Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sla je slag: model X P100D voor € 102.700

This site may earn commission on affiliate links.
Na 5 jaar meelezen en een compagnon welke inmiddels al zijn tweede model s heeft (100D) vandaag de knoop doorgehakt. De prijsaanpassing was to-good-to-be-true en ik heb nu een december model S P100DL met 60.000 (!) euro korting aangekocht. De auto heeft wel een paar honderd kilometer op de klok. De auto is met VIN toegekend in "mijntesla" en ik heb zojuist de (aan)betaling gedaan.

Ik dacht in eerste instantie ook dat het een fout was maar na een goed telefoongesprek met een verkoop-adviseur uit Duiven hebben we de deal (ongezien) rond gemaakt. Ik rij nu nog een ICE (2018 - 520D) welke plaats zal maken voor deze machine. Bijtelling (4%) gaat wel over de nieuwwaarde zoals deze in dec 2018 gekentekend is, maar nog steeds fors minder dan een Model 3 performance in het 2019 bijtellings-beleid.

Zal t.z.t. even een voorstelrondje doen met wat foto's.
wauw, gefeliciteerd!
 
  • Like
Reactions: PascalH
Er zijn mooie koopjes gedaan in de 'Tesla Sale', zeker ook voor zakelijke rijders met een privé bijtelling van 4%..
Maar vergeet niet dat het btw forfait van 2,7% ook over de cataloguswaarde wordt berekend en dat is met 160k toch 2 keer zoveel als bij een M3P. Veel plezier allemaal met jullie nieuwe aanwinst ;)
 
  • Informative
Reactions: Lucas31
Er zijn mooie koopjes gedaan in de 'Tesla Sale', zeker ook voor zakelijke rijders met een privé bijtelling van 4%..
Maar vergeet niet dat het btw forfait van 2,7% ook over de cataloguswaarde wordt berekend en dat is met 160k toch 2 keer zoveel als bij een M3P. Veel plezier allemaal met jullie nieuwe aanwinst ;)

Hebben uiteraard alles uitgerekend en zelfs dan is het aantrekkelijk. Je hebt ook meer auto dan de 3, het is een bakbeest ;) die kost ook meer
 
  • Like
Reactions: Jamas
Er zijn mooie koopjes gedaan in de 'Tesla Sale', zeker ook voor zakelijke rijders met een privé bijtelling van 4%..
Maar vergeet niet dat het btw forfait van 2,7% ook over de cataloguswaarde wordt berekend en dat is met 160k toch 2 keer zoveel als bij een M3P. Veel plezier allemaal met jullie nieuwe aanwinst ;)
In mijn situatie is het dan een bak voordeliger om een splinternieuwe S/X P100D aan te schaffen en die op privé te zetten. Nul bijtelling, en kms in rekening brengen bij m'n bedrijf tegen 19ct/km.
 
  • Like
Reactions: Jamas
In mijn situatie is het dan een bak voordeliger om een splinternieuwe S/X P100D aan te schaffen en die op privé te zetten. Nul bijtelling, en kms in rekening brengen bij m'n bedrijf tegen 19ct/km.


Nou dat valt nog tegen. Met 80.000 zakelijke en 20.000 prive kilometers men je zakelijk per jaar nog 3500 voordeliger uit
Hier kan je wat met varianten spelen. bijv de 14% bijtellingen komt overeen met 4%/22% .
Auto van de zaak of in privé - waar is de auto het goedkoopste?


/* edit was verkeer link
 
Ik vind dat geen argument: ik heb met Tesla een overeenkomst tegen een afgesproken prijs. Punt. Al het fiscale is een relatie tussen mij, eventueel een bedrijf en de NL staat.
Je hebt die auto toch ook tegen de afgesproken prijs gekregen? Tesla heeft zich gewoon aan de afspraak gehouden. Je hebt de auto gekregen tegen de afgesproken prijs. Dat een paar maanden later die prijs (flink) wordt aangepast is vervelend voor je, maar Tesla heeft zich netjes aan de afspraak gehouden.

