Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Services: Onderhoudsplan voor meerdere jaren

Services: Is een meerjarig onderhoudsplan een verstandige keuze? Wat vinden de ervaringsdeskundigen?

  • A. Bij dat ik een onderhoudsplan heb afgesloten.

    Votes: 5 20.0%
  • B. Had ik, achteraf bezien, maar een onderhoudsplan afgesloten

    Votes: 0 0.0%
  • C. Goed dat ik het niet gedaan heb. Het is net als een verzekering die je nooit nodig hebt.

    Votes: 14 56.0%
  • D. Anders ...

    Votes: 6 24.0%

  • Total voters
    25
This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij met mijn Tesla nooit 180 km/h. Een stop van die snelheid naar 0 zal ik nooit en te nimmer maken.
Roest in de remcilinders kan ontstaan door veel langer gebruiken van de remvloeistof, dat gebeurt evenwel eerder door het te weinig gebruiken van de auto. Ik had vroeger Audi S6 Avant auto's. Daar zaten mijn achterremmen ook vastgeroest. Die auto kreeg keurig zijn onderhoudsbeurten. Ik reed in die tijd maar 7.500 km per jaar, ik fietste 15.000 km per jaar, en dan roesten de remmen gewoon vast.
Bij een Audi S6 wel een reparatie van 1.400 euro.

Als je en je remmen weinig gebruikt en nooit 180 rijdt en niet veel kilometers maakt, dan is er des te meer reden voor je om de remvloeistof juist regelmatig te vervangen Wim!
 
Ik ga daar eens over nadenken. En nadenken doe je o.m. samen met Google.
$8500 For New Tesla Model S Brakes In Canada? | CleanTechnica
Zo nu dan is fors remmen een probaat middel om vastzittende remmen, te zwaar verroeste remschijven e.d. te voorkomen. Het is in dat licht misschien geen goed idee om in de winter de accu zo ver voor te verwarmen dat er geen 'regen' beperking meer is. In de winter, met vocht en zout, is toch het extra gebruik van de remmen door te weinig 'regen' juist een voordeel.
 
Zo nu dan is fors remmen een probaat middel om vastzittende remmen, te zwaar verroeste remschijven e.d. te voorkomen. Het is in dat licht misschien geen goed idee om in de winter de accu zo ver voor te verwarmen dat er geen 'regen' beperking meer is. In de winter, met vocht en zout, is toch het extra gebruik van de remmen door te weinig 'regen' juist een voordeel.
Door de snelheid waarmee huidige werkplaatsen onderhoud plegen, worden vaak de remklauwen niet los gemaakt en gesmeerd bij de onderhoudsbeurt, terwijl zeker bij een Tesla die inderdaad zijn “echte” remmen weinig gebruikt, dit wel goed is.
Nu zeg ik hiermee niet Tesla geen goed onderhoud pleegt en dit niet doet, maar ik zou er wel naar vragen. Als de wielen er niet af zijn geweest bij de beurt weet je genoeg.
Gebeurt dit niet en je wacht een paar jaar en je vervangt de remvloeistof ook niet, dan gaan de remmen vast zitten.

Zeker achter bij de generatie met aparte handremklauw, met als resultaat of aanlopende remmen als je wel een keer echt remt, waardoor je je schijven oververhit en meestal ook je wiellager te heet en kapot maakt.

Juist omdat Tesla’s weinig hun remmen gebruiken (behalve de mensen die wel veel hard rijden en veel de echte remmen gebruiken) wordt alles nooit eens even lekker warm, waardoor er ook geen vocht verdampt en zich dus sneller kan opbouwen in je remsysteem (afhankelijk van meer factoren, temperatuurswisseling, rijomstandigheden, garage of niet).
3% vochtgehalte in DOT4, verlaagt het kookpunt van de remvloeistof van ongeveer 230 graden naar ongeveer 150 graden.

Zo, dit was het technische gedeelte.
Maar heel eerlijk, gezien wat er uit gegeven wordt aan banden, velgen, accessoires en gezien de mate van belangrijkheid van remmen op een auto: waarom zou je het niet preventief vervangen??
 
Vandaag naar bandecentrale gegaan voor plaatsing nieuwe winterbanden. Bleek barst te zitten aan binnenkant van een velg. Dit was 4weken terug nog niet toen mijn zomerbanden eraf gingen. Kan ook niet herinneren iets geraakt te hebben laatste weken. Iemand hiermee ervaring? Benieuwd wat ze bij tesla zullen zeggen en hopelijk komt de omnium verzekering tussen.
 

