maken bij Tesla (garantie geldt ook bij 0 onderhoud).

1) Weet je zeker dat je de auto voor langere tijd houdt* en je precies het fabrieksschema wil volgen: dan doen (want goedkoper dan losse beurten)
2) Weet je niet zeker of je de auto langere tijd houdt of wil je kunnen afwijken van het schema**: dan niet doen.

* Het contract is niet overdraagbaar
** Bij het contract dien je het schema te volgen

--edit-- Wat @ErnstT zegt dus, was me net voor :D
Ik heb het zelf niet gedaan.
 
  • Like
Reactions: Mark1969
Onderhoudscontracten

Op een 3 jaar plan 'bespaar' je 200 Euro. De onderhoudsprijzen zijn niet mals.
Een jaarlijkse beurt van 475 Euro waarbij alleen een luchtfilter, ruitenwisserbladen en de batterijtjes in de fob worden vervangen.
Mijn auto komt nog altijd regelmatig bij Tesla langs om wat kleinere en grotere problemen op te lossen. Bijna altijd doen ze dan een half onderhoud gratis (alles behalve de te vervangen onderdelen).
Een keer om de 2 jaar of 4 jaar zal wel ok zijn zeker, en is dan goedkoper dan een onderhoudscontract. Uiteindelijk betaal je dan nog pakken meer dan voor een ICE met dezelfde kms. Straf eigenlijk.
 
Aangezien ik ook in dubio zit voor het onderhoudscontract de volgende vraag.. zijn er ervaringsdeskundige hier met argumenten de mij over de streep kunnen trekken voor een dergelijk contract.. Qua werkzaamheden lijkt het vooral erop dat de uurprijs van een tesla mechanieker niet mals zijn.
 
Onderhoudscontract biedt nauwelijks financieel voordeel. Grootste nadeel is dat het nul flexibiliteit biedt. Zonder onderhoudscontract bepaal je steeds zelf wanneer je een onderhoudsbeurt uit laat voeren. Bij veelrijders is eens per jaar voldoende, bij niet-veelrijders is een beurt per jaar niet nodig, kan naar 2 jaar of misschien zelfs nog langer.
 
Onderhoudscontract biedt nauwelijks financieel voordeel. Grootste nadeel is dat het nul flexibiliteit biedt. Zonder onderhoudscontract bepaal je steeds zelf wanneer je een onderhoudsbeurt uit laat voeren. Bij veelrijders is eens per jaar voldoende, bij niet-veelrijders is een beurt per jaar niet nodig, kan naar 2 jaar of misschien zelfs nog langer.
Ik heb er wel een op mijn S, het is iets goedkoper als ik zo de prijzen voorbij hoor komen. Echter als je een bedrijf hebt kan het sowieso interssant aangezien je kosten nu maakt en de komende jaren noet meer.
 
Aangezien ik ook in dubio zit voor het onderhoudscontract de volgende vraag.. zijn er ervaringsdeskundige hier met argumenten de mij over de streep kunnen trekken voor een dergelijk contract.. Qua werkzaamheden lijkt het vooral erop dat de uurprijs van een tesla mechanieker niet mals zijn.
Na 5 Tesla’s waarbij we op de 1e 2 een onderhoudscontract hadden genomen kan ik geen enkele reden bedenken om je over de streep te trekken.
Tenzij je precies 20.000km/jr rijdt en zelf wilt dat de auto elk jaar een beurt krijgt. Je zou dan iets goedkoper uit zijn.
 