Na 5 jaar meelezen en een compagnon welke inmiddels al zijn tweede model s heeft (100D) vandaag de knoop doorgehakt. De prijsaanpassing was to-good-to-be-true en ik heb nu een december model S P100DL met 60.000 (!) euro korting aangekocht. De auto heeft wel een paar honderd kilometer op de klok. De auto is met VIN toegekend in "mijntesla" en ik heb zojuist de (aan)betaling gedaan.

Ik dacht in eerste instantie ook dat het een fout was maar na een goed telefoongesprek met een verkoop-adviseur uit Duiven hebben we de deal (ongezien) rond gemaakt. Ik rij nu nog een ICE (2018 - 520D) welke plaats zal maken voor deze machine. Bijtelling (4%) gaat wel over de nieuwwaarde zoals deze in dec 2018 gekentekend is, maar nog steeds fors minder dan een Model 3 performance in het 2019 bijtellings-beleid.
Dat is wel een heel lekkere deal. Gefeliciteerd! Dan heb je nog het best-of-both-worlds. Ik neem aan dat de terugkoopgarantie op de aankoopprijs is en niet op de fiscale waarde? Anders is het helemaal feest. :)


Het voelt hier ook niet fijn dat mijn Model S hier een stuk goedkoper geworden is, maar ik vond het blijkbaar in september 2018 een goede deal en heb bij volle verstand getekend. De wereld van EV's verandert heel snel op dit moment en dit soort zaken hoort daar ook bij, maar ik heb er nog steeds geen spijt van. Met het belastingregime van 2018 (in Nederland) was een Tesla gewoon een aantrekkelijke aankoop.

Er zijn denk ik een aantal redenen waarom de prijzen verlaagd zijn:
  1. Overal in de wereld worden de EV aankoopsubsidies afgebouwd, dus een EV wordt minder bereikbaar.
  2. Tesla heeft altijd gecommuniceerd dat geld dat verdient werd met de Model S/X deels gebruikt werd om de ontwikkeling en bouw van de Model 3 te bekostigen. Dat is nu grotendeels achter de rug.
  3. De concurrentie komt met aantrekkelijke EV's voor concurrerende prijzen (bijv. e-Tron, iPace, ...).
Bij Tesla speelt het accuverhaal veel minder dan bij de andere leveranciers die niet voldoende accu's krijgen tegen een goede prijs. Ik denk dat bij Tesla de accuprijs nog altijd dalende is, waarbij andere merken ze duur moeten inkopen.
 
wat bedoel je ?
ga je jezelf nog armer maken ?

;)[/QUOTE
Ik wil niet lullig doen, maar ik zie hier niet zo snel een zaak in.

Zoals uit de voorgaande mails moge blijken voel ik jouw pijn, met een x P100D uit april 2017 en een X 100d uit september 2018 kijk ik tegen een (papieren) waardevermindering van bijna € 90.000.

*sugar* happens!


Begrijp je niet,
Op de website van Tesla: P100D occasion uit 2017 voor €128.400

Model S P100D 5YJSA7E44HF178999 | Tesla Nederland

Die heb ik december omgeruild vor
Je hebt die auto toch ook tegen de afgesproken prijs gekregen? Tesla heeft zich gewoon aan de afspraak gehouden. Je hebt de auto gekregen tegen de afgesproken prijs. Dat een paar maanden later die prijs (flink) wordt aangepast is vervelend voor je, maar Tesla heeft zich netjes aan de afspraak gehouden.


