Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sla je slag: model X P100D voor € 102.700

This site may earn commission on affiliate links.
Voor het verschil in prijs van een vandaag bestelde MX100D en voor wat wij hebben betaald -- bijna twee jaar geleden — kunnen we bijna een Model 3 kopen (hier in Canada)
Pech, maar goed je doet er toch niets aan. We waren toch van plan de auto minimaal 15 jaar te houden dus dan maakt het niet zo veel uit.
 
  • Like
Reactions: nico180
Zo... Dat is als 5 maanden lange Model S eigenaar toch wel even slikken. Een stevige fijne extra afschrijving! Eerst tobben wat de restwaarde nou zou kunnen zijn. Voorgaande jaren waren de S en X solide in de restwaarde maar nu door deze grap naaien ze. Toch gewoon keihard een groot deel van hun klanten.

Mijn vertrouwen in Tesla is hiermee echt ontzettend geschaad.

Het gaat niet enkel om de restwaarde maar ook om de verzekeringspremie. Mijn volledig casco dekking premie is nu bizar hoog vergeleken met de nieuwwaarde.

Natuurlijk fijn voor de nog niet klanten en eerdere klanten die net hun auto hebben verkocht. Ik gun ieder z'n geluk dus veel plezier met jullie aankoop.

Inruilen heeft geen zin... Krijg er niks boeiends voor terug dus dit is gewoon keihard slikken en door vrienden en kennissen uitgelachen worden met uiteraard de "zei het toch, Tesla is k*t, dat had je nooit moeten kopen".
 
Zo... Dat is als 5 maanden lange Model S eigenaar toch wel even slikken. Een stevige fijne extra afschrijving! Eerst tobben wat de restwaarde nou zou kunnen zijn. Voorgaande jaren waren de S en X solide in de restwaarde maar nu door deze grap naaien ze. Toch gewoon keihard een groot deel van hun klanten.

Mijn vertrouwen in Tesla is hiermee echt ontzettend geschaad.

Het gaat niet enkel om de restwaarde maar ook om de verzekeringspremie. Mijn volledig casco dekking premie is nu bizar hoog vergeleken met de nieuwwaarde.

Natuurlijk fijn voor de nog niet klanten en eerdere klanten die net hun auto hebben verkocht. Ik gun ieder z'n geluk dus veel plezier met jullie aankoop.

Inruilen heeft geen zin... Krijg er niks boeiends voor terug dus dit is gewoon keihard slikken en door vrienden en kennissen uitgelachen worden met uiteraard de "zei het toch, Tesla is k*t, dat had je nooit moeten kopen".

Zeggen die vrienden dat ook als ze zelf even achter het stuur gezeten hebben? En dan weer vrolijk in een 5-serie stappen? Die vrienden heb ik namelijk niet..

Even verder in algemene zin; als Tesla het zo moeilijk zou hebben, waarom zouden ze dan de 35K introduceren? Ik vraag me al maanden af waarom je een S of X zou kopen voor dat enorme prijsverschil t.o.v. de 3. Dat is nu weer een beetje verklaarbaar, dat gat was ook gewoon veel te groot.
 
  • Like
Reactions: MaH
Maar je had nu veel meer bijtelling moeten aftikken. Dat verschil haal je niet in.

Mijn S100D is nu ook 25k goedkoper. Veel geld, maar in September vond ik het waard.

Jammer, maar het is zo. Kan er nu niets aan veranderen. Ben nog steeds blij met de S100D!

Nu kopen is helemaal leeglopen op bijtelling.

Auto’s zijn nooit een goede investering. Over 5 jaar kan het hele landschap anders zijn. Ik schrijf voor mijzelf dan ook gewoon af tot 0.
 
CFDDDC9E-875C-459C-B197-16874A2F00A9.png
Reken dit even terug naar euro’s .
EU prijzen moeten wel fout zij
 
het geeft geen goed gevoel over de financiële toestand. Daar komt bij dat ik nu een paar weken de prijzen van occasions op de Tesla site volg; ze worden op dagelijkse basis met gemiddeld ~ 500 euro goedkoper, en dat gebeurt 's nachts, dus vanuit de US. Volgens mij zijn het spannende tijden in Tesla HQ.
Rustig rustig rustig...

Dit gebeurt al jaren.
 
Dat van die straatstenen zal wel meevallen, de verkoop cijfers zijn niet dramatisch ingezakt volgens mij. Maar ook ik ben er niet helemaal gerust op. De ontslagen, de sluiting van SeC's, de prijsdaling van nieuwe modellen, het geeft geen goed gevoel over de financiële toestand. Daar komt bij dat ik nu een paar weken de prijzen van occasions op de Tesla site volg; ze worden op dagelijkse basis met gemiddeld ~ 500 euro goedkoper, en dat gebeurt 's nachts, dus vanuit de US. Volgens mij zijn het spannende tijden in Tesla HQ.
Nou nou, wat een bangmakerij......Elon weet heeeeel goed wat hij doet, volledig verklaarbaar wat er gebeurd. Met de prijzen, kijk naar de M3, een P en LR, prijsverschil +/- kleine 10k, voor rode remmen, zwaardere achtermotor, Carbon fiber spoiler, metalen pedalen, wat resulteerd in een snellere 0-100 en topsnelheid.... buy iT, or not. Prijsverschil voor S en X was veels te groot, buiten proporties. Refarral programma afgelopen, geen gratis charge meer= prijzen naar beneden. Shops in de US dicht. Zoals downtown NY, met 1 auto in een winkel, of zoals de PC hoofdstraat in A’dam, sluiten die winkels. Het straatbeeld wordt asap overspoelt met M3’s, in je vriendenkring is wel iemand te vinden met een Tesla, die graag een proefrit met je maakt. Elon probeert kostenreducties te maken, en dit naar nieuwe prijzen te zetten in de markt, van zijn eigen voertuigen, wat zal resulteren naar meer Tesla’s op de wereld.