Na 5 Tesla’s waarbij we op de 1e 2 een onderhoudscontract hadden genomen kan ik geen enkele reden bedenken om je over de streep te trekken.
Tenzij je precies 20.000km/jr rijdt en zelf wilt dat de auto elk jaar een beurt krijgt. Je zou dan iets goedkoper uit zijn.
Remmen slijten niet, er zit geen motorolie noch een radiateur in die met water is gevuld, de banden waarschuwen je voor een te lage druk.
Cruciale zaken worden door de auto en/of Tesla zelf in de gaten gehouden. Ik kan werkelijk niet bedenken waarom ik met mijn Tesla voor een regelmatige 'onderhoudsbeurt' naar de garage zou moeten. Na vier of meer jaren zou de hydraulische remvloeistof mogelijk moeten worden vervangen. Maar zelfs als je dat niet doet en je rempedaal wordt bij herhaaldelijk stevig remmen niet sponzig, ook dan kun je het vervangen van de remvloeistof gerust uitstellen. Remvloeistof veroudert door het aantrekken van vocht maar vooral door hitte bij het remmen.

Hoeveel 'onderhoudsbeurten' heeft jouw auto gedurende 360.000 km gehad Klaas?
 
Nou... wel 4 onderhoudsbeurten, ongeveer 1 per jaar.
Overigens Wim, zit er toch een radiateur in een Tesla die gevuld is met koelvloeistof... bij mijn rode Tesla vernieuwd bij kmstand ca. 250.000 omdat ik zelf vond dat er teveel lamelletjes verbogen waren en daardoor het koelvermogen sterk gereduceerd was. Tesla had aangegeven dat het voor de werking van de koeling (nog) geen gevolgen had.
 
Maar moest je nu ieder haar onderhoud doen gebruik te kunnen maken van de gegarandeerde restwaarde?

Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat ik over 5 jaar 50K voor een X terug krijg, dus in dat geval wil ik het wellicht wel overwegen
 
Nou... wel 4 onderhoudsbeurten, ongeveer 1 per jaar.
Overigens Wim, zit er toch een radiateur in een Tesla die gevuld is met koelvloeistof... bij mijn rode Tesla vernieuwd bij kmstand ca. 250.000 omdat ik zelf vond dat er teveel lamelletjes verbogen waren en daardoor het koelvermogen sterk gereduceerd was. Tesla had aangegeven dat het voor de werking van de koeling (nog) geen gevolgen had.
Ja, wel voor de koeling van de accu. Vloeistof moet volgens Tesla elke vier jaar vervangen worden.
 
Remmen slijten niet, er zit geen motorolie noch een radiateur in die met water is gevuld, de banden waarschuwen je voor een te lage druk.
Cruciale zaken worden door de auto en/of Tesla zelf in de gaten gehouden. Ik kan werkelijk niet bedenken waarom ik met mijn Tesla voor een regelmatige 'onderhoudsbeurt' naar de garage zou moeten. Na vier of meer jaren zou de hydraulische remvloeistof mogelijk moeten worden vervangen. Maar zelfs als je dat niet doet en je rempedaal wordt bij herhaaldelijk stevig remmen niet sponzig, ook dan kun je het vervangen van de remvloeistof gerust uitstellen. Remvloeistof veroudert door het aantrekken van vocht maar vooral door hitte bij het remmen.

Hoeveel 'onderhoudsbeurten' heeft jouw auto gedurende 360.000 km gehad Klaas?
Remvloeistof neemt water op en hierdoor ontstaat verlaging kookpunt. Bij noodrem kan dus de vloeistof beginnen koken waardoor er lucht in het remsysteem zal zitten. Verder ontstaat er roest in de remklauwen. Normaal is de remvloeistof elke 2 jaar of 40000 km te vervangen.
 
Remvloeistof neemt water op en hierdoor ontstaat verlaging kookpunt. Bij noodrem kan dus de vloeistof beginnen koken waardoor er lucht in het remsysteem zal zitten. Verder ontstaat er roest in de remklauwen. Normaal is de remvloeistof elke 2 jaar of 40000 km te vervangen.
Ik rij nu ruim vier jaar een Tesla Model S. Bij noodremmen gaat de remvloeistof niet koken, wel bij langdurig zwaar remmen bij bijv. een afdaling.
Echter ... een Tesla remt op de motor en nooit langdurig met de schijfremmen. De remvloeistoffen die vandaag de dag worden gebruikt zijn voorzien van dopes die wateropname zeer beperken.
Roest in de remklauwen heb ik nog nooit gezien terwijl mijn auto altijd buiten onder een carport staat.
De, ook door Tesla, geadviseerde onderhoudsintervallen zijn gebaseerd op historisch bepaalde gegevens van m.i. verouderde technieken.
Met een Tesla leg ik die adviezen met een gerust hart naast me neer.
 
