Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Het is een feit dat Tesla niet 'opeens' besluit om van EAP naar NoA te gaan. Dat is gewoon een instelling zoals jij nu ook weet.

Uit jouw post zou iemand kunnen denken dat NoA zomaar inschakelt, terwijl dat niet zo is.

Ik heb helaas in het verleden ook gemerkt dat NoA zichzelf inschakelt, terwijl ik alleen in EAP reed en niet met NoA. Op sommige stukken snelweg begon mijn Tesla spontaan richting aan te geven om van baan te wisselen, terwijl ik dat niet wilde. Werkte erg verwarrend en irritant voor de auto's achter mij. Pas nu ik in het menu NoA helemaal heb uitgezet, heb ik er geen last meer van.
 
Ik heb helaas in het verleden ook gemerkt dat NoA zichzelf inschakelt, terwijl ik alleen in EAP reed en niet met NoA. Op sommige stukken snelweg begon mijn Tesla spontaan richting aan te geven om van baan te wisselen, terwijl ik dat niet wilde. Werkte erg verwarrend en irritant voor de auto's achter mij. Pas nu ik in het menu NoA helemaal heb uitgezet, heb ik er geen last meer van.
Dat doet 'ie bij mij ook, maar ik heb geen FSD en dus ook geen NoA. Het gebeurt op een vast punt waar twee snelwegen in elkaar weven (knooppunt Azelo). Als ik van de A1 op de linkerbaan de A35 nader en de rijstrook in de verte verdwijnt gaat de auto bij ingeschakelde stuurautomaat richting naar links aangeven om daarna naar links te weven. Stond er de eerste keer wel versteld van. Het was rustig, dus heb hem z'n gang maar laten gaan. Erg benieuwd wat er gaat gebeuren als het druk is en er rechts en links geen ruimte zit.

Hebben jullie trouwens ook dat er weinig of geen phantom breaking optreedt als de stuurautomaat aan staat? Bij alleen cruise control is het bijna op afroep (maar nog niet uitputtend geprobeerd met V10 dat ik pas een dag heb).
 
  • Informative
Reactions: Jobbeke
Ik heb helaas in het verleden ook gemerkt dat NoA zichzelf inschakelt, terwijl ik alleen in EAP reed en niet met NoA. Op sommige stukken snelweg begon mijn Tesla spontaan richting aan te geven om van baan te wisselen, terwijl ik dat niet wilde. Werkte erg verwarrend en irritant voor de auto's achter mij. Pas nu ik in het menu NoA helemaal heb uitgezet, heb ik er geen last meer van.
Er is toch een instelling waarmee je aan kunt geven of NoA automatisch aan gaat als je EAP inschakelt (én een route ingepland hebt). Uiteraard gaat NoA dan alleen aan als je op daarvoor geschikte wegen rijdt (lees snelweg) en weer over op EAP zodra de weg niet meer geschikt is voor NoA (lees einde afrit). In beide gevallen wordt je gewaarschuwd door een geluidssignaal.

Dus resumerend: Als je NoA op automatisch aan hebt staan (zit onder het navigatie instellingen menu), en je hebt de navigatie aan, en je schakelt EAP in, dan zal dat automatisch overgaan op NoA zodra je de snelweg op gaat, en weer terug naar EAP zodra je die weer verlaat. En dat is precies wat NoA zou moeten doen, het betekent immers Navigate on Autopilot.

Of heb ik het nu mis?
 
Ik merk toch ook een kleine achteruitgang met V10.
Voorheen stuurde hij op een gewestweg, die ik dagelijks doe, probleemloos door S wegen en waar de lijn door een zijstraat onderbrak volgde hij mooi de weg verder. Nu gaat hij telkens slingeren tot hij terug twee lijnen kan vinden en in een S stuurt hij zoekend zijn weg in plaats van mooi vloeiend.
Hij rijdt wel niet meer zo uitgesproken in het midden maar meer aan de rechterkant wat ik dan wel weer positief ervaar.
Het ene is wat beter en het andere weer wat slechter dus eigenlijk geen verbetering globaal gezien.
 
Dt gebeurt ook met een Model 3.
Bij slecht weer schakel NoA terug naar AP (Basic niet Enhanced in mijn geval) en, als de weerscondities weer verbeteren, schakelt de Model 3 automatisch weer terug van AP naar NoA (met bijbehorende chime).