Tesla’s Mission: Acceleratie the world’s transition to sustainable energy
 
Ik vraag me al maanden af waarom je een S of X zou kopen voor dat enorme prijsverschil t.o.v. de 3. Dat is nu weer een beetje verklaarbaar, dat gat was ook gewoon veel te groot.

Op dit moment kan de vraag bijna omgedraaid worden: waarom zou je een nieuwe M3P kopen als je voor €5000 meer bv een Model X P100D met 7000 km op de teller kan kopen? Of straffer: voor €5000 minder een Model S P100D met 21000 km op de teller.

Voor wie nu in de markt is voor een Tesla zijn het in elk geval leuke tijden.
 

Attachments

  • ModelX.png
    ModelX.png
    1,023.3 KB · Views: 59
  • ModelS.png
    ModelS.png
    339.9 KB · Views: 54
Rustig rustig rustig...

Nou nou, wat een bangmakerij......

Voor de goede orde, ook ik ben 100% Tesla minded, en bovendien raken eventuele problemen mij met mijn 100% onderhouds- en storingsvrije classic forever persoonlijk totaal niet. Ik constateer slechts een cascade van opmerkelijke besluiten, en dat gekoppeld aan eerdere berichten achteraf dat Tesla op het randje van faillisement heeft gestaan, zou het mij niet verbazen als er weer zo'n momentje is.
 
Zou me niet verbazen als het weer alle hens aan dek is. Er stond op het einde van het jaar $3.6B op de bank. Daar is vrijdag $900M afgegaan. Accounts payable minus - accounts receivable was iets van $1B dus dat is er met 60 dagen betaaltermijn nu ook wel van af. Lopende kosten voor 2/3 kwartaal zijn $200M in R&D en $400M in SG&A. Komt daarbij dat de capex voor de Chinese gigafactory ook begint te lopen dus pakweg $100M. De courante verliezen op service ook ongeveer $100M. Door de aankondigingen van de ontslagen moet je daar ook wettelijke provisies beginnen voor aan te leggen. Telt nu nog niet maar de komende 4 weken begint dat onherroepelijk omohoog te gaan. Omgekeerd zijn de eerste twee maanden van het jaar zeer zwak in verkopen, met de fed credit halving, Chinese straftarief en de Nederlandse bijtellingsregeling nog meer als anders. Netto cash inkomsten uit verkoop zijn dus nog niet zo heel gek veel. Misschien $500M? Kom je op $1.4B reserves. Lijkt heel veel, maar een algemene regel voor een bedrijf van deze omvang is dat banken en grote crediteuren aanzienlijke convenanten vragen. Het aanhouden van cash posities is zo eentje. Het zou niet verbazen dat een Tesla niet onder de $1B kan komen zonder enorme problemen (lees, zonder dat de banken het recht hebben om zich rechtstreeks met de bedrijfsvoering te gaan mengen).

Als je in die omstandigheden met 500 miljoen aan voorraad zit van P100's, is het misschien wel de beste strategie om die te proberen allemaal nog dit kwartaal ten gelde te maken. En hoe kan je dat beter door een prijs waarvan iedereen zegt : "te goed om waar te zijn"?
 
Ik heb ondertussen mijn slag geslagen.

Model X P100D inventory car met 0km besteld. Witte met 7 zitplaatsen en wit interieur. Prijsverschil tegenover catalogusprijs van eergisteren is astronomisch!

Nu kan ik wat sneller naar mijn werk rijden :)

Ik heb een grijze x p100d met 6 witte stoelen besteld, omdat ze moeilijk deden over de levering van de 3, tja voor die prijs kon ik het niet laten liggen.
 
Last edited:
Ja jij hebt wel de jackpot gepakt!
2018 bijtelling en de auto voor een 2019 prijs. Zag m al staan en was benieuwd hoe ze die zouden gaan prijzen. Gefeliciteerd zal inderdaad een no brainer geweest zijn!
Gister wisten ze de prijzen nog niet, maar vandaag wel net geen 90000 euro, tja voor een auto wat een paar maanden geleden 176000 kostte en full optie is. Idd een no brainer, de rode model 3 performance a 74470 euro snel gecanceld, de X is sneller :p

Overigens mijn contactpersoon vertelde dat vanmiddag de voorraad auto’s online komen met de nieuwe prijzen, ik zei “denk dat je ff door moet werken vandaag” hahaha.
 
  • Like
Reactions: PascalH