Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ook de update naar V10. Ik rijd een Standard Range Plus zonder FSD.
Op dit moment werkt Youtube ook nog zonder Wifi.

image.png
 
Met 32.11 V10 dus. Toch weer in de snelwegtunnel naast Utrecht ineens max snelheid terug naar 50 waar je 100 mag. Ik zag de 50 in mijn display. Sterk remmen. Na 2 tellen toch weer 100. Slordig hoor dat dat steeds weer terug komt.
Dit is ook één van mijn grote ergernissen. Uberhaupt afrit 6-8 doe ik gewoon niet meer met AP, tenzij er file staat. De wisselingen in snelheid, en onwil om de ingestelde snelheid aan te houden (AP instellen op 110, auto besluit zelf 103 te gaan rijden) is onverklaarbaar. Ik heb een paar weken strutctureel melding gemaakt van die glitches, maar besloot dat het beter werkte maar gewoon zelf te rijden.
 
Dit is ook één van mijn grote ergernissen. Uberhaupt afrit 6-8 doe ik gewoon niet meer met AP, tenzij er file staat. De wisselingen in snelheid, en onwil om de ingestelde snelheid aan te houden (AP instellen op 110, auto besluit zelf 103 te gaan rijden) is onverklaarbaar. Ik heb een paar weken strutctureel melding gemaakt van die glitches, maar besloot dat het beter werkte maar gewoon zelf te rijden.

Dat aanpassen van de snelheid (fleetspeed?) daar is inderdaad zeer irritant. Het ligt ook niet aan NOA, op EAP gebeurt het zelfde.
 
2019.32.11.1 ervaringen, ca 100 KM rijden

NoA: Net paar km op de snelweg klapt opeens de AP snelheid naar 50! Zag dat al meer mensen hier last van hadden. Onbegrijpelijk. Ik rijd hier bijna dagelijks en dit is pas sinds V10. Dikke min dus.

NoA: paar regendruppels en de melding verschijnt dat NoA niet actief is wegens slechte weer. Oké, beter safe dan sorry, maar zet dan aub ook de indicator in het navigatiescherm uit! Nu maar zelf handmatig uitgezet en terug naar EAP.

EAP: dronken zeeman... wat slingert die auto van links naar rechts in de baan. En nee, niet alleen bij inhalen van vrachtwagens, maar ook als je stabiel in rechterbaan rijdt.

EAP: inhalen met EAP/NoA zo goed als onmogelijk. Achter elkaar afgebroken lane changes. Soms snap ik het (auto achter mij gaat meteen mee), maar soms ook zonder enige reden. Eerlijk gezegd: onbruikbaar.

NoA weer aan

EAP/NoA: niet rechts inhalen is wel een dingetje. Regelmatig dat ik volgens mijn achterligger (en mijzelf) toch echt beter door had kunnen rijden...

EAP/NoA: waarom de auto op een driebaansweg, waarbij ik in het midden rij en de rechterbaan inhaal deze auto in de rechterbaan wit maakt en niet wil inhalen is mij een raadsel....

EAP/NoA: bij Apeldoorn wilde NoA mij steeds vertellen dat ik na inhalen weer terug naar de rechterbaan moest. Helaas was dat een splitsing, dus geen alternatief voor mijn route.

EAP/NoA: tegemoetkomend verkeer wordt lang niet altijd correct getoond (tegen mijn gewoonte in, op 80KM weg even aangezet) Of het correct gezien wordt, weet ik niet, maar mijn scherm 'vergeet' af en toe een auto...

EAP/NoA: snelheidsborden worden nog steeds niet gelezen :(

Mijn conclusie is dat NoA/EAP compleet onbruikbaar is geworden. Alleen als je in de rechterbaan bent en blijft zou het met dichtgeknepen billen kunnen werken.

Ik denk dat een groot deel afhankelijk van is van de problemen met verouderd kaartmateriaal en snelheden. Volgens mij ziet EAP geen rijstroken, maar haalt hij die van de kaart. Soms zie ik er drie op het scherm, maar zijn het er echt maar twee... Ook de snelheid is (schatting) voor 50% verkeerd.

Een treurige (ex) EAP gebruiker.
 
Precies. Ik snap eerlijk gezegd de reactie van de OP ook niet. Beta gebruiken en buiten de snelweg en klagen over verassingen, en dan suggereren AP maar helemaal niet meer te gebruiken...

Ik klaag niet over dat ik een stoeprandje had meegepakt. Eigen schuld idd.
Ik weet ook wel dat AP buiten snelweg geen aanrader is.

Het rijdt alleen zo fantastisch als AP goed werkt. Ook op de provinciale wegen die je regulier rijdt.
Het went ook zo snel. Dan wil ik eigenlijk heel graag dat dit zo blijft na een update.