Dit alles automatisch, zonder enige interventie.
Moet zeggen dat het automatisme me niet stoort, zeker zolang je rijstrook wissels toch moet bevestigen.

Het wegvallen van NoA bij rmatige regen is minder natuurlijk
NoA gaat ook automatisch over naar EAP bij wegwerkzaamheden (als die tenminste gedetecteerd worden) en weer terug van EAP naar NoA bij einde wegwerkzaamheden. Ook dit wordt weer vermeld met een bericht in de middenconsole (althans bij een MS/MX) en een geluidssignaal.

Het uitschakelen van NoA bij regen/slecht zicht zal een veiligheidsmaatregel zijn, of wellicht verplicht i.v.m. EU wetgeving. Weet niet of dat in de USA ook zo werkt.
 
De radio uitzetten. Dit geluid wordt anders tegelijk afgespeeld.

Hoe doe jij dat dan? Voor zover ik weet kun je radio niet uitzetten. Alleen een andere source kiezen (Telefoon, Spotify, Caraoke, TuneIn, USB) of het volume naar 0 (mute). De eerste optie zou logisch zijn als er een source Web bestond. De tweede optie heeft uiteraard geen zin, want dan komt er 0 geluid uit de speakers.

Ben nog steeds benieuwd wat jij exact doet om wel geluid te krijgen passend bij de video die je vanaf een webpagina afspeelt.
 
Hoe doe jij dat dan? Voor zover ik weet kun je radio niet uitzetten. Alleen een andere source kiezen (Telefoon, Spotify, Caraoke, TuneIn, USB) of het volume naar 0 (mute). De eerste optie zou logisch zijn als er een source Web bestond. De tweede optie heeft uiteraard geen zin, want dan komt er 0 geluid uit de speakers.

Ben nog steeds benieuwd wat jij exact doet om wel geluid te krijgen passend bij de video die je vanaf een webpagina afspeelt.

Mijn browser doet sowieso niks. Heb AP2,5 en (helaas) MCU1. Dan ook geen YouTube of Netflix?
 
Hoe doe jij dat dan? Voor zover ik weet kun je radio niet uitzetten. Alleen een andere source kiezen (Telefoon, Spotify, Caraoke, TuneIn, USB) of het volume naar 0 (mute). De eerste optie zou logisch zijn als er een source Web bestond. De tweede optie heeft uiteraard geen zin, want dan komt er 0 geluid uit de speakers.

Ben nog steeds benieuwd wat jij exact doet om wel geluid te krijgen passend bij de video die je vanaf een webpagina afspeelt.

Bij mij werden het geluid van de radio en het geluid van de webbrowser (tv in mijn geval) ook gelijktijdig afgespeeld. Ik heb toen een andere bron geselecteerd (USB volgens mij) en zolang je vanaf die bron niets afspeelt hoor je alleen het geluid van de browser.

Nog beter: sites met html5 videos (bijvoorbeeld televisie) fullscreen afspelen (met geluid) vanuit de Youtube app in Entertainment. Even terugbladeren naar posts # 535 en 541 voor uitleg. Zou ook moeten werken met NPO Start.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: balblas
Je kunt natuurlijk ook zelf een video uploaden naar YouTube met daaronder directe links naar je favoriete (html5 video) websites...
Zojuist de URLs van Ziggo Go en XS4ALL WebTV toegevoegd in de comments van een video op m'n eigen kanaal. Vervolgens youtube app openen, éénmalig inloggen met je eigen youtube account en de betreffende eigen video openen. Dan op de URL in de comments onder die video klikken en hieronder het resultaat:

20191004_122212721_iOS.jpg
20191004_121944472_iOS.jpg

Werkt inderdaad fantastisch en scheelt weer wat type werk :D
 
Zojuist de URLs van Ziggo Go en XS4ALL WebTV toegevoegd in de comments van een video op m'n eigen kanaal. Vervolgens youtube app openen, éénmalig inloggen met je eigen youtube account en de betreffende eigen video openen. Dan op de URL in de comments onder die video klikken en hieronder het resultaat:

View attachment 462531 View attachment 462532
Werkt inderdaad fantastisch en scheelt weer wat type werk :D

Linkje naar je video? Dan kan ik hem ook gebruiken :). Of is het een private channel?