Dat is wel een heel lekkere deal. Gefeliciteerd! Dan heb je nog het best-of-both-worlds. Ik neem aan dat de terugkoopgarantie op de aankoopprijs is en niet op de fiscale waarde? Anders is het helemaal feest. :)


Het voelt hier ook niet fijn dat mijn Model S hier een stuk goedkoper geworden is, maar ik vond het blijkbaar in september 2018 een goede deal en heb bij volle verstand getekend. De wereld van EV's verandert heel snel op dit moment en dit soort zaken hoort daar ook bij, maar ik heb er nog steeds geen spijt van. Met het belastingregime van 2018 (in Nederland) was een Tesla gewoon een aantrekkelijke aankoop.

Er zijn denk ik een aantal redenen waarom de prijzen verlaagd zijn:
  1. Overal in de wereld worden de EV aankoopsubsidies afgebouwd, dus een EV wordt minder bereikbaar.
  2. Tesla heeft altijd gecommuniceerd dat geld dat verdient werd met de Model S/X deels gebruikt werd om de ontwikkeling en bouw van de Model 3 te bekostigen. Dat is nu grotendeels achter de rug.
  3. De concurrentie komt met aantrekkelijke EV's voor concurrerende prijzen (bijv. e-Tron, iPace, ...).
Bij Tesla speelt het accuverhaal veel minder dan bij de andere leveranciers die niet voldoende accu's krijgen tegen een goede prijs. Ik denk dat bij Tesla de accuprijs nog altijd dalende is, waarbij andere merken ze duur moeten inkopen.

Goede Deal??

Als ik eind december een proformance haal die na 2 maanden 55.000,- verlaagd wordt doet het me pijn.
Ik heb de proformance gehaald om onderscheid te maken dan de rest van de modellen omdat bijna iedereen in rijdt en niet specifiek om de bijtelling en voordelen anders had ik 75D gehaald.
Een standaard model Mercedes kan je toch ook niet vergelijken met een AMG.
Je telt het geld neer omdat de auto uniek is.
 
Tis, idd zuur, gisteren ook gezegd, dit is de transitie naar EV.

Tesla gaat in Europa keihard de strijd aan met Audi en Jaquar, hun eigen continent, Tesla zet de auto's goedkoper weg in Europa dan in de US. Ze laten hun eigen volk meer betalen dan ons, en zijn net iets goedkoper tov Audi en Jaquar in de US. Volgens Audi moeten ze minimaal 660.000 ex verkopen van de E-tron om de kosten eruit te halen.
Over 1,5 jaar worden de M3 ook gewoon ruim €10k goedkoper. Dan komt VW en andere automerken met EV's.
De huidige Tesla's asap afschrijven
Tesla is grootmacht in EV. Hoeft het dinobrandstof bolwerk niet in stand te houden wat de oude merken wel moeten....

Ik verlies ook geld, in de huidige prijsstelling, maar ga niet janken, heb keuzes gemaakt op moment X, fiscaal op dat moment, best 2 do.

Hopen dat veel meer Dinorijders naar de EV markt gaan.....
 
Je hebt die auto toch ook tegen de afgesproken prijs gekregen? Tesla heeft zich gewoon aan de afspraak gehouden. Je hebt de auto gekregen tegen de afgesproken prijs. Dat een paar maanden later die prijs (flink) wordt aangepast is vervelend voor je, maar Tesla heeft zich netjes aan de afspraak gehouden.


Dat is wel een heel lekkere deal. Gefeliciteerd! Dan heb je nog het best-of-both-worlds. Ik neem aan dat de terugkoopgarantie op de aankoopprijs is en niet op de fiscale waarde? Anders is het helemaal feest. :)


Het voelt hier ook niet fijn dat mijn Model S hier een stuk goedkoper geworden is, maar ik vond het blijkbaar in september 2018 een goede deal en heb bij volle verstand getekend. De wereld van EV's verandert heel snel op dit moment en dit soort zaken hoort daar ook bij, maar ik heb er nog steeds geen spijt van. Met het belastingregime van 2018 (in Nederland) was een Tesla gewoon een aantrekkelijke aankoop.