Waar ik moeite mee heb is dat de progressie na elke update zo volledig onvoorspelbaar is.
Handelingen op bepaalde wegdelen van de auto die eerst vlekkeloos werkten kunnen spontaan niet meer werken, of anders uitpakken dan in een vorige versie. Dat begint na 2 jaar rijden wel wat te irriteren.

Overigens dacht ik me te herinneren dat ooit ergens op website van Tesla heeft gestaan dat AP Beta alleen op snelweg gebruikt 'mag' worden. Ik kon dit zo snel niet (meer?) terugvinden.

Zoals ik aangaf leiden de updates, over langere tijd genomen, nog steeds tot verbetering, maar nare ervaringen zitten toch vaak in de details. En niet elke update lossen deze details zomaar op. Kan ook niet.

Af en toe lijkt het ook wel of (plastisch gezegd) bepaalde stukken 'code', die al eerder waren verdwenen uit een eerdere release, toch weer afgestoft en in een nieuwe release hergebruikt worden.

Discussie hierover is/blijft heel lastig.

Rest eigenlijk alleen het delen van zo veel mogelijk van deze buggy 'details', zodat collega-rijders gewaarschuwd worden/blijven.
 
Waar ik moeite mee heb is dat de progressie na elke update zo volledig onvoorspelbaar is.
Je moet daarvoor wel aandachtig blijven, na elke update.

Ik heb zo 3 locaties op mijn quasi dagelijkse ochtendrit die als ijkingspunt dienen. Eerst is er een asverschuiving zonder noordstenen, waar ik al een indicatie krijg van hoe wakker de autopilot is met het nemen van bochten. Dan is er een scherpe bocht met boordstenen waar ik eigenlijk nog nooit met AP ben doorgeraakt. Dan wat verder is er een asverschuiving met aflopende boordstenen, en als laatste een versmalde rijstrook met afgelopen boordsteen. Genoeg veilige locaties om me hints te geven over hoe goed de update is mbt de rand van de rijbaan. Dus als ik dan naar de asverschuiving met rechte boordstenen ga rijden, weet ik al wat ik ga zien.

Extraatjes vind ik momenteel in 2 kruispunten waar de belijning rechts niet doorloopt, en de auto afhankelijk van de versie perfect rechtdoor rijdt, of plots naar rechts wil sturen en zichzelf dan corrigeert. Bij 32.11 wou ie terug rechts indraaien, bij 32.11.1 gaat ie weer strak rechtdoor.

Ijking op de snelweg is niet meer nodig, daar rijdt ie perfect op. Enige twijfelgevallen daar zijn hoe volwassen ie met lane changes omgaat.
 
NoA: paar regendruppels en de melding verschijnt dat NoA niet actief is wegens slechte weer. Oké, beter safe dan sorry, maar zet dan aub ook de indicator in het navigatiescherm uit! Nu maar zelf handmatig uitgezet en terug naar EAP.
Waarom zou je dat manueel uitzetten? Laat het aan staan, en wanneer het weer betert, schiet NoA automatisch weer aan.
EAP/NoA: niet rechts inhalen is wel een dingetje. Regelmatig dat ik volgens mijn achterligger (en mijzelf) toch echt beter door had kunnen rijden...
Je achterligger heeft niks te menen, en als je zelf rechts wil inhalen geef je met je rechtervoet even gas bij. NoA/EAP is een rijassistentie, geen taxichauffeur.
EAP/NoA: waarom de auto op een driebaansweg, waarbij ik in het midden rij en de rechterbaan inhaal deze auto in de rechterbaan wit maakt en niet wil inhalen is mij een raadsel....
Was het nabij een oprit? Ik heb dat gedrag de laatste maanden ook al gezien. EAP/NoA reageert bij opritten en plaatsen waar snelwegen samenvoegen vaak met hetzelfde gedrag als niet rechts willen inhalen. De oplossing is ook identiek: even zelf met je voet op het gaspedaal.
Mijn conclusie is dat NoA/EAP compleet onbruikbaar is geworden. Alleen als je in de rechterbaan bent en blijft zou het met dichtgeknepen billen kunnen werken.
Als je NoA/EAP als een rijassistent gebruikt, is het perfect bruikbaar. Als je het als taxichauffeur gebruikt, kan ik me voorstellen dat je je eraan gaat ergeren. Maar NoA/EAP is nog geen zelfrijdende auto, en zolang je zelf niks gaat corrigeren kan je Tesla niet leren wat ie dan wél hoort te doen.
 
  • Like
Reactions: Duke-U and arne-nl
2019.32.11.1 ervaringen, ca 100 KM rijden

EAP: dronken zeeman... wat slingert die auto van links naar rechts in de baan. En nee, niet alleen bij inhalen van vrachtwagens, maar ook als je stabiel in rechterbaan rijdt.

EAP/NoA: niet rechts inhalen is wel een dingetje. Regelmatig dat ik volgens mijn achterligger (en mijzelf) toch echt beter door had kunnen rijden...

Deze dingen ervaar ik ook met normaal AP. Dat slingeren merkte ik vanochtend ook op.