[EDIT] Ik heb inmiddels een eigen privé kanaal aangemaakt en een video met links gepost. Zal het vanavond uitproberen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: mfmvdsande
Tesla NoA besluit zonder mijn ingrijpen om over te schakelen naar EAP (wegens slecht weer). Ik neem aan (niet zelf getest) dat als het weer bijtrekt EAP weer omgezet wordt naar NoA. En dat vind ik vervelend.
Ik vind het vreemd dat je het vervelend vind dat ie bij beter weer terug zelf NoA zou activeren.

Het is toch ook niet dat je het vervelend vind dat als het begint te regenen, de ruitenwisser begint te werken, en als het weer optrekt, de ruitenwisser stopt?

Dat vind ik nu net zo goed aan Tesla: alles werkt automatisch. Donker? Licht aan. Tegenligger? Grootlicht uit. Geen tegenligger, grootlicht aan. Goed weer, geen ruitenwisser en NoA. Slecht weer? Ruitenwisser, en het kan zijn dat ie NoA uit zet. Terug goed weer? Ruitenwisser uit, NoA weer aan.

Daarom ook dat sommige van die opties ook gewoon diep in het menu zitten. Wat boeit het mij nu dat ik ergens snel aan een knop kan om het dimlicht aan te zetten, als die auto dat veel beter voor mij zelf kan beslissen?

Ik zou nog willen dat die zelf EAP activeert als ie belijning ziet, maar zover zijn we nog niet... :)
 
Er is toch een instelling waarmee je aan kunt geven of NoA automatisch aan gaat als je EAP inschakelt (én een route ingepland hebt). Uiteraard gaat NoA dan alleen aan als je op daarvoor geschikte wegen rijdt (lees snelweg) en weer over op EAP zodra de weg niet meer geschikt is voor NoA (lees einde afrit). In beide gevallen wordt je gewaarschuwd door een geluidssignaal.

Dat klopt. Ik gebruikte NoA echter niet en reed dus met de dubbele blauwe lijn in EAP. NoA stond echter in het autopilot menu wel op 'beschikbaar' maar dan zo dat je NoA handmatig moest selecteren in het navigatiescherm. NoA heb ik nu maar helemaal 'uit' gezet zodat NoA niet meer beschikbaar is. Sindsdien geen problemen meer gehad met richtingsaanwijzers die uit zichzelf aan gaan.
 
Dat klopt. Ik gebruikte NoA echter niet en reed dus met de dubbele blauwe lijn in EAP. NoA stond echter in het autopilot menu wel op 'beschikbaar' maar dan zo dat je NoA handmatig moest selecteren in het navigatiescherm. NoA heb ik nu maar helemaal 'uit' gezet zodat NoA niet meer beschikbaar is. Sindsdien geen problemen meer gehad met richtingsaanwijzers die uit zichzelf aan gaan.
OK understood. Ik ga het zelf ook eens testen op de A1 bij knooppunt Azelo komend vanaf Deventer. Daar waar de A1 samenvoegt met de A35. Kan me vaag herinneren dat mijn MS daar ook eens zelf richting aan ging geven, maar weet niet meer of dat op EAP of NoA was.

Zelf vind ik het overigens niet zo gek dat ie richting aangeeft ondanks dat je enkel op EAP rijdt als de strook waarin je rijd opgaat in een andere strook zoals bij dat knooppunt.
 
Het is hier ook gelukt, bedankt forumgenoten. Wel omslachtig op deze manier, maar het is niet anders :)

Ik geef toe dat het eenmalig een beetje werk is. Maar als dat achter de rug is kun je met een paar klikken fullscreen niet alleen YouTube en Netflix maar ook bijvoorbeeld live TV en uitzending gemist kijken. Op het scherm van de Model 3 ziet dat er super strak uit en ik vind het de moeite zeker waard. Ik zal tijdens een korte laadstop eerder even het laatste nieuws willen bekijken dan een film op Netflix. Maar uiteraard ieder z'n meug ;-)
 
  • Like
Reactions: balblas
Ik lees alleen berichten over AP ongeveer, terwijl ik vind dat de groei van AP duidelijk zichtbaar is over de updates heen. Als je leest waar mensen zich nu druk om maken vs 1-2 jaar geleden dan is er sprake van enorme vooruitgang.