Er zijn denk ik een aantal redenen waarom de prijzen verlaagd zijn:
  1. Overal in de wereld worden de EV aankoopsubsidies afgebouwd, dus een EV wordt minder bereikbaar.
  2. Tesla heeft altijd gecommuniceerd dat geld dat verdient werd met de Model S/X deels gebruikt werd om de ontwikkeling en bouw van de Model 3 te bekostigen. Dat is nu grotendeels achter de rug.
  3. De concurrentie komt met aantrekkelijke EV's voor concurrerende prijzen (bijv. e-Tron, iPace, ...).
Bij Tesla speelt het accuverhaal veel minder dan bij de andere leveranciers die niet voldoende accu's krijgen tegen een goede prijs. Ik denk dat bij Tesla de accuprijs nog altijd dalende is, waarbij andere merken ze duur moeten inkopen.
Exact. In September 2018 nog 124k betaald voor een 100D.

Die zou nu 97k kosten. Groot verschil, maar ik vond het in September een goede deal.

Ik kijk over 4,5 jaar wel weer hoe het er dan voor staat.
 
Goede Deal??
Ja, ik neem aan dat je het indertijd een goede deal vond, anders had je het niet moeten doen. Maar bij een performance-versie kan ik me wel goed voorstellen dat je er een nare smaak aan over houdt. Op restwaardeverlies na is er voor jou feitelijk niets veranderd, maar een overnight prijsverlaging van 55K op zo'n nieuwprijs is ongekend in autoland.

Ik snap die extra verlaging van de performance versie eigenlijk niet. In de VS is de prijsopbouw als volgt (model S):
  • Standard range: $79.000 (€ 86.000)
  • Long range: $83.000 (€ 90.000)
  • Performance: $99.000 (nvt)
  • Performance+Ludicrous: $114.000 (€ 98.300)
De VS prijzen zijn exclusief sales tax en de Nederlandse prijzen inclusief BTW. In de VS zit een verschil van $31.000 tussen een long-range en een ludicrous versie. In Nederland is dat verschil slechts €8.300. Het is nu niet zo dat Ludicrous versies veel toevoegen voor Tesla (leuke image builder, maar je hoeft er niet veel van te verkopen). Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die nu voor een Tesla kiezen, maar anders niet in een S100D waren gestapt.

Goede Deal??
Een standaard model Mercedes kan je toch ook niet vergelijken met een AMG. Je telt het geld neer omdat de auto uniek is.[/QUOTE]
Een AMG onderscheid zich veel meer van een normale Mercedes. Het geluid, uitstraling, weggedrag, snelheid, ... is van zo'n auto vaak behoorlijk anders. Bij de Tesla performance-modellen is het vaak vooral een snellere sprint naar de 100. Qua wegligging doet het helemaals niets (behalve bij de Model 3). Wil je je onderscheiden, dan moet je een limited edition kopen. Vooral bij de exclusieve merken en uitvoeringen heb je dan kans dat de afschrijving wat minder exorbitant is.

Dat onderscheidende van de performance versie snap ik dus niet zo. Op de spoiler en geventileerde stoelen na, zie ik geen verschil met een reguliere 75D. Ik vindhard optrekken met een 75D al misselijkmakend, maar dat is een keuze die iedereen lekker voor zichzelf moet maken.
De strategie werkt blijkbaar wel gezien t aantal bestellingen die ik al hier voorbij heb zien komen.
Dat zijn volgens mij vooral 2018 modellen met een bijtellingspercentage van 4% die nu tegen de nieuwe prijs wordt weggezet. Wel de 4% bijtelling over 160K, maar slechts 100K betalen. Dat is een tijdelijk effect.

Maar een meer betaalbare 100kWh versie is natuurlijk altijd wenselijk voor een betere acceptatie van de EV. Range is toch nog altijd een zorg van de meeste ICE rijders.
 