Ik rij nu ruim vier jaar een Tesla Model S. Bij noodremmen gaat de remvloeistof niet koken, wel bij langdurig zwaar remmen bij bijv. een afdaling.
Echter ... een Tesla remt op de motor en nooit langdurig met de schijfremmen. De remvloeistoffen die vandaag de dag worden gebruikt zijn voorzien van dopes die wateropname zeer beperken.
Roest in de remklauwen heb ik nog nooit gezien terwijl mijn auto altijd buiten onder een carport staat.
De, ook door Tesla, geadviseerde onderhoudsintervallen zijn gebaseerd op historisch bepaalde gegevens van m.i. verouderde technieken.
Met een Tesla leg ik die adviezen met een gerust hart naast me neer.
Een noodrem is bijvoorbeeld van 180 km/h naar 0 in zo kort mogelijke tijd. Geloof me vrij, de olie zal koken. Is het type noodstop die de meesten onder ons gelukkig nooit zullen meemaken.
Met roest bedoel ik roest in de remcilinders. Zijn in gietijzer en 35 jaar expertise in het werken aan alle merken van auto’s leerden mij dat je daar een hoop roest kan terug vinden bij slecht of niet onderhouden voertuigen. De nieuwste remvloeistoffen zijn inderdaad minder gevoelig maar de prijs van een remvloeistof wissel om de twee jaar weegt niet op tegen het vervangen van een remklauw door een vastzittende cilinder.
Het rigoreus opvolgen van de onderhoudsintervallen op de juist manier resulteerden bij mij in voertuigen met meer dan 250000 km op de teller waarbij de voertuigen in perfecte staat verkeerden.
 
Ik heb het meegemaakt met een Porsche 944 Turbo S op het circuit, waarbij de remvloeistof (veel) te veel water bevatte. Het was pas bij het 5e of 6e rondje dat de remvloeistof ging koken. Zeker 10 noodstops in korte tijd achter elkaar gingen nog goed. Waren ook dikke Brembo klauwen en ook een zware auto. Waarom zou het bij een Tesla al in 1 noodstop fout gaan?
 
Een noodrem is bijvoorbeeld van 180 km/h naar 0 in zo kort mogelijke tijd. Geloof me vrij, de olie zal koken. Is het type noodstop die de meesten onder ons gelukkig nooit zullen meemaken.
Met roest bedoel ik roest in de remcilinders. Zijn in gietijzer en 35 jaar expertise in het werken aan alle merken van auto’s leerden mij dat je daar een hoop roest kan terug vinden bij slecht of niet onderhouden voertuigen. De nieuwste remvloeistoffen zijn inderdaad minder gevoelig maar de prijs van een remvloeistof wissel om de twee jaar weegt niet op tegen het vervangen van een remklauw door een vastzittende cilinder.
Het rigoreus opvolgen van de onderhoudsintervallen op de juist manier resulteerden bij mij in voertuigen met meer dan 250000 km op de teller waarbij de voertuigen in perfecte staat verkeerden.

Ik rij met mijn Tesla nooit 180 km/h. Een stop van die snelheid naar 0 zal ik nooit en te nimmer maken.
Roest in de remcilinders kan ontstaan door veel langer gebruiken van de remvloeistof, dat gebeurt evenwel eerder door het te weinig gebruiken van de auto. Ik had vroeger Audi S6 Avant auto's. Daar zaten mijn achterremmen ook vastgeroest. Die auto kreeg keurig zijn onderhoudsbeurten. Ik reed in die tijd maar 7.500 km per jaar, ik fietste 15.000 km per jaar, en dan roesten de remmen gewoon vast.
Bij een Audi S6 wel een reparatie van 1.400 euro.