Overall vind ik V10 een prima release, maar ik lees van niemand dat ze problemen hebben met de webbrowser. Ik was in de S en X gewend om bovenaan navi te hebben staan en onderaan (1/2 - 1/2) de browser, met meestal Waze...

dat lukt nu niet meer. De browser moet of helemaal full screen staan of weg zijn, maar je kunt hem niet kleiner slepen. Althans... het slepen werkt wel, maar verdwijnt dan weer direct.

iemand een oplossing voor? Of hopen dat Tesla het aanpast in de volgende release?
 
AP/EAP/NOA verslag:

- THANK GOD, betere computer vision voor stilstaande voertuigen! De auto lijkt op N wegen nu zowaar op tijd te remmen. Ik weet het niet niet 100% aan te duiden maar in diverse situaties lijkt dit nu te werken. Super blij mee en hogelijk niet een paar keer mazzel.

- Lane change assist, nog steeds bagger, CBR proof ruimtes gaat hij gewoon niet in.

- Invoegen met lane change assist werkt ook nog steeds niet lekker.

- Lane change assist lijkt niet te werken vanuit stilstand als uit een stilstaande rijbaan wilt.

- Tegen de linker as rijden bij grote voertuigen werkt prima en gebeurd niet of dan in ieder geval minder als er voertuigen in de linker rijbaan rijden.

- Autopark nog steeds niet echt bruikbaar, geen herkenning van lijnen, nog steeds even ver van de stoep en ook nog steeds suggesties om in de berm te parkeren als ik op een N weg voor het stoplicht sta. Hier is niks aan verbeterd.

- Vorige versie wilde nog altijd rechtdoor op rotondes, deze versie wil te vroeg naar rechts bij een rotonde.

- Snelheid neemt nu meer af bij naderen rotondes. Het lijkt of AP nu doorheeft dat rechtdoor de rijbaan ophoud.

- Uiteraard nog steeds nodig om AP uit te schakelen en manueel de rotondes te nemen maar dat had ik ook zo verwacht.

- AP is veel onrustiger achter auto's, zelfs op afstand 7

- Indien vMax hoger dan v dan accellereert AP niet bij een lane change naar vMax. Nog steeds pas als de auto in het nieuwe baanvak rijd.

- Bij afstand 7 merkbaar beter gedrag als op wat voor manier dan ook een voertuig dichter op je zit. Houd nu gewoon kortere rijafstanden vast zodat achterop rijdend verkeer ook gewoon snelheid vast kan houden.

- NOA neemt een afslag in de buurt niet meer. Pas 1x gereden met V10 maar iemand was bij me en ik zei "hier, letop, dit vind je wel leuk". Express gezorgd dat er geen nag komt ofzo maar nee de auto wilde gewoon rechtdoor terwijl de navi er af wilde.


Overigen:

- Caraoke is echt SUPER SUPER SUPER SUPER SUPER SUPER SUPER tof. M'n dochter en ik zijn nu alleen nog maar aan het zingen.

- Joe Mode, heel heel blij mee! Mag nog wel zachter maar het is merkbaar minder aanwezig. Als je stil staat merk je dat niet echt maar tijdens het rijden wel.

- Spötify lijkt niet aan veranderd, zelfde kwaliteit, zelfde minimale set aan features

- Geluid van Netflix lijkt slechter dan Netflix op de iPad via Bluetooth. De beeldkwaliteit is ZEKER slechter maar toch een leuke feature

- Het lijkt of de camera achter op een hogere framerate loopt maar weet ik niet zeker

- TeslaCam/SentryMode met de rear cam is ECHT top. Het fijne is dat je hier ziet wat een wide angle lens brengt. Gewoon kentekens leesbaar van auto's die haaks passeren. Jammer dat de camera voor de tele lens is. Ik parkeer bijna altijd achteruit in maar de camera voor registreert de kentekens niet. Op risico plekken parkeer ik daarom nu de auto vooruit in het vak zodat de zij cameras de kentekens registreren.

- Verder ervaar ik nu dat vaker LTE niet beschikbaar is in het begin. Heb een vermoeden dat de auto meer componenten in power saving plaatst.



Best tevreden, maar jeetje die lane change assist mag wel eens weer bruikbaar worden en ook gewoon weer buiten de snelweg.