Het is zuur voor je, maar je hebt de auto gekregen die je hebt gekocht voor de prijs die je bent overeengekomen. Wat wil je nog meer van Tesla?

Ik juich deze prijsverlagingen toe en hopelijk accelereert dit de overgang naar EV.

Wat ik wil van Tesla,
Ik voel me bedonderd, we praten hier niet over 10.000,- euro prijsverschil.
Zaterdag was ik bij Tesla Zuidoost en tevens de verkoper gaf toe dat de P100D hun parade paardje is / was.
Zo’n prijsverschil is een beetje extreem.
Hij was het hiermee eens.
Op dit moment rij ik niet meer met plezier in mijn auto.
Als mijn Tesla 1 jaar oud zou zijn had ik er niet zoveel problemen mee, maar 2 maanden is net te kort om dit door te slikken.
Ik denk dat jij ook zou balen en dit zeker niet had geaccepteerd.
Tesla liefhebbers cancellen ook hun model 3 om hun P 100 D te bemachtigen.
 
  • Funny
Reactions: Edi99
Wat ik wil van Tesla,
Ik voel me bedonderd, we praten hier niet over 10.000,- euro prijsverschil.
Zaterdag was ik bij Tesla Zuidoost en tevens de verkoper gaf toe dat de P100D hun parade paardje is / was.
Zo’n prijsverschil is een beetje extreem.
Hij was het hiermee eens.
Op dit moment rij ik niet meer met plezier in mijn auto.
Als mijn Tesla 1 jaar oud zou zijn had ik er niet zoveel problemen mee, maar 2 maanden is net te kort om dit door te slikken.
Ik denk dat jij ook zou balen en dit zeker niet had geaccepteerd.
Tesla liefhebbers cancellen ook hun model 3 om hun P 100 D te bemachtigen.

Ik voel met je mee. Maar: Such is life. Life's a bitch and then you marry one. Is het gezegde.

Lekker blijven rijden, tijd heelt alle wonden. Blijf genieten van wat je hebt.

In the grand scheme of things: Dit is goed voor de verdere doorbraak van EV's. Beetje zuur voor Audi en Jaguar, en anderen. Maar niet meer dan dat.
 
Wat ik wil van Tesla,
Ik voel me bedonderd, we praten hier niet over 10.000,- euro prijsverschil.
Zaterdag was ik bij Tesla Zuidoost en tevens de verkoper gaf toe dat de P100D hun parade paardje is / was.
Zo’n prijsverschil is een beetje extreem.

Dat is jouw mindset.

Ik zit in dezelfde situatie als widoh, dik 122k betaald voor wat nu 98k is. Balen ja. Spijt? Nee. is een bewuste keuze geweest en ik vond het toen een goede deal voor een goede auto. Met de kennis van vandaag...

Zaterdag was ik bij Tesla Zuidoost en tevens de verkoper gaf toe dat de P100D hun parade paardje is / was.
Zo’n prijsverschil is een beetje extreem.
Hij was het hiermee eens.
Op dit moment rij ik niet meer met plezier in mijn auto.

Ik ben het er ook mee eens, het prijsverschil is erg extreem.

Edoch, ik rij nog steeds met evenveel plezier in mijn auto :)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Dat is jouw mindset.

Ik zit in dezelfde situatie als widoh, dik 122k betaald voor wat nu 98k is. Balen ja. Spijt? Nee. is een bewuste keuze geweest en ik vond het toen een goede deal voor een goede auto. Met de kennis van vandaag...



Ik ben het er ook mee eens, het prijsverschil is erg extreem.

Edoch, ik rij nog steeds met evenveel plezier in mijn auto :)
Bij mij hetzelfde. Vorig jaar op de valreep nog de oude Classic ingeruild voor een 75D. Had ik nu voor minder een 100D voor gehad. You win some, you lose some. En over 5 jaar maakt dat niet veel meer uit.