Attachments

  • 1F062034-2392-4E35-BE6A-256370D0EE35.jpeg
    1F062034-2392-4E35-BE6A-256370D0EE35.jpeg
    317.4 KB · Views: 71
Stemverklaring: A, want ik vond het toen een rustig idee en de kosten zijn zakelijk. Overigens ben ik, jawel, een modelrijder: 20.000km per jaar.
Ik heb ook de hoop (gehad) dat ik door het contract te sluiten na 4 jaar een verlengde service overeenkomst zou kunnen sluiten. Ik had toen het idee om hem na 5 jaar privé te gaan rijden. Na vier jaar een verlengd contract dat dan doorloopt tijdens privé eigendom. Slim he? :D
Maar dat valt in het water: van dat verlengd contract schijnt niet zoveel over te zijn, en het ziet ernaar uit dat ik later dit jaar toch een nieuwe S ga kopen.
 
Last edited:
Heb de rekening bekeken en ze hebben alleen de remvloeistof gecontroleerd.. Niet vervangen dus.
Ik begrijp uit je eerdere post dat je elk jaar een beurt laat uitvoeren. Volgens mij was je laatste beurt de derde. Je remvloeistof zal mogelijk de tweede beurt zijn vervangen? Ik ben benieuwd of dat gebeurd is.
Zo nee, dan houdt Tesla zich dus zelf niet aan hun eigen advies om de 'remvloeistof na 2 jaar of 40.000 km, al naar gelang het eerste is bereikt' te vervangen. Hoeveel km heb je met deze remvloeistof gereden Bas?
 
Het was de 2e beurt die ik opgezocht had en had toen 40.000 km gereden. De derde beurt bij 60.000 heb ik net even gekeken en toen is ook geen remvloeistof vervangen maar alleen gechecked. Zal er bij de laatste servicebeurt wel even naar vragen

Met een optische refractometer en een elektronische remvloeistoftester kan de kwaliteit van je remvloeistof worden gecontroleerd.
Deze controlemiddelen zijn bij veel garages in gebruik.
Ook wordt met een teststrip de remvloeistof op de aanwezigheid van koper onderzocht. Hoe hoger het koperniveau, hoe minder corrosieremmers nog in de vloeistof aanwezig zijn.
Het is dus zeer goed mogelijk om de kwaliteit van de remvloeistof nauwkeurig te meten. Het is natuurlijk onzin om remvloeistof te vervangen als deze nog in orde is.
 
  • Helpful
Reactions: EddieW
...
Ik heb ook de hoop (gehad) dat ik door het contract te sluiten na 4 jaar een verlengde service overeenkomst zou kunnen sluiten. Ik had toen het idee om hem na 5 jaar privé te gaan rijden. Na vier jaar een verlengd contract dat dan doorloopt tijdens privé eigendom. Slim he? :D
Maar dat valt in het water: van dat verlengd contract schijnt niet zoveel over te zijn, en het ziet ernaar uit dat ik later dit jaar toch een nieuwe S ga kopen.

En zowaar, vandaag een mail van Tesla dat Allianz een aanbieding heeft voor een verlengde garantieverzekering:

‘ Dekking van de Verlengde Garantieverzekering:
  • Verlengde Garantieverzekering van maximaal 2 jaar of 40.000 km, afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt.
  • Verlengde Garantieverzekering van maximaal 4 jaar of 80.000 km, afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt.
U kunt deze opties afsluiten via Allianz zolang u tijdens de duurtijd van uw fabrieksgarantie van Tesla niet meer dan 80.000 km heeft gereden en uw voertuig niet ouder is dan vier jaar, te rekenen vanaf de registratiedatum. ‘

Ps Voor mij zou dat net niet lukken, ik kom denk ik op 85.000 na 4 jaar.



Oh, zijn jullie ook benieuwd naar de oremie en dekking? Ik zou het niet weten, want dan moet je heel wat subschermen door op deze site van Allianz:

https://policierung.allianz-warranty.com/teslaSales/sales

Als iemand het heeft uitgevogeld hoor ik het graag! Alvast dank.
 
En zowaar, vandaag een mail van Tesla dat Allianz een aanbieding heeft voor een verlengde garantieverzekering:

‘ Dekking van de Verlengde Garantieverzekering:
  • Verlengde Garantieverzekering van maximaal 2 jaar of 40.000 km, afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt.
  • Verlengde Garantieverzekering van maximaal 4 jaar of 80.000 km, afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt.
U kunt deze opties afsluiten via Allianz zolang u tijdens de duurtijd van uw fabrieksgarantie van Tesla niet meer dan 80.000 km heeft gereden en uw voertuig niet ouder is dan vier jaar, te rekenen vanaf de registratiedatum. ‘

Ps Voor mij zou dat net niet lukken, ik kom denk ik op 85.000 na 4 jaar.



Oh, zijn jullie ook benieuwd naar de oremie en dekking? Ik zou het niet weten, want dan moet je heel wat subschermen door op deze site van Allianz:

https://policierung.allianz-warranty.com/teslaSales/sales

Als iemand het heeft uitgevogeld hoor ik het graag! Alvast dank.
Ik heb er een nieuw topic voor aangemaakt. Het gaat om een verzekering van Allianz en niet om een serviceplan van Tesla.
Dekking en tarieven zijn daar te zien.